Komisia predkladá usmernenie na posilnenie Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií

Komisia uverejňuje usmernenie o tom, ako by sa mal Kódex postupov proti dezinformáciám, prvý svojho druhu na celom svete, posilniť tak, aby sa stal účinnejším nástrojom na boj proti dezinformáciám.

Komisia ním stanovuje svoje očakávania, vyzýva na pevnejšie záväzky signatárov a predpokladá širšiu účasť na kódexe. Vďaka spoľahlivému monitorovaciemu rámcu a jasným ukazovateľom výkonnosti by mali signatári znížiť finančné stimuly pre dezinformácie, posilniť postavenie používateľov, aby sa aktívne podieľali na predchádzaní ich šíreniu, lepšie spolupracovať s overovateľmi faktov vo všetkých členských štátoch a jazykoch EÚ a poskytnúť výskumným pracovníkom rámec pre prístup k údajom.

Podpredsedníčka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová v tejto súvislosti povedala: „Hrozby, ktoré predstavujú dezinformácie na internete, sa vyvíjajú rýchlo, preto musíme zintenzívniť naše spoločné opatrenia s cieľom posilniť postavenie občanov a ochrániť demokratický informačný priestor. Potrebujeme nový silnejší kódex, rovnako ako online platformy a ďalších aktérov, aby riešili systémové riziká svojich služieb a algoritmickej amplifikácie, aby nemuseli zaisťovať kontrolu sami, a zakázať možnosť zarábať peniaze na dezinformáciách, pričom v plnej miere zachováme slobodu prejavu.“

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton dodal: „Musíme mať kontrolu nad dezinformačnou pandémiou a šírením falošných informácií, ktoré ohrozujú život ľudí. Dezinformácia musí prestať predstavovať zdroj príjmov. Potrebujeme silnejšie záväzky medzi online platformami, celkovým ekosystémom reklamy a sieťou overovateľov faktov. Akt o digitálnych službách nám poskytne ďalšie silné nástroje na boj proti dezinformáciám.“

Pevný, stabilný a flexibilný Kódex na podporu boja proti dezinformáciám

V usmernení sa apeluje na posilnenie kódexu v týchto oblastiach:

  • Širšie zapojenie s individuálne prispôsobenými záväzkami. Komisia podporuje etablované a vznikajúce platformy pôsobiace v EÚ, príslušné zainteresované strany v ekosystéme online reklamy (napr. platformy na výmenu reklamy, poskytovatelia reklamných technológii, značky využívajúce reklamy), služby odosielania súkromných správ, ako aj zainteresované strany, ktoré môžu prispieť zdrojmi alebo odbornými znalosťami k účinnému fungovaniu kódexu, aby sa k nemu pripojili. Súčasťou posilneného kódexu by mali byť nové prispôsobené záväzky zodpovedajúce veľkosti a povahe služieb poskytovaných signatármi.
  • Znížiť hodnotu dezinformácii. Platformy a aktéri v ekosystéme online reklamy musia prevziať zodpovednosť a lepšie spolupracovať v oblasti obmedzovania financovania dezinformácií, najmä výmenou informácií o dezinformačných reklamách, ktoré jeden zo signatárov odmietol, zlepšením transparentnosti a zodpovednosti pri umiestňovaní reklamy a znemožnením účasti subjektom, ktorí systematicky uverejňujú dezinformácie.
  • Zabezpečiť integritu služieb. Posilnený kódex by mal podrobne riešiť súčasné a vznikajúce formy manipulatívneho správania, ktoré sa využívajú na šírenie dezinformácii (napr. boty, falošné účty, organizované manipulačné kampane, krádež účtov), a mal by obsahovať prispôsobené záväzky na zabezpečenie transparentnosti a zodpovednosti za opatrenia prijaté na zníženie ich vplyvu.
  • Posilniť postavenie používateľov, aby porozumeli dezinformáciám a vedeli ich nahlásiť. Užívatelia musia mať prístup k nástrojom, ktoré im pomôžu lepšie porozumieť online prostrediu a bezpečne sa v ňom pohybovať. Signatári musia zabezpečiť transparentnosť svojich odporúčacích systémov, t. j. zaistiť transparentnosť spôsobu, akým používatelia vnímajú obsah, a prijať opatrenia na zmiernenie rizík, ktoré spôsobujú, ako je napríklad šírenie dezinformácií online. Mali by používateľom takisto poskytnúť dostupné a účinné nástroje a postupy, ako nahlásiť dezinformácie, ktoré predstavujú hrozbu pre verejnosť alebo jednotlivcov. Používatelia, ktorých obsah alebo účty boli predmetom opatrení prijatých v reakcii na takéto nahlásenie, by mali mať prístup k vhodnému a transparentnému mechanizmu, aby sa proti tomu mohli odvolať a podať sťažnosť. Posilnený kódex by mal takisto zlepšiť viditeľnosť spoľahlivých informácií verejného záujmu a varovať používateľov, ktorí prišli do styku s obsahom, ktorý overovatelia faktov označili za falošný.
  • Zvýšiť rozsah overovania údajov a poskytnúť výskumným pracovníkom lepší prístup k údajom. Nový kódex by mal zahŕňať lepšiu spoluprácu s overovateľmi faktov a pokrytie naprieč krajinami a jazykmi EÚ. Posilnený kódex by mal takisto zahŕňať pevný rámec pre prístup výskumných pracovníkov k údajom.
  • Pevný rámec monitorovania. Súčasťou posilneného kódexu by mal byť zlepšený rámec monitorovania založený na jasných kľúčových ukazovateľoch výkonnosti (KPI), ktoré merajú výsledky a vplyv opatrení prijatých platformami, ako aj celkový vplyv kódexu na dezinformácie v EÚ. Platformy by mali Komisii pravidelne podávať správy o prijatých opatreniach a príslušných kľúčových ukazovateľoch výkonnosti. Mali by poskytovať informácie a údaje v štandardizovaných formátoch, s členením podľa členských štátov.

V neposlednom rade by signatári mali vytvoriť Centrum pre transparentnosť, v ktorom uvedú, aké politiky prijali na vykonávanie záväzkov kódexu, ako tieto záväzky presadzovali, ako aj všetky údaje a parametre, ktoré sú pre kľúčové ukazovatele výkonnosti relevantné. Usmernenie takisto navrhuje zriadenie stálej pracovnej skupiny, ktorej by predsedala Komisia. Bola by zložená zo signatárov, zástupcov Európskej služby pre vonkajšiu činnosť, skupiny európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) a Európskeho strediska pre monitorovanie digitálnych médií (EDMO), ktoré dostalo viac ako 11 miliónov eur na vytvorenie ôsmich regionálnych centier na pomoc pri vykonávaní a rozširovaní svojich činností v členských štátoch. Pracovná skupina, ktorá sa bude takisto opierať o podporu odborníkov, bude pomáhať pri preskúmaní kódexu a jeho adaptácii na technologický, spoločenský, trhový a legislatívny vývoj.

Ďalšie kroky

Komisia vyzve signatárov kódexu postupov, aby sa zišli a v súlade s ustanovením kódex posilnili. Takisto vyzve ďalších signatárov, aby sa pripojili ku kódexu. Na tento účel osloví potenciálnych nových signatárov a zainteresované strany. Signatári by mali urýchlene pristúpiť k revízii kódexu a v jeseni predložiť prvý návrh revidovaného kódexu. Ako bolo oznámené, Komisia tento rok navrhne aj právne predpisy na zlepšenie transparentnosti politickej reklamy. V usmernení sa takisto vyzýva na posilnenie záväzkov v tejto oblasti s cieľom pripraviť pôdu pre nadchádzajúci posilnený legislatívny rámec a navrhnúť riešenia vychádzajúce z odvetvia.

Súvislosti

Kódex postupov bol vypracovaný v októbri 2018. Ako bolo oznámené v Akčnom pláne pre európsku demokraciu, usmernenie rieši nedostatky zistené v posúdení kódexu z roku 2020, ktoré vykonala Komisia, a vychádza zo skúsenosti získaných v rámci programu monitorovania dezinformácií o ochorení COVID-19. Návrhom Komisie týkajúcom sa aktu o digitálnych službách sa zavedie spoločný regulačný zabezpečovací mechanizmus pre opatrenia, ktoré budú zahrnuté do revidovaného a posilneného kódexu.

Kríza spôsobená koronavírusom jasne poukázala na hrozby a výzvy, ktoré predstavujú dezinformácie pre našu spoločnosť. „Dezinformačná pandémia“ významným spôsobom ohrozuje systémy osobnej a verejnej zdravotnej starostlivosti, krízové riadenie, hospodárstvo a spoločnosť. Ukázalo sa, že napriek významnému úsiliu, ktoré sa doposiaľ vyvinulo, je naliehavo potrebné zintenzívniť boj proti dezinformáciám.

Prístup EÚ k boju proti dezinformáciám je hlboko zakorenený v ochrane slobody prejavu a v zaistení otvorenej demokratickej diskusie. Jeho cieľom je zabezpečiť väčšiu transparentnosť a zodpovednosť v online prostredí a posilniť postavenie občanov. Ide ruka v ruke s ďalšími cieľmi akčného plánu pre európsku demokraciu, a to podporiť slobodné a spravodlivé voľby a chrániť slobodu médií a pluralitu. EÚ zmobilizovala priemysel, média, akademickú obec, subjekty verejného sektora a občiansku spoločnosť a vyzýva k širšej účasti na kódexe.

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Prehľad

Usmernenie Komisie na posilnenie Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií

Projekty EDMO vybrané na financovanie

Kódex postupov proti šíreniu dezinformácií

Posúdenie Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií Komisiou

Čítať ďalej...

Verejné zdravie: prísnejšie pravidlá v sfére zdravotníckych pomôcok

Od konca mája začínajú platiť nové pravidlá EÚ týkajúce sa zdravotníckych pomôcok. Zavádza sa tak moderný a robustnejší regulačný rámec na ochranu verejného zdravia a bezpečnosti pacienta. Nové pravidlá začínajú platiť po ročnom odklade spôsobenom bezprecedentnými výzvami, ktoré priniesla pandémia koronavírusu. Sú reakciou na potrebu zvýšenej dostupnosti životne dôležitých zdravotníckych pomôcok v celej EÚ.

Nariadenie sa vzťahuje na zdravotnícke pomôcky na škále od náhrad bedrového kĺbu po náplasti. Zvyšuje mieru transparentnosti a zlaďuje právne predpisy EÚ s technologickým i medicínskym pokrokom. Zlepšuje klinickú bezpečnosť a výrobcom zabezpečuje spravodlivý prístup na trh.

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová vyhlásila: „Robíme významný krok vpred pri ochrane pacientov v celej Európe. Nové pravidlá zlepšujú bezpečnosť a kvalitu zdravotníckych pomôcok a zároveň zabezpečujú pacientom väčšiu transparentnosť a podnikom nižšiu administratívnu záťaž. Nariadenie posilní inováciu a našu medzinárodnú konkurencieschopnosť, čo zaručí našu pripravenosť na všetky nové a budúce výzvy.“

Nariadenie o zdravotníckych pomôckach v skratke:

  • zlepšuje kvalitu, bezpečnosť a spoľahlivosť zdravotníckych pomôcok: ukladá prísnejšie kontroly vysokorizikových pomôcok, ako sú implantáty, i povinnosť viesť konzultácie so skupinou odborníkov na úrovni EÚ pred uvedením zdravotníckych pomôcok na trh. Rovnako sa prísnejšie kontroly budú vzťahovať na klinické hodnotenia a skúšania, ako aj na notifikované osoby, ktoré schvaľujú certifikáciu zdravotníckych pomôcok.
  • posilňuje transparentnosť a informovanie pacientov – dôležité informácie sa musia dať ľahko nájsť. Európska databáza zdravotníckych pomôcok (EUDAMED) bude obsahovať informácie o každej zdravotníckej pomôcke na trhu, a takisto informácie o hospodárskych subjektoch a certifikátoch, ktoré vydali notifikované osoby. Každé zariadenie bude mať unikátny identifikátor pomôcky, aby ho bolo možné nájsť v databáze EUDAMED. Podrobnejšie označenia a elektronické manuály zaručia jednoduchosť používania. Pacienti s implantátmi dostanú kartu implantátu so všetkým podstatnými informáciami.
  • zlepšuje vigilanciu a dohľad nad trhom: keď sa zariadenie uvedie na trh, výrobcovia musia zbierať údaje o jeho výkone. Krajiny EÚ budú vigilanciu a dohľad nad trhom úzko koordinovať.

Súvislosti

Na trhu EÚ sa nachádza vyše 500 000 typov zdravotníckych pomôcok. Sú to napríklad kontaktné šošovky, röntgeny, ventilačné prístroje, kardiostimulátory, softvér, prsníkové implantáty, náhrady bedrového kĺbu a náplasti.

Zdravotnícke pomôcky zohrávajú zásadnú úlohu pri záchrane životov, pretože umožňujú inovačné riešenia zdravotnej starostlivosti na diagnostikovanie, prevenciu, monitorovanie, formulovanie predpokladov a prognóz, liečbu alebo zmiernenie ochorenia.

Nariadenie o zdravotníckych pomôckach dopĺňa nariadenie o diagnostických zdravotníckych pomôcka in vitro (2017/746/EÚ), ktoré sa začne uplatňovať 26. mája 2022. Diagnostické zdravotnícke pomôcky in vitro slúžia na vykonávanie testov na vzorkách a patria medzi ne krvné testy na HIV, tehotenské testy, testy na COVID-19 a systémy na monitorovanie hladiny cukru v krvi pre diabetikov.

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Nariadenie o zdravotníckych pomôckach

Prehľad | Verejné zdravie (europa.eu)

Čítať ďalej...

Ochrana rozpočtu EÚ: Európska prokuratúra začne fungovať 1. júna

Komisia oficiálne potvrdila, že Európska prokuratúra začne fungovať 1. júna.

Podpredsedníčka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová uviedla: „Blížime sa do cieľa: čoskoro začne fungovať historicky prvý nezávislý úrad EÚ, ktorého úlohou bude vyšetrovať a stíhať trestné činy poškodzujúce rozpočet EÚ. Európski prokurátori budú od 1. júna pod spoľahlivým vedením Laury Kövesiovej zasahovať proti zločincom a starať sa o to, aby sa pre korupciu či podvody nestratilo ani jediné euro.“

Didier Reynders, komisár pre spravodlivosť, v tejto súvislosti uviedol: „Vytvorením Európskej prokuratúry sa začína nová etapa v histórii európskej integrácie. Hlavným poslaním tohto európskeho orgánu je chrániť finančné prostriedky EÚ pred zločincami v záujme spoločného záujmu našich občanov. Európska prokuratúra bude sledovať vykonávanie programu NextGenerationEU a dôsledne dozerať na to, aby sa finančné prostriedky plne využívali na pomoc našim hospodárstvam pri zotavovaní sa z krízy.“

Európska prokuratúra je zodpovedná za vyšetrovanie a stíhanie trestných činov poškodzujúcich rozpočet EÚ. Ide o prvú nadnárodnú prokuratúru. Vyšetruje a stíha nasledujúce druhy podvodov a iných trestných činov, ktoré poškodzujú finančné záujmy EÚ:

  • podvody týkajúce sa výdavkov a príjmov,
  • podvody súvisiace s DPH (ak sa týkajú dvoch alebo viacerých členských štátov a hodnoty viac ako 10 miliónov eur),
  • pranie špinavých peňazí z aktív pochádzajúcich zo sprenevery rozpočtu EÚ,
  • aktívna a pasívna korupcia alebo sprenevera, ktoré ovplyvňujú finančné záujmy EÚ,
  • účasť v zločineckej organizácii, ak je jej činnosť zameraná na páchanie trestných činov poškodzujúcich rozpočet EÚ.

Tento nový orgán Únie môže tiež vyšetrovať a stíhať akúkoľvek inú nezákonnú činnosť, ktorá je neoddeliteľne spojená s trestným činom poškodzujúcim rozpočet EÚ.

Európska prokuratúra bude viesť svoje vyšetrovania a trestné stíhania úplne nezávisle od Komisie, iných inštitúcií a orgánov EÚ, ako aj od členských štátov. Bude dopĺňať prácu ostatných orgánov a agentúr EÚ, ako sú OLAF, Eurojust a Europol, a takisto spolupracovať s príslušnými orgánmi členských štátov, ktoré sa na Európskej prokuratúre nezúčastňujú. Očakáva sa, že Európska prokuratúra vyšetrí približne 3 000 prípadov ročne.

Súvislosti

Európska prokuratúra zriadená nariadením (EÚ) 2017/1939 z 12. októbra 2017 a financovaná z rozpočtu EÚ je prvou nadnárodnou prokuratúrou poverenou vyšetrovaním a stíhaním trestných činov. V súčasnosti sa na posilnenej spolupráci zúčastňuje 22 členských štátov EÚ. Ústredie Európskej prokuratúry, ktorú vedie hlavná európska prokurátorka Laura Codruța Kövesiová, sa nachádza v Luxemburgu. Pôsobí tu jeden európsky prokurátor za každý zúčastnený členský štát a ďalší zamestnanci. Neoddeliteľnou súčasťou tohto nezávislého orgánu sú aj európski delegovaní prokurátori so sídlom v členských štátoch.

Ďalšie informácie

Čítať ďalej...

Globálny prístup Európy k spolupráci v oblasti výskumu a inovácií: strategický, otvorený a recipročný

Komisia prijala oznámenie o svojom globálnom prístupe k výskumu a inováciám – európsku stratégiu pre medzinárodnú spoluprácu v meniacom sa svete. EÚ tým zamýšľa prevziať vedúcu úlohu, pokiaľ ide o podporu medzinárodných partnerstiev v oblasti výskumu a inovácií, a priniesť inovatívne riešenia, ktoré zaistia, aby naše spoločnosti boli zelené, digitálne a zdravé.

Výskum na vysokej úrovni vyžaduje spoluprácu špičkových odborníkov z celého sveta. Pre EÚ je to strategická priorita. Medzinárodná spolupráca v oblasti výskumu a inovácií však prebieha v meniacom sa globálnom prostredí, kde rastie geopolitické napätie a sú spochybňované ľudské práva a základné hodnoty. Reakciou EÚ je ísť príkladom a podporovať multilateralizmus, otvorenosť a reciprocitu v rámci spolupráce s ostatnými časťami sveta. EÚ uľahčí globálne reakcie na globálne výzvy, akými sú zmena klímy alebo pandémie, pričom bude dodržiavať medzinárodné pravidlá a základné hodnoty EÚ a posilňovať svoju otvorenú strategickú autonómiu.

Výkonná podpredsedníčka pre Európu pripravenú na digitálny vek, Margrethe Vestagerová uviedla: „Otvorenosť bola odjakživa základným kameňom našej spolupráce s ostatnými časťami sveta. Naša reakcia na pandémiu poukázala na prínosy otvorenejšej vedy, zdieľania údajov a výsledkov v prospech ľudí v Európe a na celom svete. Táto stratégia nám pomôže vytvoriť globálny kritický objem činností v oblasti výskumu a inovácií, čo umožní nájsť riešenia na súčasné naliehavé globálne výzvy.“

Komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež Marija Gabrielová vyhlásila: „Aby sme sa uistili, že táto otvorenosť funguje a že výskumní pracovníci môžu čo najjednoduchším spôsobom cezhranične spolupracovať, potrebujeme nielen podporu hlavných poskytovateľov finančných prostriedkov, akým je EÚ, ale takisto jasný rámec, ktorý vytvára rovnaké podmienky v oblastiach, akými sú etický a na ľudí zameraný výskum, spravodlivé zaobchádzanie s duševným vlastníctvom a vzájomný prístup k výskumným programom. Budeme aktívne spolupracovať s partnermi, ktorí zdieľajú tieto hodnoty a zásady.“

Prístup „Tím Európa“

Globálny prístup k výskumu a inováciám opätovne potvrdzuje záväzok Európy dosiahnuť takú úroveň globálnej otvorenosti, ktorá je potrebná na stimuláciu excelentnosti a združovanie zdrojov s cieľom dosiahnuť vedecký pokrok a rozvoj dynamických inovačných ekosystémov. Vzhľadom na tento cieľ bude EÚ spolupracovať s medzinárodnými partnermi na vytvorení spoločného chápania základných princípov a hodnôt v oblasti výskumu a inovácií, akými sú akademická sloboda, rodová rovnosť, etika výskumu, otvorená veda a tvorba politík založená na dôkazoch.

Nová stratégia vychádza z dvoch hlavných cieľov, ktoré sú navzájom rovnomerne prepojené. V prvom rade je jej cieľom vytvoriť prostredie pre výskum a inovácie, ktoré je založené na pravidlách a hodnotách a je štandardne otvorené, umožniť výskumným pracovníkom a inovátorom po celom svete spolupracovať v rámci multilaterálnych partnerstiev a nájsť riešenia na globálne výzvy. V druhom rade má za cieľ zabezpečiť reciprocitu a rovnaké podmienky v rámci medzinárodnej spolupráce v oblasti výskumu a inovácií. Globálna reakcia EÚ v boji proti pandémii koronavírusu navyše ukázala, okrem iného prostredníctvom multilaterálnych platforiem a projektov programu Horizont 2020, ako môžeme maximalizovať prístup k vedeckým poznatkom a k medzinárodnému hodnotovému reťazcu, keď spojíme sily.

Na dosiahnutie svojich cieľov podnikne EÚ niekoľko krokov. Bude napríklad podporovať výskumných pracovníkov a ich organizácie v záujme urýchlenia udržateľného a inkluzívneho rozvoja v krajinách s nízkymi a strednými príjmami okrem iného prostredníctvom ambicióznej „africkej iniciatívy“ v rámci programu Horizont Európa s cieľom posilniť spoluprácu s africkými krajinami. Komisia ďalej plánuje predložiť usmernenia týkajúce sa riešenia zahraničného zasahovania zameraného na výskumné organizácie a inštitúcie vysokoškolského vzdelávania v EÚ. Tieto usmernenia podporia organizácie EÚ pri ochrane akademickej slobody, integrity a inštitucionálnej autonómie.

Kľúčovým nástrojom vykonávania stratégie bude Horizont Európa, ďalší rámcový program EÚ pre výskum a inováciu na roky 2021 – 2027. S cieľom chrániť strategické aktíva, záujmy, autonómiu alebo bezpečnosť EÚ možno v rámci programu výnimočne a vždy v riadne odôvodnených prípadoch obmedziť účasť na činnostiach, pričom sa umožní, aby program zostal spravidla otvorený. Pridružením k programu Horizont Európa získajú krajiny mimo EÚ ďalšie príležitosti zúčastniť sa na celkovom programe, pričom pre nich budú platiť rovnaké podmienky ako pre členské štáty.

Kľúčom k úspešnému vykonávaniu stratégie bude úzka koordinácia a spolupráca medzi EÚ a jej členskými štátmi. Komisia podporí iniciatívy vychádzajúce z prístupu Tím Európa“, ktoré spájajú úsilie EÚ, členských štátov a európskych finančných inštitúcií. Dôležitým prvkom tohto prístupu budú synergie s inými programami EÚ, ako je Nástroj susedstva a rozvojovej a medzinárodnej spolupráce – Globálna Európa.

Súvislosti

V roku 2012 sa oznámením Komisie stanovila stratégia pre medzinárodnú kooperáciu v oblasti výskumu a inovácií. Slúžila na riadenie vedeckých a technologických vzťahov EÚ s krajinami mimo EÚ a položila základ medzinárodného programu Horizont 2020. Počas posledných troch rokov programu Horizont 2020 získala medzinárodná spolupráca značnú podporu prostredníctvom „vlajkových iniciatív medzinárodnej spolupráce“ vrátane viac ako tridsiatich ambicióznych iniciatív pre spoluprácu s niekoľkými krajinami mimo EÚ a regiónmi, ako sú Afrika, Kanada, Japonsko, Južná Kórea, Čína, India a iné.

Takmer po desiatich rokoch nahradil predchádzajúcu stratégiu nový globálny prístup k výskumu a inováciám s cieľom reagovať na súčasný výrazne odlišný globálny kontext a zosúladiť medzinárodnú spoluprácu EÚ s jej súčasnými prioritami.

Ďalšie informácie:

Oznámenie o globálnom prístupe k výskumu a inováciám

Otázky a odpovede Globálny prístup k výskumu a inováciám

Prehľad Globálny prístup k výskumu a inováciám

Medzinárodná spolupráca v oblasti výskumu a inovácií

Čítať ďalej...

Európska zelená dohoda: Komisia prijíma strategické usmernenia pre udržateľnú a konkurencieschopnú akvakultúru v EÚ

Komisia prijala nové strategické usmernenia pre udržateľnú a konkurencieschopnú akvakultúru v EÚ. Usmernenia poskytujú Komisii, členským štátom a zainteresovaným stranám spoločnú víziu pre rozvoj tohto odvetvia spôsobom, ktorý priamo prispieva k Európskej zelenej dohode, a najmä k stratégii „z farmy na stôl“. Pomôžu zlepšiť konkurencieschopnosť, odolnosť, ako aj environmentálnu a klimatickú výkonnosť odvetvia akvakultúry v EÚ.

Komisár pre životné prostredie, oceány a rybárstvo Virginijus Sinkevičius v tejto súvislosti vyhlásil: „Akvakultúra zohráva v európskom potravinovom systéme čoraz väčšiu úlohu. Môžeme z nej získavať zdravé potraviny so všeobecne nižšou klimatickou a environmentálnou stopou než z poľnohospodárskej činnosti na súši. Cieľom usmernení, ktoré sme dnes prijali, je zabezpečiť, aby sa akvakultúrna produkcia v EÚ stala vzorom udržateľnosti a kvality v globálnom meradle, znížiť našu závislosť od dovozu morských plodov a vytvoriť viac pracovných miest, najmä v pobrežných regiónoch.

Ciele usmernení 

Tieto usmernenia boli vypracované v úzkej spolupráci s členskými štátmi EÚ a so zainteresovanými stranami, najmä tými, ktoré sú zastúpené v Poradnej rade pre akvakultúru. Stanovujú sa v nich štyri vzájomne súvisiace ciele pre ďalší rozvoj akvakultúry v Únii:

  • posilňovanie odolnosti a konkurencieschopnosti
  • zapojenie tohto odvetvia do zelenej transformácie
  • zabezpečenie spoločenskej akceptácie a informovanie spotrebiteľov a
  • rozširovanie poznatkov a miery inovácie.

Ďalším zámerom navrhovaných usmernení je docieliť výrazné zvýšenie podielu ekologickej akvakultúry na úrovni EÚ. Ako sa uvádza v nedávno uverejnenom akčnom pláne ekologického poľnohospodárstva, ekologická akvakultúra je stále pomerne novým odvetvím, ale má významný potenciál pre rast.

Na rozdiel od rybolovu akvakultúra nepatrí do výlučnej právomoci EÚ. Vzhľadom na dôležitú úlohu, ktorú akvakultúra zohráva z hľadiska európskej potravinovej bezpečnosti, udržateľného rastu a zamestnanosti, sa však v spoločnej rybárskej politike EÚ predpokladá systém strategickej koordinácie politiky v tejto oblasti.

Takýto strategický prístup nadobudol v súčasnosti ešte väčší význam vzhľadom na potenciál odvetvia akvakultúry prispievať k cieľom Európskej zelenej dohody a na potrebu zabezpečiť dlhodobú udržateľnosť a odolnosť tohto odvetvia, najmä so zreteľom na krízu spôsobenú ochorením COVID-19. Uvedené ciele boli plne integrované do nových strategických usmernení.

Vzhľadom na výzvy a príležitosti odvetvia akvakultúry v EÚ sa v usmerneniach navrhujú konkrétne opatrenia týkajúce sa viacerých oblastí vrátane prístupu k priestoru a vode, zdravia ľudí a zvierat, environmentálneho správania, zmeny klímy, dobrých životných podmienok zvierat, regulačného a správneho rámca a poskytovania informácií o akvakultúre EÚ.

Komisia konkrétne navrhuje vypracovať podrobné usmerňujúce dokumenty týkajúce sa osvedčených postupov v najdôležitejších oblastiach. Takisto plánuje zriadiť osobitný mechanizmus pomoci v oblasti akvakultúry, ktorý bude poskytovať podporu pri vypracúvaní týchto usmerňujúcich dokumentov, ako aj pri vykonávaní v nich opísaných osvedčených postupov.

Okrem toho nabáda členské štáty EÚ, aby do (prebiehajúceho) preskúmania svojich národných strategických plánov pre toto odvetvie zahrnuli zvýšenie objemu ekologickej produkcie akvakultúry a aby podporovali tento typ produkcie akvakultúry časťou finančných prostriedkov dostupných v rámci Európskeho námorného, rybárskeho a akvakultúrneho fondu (ENRAF).

Ďalšie kroky

Komisia vyzýva členské štáty EÚ, aby tieto nové usmernenia zohľadnili vo svojich viacročných národných strategických plánoch pre rozvoj odvetvia akvakultúry a pri rozdeľovaní podpory z budúceho Európskeho námorného, rybárskeho a akvakultúrneho fondu (ENRAF) a iných fondov EÚ.

Súvislosti

Každý štvrtý produkt z morských plodov spotrebovaný v Európe pochádza z akvakultúry. Väčšina týchto produktov sa však do EÚ dováža a predstavuje približne 60 % celkovej ponuky. Z akvakultúry EÚ pochádza celkovo len 10 % morských plodov spotrebovaných v EÚ. To predstavuje značný potenciál rastu.

Napriek týmto obchodným vyhliadkam sa produkcia akvakultúry v EÚ od roku 2007 zvýšila len o 6 %. V roku 2018 objem predaja predstavoval 1,2 milióna ton a dosiahol sa obrat vo výške 4,1 miliardy EUR. Príspevok EÚ k svetovej produkcii akvakultúry predstavoval v roku 2018 menej ako 2 % celosvetovej produkcie (FAO 2020).

Predchádzajúce usmernenia, ktoré Komisia prijala v roku 2013, tvorili základ viacročných národných strategických plánov členských štátov EÚ pre rozvoj akvakultúrnych činností na ich území.

Ďalšie informácie

Strategické usmernenia pre udržateľnú a konkurencieschopnú akvakultúru v EÚ

Tlačová správa Európska zelená dohoda: Európska komisia zaujíma nový prístup k zelenej obnove v modrom hospodárstve

Správa Spoločného výskumného centra o odvetví akvakultúry EÚ

Akčný plán ekologického poľnohospodárstva

Stratégia „z farmy na stôl“

Verzia na tlač vo for

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login