Komisia prijíma balík týkajúci sa rozširovania na rok 2024

Európska komisia prijala každoročný balík týkajúci sa rozširovania, ktorého súčasťou je podrobné posúdenie aktuálnej situácie a pokroku Albánska, Bosny a Hercegoviny, Kosova, Čiernej Hory, Severného Macedónska, Srbska, Gruzínska, Moldavskej republiky, Ukrajiny a Turecka na ich ceste k pristúpeniu k EÚ. K posúdeniam sú priložené odporúčania a usmernenia týkajúce sa reformných priorít.

Rozšírenie je historickou príležitosťou pre pristupujúce krajiny, ako aj pre súčasné členské štáty a EÚ ako celok. Väčšia a silnejšia Únia má významné sociálno-ekonomické, politické a bezpečnostné výhody.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti uviedla: „Napätý geopolitický kontext si viac než kedykoľvek predtým vyžaduje, aby sme v záujme spoločných hodnôt demokracie a právneho štátu dokončili znovuzjednotenie nášho kontinentu. V posledných rokoch sme už smerom k integrácii nových členských štátov dosiahli veľký pokrok. A rozšírenie zostane aj naďalej najvyššou prioritou novej Komisie.“

Proces rozširovania je naďalej založený na zásluhách a závisí od objektívneho pokroku dosiahnutého každým z partnerov. Vyžaduje si odhodlanie vykonať nezvratné reformy vo všetkých oblastiach práva EÚ s osobitným dôrazom na základné prvky procesu rozširovania. Demokracia, právny štát a základné hodnoty budú aj naďalej základnými kameňmi politiky rozširovania EÚ. Členstvo v EÚ je aj naďalej strategickou voľbou.

Proces rozširovania získal v rokoch 2023 a 2024 novú dynamiku. Tematický blok „Základné hodnoty“ bol s Albánskom otvorený 15. októbra 2024. Prístupové rokovania s Ukrajinou a Moldavskom sa začali na prvých medzivládnych konferenciách v júni 2024. Po splnení predbežných kritérií pre kapitoly týkajúce sa právneho štátu je Čierna Hora na ceste k predbežnému uzavretiu ďalších rokovacích kapitol. Európska rada sa v marci 2024 rozhodla začať prístupové rokovania s Bosnou a Hercegovinou. Proces preverovania sa v prípade Albánska aj Severného Macedónska ukončil koncom roka 2023.

Na medzivládnej konferencii v júni 2024 sa potvrdilo, že Čierna Hora celkovo splnila predbežné kritériá pre kapitoly 23 a 24 týkajúce sa právneho štátu, čo poskytlo príležitosť pristúpiť k predbežnému uzavretiu ďalších kapitol, ak budú splnené príslušné podmienky. V oblasti právneho štátu a súdnictva sa musí dosiahnuť ďalší pokrok.

Komisia trvá na svojom posúdení, že Srbsko splnilo kritériá na otvorenie tematického bloku 3 (konkurencieschopnosť a inkluzívny rast). Očakáva sa, že Srbsko v nadchádzajúcom roku urýchli prácu na vykonávaní reforiem súvisiacich s pristúpením k EÚ vo všetkých oblastiach s osobitným zameraním na predbežné kritériá v oblasti právneho štátu, ako aj na zabezpečenie skutočne priaznivého prostredia pre občiansku spoločnosť a médiá, pričom vynaloží dôveryhodné úsilie na zastavenie dezinformácií a zahraničnej manipulácie s informáciami.

Pokiaľ ide o Albánsko, Komisia víta začatie rokovaní o tematickom bloku „Základné hodnoty“ na druhej medzivládnej konferencii konanej 15. októbra 2024. Je mimoriadne dôležité, aby orgány ďalej zintenzívnili tempo reforiem zameraných na EÚ, najmä v oblasti právneho štátu, konsolidácie výsledkov v oblasti presadzovania práva, účinného boja proti korupcii a organizovanej trestnej činnosti a presadzovania základných práv vrátane slobody médií, vlastníckych práv a menšín.

V prípade Severného Macedónska musí krajina pokračovať vo vykonávaní reforiem súvisiacich s EÚ, najmä v rámci tematického bloku „Základné hodnoty“, predovšetkým v oblasti súdnictva, boja proti korupcii a organizovanej trestnej činnosti. Treba posilniť dôveru v justičný systém. V decembri 2023 sa dokončilo preverovanie týkajúce sa všetkých šiestich tematických blokov acquis EÚ.

Bosna a Hercegovina preukázala hmatateľné výsledky, a to aj v oblasti riadenia migrácie a úplného zosúladenia so spoločnou zahraničnou a bezpečnostnou politikou EÚ, ako aj prijatím právnych predpisov týkajúcich sa integrity súdnictva, boja proti praniu špinavých peňazí a konfliktu záujmov. Európska rada sa v marci 2024 rozhodla začať prístupové rokovania s Bosnou a Hercegovinou. Komisia pripravuje rokovací rámec, ktorý má Rada prijať hneď, ako sa vykonajú všetky relevantné kroky stanovené v odporúčaní Komisie z októbra 2022.

Kosovo predložilo žiadosť o členstvo v EÚ v decembri 2022. Komisia je aj naďalej pripravená vypracovať stanovisko k žiadosti Kosova o členstvo hneď, ako o to Rada požiada. Pokrok sa zaznamenal v boji proti organizovanej trestnej činnosti a zlepšilo sa podnikateľské prostredie. Liberalizácia vízového režimu nadobudla platnosť 1. januára 2024. Kosovo musí zintenzívniť úsilie o posilnenie právneho štátu a verejnej správy a o ochranu slobody prejavu.

Začatie prístupových rokovaní s Ukrajinou je dôležitým uznaním odhodlania tejto krajiny pokračovať v reformách na ceste k pristúpeniu k EÚ. V nadväznosti na prvú medzivládnu konferenciu v júni 2024 analytické skúmanie acquis (preverovanie) hladko napreduje. Za predpokladu, že Ukrajina splní všetky podmienky, Komisia so záujmom očakáva, že sa v roku 2025 čo najskôr začnú rokovania o tematických blokoch, počnúc tematickým okruhom „Základné hodnoty“.

Začatie prístupových rokovaní je dôležitým uznaním odhodlania Moldavska pokračovať v reformách na ceste k pristúpeniu k EÚ napriek neustálemu zasahovaniu Ruska a vplyvu útočnej vojny Ruska proti Ukrajine.  V nadväznosti na prvú medzivládnu konferenciu v júni 2024 analytické skúmanie acquis (preverovanie) hladko napreduje. Za predpokladu, že Moldavsko splní všetky podmienky, Komisia so záujmom očakáva, že sa v roku 2025 čo najskôr začnú rokovania o tematických blokoch, počnúc tematickým okruhom „Základné hodnoty“.

Zatiaľ čo v decembri 2023 Európska rada udelila Gruzínsku štatút kandidátskej krajiny, jeho proces pristúpenia k EÚ sa medzičasom de facto zastavil kvôli krokom gruzínskej vlády podniknutým od jari 2024. Gruzínski občania hlasovali 26. októbra 2024 v parlamentných voľbách. Predbežné zistenia spoločnej medzinárodnej volebnej pozorovateľskej misie pod vedením Úradu OBSE pre demokratické inštitúcie a ľudské práva (OBSE/ODIHR) odhalili niekoľko nedostatkov, ktoré sa vyskytli v napätom a vysoko polarizovanom prostredí. Medzi ohlásené nedostatky patria okrem iného nedávne legislatívne zmeny volebného procesu, časté kompromisy týkajúce sa tajnosti hlasovania, procedurálne nezrovnalosti, zastrašovanie a tlak na voličov, ktoré negatívne ovplyvnili dôveru verejnosti v tento proces. Tieto predbežné zistenia potvrdzujú potrebu komplexnej volebnej reformy, ktorá bola zdôraznená už v predchádzajúcich kľúčových odporúčaniach.

Turecko je kandidátskou krajinou a kľúčovým partnerom Európskej únie. Prístupové rokovania s touto krajinou sú však od roku 2018 v súlade s rozhodnutím Rady pozastavené. Vážne obavy pretrvávajú v oblasti základných práv a právneho štátu vrátane nezávislosti súdnictva. Dialóg o právnom štáte a základných právach zostáva neoddeliteľnou súčasťou vzťahov medzi EÚ a Tureckom. V nadväznosti na strategické usmernenia Európskej rady z apríla 2024 sa vzťahy s Tureckom začali postupne obnovovať a podnikli sa konkrétne kroky smerom ku konštruktívnym výmenám názorov o otázkach spoločného záujmu.

Ďalšie kroky

Teraz je na Rade, aby zvážila odporúčania Komisie a prijala rozhodnutia o ďalších krokoch v procese rozširovania.

Súvislosti

Rozšírenie EÚ prinesie svojim súčasným a budúcim členom ďalekosiahle sociálno-ekonomické výhody. Zvýšenie počtu spotrebiteľov na jednotnom trhu poskytne podnikom veľké príležitosti na to, aby mohli slobodnejšie expandovať a obchodovať. S cieľom umožniť udržateľný rast v strednodobom horizonte a dosiahnuť pokrok v plnení hospodárskych kritérií pre členstvo v EÚ je čoraz dôležitejšie, aby krajiny zapojené do procesu rozširovania urýchlili štrukturálne reformy. Treba preto zabezpečiť fungujúce trhové hospodárstva a preukázať schopnosť odolávať konkurenčnému tlaku a trhovým silám v EÚ. Hospodárske politiky by mali podporovať aj ambiciózne ciele v rámci zelenej a digitálnej transformácie.

Nové nástroje podporujú sociálno-ekonomický rast v našich partnerských krajinách. S tým, ako sa prístupový proces zrýchľuje, prináša EÚ niektoré výhody jednotného trhu a poskytuje zvýšenú finančnú pomoc, ktoré našim partnerom umožnia postupnú integráciu a ukotvenie v EÚ. Okrem úspešných hospodárskych a investičných plánov stimuluje reformy, ktorých základom je spravodlivosť a právny štát, plán rastu pre západný Balkán s Nástrojom na podporu reforiem a rastu s finančným krytím vo výške 6 miliárd EUR a Nástroj pre Ukrajinu s finančným krytím vo výške 50 miliárd EUR. V rovnakom duchu predložila Komisia 10. októbra 2024 plán rastu pre Moldavsko s nástrojom na podporu reforiem a rastu vo výške 1,8 miliardy EUR, aby podporila jeho sociálno-ekonomické reformy a oživila investície.

Ďalšie informácie

Oznámenie o politike rozširovania EÚ za rok 2024

Vyjadrenie vysokého predstaviteľa/podpredsedu Borrella a komisára Várhelyiho na tlačovej konferencii

Prehľad o procese pristúpenia k EÚ

Prečítajte si podrobné zistenia a odporúčania týkajúce sa jednotlivých krajín:

Albánskosprávaprehľad o krajine

Bosna a Hercegovinasprávaprehľad o krajine

Kosovosprávaprehľad o krajine

Čierna Horasprávaprehľad o krajine

Severné Macedónskosprávaprehľad o krajine

Srbskosprávaprehľad o krajine

Tureckosprávaprehľad o krajine

Ukrajinasprávaprehľad o krajine

Moldavskosprávaprehľad o krajine

Gruzínskosprávaprehľad o krajine

Čítať ďalej...

EÚ investuje 4,8 miliardy EUR z príjmov z obchodovania s emisiami do inovačných emisne neutrálnych projektov

Komisia vybrala 85 inovačných projektov v oblasti emisnej neutrálnosti s cieľom získať 4,8 miliardy EUR vo forme grantov zinovačnéhofondu, čo pomôže zaviesť špičkové čisté technológie do praxe v celej Európe. Projekty rôzneho rozsahu (veľké, stredné a malé, popri pilotných projektoch) a so zameraním na výrobu čistých technológií sa po prvýkrát udeľujú v rámci výzvy na predkladanie návrhov na rok 2023. Ide o najväčší projekt od začiatku fungovania inovačného fondu v roku 2020, ktorým sa celková suma podpory zvýšila na 12 miliárd EUR a počet projektov sa zvýšil o 70 %.

Vybrané projekty sa nachádzajú v 18 krajinách: Belgicko, Dánsko, Nemecko, Estónsko, Grécko, Španielsko, Francúzsko, Chorvátsko, Taliansko, Maďarsko, Holandsko, Rakúsko, Poľsko, Portugalsko, Slovensko, Fínsko, Švédsko a Nórsko. Vzťahujú sa na širokú škálu odvetví z týchto kategórií: energeticky náročné priemyselné odvetvia, energia z obnoviteľných zdrojov, uskladňovanie energie, priemyselné riadenie uhlíka, emisne neutrálna mobilita (vrátane námornej a leteckej dopravy) a budovy.   

Vybrané projekty by sa mali uviesť do prevádzky pred rokom 2030 a očakáva sa, že počas prvých desiatich rokov ich prevádzky sa emisie znížia približne o 476 miliónov ton ekvivalentu CO2. Prispeje sa tým k európskym cieľom v oblasti dekarbonizácie, znížia sa emisie z odvetví, ktorých dekarbonizácia je mimoriadne náročná, posilní sa európska priemyselná výrobná kapacita a posilní sa vedúce postavenie Európy v oblasti technológií a odolnosť dodávateľského reťazca. 

Podpora priemyselných inovácií pre kľúčové politické ciele

Aktuálne vybrané projekty prispievajú najmä k dosiahnutiu týchto politických cieľov EÚ:

Výroba čistých technológií: V súlade s aktom o emisne neutrálnom priemysle sa vybranými projektmi v oblasti čistých technológií budú vyvíjať, budovať a prevádzkovať výrobné závody pre kľúčové komponenty v oblasti veternej a slnečnej energie a pre tepelné čerpadlá, ako aj komponenty pre elektrolyzéry, palivové články, technológie uskladňovania energie a hodnotový reťazec batérií. Vybrané projekty prispejú k 3 GW solárnej fotovoltickej výrobnej kapacity v EÚ a 9,3 GW výrobnej kapacity elektrolyzérov v EÚ, čím sa ďalej posilní infraštruktúra EÚ v oblasti čistej energie.

Energeticky náročné priemyselné odvetvia: Vybrané projekty podporia rôzne technológie na zníženie čistých emisií skleníkových plynov v energeticky náročných priemyselných odvetviach, zamerajú sa na integráciu energie z obnoviteľných zdrojov, riešenia uskladňovania tepla a energie, recykláciu a opätovné použitie, ako aj elektrifikáciu. 

Priemyselné hospodárenie s uhlíkom: Projekty vybrané v rámci tejto výzvy zachytia CO2 a prispejú 13 % k cieľu aktu o emisne neutrálnom priemysle, ktorým je uloženie aspoň 50 miliónov ton CO2 ročne z rôznych ťažko dekarbonizovateľných zdrojov v energeticky náročných priemyselných odvetviach, ako sú cement a vápno, (bio)rafinérie, chemické látky a energetické zhodnocovanie odpadu.  

Obnoviteľný vodík: Vybrané projekty budú ročne dodávať 61 kiloton palív z obnoviteľných zdrojov nebiologického pôvodu (RFNBO), čo prispeje k zvýšeniu využívania a výroby energie z obnoviteľných zdrojov vo vodíku v ťažko dekarbonizovateľných aplikáciách v priemysle a doprave.  

Mobilita s nulovou bilanciou emisií: Projekty pomôžu znížiť emisie v odvetví mobility, z čoho bude mať najväčší prospech odvetvie námornej dopravy. Tieto projekty zahŕňajú výstavbu a modernizáciu plavidiel na palivá z obnoviteľných zdrojov nebiologického pôvodu a využívanie elektrickej energie, ako aj znižovanie emisií pri výrobe komponentov cestnej dopravy. Ocenené projekty budú podporovať aj udržateľné palivá v doprave, pričom sa vyrobí 525 kiloton palív z obnoviteľných zdrojov ročne.   

Vybrané projekty hodnotili nezávislí odborníci na základe piatich kritérií na vyhodnotenie návrhov: potenciál na zníženie emisií skleníkových plynov; stupeň inovácie; prevádzková, finančná a technická vyspelosť; opakovateľnosť; nákladovej efektívnosti.

Ďalšie kroky

Úspešní žiadatelia majú podpísať dohody o grante s Európskou výkonnou agentúrou pre klímu, infraštruktúru a životné prostredie (CINEA) v prvom štvrťroku 2025. 

Okrem 85 projektov, ktoré boli v súčasnosti vybrané na financovanie, Európska investičná banka poskytne pomoc pri vypracúvaní ďalších sľubných, ale nedostatočne vyspelých projektov. 

Všetkým 149 projektom, ktoré dosiahli viac ako všetky prahové hodnoty hodnotenia inovačného fondu (vrátane 64 nefinancovaných projektov), bola po prvýkrát udelená pečať STEP – nová značka kvality EÚ, ktorá sa má udeliť vysokokvalitným projektom prispievajúcim k cieľom Platformy strategických technológií pre Európu (STEP). Pečať STEP má uľahčiť prístup k ďalším príležitostiam verejnej a súkromnej podpory týchto projektov. Informácie týkajúce sa týchto projektov budú k dispozícii koncom novembra 2024 na portáli STEP.   

Komisia zverejní ďalšiu výzvu na predkladanie návrhov v rámci inovačného fondu začiatkom decembra 2024.

Súvislosti

Inovačný fond EU ETS je jedným z najväčších svetových programov financovania zavádzania emisne neutrálnych a inovačných technológií. Je jedným z kľúčových nástrojov Priemyselného plánu Európskej zelenej dohody. S odhadovanými príjmami zo systému EÚ na obchodovanie s emisiami v rokoch 2020 až 2030 vo výške 40 miliárd EUR je inovačný fond navrhnutý tak, aby vytváral finančné stimuly pre spoločnosti a verejné orgány, aby investovali do pokročilých emisne neutrálnych a nízkouhlíkových technológií, čím sa podporí prechod Európy na klimatickú neutralitu. Z inovačného fondu sa doteraz prostredníctvom predchádzajúcich výziev na predkladanie návrhov pridelilo približne 7,2 miliardy EUR na viac ako 120 inovačných projektov v celom Európskom hospodárskom priestore (EHP). 

Inovačný fond vykonáva CINEA, zatiaľ čo Európska investičná banka (EIB) poskytuje pomoc pri vypracúvaní projektov sľubným projektom, ktoré nie sú dostatočne pripravené na granty z inovačného fondu.  

Výzva na predkladanie návrhov z inovačného fondu na rok 2023 prilákala 337 žiadostí o projekty, z ktorých 283 bolo oprávnených a prípustných na hodnotenie. Z 85 vybraných projektov sa v súčasnosti z Inovačného fondu podporujú aj projekty v Estónsku a na Slovensku, čím sa rozširuje zoznam krajín, ktoré dostávajú finančné prostriedky.  

Pre viac informácií 

Otázka & Odpovede

Výsledky predchádzajúcich výziev na predkladanie návrhov v rámci inovačného fondu 

Portfólio projektov Inovačného fondu (s informáciami týkajúcimi sa vybraných projektov)

Prehľad projektov inovačného fondu 

Systém EÚ na obchodovanie s emisiami (ETS)

Plnenie Európskej zelenej dohody 

Čítať ďalej...

Z tretej výročnej správy Komisie vyplýva, že Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti naďalej plní svoje ciele

Vykonávanie Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, ktorý je jadrom nástroja NextGenerationEU, sa zrýchľuje a neustále poháňa reformy a investície v členských štátoch. Z aktuálne prijatej tretej výročnej správy Komisie o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti vyplýva, že Komisia podporuje členské štáty pri úplnom a včasnom plnení ich plánov pomocou zefektívnených postupov a zlepšila tiež transparentnosť a mechanizmy na ochranu finančných záujmov EÚ.

Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti grantmi a úvermi v celkovej výške 650 miliárd eur vo všetkých členských štátoch zásadne poháňa ambiciózne investície a reformy, ktoré pomáhajú uskutočniť zelenú a digitálnu transformáciu.

Mechanizmus od svojho vzniku podnietil investície vo výške viac ako 82 miliárd eur do priamej podpory podnikov. Prebieha tiež viac ako 900 reforiem na zníženie byrokracie a urýchlenie obchodných procesov, napríklad na získanie povolení a licencií, čo pomôže zvýšiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ. Vďaka podpore z mechanizmu sa ušetrilo 34 miliónov megawatthodín energie, viac ako 11,8 milióna ľudí sa zúčastnilo na vzdelávaní a odbornej príprave a 9,8 milióna ľudí využilo ochranné opatrenia proti klimatickým katastrofám.

Na dosiahnutí týchto výsledkov úzko spolupracovali Komisia, členské štáty a všetky príslušné zainteresované strany spolu s Európskym parlamentom a Radou.

Do konca roka 2024 sa má z finančných prostriedkov mechanizmu vyplatiť viac ako 300 miliárd eur

Po určitých oneskoreniach v roku 2023, do veľkej miery spojených s nezákonnou inváziou Ruska na Ukrajine, vysokou infláciou, obmedzením dodávok a potrebou prijať kapitoly REPowerEU, sa plnenie a vyplácanie zrýchlilo. V kapitolách REPowerEU sa poskytujú dodatočné finančné prostriedky na reformy a investície, ktorými sa diverzifikujú dodávky energie do EÚ, urýchľuje sa zelená transformácia a podporujú sa zraniteľné domácnosti. Rada už takých kapitol schválila 26.

Komisia k dnešnému dňu dostala od 25 členských štátov 69 žiadostí o platbu a vyplatila viac ako 267 miliárd eur, t. j. už viac ako 40 % finančných prostriedkov dostupných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. Očakáva sa, že do konca roka sa vyplatia finančné prostriedky z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti vo výške viac ako 300 miliárd eur. V správe sa podrobne opisuje viacero príkladov toho, aký hmatateľný a pozitívny vplyv na občanov a podniky má pokrok v reformách a investíciách podľa šiestich politických pilierov mechanizmu.

Na financovanie mechanizmu Únia naďalej úspešne získava finančné prostriedky na kapitálových trhoch, pričom už viac ako 60,2 miliardy eur emitovala v zelených dlhopisoch NextGenerationEU.

Plnenie plánov v členských štátoch sa zjednodušilo

Vzhľadom na časovo ohraničený charakter Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti by sa všetko úsilie malo naďalej zameriavať na úplné a včasné splnenie plánov do roku 2026. Členské štáty musia pokračovať v rýchlom a úplnom vykonávaní svojich plánov obnovy, v čom ich Komisia aktívne podporuje.

V roku 2024 v tomto ohľade Komisia podnikla ďalšie kroky na podporu členských štátov. V júli aktualizovala usmernenia pre členské štáty, v ktorých zjednodušila postupy s osobitnou pozornosťou na revidovanie plánov, čo bude aj naďalej relevantné v prípade prekážok v ich plnení. Zároveň pre členské štáty zjednodušila požiadavky na podávanie správ. S cieľom posilniť súčinnosť sa navyše vyjasnili aj možnosti kombinovať prostriedky z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti s inými fondmi EÚ.

Vyššia transparentnosť

Komisia sa pri vykonávaní Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti usiluje o maximálnu zrozumiteľnosť a transparentnosť, a to aj nad rámec právnych požiadaviek.

Predložená správa napríklad obsahuje hĺbkovú analýzu údajov členských štátov o 100 najväčších konečných príjemcoch finančných prostriedkov z mechanizmu. Komisia takisto poskytuje dodatočné vysvetlenia kľúčových pojmov uvedených v nariadení o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti, ktoré sú zahrnuté do príloh k výročnej správe:

  • objasnenie spôsobu, akým Komisia určuje, kedy bola reforme alebo investícii zabezpečená oprávnenosť v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti,
  • objasnenie toho, čo Komisia považuje za opakujúce sa výdavky, ktoré sú vo všeobecnosti zakázané, a kritériá, ktoré riadne odôvodňujú výnimky,
  • koncepcia dvojitého financovania v kontexte Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti a
  • pojem „koneční príjemcovia finančných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti“.

Spoľahlivá ochrana finančných záujmov Únie

Ochrana finančných záujmov EÚ je pre Komisiu najvyššou prioritou. Neustále preto posilňuje svoj rámec auditu a kontroly, pričom zohľadňuje aj odporúčania Európskeho parlamentu, Rady a Európskeho dvora audítorov. Komisia vykonala v období od septembra 2023 do augusta 2024 17 na riziku založených ex-post auditov, ktoré sa týkali uspokojivého plnenia míľnikov a cieľov. Ďalšie štyri systémové audity sa týkali vnútroštátnych systémov kontroly. Do konca roka 2023 Komisia aspoň raz vykonala audit všetkých členských štátov.

Súvislosti

Táto správa je treťou z radu výročných správ Komisie, ktoré sa týkajú vykonávania mechanizmu počas jeho trvania, ako sa vyžaduje v nariadení o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti. Prispeje k živému dialógu o vykonávaní mechanizmu medzi inštitúciami Únie a so zainteresovanými stranami.

Informácie uvedené v správe vychádzajú z prijatých plánov obnovy a odolnosti, ako ich Komisia posúdila, z údajov, ktoré členské štáty nahlásili do apríla 2024 v zmysle svojej povinnosti dvakrát za rok podať správu, a z vykonávania Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti do 31. augusta 2024.

Pokrok pri vykonávaní plánov obnovy a odolnosti možno sledovať na online portáli Recovery and Resilience Scoreboard (Hodnotiaca tabuľka obnovy a odolnosti), ktorý Komisia zriadila v decembri 2021. Viac informácií o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti nájdete na tejto stránke, ktorá obsahuje interaktívnu mapu projektov, ktoré sú z neho financované.

Ďalšie informácie

Tretia výročná správa o vykonávaní Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti [XXX]

Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti

Konsolidované znenie nariadenia, ktorým sa zriaďuje Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti

Recovery and Resilience Scoreboard

Otázky a odpovede: Recovery and Resilience Facility (Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti)

Čítať ďalej...

Komisia navrhuje digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ, s ktorou sa bude ľahšie a bezpečnejšie cestovať

Európska komisia prijala dva návrhy na digitalizáciu cestovných pasov a preukazov totožnosti formou „digitálnej cestovnej aplikácie EÚ“. Je určená cestujúcim do a zo schengenského priestoru.

Občania krajín EÚ aj mimo nej podliehajú pri prekračovaní vonkajších hraníc EÚ systematickým kontrolám. V súčasnosti sa tieto kontroly vykonávajú fyzicky na hraničnom priechode. Keďže len v roku 2023 boli hranice prekročené takmer 600 miliónov krát, kontroly treba urýchliť a cestovanie musí byť plynulejšie. Zároveň je nutné zachovať vysokú úroveň bezpečnosti a skontrolovať každého cestujúceho.

Komisia preto navrhuje zaviesť spoločný rámec pre digitálne cestovné doklady a novú digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ, v ktorej si cestujúci budú môcť vytvoriť a uložiť digitálne cestovné doklady. Vďaka týmto novým pravidlám bude cestovanie do schengenského priestoru aj v rámci neho jednoduchšie a bezpečnejšie.

Nové pravidlá, ktorými sa zavádzajú digitálne pasy a preukazy totožnosti

Digitálne cestovné doklady sú digitálnou verziou údajov uložených v cestovných pasoch a preukazoch totožnosti. Údaje zahŕňajú informácie obsiahnuté v čipe cestovného pasu alebo preukazu totožnosti vrátane podoby tváre držiteľa, hoci nie odtlačkov prstov. Digitálny cestovný doklad si možno uložiť v mobilnom telefóne. Či o túto digitálnu verziu dokladov požiadate a či ju budete bezplatne používať, bude úplne na vás.

Vďaka digitálnym dokladom:

  • cestujúci budú prekračovať hranice plynulejšie a rýchlejšie: Občania krajín EÚ aj mimo nej budú môcť pred cestou do alebo z EÚ predložiť svoje digitálne pasy alebo preukazy totožnosti na predbežnú hraničnú kontrolu.
  • uľahčí sa voľný pohyb a zníži administratívna záťaž občanov EÚ: Členské štáty môžu občanom EÚ umožniť, aby digitálne preukazy totožnosti používali na registráciu a overenie totožnosti. Ide napríklad o registráciu u vnútroštátnych orgánov, keď sa človek presťahuje do iného členského štátu, alebo o prístup do systémov elektronického overovania totožnosti.
  • zlepší sa efektívnosť hraničných kontrol: Digitálne cestovné doklady umožnia orgánom zodpovedným za riadenie hraníc vykonávať predbežné kontroly. Vďaka tomu budú môcť čas aj zdroje sústrediť na odhaľovanie cezhraničných páchateľov trestnej činnosti a prevádzačstva migrantov.
  • sa zvýši bezpečnosť schengenského priestoru: Digitálne cestovné doklady uľahčia orgánom overovanie pravosti a správnosti cestovných dokladov. Zároveň sťažia podvodníkom používanie falošných dokladov a prekračovanie hraníc bez odhalenia.

Digitálna cestovná aplikácia EÚ

Komisia s podporou agentúry eu-LISA vyvinie digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ a rozšíri ju v celej EÚ. Aplikácia bude k dispozícii všetkým občanom EÚ a tretích krajín s biometrickým pasom alebo preukazom totožnosti EÚ, ktorí cestujú do alebo zo schengenského priestoru.

Vďaka digitálnej cestovnej aplikácii EÚ budú cestujúci môcť:

  • na základe pasov a v prípade občanov EÚ na základe preukazov totožnosti vytvoriť svoje digitálne cestovné doklady.
  • predložiť svoje cestovné plány a doklady pohraničným orgánom vopred. Vďaka tomu sa na hraničných priechodoch skrátia čakacie lehoty, keďže väčšina kontrol už bude vykonaná.
  • zabezpečiť ochranu svojich údajov: Aplikácia si pred spracovaním osobných údajov vyžiada súhlas používateľa. Okrem toho sa bude od členských štátov vyžadovať, aby skôr, ako pohraničným orgánom povolia prístup k údajom, dôkladne ich členov vyškolili v bezpečnosti údajov a pravidlách ich ochrany.

Digitálna cestovná aplikácia EÚ bude k dispozícii od roku 2030. Digitálne cestovné doklady si bude možné uložiť v európskej peňaženke digitálnej identity.

Ďalšie kroky

Teraz sa musia na návrhoch dohodnúť Rada a Európsky parlament. Po ich prijatí sa v súlade s príslušnými postupmi vytvorí digitálna cestovná aplikácia EÚ a potrebné technické normy.  

Súvislosti

Týmito legislatívnymi návrhmi sa realizuje schengenská stratégia prijatá v roku 2021, v ktorej sa EÚ zaviazala pokračovať v digitalizácii konaní na vonkajších hraniciach. Návrhy sú zároveň prepojené so zavedením európskych peňaženiek digitálnej identity, v ktorých sa môžu digitálne pasy a preukazy totožnosti uchovávať spolu s digitálnymi vodičskými preukazmi, lekárskymi predpismi a inými dokladmi.

Touto iniciatívou sa v rámci cieľov európskeho digitálneho desaťročia podporuje stratégia Komisie „Digitálna Európa“ a „Digitálny kompas“, ktorých cieľom je digitalizovať verejné služby a do roku 2030 poskytnúť všetkým občanom Únie digitálnu totožnosť.

Ďalšie informácie

Návrh nariadenia, ktorým sa zriaďuje aplikácia na elektronické predkladanie údajov (digitálna cestovná aplikácia EÚ)

Návrh nariadenia Rady, ktorým sa zriaďuje digitálny cestovný doklad na základe preukazu totožnosti 

Zabezpečenie dokladov – Európska komisia (europa.eu).

Voľný pohyb a pobyt – Európska komisia (europa.eu).

Digitálna cestovná aplikácia EÚ – Otázky a odpovede

Digitálna cestovná aplikácia EÚ – Prehľad

Čítať ďalej...

V reakcii na výzvy globálnych partnerov Komisia posilňuje podporu pri vykonávaní nariadenia EÚ o odlesňovaní a navrhuje ďalších 12 mesiacov na jeho postupné zavádzanie

Komisia uverejňuje ďalšie usmerňovacie dokumenty a posilnený rámec medzinárodnej spolupráce na podporu globálnych zainteresovaných strán, členských štátov a tretích krajín pri ich prípravách na vykonávanie nariadenia EÚ o odlesňovaní. Na základe spätnej väzby od medzinárodných partnerov, pokiaľ ide o stav ich príprav, Komisia takisto navrhuje poskytnúť dotknutým stranám dodatočný čas na prípravu. V prípade, že tento právny predpis bude schválený Európskym parlamentom a Radou, stal by sa uplatniteľným 30. decembra 2025 pre veľké spoločnosti a 30. júna 2026 pre mikropodniky a malé podniky. Keďže všetky implementačné nástroje sú technicky pripravené, ďalších 12 mesiacov môže poslúžiť ako obdobie postupného zavádzania na zabezpečenie riadneho a účinného vykonávania.

Okrem nepretržitej podpory, ktorú Komisia poskytuje zainteresovaným stranám od prijatia tohto právneho predpisu, poskytne usmernenie, ktoré bolo aktuálne predstavené, ďalšie objasnenie spoločnostiam a orgánom presadzovania práva s cieľom uľahčiť uplatňovanie pravidiel. Komisia zároveň priznáva, že tri mesiace pred plánovaným dátumom vykonávania viacerí globálni partneri opakovane vyjadrili obavy súvisiace s ich pripravenosťou. Naposledy sa tak stalo v týždni, keď zasadalo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov v New Yorku. Štádium príprav je navyše odlišné aj medzi jednotlivými zainteresovanými stranami v Európe. Zatiaľ čo mnohí očakávajú, že vďaka intenzívnym prípravám budú pripravení včas, iní vyjadrili obavy.

Vzhľadom na nový charakter nariadenia EÚ o odlesňovaní, rýchly postup a rozmanitosť zapojených medzinárodných zainteresovaných strán sa Komisia domnieva, že 12-mesačný dodatočný čas na postupné zavedenie systému predstavuje vyvážené riešenie na podporu prevádzkovateľov na celom svete pri zabezpečovaní bezproblémového vykonávania od samého začiatku. Komisia chce týmto krokom poskytnúť istotu, pokiaľ ide o ďalšie kroky, a zabezpečiť úspech nariadenia EÚ o odlesňovaní. Je to mimoriadne dôležité z hľadiska príspevku EÚ k riešeniu naliehavého celosvetovému problému odlesňovania. Návrhom na predĺženie sa v žiadnom prípade nespochybňujú ciele ani podstata právneho predpisu, na ktorých sa spoluzákonodarcovia EÚ dohodli.

Ďalšie usmernenia v záujme účinného a pragmatického vykonávania

Aktuálne predstavené usmerňovacie dokumenty napĺňajú záväzok Komisie poukázať na nedávne spoločné úsilie, do ktorého sa zapojili zainteresované strany a príslušné orgány, a pomôcť pri zabezpečení jednotného výkladu právnych predpisov.

Medzi kľúčové oblasti, na ktoré sa vzťahujú, patria podrobnosti o funkciách informačného systému, aktualizácie týkajúce sa sankcií a objasnenia vymedzenia kritických pojmov, ako je „degradácia lesov“, „hospodársky subjekt“ v rozsahu pôsobnosti právneho predpisu a „umiestnenie na trh“. Existujú aj ďalšie usmernenia týkajúce sa povinností spojených s vysledovateľnosťou.

Usmernenie je rozdelené do 11 kapitol, ktoré pokrývajú rôzne oblasti, ako sú požiadavky zákonnosti, časový rámec uplatňovania, poľnohospodárske využitie a objasnenia týkajúce sa vymedzenia výrobku. Všetky sa opierajú o hmatateľné scenáre. Okrem toho boli uverejnené aj aktuálne najčastejšie otázky, ktoré zahŕňajú viac ako 40 nových doplňujúcich odpovedí na otázky od rôznych zainteresovaných strán z celého sveta.

Mikropodniky a malé spoločnosti využívajú jednoduchší režim, ktorý je podrobne opísaný aj na novej osobitnej webovej stránke.

Aktualizovali a reorganizovali sa aj informácie na webovom sídle Komisie určené širokej verejnosti, aby boli pre všetkých zrozumiteľnejšie.

Transparentné referenčné porovnávanie krajín a zintenzívnenie spolupráce s medzinárodnými partnermi

Komisia aktuálne uverejňuje zásady metodiky, ktorú bude uplatňovať na referenčné porovnávanie v súvislosti s nariadením EÚ o odlesňovaní a ktorá slúži na klasifikáciu krajín ako krajín s nízkym, štandardným alebo vysokým rizikom. Cieľom je hospodárskym subjektom uľahčiť postupy náležitej starostlivosti a príslušným orgánom umožniť účinne monitorovať a presadzovať dodržiavanie predpisov.

Podľa použitej metodiky sa veľká väčšina krajín na celom svete klasifikuje ako „nízkoriziková“. Tak vznikne príležitosť zamerať spoločné úsilie na tie výzvy súvisiace s odlesňovaním, ktoré sú naliehavejšie.

S cieľom pomôcť zabezpečiť bezproblémové vykonávanie na celom svete predstavuje Komisia a Európska služba pre vonkajšiu činnosť strategický rámec pre medzinárodnú spoluprácu v súvislosti s nariadením EÚ o odlesňovaní. Identifikuje sa v ňom päť prioritných oblastí činnosti, ako je podpora drobných poľnohospodárov, osem kľúčových zásad, ako je prístup zameraný na ľudské práva, a niekoľko implementačných nástrojov vrátane dialógu a financovania. Cieľom tohto komplexného rámca bude podporovať spravodlivý a inkluzívny prechod na poľnohospodárske dodávateľské reťazce nespôsobujúce odlesňovanie, pričom sa na nikoho nezabudne. Hoci EÚ ešte viac posilní dialóg a podporu, úspech partnerstva bude spočívať aj v záväzku partnerov EÚ plniť globálne ciele zamerané na zastavenie odlesňovania.

Dokončenie špecializovaného informačného systému

Informačný systém, v ktorom budú podniky registrovať svoje vyhlásenia o náležitej starostlivosti, je pripravený, aby začiatkom novembra začal prijímať registrácie a aby bol v decembri v plnej prevádzke. Hospodárske subjekty a obchodníci budú môcť zaregistrovať a predložiť vyhlásenia o náležitej starostlivosti ešte pred nadobudnutím účinnosti právneho predpisu.

Od pilotného testovania systému so 100 spoločnosťami, ktoré sa uskutočnilo v januári, Komisia zaviedla niekoľko ďalších opatrení, ktoré zahŕňajú:

  • vytvorenie jednotného kontaktného miesta pre IT podporu pre zainteresované strany,
  • vývoj rozhrania, ktoré umožňuje prepojenia zariadení bez potreby manuálneho vkladania údajov. Túto funkciu rozvíja viac ako 250 súkromných zainteresovaných strán na svojej strane,
  • podporu testovania geolokalizačných súborov zainteresovaných strán a poskytovanie spätnej väzby,
  • videá a podrobné viacjazyčné pokyny o systéme pre používateľov,
  • odbornú prípravu pre zainteresované strany: prvé stretnutie sa konalo 25. septembra v Bruseli a online školenia sa budú konať od druhej polovice októbra.

Ďalšie kroky

Vďaka opatreniam, ktoré aktuálne boli oznámené, sa Komisia domnieva, že podmienky potrebné na bezproblémové vykonávanie budú splnené:

  • Predstavené dodatočné usmerňovacie dokumenty budú doplnením bohatej podpory, ktorá je k dispozícii výrobcom, obchodným organizáciám a partnerským krajinám pri ich prípravách na vykonávanie nariadenia, pričom Komisia je naďalej odhodlaná pokračovať v dialógu a angažovanosti, ak to bude potrebné.
  • Spoločnosti a iné zainteresované strany sa vyzývajú, aby dokončili svoje pripojenia, testovanie a odbornú prípravu, pokiaľ ide o používanie informačného systému.
  • Komisia zintenzívňuje dialógy s väčšinou dotknutých krajín, ktoré prispejú k rýchlej finalizácii systému referenčného porovnávania krajín prostredníctvom navrhovaného vykonávacieho aktu do 30. júna 2025.
  • Komisia vyzýva Európsky parlament a Radu, aby do konca roka prijali návrh na predĺženie obdobia vykonávania.

Súvislosti

Nariadenie EÚ o odlesňovaní má zabezpečiť, aby súbor kľúčových produktov umiestnených na trhu EÚ už neprispieval k odlesňovaniu a degradácii lesov v EÚ ani inde vo svete. Odlesňovanie a degradácia lesov sú významnými faktormi, ktoré prispievajú k zmene klímy a k strate biodiverzity, teda k dvom kľúčovým environmentálnym výzvam našich čias. Podľa odhadu Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) došlo v rokoch 1990 až 2020 v dôsledku odlesňovania k strate 420 miliónov hektárov lesa, čo je územie väčšie ako Európska únia. Na základe miery odlesňovania v rokoch 2015 až 2020 stráca svet každú hodinu viac ako deväťnásobok lesnej plochy bruselského Bois de la Cambre alebo každú minútu trojnásobok plochy Parc Léopold, ktorý susedí s Európskym parlamentom v Bruseli.

Spoluzákonodarcovia prijali v roku 2023 právny predpis s prevažnou väčšinou hlasov v Parlamente aj v Rade. Komisia uskutočnila v rámci prípravy svojho návrhu z roku 2021 verejnú konzultáciu, ktorej výsledkom bol druhý najväčší počet odpovedí (takmer 1,2 milióna), pričom veľká väčšina zainteresovaných strán podporila ambiciózny prístup vrátane povinnej náležitej starostlivosti.

Ďalšie informácie

Usmernenie k nariadeniu EÚ o odlesňovaní

Strategický rámec pre medzinárodnú spoluprácu

Návrh nariadenia, ktorým sa mení nariadenie o odlesňovaní, pokiaľ ide o dátum uplatňovania

Webové sídlo Komisie o vykonávaní nariadenia EÚ o odlesňovaní

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login