Podporujúca Európa: na ceste k modernej a efektívnej verejnej správe

Komisia prijala nové oznámenie o posilnení európskeho administratívneho priestoru[1] (ComPAct), v ktorom sa navrhujú konkrétne opatrenia na pomoc orgánom verejnej správy, aby napĺňali potreby ľudí a podnikov v celej Európe.

ComPAct je vôbec prvým komplexným súborom opatrení Komisie na podporu modernizácie vnútroštátnych správnych orgánov a na posilnenie ich cezhraničnej spolupráce tak, aby mohli riešiť spoločné výzvy spoločnými silami.

Efektívne vnútroštátne, regionálne a miestne orgány verejnej správy majú zásadný význam pre plnenie priorít EÚ a jednotlivých štátov v praxi, pre vykonávanie politík a reforiem, ktoré sú prospešné pre ľudí aj podniky, a pre nasmerovanie strategických investícií do zelenej a digitálnej transformácie. Sú dôležitým faktorom umožňujúcim väčšiu konkurencieschopnosť v celej EÚ.

Lepšie vykonávanie politík EÚ a vnútroštátnych politík a účinnejšia administratívna výkonnosť naplnia očakávania Európanov, pokiaľ ide o menšiu byrokraciu a väčšiu transparentnosť, a mohli by ľuďom a podnikom v EÚ ušetriť miliardy eur ročne.

V tomto oznámení sa takisto uznáva tlak, ktorému čelia orgány verejnej správy v dôsledku vonkajších otrasov, ťažkostí pri nábore a prilákaní talentov, ako aj pri budovaní odborných znalostí o čoraz zložitejších témach, ako je napríklad zelená a digitálna transformácia. Realizácia takéhoto náročného politického programu sa opiera o odolné a adaptabilné orgány verejnej správy na všetkých úrovniach členských štátov.

Navrhované kľúčové opatrenia

V reakcii na výzvy členských štátovEurópskeho parlamentu a Výboru regiónov na podporu spolupráce a politického dialógu a na zlepšenie kapacity a kvality orgánov verejnej správy na vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni navrhuje Komisia 25 opatrení s cieľom:

  • podporiť spoluprácu medzi orgánmi verejnej správy s cieľom pripraviť ich na súčasné a budúce výzvy (pilier 1 – program v oblasti zručností pre verejnú správu). Napríklad kooperačná výmena vo verejnej správe (PACE) umožňuje mobilitu európskych štátnych zamestnancov naprieč členskými štátmi na účely výmeny poznatkov a osvedčených postupov,
  • posilniť kapacitu orgánov verejnej správy na ich digitálnu transformáciu (pilier 2 – kapacita pre európske digitálne desaťročie). ComPAct napríklad zvýši pripravenosť orgánov verejnej správy na začlenenie technológií umelej inteligencie do ich činností (napr. do auditu či verejného obstarávania), a to bezpečným a dôveryhodným spôsobom,
  • posilniť schopnosť orgánov verejnej správy podnecovať zelenú transformáciu a budovať odolnosť (pilier 3 – schopnosť byť na čele zelenej transformácie). ComPAct bude napríklad podporovať orgány verejnej správy pri posudzovaní a znižovaní ich organizačnej uhlíkovej stopy.

V oznámení sa okrem toho predkladá spoločný súbor všeobecných zásad[2] pre vysokovýkonné orgány verejnej správy.

Komisia bude vykonávať opatrenia predovšetkým prostredníctvom Nástroja technickej podpory (TSI) a iných dostupných finančných prostriedkov EÚ, ako je napríklad program Digitálna Európa, a bude spolupracovať so všetkými členskými štátmi a zainteresovanými stranami v snahe zabezpečiť ich čerpanie. Komisia podá správu o vykonávaní iniciatívy ComPAct podľa požiadaviek na podávanie správ v rámci Nástroja technickej podpory.

Členské štáty sa môžu zapojiť do iniciatívy ComPAct vlastným tempom a podľa vlastných potrieb a inštitucionálnej štruktúry. Predložené nástroje, metodiky, partnerská podpora a výmena osvedčených postupov pomôžu členským štátom učiť sa jeden od druhého, inovovať a zlepšovať efektívnosť ich verejnej správy.

Súvislosti

Orgány verejnej správy na vnútroštátnej, regionálnej a miestnej úrovni sú zodpovedné za zabezpečenie riadneho a udržateľného riadenia rozpočtu EÚ a štátnych rozpočtov. Majú zásadný význam pri navrhovaní a vykonávaní reforiem a investícií, a to aj v rámci národných plánov obnovy a odolnosti a stratégií regionálneho rozvoja.

Komisia 29. apríla 2021 prijala pracovný dokument útvarov Komisie na podporu orgánov verejnej správy v členských štátoch pri realizácii reforiem. Rozvádza sa v ňom význam orgánov verejnej správy pri plnení cieľov EÚ, ako aj skúsenosti Komisie, pokiaľ ide o pomoc pri posilňovaní ich spôsobilostí.

Dňa 17. decembra 2021 bola zriadená expertná skupina pre verejnú správu a riadenie. Táto expertná skupina je platformou pre dialóg medzi Komisiou a zástupcami z členských štátov, ktorej hlavným cieľom je identifikovať spoločné výzvy a navrhnúť inovatívne prístupy ako jednotná správa.

Ďalšie informácie:

Oznámenie o posilnení európskeho administratívneho priestoru (ComPAct)

ComPAct – Otázky a odpovede

Eurobarometer – Pochopenie názorov Európanov na potreby reforiem

Nástroj technickej podpory (TSI)

Generálne riaditeľstvo pre podporu štrukturálnych reforiem

Tvorba politík verejnej správy a riadenia

@ElisaFerreiraEC

Čítať ďalej...

Komisia informuje o iniciatívach EÚ na podporu investícií do čistých technológií

Komisia prijala oznámenie, v ktorom predstavuje kroky EÚ na podporu vývoja a zavádzania čistých technológií. Spočívajú v posilnení jednotného trhu, zabezpečení rovnakých podmienok, podpore výskumu a inovácie, rozšírení siete obchodných dohôd a zmierňovaní vplyvu vonkajšieho vývoja. Zároveň na žiadosť Európskej rady skúma prvé účinky zákona USA o znížení inflácie (IRA) a upozorňuje na potrebu pokračovať v monitorovaní situácie a konštruktívne spolupracovať s USA. V oznámení sa berie na vedomie fakt, že aj iné krajiny ako napr. Čína majú zavedené aktívne programy verejnej podpory, ktoré pravdepodobne ovplyvnia investičné prostredie pre čisté technológie v EÚ.

Opatrenia EÚ na podporu investícií do čistých technológií na jednotnom trhu

Čisté technológie zohrávajú kľúčovú úlohu v našej zelenej transformácii, ako aj pri zmieňovaní zmeny klímy či straty biodiverzity. Európska únia buduje regulačný rámec a podnikateľské prostredie priaznivé pre rast a vývoj, výrobu a zavádzanie čistých technológií pomocou inteligentného súboru politík zastrešených Európskou zelenou dohodou:

  • Stimuly a predvídateľnosť: EÚ vypracovala ambiciózny regulačný rámec, ktorý má Európu do roku 2050 premeniť na prvý klimaticky neutrálny kontinent. Zásadnú súčasť tvorí súbor právnych predpisov balíka Fit for 55, ktorý zahŕňa posilnený a rozšírený systém obchodovania s emisiami a nový mechanizmus kompenzácie uhlíka na hraniciach. Vďaka nim je EÚ na ceste k zníženiu emisií skleníkových plynov do roku 2030 aspoň o 55 %. Komisia okrem toho postupne znižuje byrokraciu a administratívnu záťaž a zjednodušuje a zrýchľuje povoľovanie projektov v oblasti čistých technológií. Tieto ciele sleduje akt o emisne neutrálnom priemysle.
  • Investície EÚ: Predpokladá sa, že k výdavkom v oblasti klímy prispeje v priebehu rokov 2021 – 2027 32,6 % celkového rozpočtu EÚ, t. j. 578 miliárd eur. Komisia takisto začína vôbec prvú celoeurópsku aukciu zameranú na výrobu vodíka z obnoviteľných zdrojov s rozpočtom 800 miliónov eur z inovačného fondu.
  • Súkromné investície: Vďaka priaznivému regulačnému prostrediu EÚ možno získavať a smerovať súkromné financovanie do hospodárskych činností, ktoré prispievajú k dekarbonizácii. Pri podpore rozvoja čistých technológií môžu investorom pomôcť taxonómia EÚ a únia kapitálových trhov.
  • Verejné investície členských štátov: Politika štátnej pomoci poskytuje množstvo možností na podporu čistých investícií na vnútroštátnej úrovni. Od marca 2023 Komisia schválila schémy členských štátov pre investície do čistých technológií s celkovým rozpočtom vo výške približne 6,9 miliardy eur a v súčasnosti posudzuje ďalšie. Na dosiahnutie zelenej a digitálnej transformácie sú potrebné rozsiahle investície, ktoré vytvárajú mimoriadny tlak na vnútroštátne rozpočty. Preto sa treba urýchlene dohodnúť na reforme pravidiel správy hospodárskych záležitostí EÚ, ktorá bude nadväzovať na návrh Komisie z apríla minulého roka.
  • Spolupráca s partnermi: Dôležitú úlohu pri zapájaní priemyselných partnerov s tvorcami politík do intenzívnejšej spolupráce zohrali priemyselné aliancie ako Európska aliancia pre batérie a Aliancia pre čistý vodík. V októbri 2023 sa uskutočnil prvý v rámci série dialógov o čistej transformácii, ktoré vo svojom prejave o stave Únie v roku 2023 oznámila predsedníčka von der Leyenová, so zameraním na vodík.
  • Zručnosti: „Akadémie pre emisne neutrálny priemysel“ pomôžu zabezpečiť, aby mali pracovníci EÚ zručnosti potrebné na podporu dvojakej transformácie na zelené a digitálne hospodárstvo. Na to sa osobitne zameriava aj Európsky rok zručností.
  • Odolnosť a konkurencieschopnosť: Priemyselný plán Zelenej dohody má za cieľ zabezpečiť konkurencieschopnosť európskeho priemyslu čistých technológií a popredné postavenie Európy v oblasti priemyselných inovácií. Cieľom aktu o emisne neutrálnom priemysle je odstrániť prekážky a zvýšiť európsku výrobnú kapacitu emisne neutrálnych technológií. Akt o kritických surovinách prinesie európskemu priemyslu väčšiu istotu.
  • Medzinárodná angažovanosť a asertívne obchodné politiky: EÚ bude v medzinárodnej spolupráci a prípadnými autonómnymi opatreniami ďalej zvyšovať odolnosť a diverzifikáciu svojho dodávateľského reťazca, a tým aj svoju hospodársku bezpečnosť. Predsedníčka von der Leyenová navrhla zriadiť Klub kritických surovín, ktorý spojí spotrebiteľské krajiny s krajinami bohatými na zdroje, a tým uľahčí medzinárodnú spoluprácu.

Zmiernenie vplyvu amerického zákona o znížení inflácie

Konkurencieschopnosť svojich odvetví čistých technológií sa snažia zlepšiť všetky hlavné ekonomiky vrátane EÚ, USA, Číny, Kanady a Japonska.

USA prijali zákon o znižovaní inflácie (IRA), ktorým chvályhodne zintenzívnili úsilie o zmiernenie zmeny klímy . Prístup USA k podpore zelenej transformácie spočíva v priamych a nepriamych dotáciách, ktoré majú podporiť vytvorenie domáceho výrobného ekosystému nízkouhlíkových technológií. Niektoré prvky IRA, najmä pokiaľ ide o diskriminačné požiadavky na obsah a zhromažďovanie, vyvolali obavy medzinárodných partnerov vrátane EÚ. Obávajú sa o narušenie medzinárodného obchodu a investícií, nepriaznivé vplyvy na spoločnosti, ktoré sa nenachádzajú v USA, a zlučiteľnosť s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

Hoci podľa doterajšej analýzy investície do čistých technológií v USA rýchle akcelerujú, v tejto fáze ťažko plnohodnotne posúdiť vplyv IRA na hospodárstvo EÚ a na dlhodobý rozvoj priemyselnej základne EÚ v oblasti čistých technológií. Dôvodom je aj skutočnosť, že ešte nie sú k dispozícii dostatočné údaje o podpore vyplatenej podľa IRA. Investičné rozhodnutia sa môžu premietnuť do skutočných projektov až po určitom čase. Okrem toho hospodárstvo EÚ v súčasnosti ovplyvňuje niekoľko ďalších výziev, najmä útočná vojna Ruska proti Ukrajine, vysoké ceny energií a úrokové sadzby a inflačné tlaky. Všetky tieto faktory komplikujú presnosť zisťovania, aký vplyv má IRA na investície EÚ do čistých technológií.

Celkový vplyv IRA na investície EÚ do čistých technológií bude závisieť aj od účinnosti reakcie EÚ a od jej politík dlhodobej konkurencieschopnosti a technickej vyspelosti. Rýchle prijatie príslušných právnych predpisov EÚ, ako sú akt o emisne neutrálnom priemysleakt o kritických surovinách, a platforma pre strategické technológie pre Európu (STEP) posilnená revíziou viacročného finančného rámca v polovici trvania, by pomohlo ďalej zlepšiť regulačný rámec EÚ a pokryť zvýšenú potrebu verejných investícií EÚ do kritických technológií.

Komisia bude naďalej veľmi ostražitá a bude pokračovať v monitorovaní globálnych a domácich investičných tokov a politík verejnej podpory iných krajín. Zároveň konštruktívne spolupracuje s USA s cieľom zmierniť potenciálne účinky IRA a zabezpečiť, aby sa naše príslušné politiky navzájom posilňovali v záujme urýchlenia zelenej transformácie. EÚ pokračuje v rokovaniach s USA o dohode o kritických surovinách a prostredníctvom Rady USA – EÚ pre obchod a technológie sa snaží prehĺbiť spoluprácu na udržateľnom obchode.

Okrem zákona IRA budú konkurencieschopnosť priemyslu EÚ v oblasti čistých technológií v budúcnosti ovplyvňovať aj ďalšie faktory vrátane dodávok energie, kvalifikovanej pracovnej sily, primeraného súkromného a verejného financovania, surovín, otvorenosti obchodu a priaznivého podnikateľského prostredia. Preto zásadnú úlohu zohrajú trvalé, rozhodné a konzistentné politické opatrenia.

Ďalšie informácie

Odkaz na oznámenie

Odkaz na informačný prehľad

Čítať ďalej...

Komisia zintenzívňuje opatrenia na riešenie kritického nedostatku liekov a posilnenie bezpečnosti ich dodávok v EÚ

Komisia prijala súbor opatrení, ktorý má už od tejto zimy, ale aj v ďalších rokoch účinnejšie brániť kritickému nedostatku liekov v EÚ a zmierňovať ho. Nedávny kritický nedostatok liekov, kam možno zaradiť aj výpadok niektorých antibiotík počas minulej zimy, svedčí o potrebe nepretržite koordinovať opatrenia, ktoré slúžia na riešenie výziev v oblasti dodávok liekov a na zvýšenie dlhodobej odolnosti európskych dodávateľských reťazcov liekov. Medzi kľúčové ciele aktuálneho oznámenia patrí predchádzanie kritickému nedostatku liekov a jeho zmierňovanie na úrovni EÚ. V oznámení sa kladie osobitný dôraz na najkritickejšie lieky, v prípade ktorých musí byť v EÚ vždy zaistená ich bezpečná dodávka.

Toto oznámenie nadväzuje na úsilie európskej zdravotnej únie pretavené predovšetkým do posilneného mandátu Európskej agentúry pre lieky a nedávno uverejnenej farmaceutickej reformy. Nadväzuje na dôraznú výzvu členských štátov, ktorá zaznela na júnovom zasadnutí Európskej rady v roku 2023 a ktorú v októbri 2023 opätovne potvrdili v Granade. Výzvu podporil aj Európsky parlament.

Zmierňovanie kritického nedostatku liekov počnúc touto zimou a po nej

V záujme lepšej prípravy na túto zimu sa už prijalo množstvo opatrení. Napríklad Úrad EÚ pre pripravenosť a reakcie na núdzové zdravotné situácie (HERA) a Európska agentúra pre lieky (EMA) identifikovali kľúčové antibiotiká (vrátane špecifických pediatrických prípravkov), v prípade ktorých predpokladajú ešte pred začiatkom zimy riziko kritického nedostatku. Zaviedli sa opatrenia na zabezpečenie dostupnosti týchto antibiotík.

Treba však urobiť viac. Preto naše opatrenia zintenzívňujeme, a to:

  • spustením európskeho dobrovoľného mechanizmu solidarity v oblasti liekov (október 2023). Tento mechanizmus upozorňuje ostatné členské štáty na to, že určitý členský štát potrebuje daný liek. Tie môžu reagovať redistribúciou liekov, ktoré sú dostupné v ich skladových zásobách;
  • zostavením únijného zoznamu kritických liekov (dostupného do konca roka 2023). Po zostavení bude tento zoznam predstavovať prvý krok pri analýze dodávateľského reťazca vybraných liekov, ktorá sa má uskutočniť do apríla 2024. Z tejto analýzy potom vyplynie, kde sú potrebné dodatočné opatrenia;
  • zavedením flexibilnejšieho regulačného rámca. Členské štáty môžu využiť regulačné výnimky, medzi ktoré patrí predĺženie použiteľnosti lieku alebo rýchle povolenie iných alternatív, a tak umožniť, aby sa lieky včas dostali k pacientom. V roku 2024 sa bude realizovať špecifické spoločné opatrenie na podporu účinného využívania týchto nástrojov flexibility;
  • vydaním usmernenia EÚ o verejnom obstarávaní liekov, ktoré sa zameria na posilnenie bezpečnosti dodávok. Komisia ho vydá začiatkom roka 2024;
  • spoločným celoúnijným obstarávaním antibiotík a liečebných prípravkov na boj proti respiračným vírusom pre potreby nasledujúcej zimy.

Členské štáty, agentúra EMA a Komisia už iniciovali opatrenia na podporu navrhovanej farmaceutickej reformy, ktorých cieľom je predchádzať rizikám súvisiacim s kritickým nedostatkom liekov a zmierňovať ich. Komisia bude naďalej spolupracovať s členskými štátmi s cieľom urýchliť realizáciu prvkov farmaceutickej reformy, a tak podľa možnosti zvýšiť bezpečnosť dodávok.

Štrukturálne opatrenia na podporu dlhodobej bezpečnosti dodávok

V záujme diverzifikácie dodávok, ako aj stimulovania a modernizácie výroby kritických liekov v spolupráci so všetkými zainteresovanými stranami má Komisia v úmysle zriadiť Alianciu pre kritické lieky a začiatkom roka 2024 ju uviesť do prevádzky. Aliancia pre kritické lieky bude pre európsku zdravotnú úniu slúžiť ako pilier priemyselnej politiky. Vnútroštátne orgány, zástupcovia priemyslu a občianskej spoločnosti, Komisia a agentúry EÚ budú môcť vďaka nej koordinovať opatrenia na úrovni EÚ zamerané na preklenutie výpadkov liekov a posilniť slabé miesta v dodávateľskom reťazci.

Úsilie aliancie sa bude zameriavať na cielený počet kritických liekov, s ktorými sa spája najvyššie riziko výpadkov a ktoré majú vplyv na systémy zdravotnej starostlivosti. Aliancia bude využívať súbor rôznorodých politických opatrení, ktoré majú zmierniť riziká výpadkov a zlepšiť dodávky, vrátane:

  • koordinácie postupov verejného obstarávania na úrovni EÚ;
  • preskúmania spôsobov diverzifikácie globálnych dodávateľských reťazcov prostredníctvom strategických partnerstiev;
  • koordinovaného posilnenia výrobných a inovačných kapacít, ktorými Európa disponuje v oblasti kritických liekov a ich zložiek;
  • vypracovania spoločného strategického prístupu k vytváraniu zásob liekov v EÚ;
  • napomáhania maximálneho využitia a zosúladenia únijných a vnútroštátnych finančných prostriedkov.

Mohli by sa tak pripraviť podmienky pre možné prijatie budúceho „aktu o kritických liekoch“. Na tento účel Komisia do konca roka 2023 začne realizovať špecializovanú prípravnú štúdiu, ktorou pripraví pôdu pre posúdenie vplyvu.

V prvom polroku 2024 Komisia v spolupráci s členskými štátmi vypracuje aj spoločný strategický prístup k vytváraniu zásob liekov, ktorý bude slúžiť na predchádzanie nedostatku liekov a jeho zmierňovanie.

Medzinárodné partnerstvá v oblasti dodávok

Kľúčom k zabezpečeniu dostupnosti liekov v EÚ a na celom svete je medzinárodná spolupráca a skutočná integrácia globálneho farmaceutického priemyslu.

Komisia zriadi sieť medzinárodných partnerov, ktorá bude slúžiť na zvýšenie odolnosti dodávateľského reťazca. Vytvoria sa aj strategické partnerstvá s tretími krajinami zamerané na výrobu kritických liekov, ktoré budú odrážať miestny dopyt, ako aj potreby na celoúnijnej i globálnej úrovni.

Súvislosti

Hlavnou prioritou Komisie je zabezpečiť pre Európanov nepretržitú dostupnosť bezpečných, účinných a cenovo prístupných liekov. Tá predstavuje základ silnej európskej zdravotnej únie vytvorenej v reakcii na jednu z kľúčových lekcií, ktorú nám uštedrila pandémia COVID-19.

V apríli 2023 sme oznámili farmaceutickú reformu vrátane súboru opatrení, ktoré majú dlhodobo zlepšiť bezpečnosť dodávok a vyriešiť nedostatok liekov aj mimo krízových situácií.

Predmetné oznámenie predstavuje doplnenie farmaceutickej reformy. Prináša ďalšie zlepšenie predvídateľnosti a prevádzky niektorých opatrení navrhnutých v reforme. Zároveň sa v ňom konštatuje, že bezpečnosť dodávok kritických liekov v EÚ možno podporiť ďalšími politickými nástrojmi vrátane priemyselnej politiky.

Ďalšie informácie

Oznámenie o riešení nedostatku liekov v EÚ

Prehľad

Otázky a odpovede

Európska zdravotná únia

HERA

Dostupnosť liekov/ Európska agentúra pre lieky (europa.eu)

Riadiaca skupina na monitorovanie nedostatku liekov

Reforma farmaceutických právnych predpisov EÚ (europa.eu)

Farmaceutická stratégia pre Európu (europa.eu)

Štruktúrovaný dialóg o bezpečnosti dodávok liekov (europa.eu)

Čítať ďalej...

Pracovný program Komisie na rok 2024: zvládanie aktuálnych výziev a príprava na budúcnosť

Európska komisia prijala svoj pracovný program na rok 2024. Hlavný dôraz sa v ňom kladie na snahu o zjednodušenie pravidiel pre občanov a podniky v celej Európskej únii. Program nadväzuje na záväzok predsedníčky Komisie von der Leyenovej zredukovať požiadavky na podávanie správ o 25 % v súlade s našou stratégiou na posilnenie dlhodobej konkurencieschopnosti EÚ a poskytnúť pomoc MSP.

Pracovný program stavia na výsledkoch, ktoré sa dosiahli za posledné štyri roky, pričom obsahuje návrhy nových iniciatív Komisie na nadchádzajúce mesiace a predstavuje významné iniciatívy zamerané na znižovanie miery byrokracie. Niektoré z týchto iniciatív zameraných na zjednodušenie už boli predložené (15 návrhov a iniciatív od marca 2023), zatiaľ čo ďalšie sa súbežne aktuálne predkladajú (26 návrhov na racionalizáciu), resp. budú nasledovať v dohľadnej dobe. Podrobnosti o nich sú uvedené v osobitnej prílohe spolu s oznámenými hodnoteniami a kontrolami vhodnosti.

Keďže viac než 90 % záväzkov prijatých v politických usmerneniach z roku 2019 už bolo realizovaných a vzhľadom na to, že do volieb do Európskeho parlamentu v roku 2024 už zostáva len niekoľko mesiacov, nové iniciatívy figurujúce v pracovnom programe sa obmedzujú len na tie oblasti, ktorých realizáciu treba zabezpečiť, aby Komisia naplnila svoje záväzky, alebo aby sa riešili novo vznikajúce výzvy. Novo navrhnuté iniciatívy vychádzajú z prejavu predsedníčky von der Leyenovej o stave Únie v roku 2023 a z vyhlásenia o zámere.

Lepšia právna regulácia, znižovanie zaťaženia a menej byrokracie

V stratégii Komisie o dlhodobej konkurencieschopnosti je stanovený cieľ znížiť zaťaženie spojené s požiadavkami na podávanie správ o 25 %, a to bez toho, aby boli v rámci príslušných iniciatív ohrozené ciele jednotlivých politík. Na dosiahnutie tohto cieľa sa Komisia snaží zjednodušiť požiadavky na podávanie správ, napríklad prostredníctvom reformy Colného kódexu Únie, ktorá obchodníkom prinesie úspory nákladov vo výške približne 2 miliardy eur. Cieľom navrhovanej revízie pravidiel v oblasti štatistických zisťovaní je znížiť náklady o 450 miliónov eur, a to aj pre MSP. 

Pracovný program na rok 2024 obsahuje ďalšie návrhy na zjednodušenie v rôznych oblastiach politiky bez toho, aby došlo k zníženiu noriem v oblasti sociálnej ochrany, bezpečnosti, ochrany spotrebiteľov, environmentálnych alebo hospodárskych záležitostí. Plánovanými zjednodušeniami sa zefektívnia požiadavky na podávanie správ, ktoré majú obmedzenú využiteľnosť – plánuje sa napríklad konsolidácia navzájom sa prekrývajúcich povinností, zníženie počtu dotknutých podnikov a zvýšenie miery digitalizácie.

Spomedzi návrhov na zjednodušenie možno spomenúť napríklad predĺženie lehôt na prijatie odvetvových európskych štandardov vykazovania informácií o udržateľnosti (smernica o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov), ako aj zmenu rozsahu uplatňovania smernice o účtovníctve a nariadenia o referenčných hodnotách.

O pokroku dosiahnutom pri dosahovaní cieľa znížiť zaťaženie o 25 % budeme informovať v našich ročných prieskumoch zaťaženia, pričom ako prvé budú vydané údaje za rok 2023, ktoré budú uverejnené budúci rok.

Plníme si záväzky

Komisia splnila viac než 90 % záväzkov, ktoré si stanovila v politických usmerneniach predsedníčky von der Leyenovej v roku 2019. Ak sa má dosiahnuť dohoda o dosiaľ neschválených návrhoch, a teda zabezpečiť, aby politické opatrenia EÚ mohli v plnej miere využívať európski občania a podniky, Európsky parlament a Rada budú musieť vyvinúť v roku 2024 osobitné úsilie.

Komisia bude zároveň naďalej plniť Európsku zelenú dohodu, náš program rastu, pričom zabezpečí, aby zelená transformácia bola spravodlivá, inteligentná a inkluzívna. V tejto súvislosti bude viesť dialógy s občanmi a priemyslom a podnikne prípravné práce zamerané na podporu zraniteľných občanov a podnikov v procese transformácie, a to aj vďaka Sociálno-klimatickému fondu. Zároveň začneme strategický dialóg o budúcnosti poľnohospodárstva v EÚ. V snahe pokračovať v príprave Európy na digitálny vek Komisia prijme iniciatívy, ktorými sa naše vysokovýkonné počítače dajú k dispozícii startupom v oblasti umelej inteligencie, a zároveň navrhne európsky zákon o kozmickom priestore.

Hospodárstvo EÚ preukázalo odolnosť voči bezprecedentnému počtu kríz, ktorým muselo čeliť v poslednom čase. V roku 2024 sa Komisia bude zameriavať na výzvy v oblasti nedostatku pracovných síl a požadovaných zručností, vzdelávania, sociálneho dialógu, inflácie a jednoduchosti podnikania.

Podpora Ukrajiny v reakcii na ruskú útočnú vojnu zostane jednou z hlavných priorít nášho programu aj v roku 2024, rovnako ako naše vzájomne prospešné partnerstvo s Afrikou, náš program spravodlivého obchodu a rozvoj obranných spôsobilostí členských štátov. V snahe zistiť, ako by mohla fungovať Únia v rozšírenej podobe, Komisia posilní spoluprácu v boji proti prevádzačstvu migrantov a prijme opatrenia týkajúce sa reforiem pred rozšírením a preskúmania politík.

Ďalšie kroky

Komisia bude úzko spolupracovať s Európskym parlamentom a Radou a podporovať ich, pričom cieľom je uľahčiť rýchle dosiahnutie dohôd do konca funkčného obdobia tejto Komisie.

Popri výzve na predkladanie dôkazov, ktorej cieľom je získať spätnú väzbu k problematike nadmerne zaťažujúcich požiadaviek na podávanie správ od zainteresovaných strán, ktorá bola aktuálne spustená, prebehnú ďalšie konzultácie so spoločnosťami (vrátane siete vyslancov pre MSP), odborníkmi z členských štátov a inými zainteresovanými stranami, ktorých cieľom bude identifikovať mimoriadne problematické otázky a prioritné oblasti.

Súvislosti

Komisia každoročne prijíma pracovný program, v ktorom sa stanovuje zoznam opatrení na nasledujúci rok. Tento program informuje verejnosť a spoluzákonodarcov o našich politických záväzkoch, pokiaľ ide o predkladanie nových iniciatív, stiahnutie dosiaľ neschválených návrhov a preskúmanie existujúcich právnych predpisov EÚ. Pracovný program Komisie na rok 2024 je výsledkom úzkej spolupráce s Európskym parlamentom, členskými štátmi a poradnými orgánmi EÚ.

Ďalšie informácie

Webové stránky pracovného programu Komisie na rok 2024

Oznámenie o pracovnom programe Komisie na rok 2024

Vysvetlenie pracovného programu Komisie na rok 2024 – informačný prehľad

Znižovanie zaťaženia a racionalizácia požiadaviek na podávanie správ – informačný prehľad

Pracovný program Komisie

Program regulačnej vhodnosti a efektívnosti (REFIT)

Vyjadrite svoj názor! Portál, na ktorom sa môžu občania a podniky podeliť o svoje názory na nové politiky a existujúce právne predpisy EÚ.

Program lepšej právnej regulácie

Platformy Fit for Future (F4F)

Ročné prieskumy zaťaženia

Citáty

Čítať ďalej...

Komisia navrhuje opatrenia na zníženie znečistenia mikroplastmi z plastových peliet

Komisia po prvýkrát navrhuje opatrenia na zabránenie znečisteniu mikroplastmi spôsobeného neúmyselným uvoľňovaním plastových peliet. V súčasnosti sa každoročne do životného prostredia vypúšťa 52 až 184 tisíc ton peliet z dôvodu nesprávneho zaobchádzania v celom dodávateľskom reťazci. Cieľom dnešného návrhu je zabezpečiť, aby všetci prevádzkovatelia, ktorí manipulujú s peletami v EÚ, prijali potrebné preventívne opatrenia. Očakáva sa, že sa tým zníži uvoľňovanie peliet až o 74 %, čo povedie k čistejším ekosystémom, prispeje k vzniku riek a oceánov bez plastov a zníži potenciálne riziká pre ľudské zdravie. Spoločné celoeurópske opatrenia takisto pomôžu vytvoriť rovnaké podmienky pre prevádzkovateľov.

Riešenie strát peliet, ktorým sa dá predísť

Plastové pelety sú jedným z najväčších zdrojov neúmyselného znečistenia mikroplastmi. Komisia navrhuje, aby hospodárske subjekty konali v tomto poradí priorít: predchádzanie akémukoľvek úniku peliet; obmedzenie rozliatych peliet, aby sa zabezpečilo, že neznečisťujú životné prostredie; a ako posledná možnosť sa vyčistí po presakovaní alebo strate.

Dnešný návrh zahŕňa:

  • Najlepšie postupy zaobchádzania pre prevádzkovateľov: v závislosti od veľkosti zariadenia alebo dopravnej činnosti budú musieť prevádzkovatelia dodržiavať určité najlepšie postupy manipulácie. Tieto opatrenia už zaviedli priekopníci.
  • Povinná certifikácia a vlastné vyhlásenia: S cieľom pomôcť príslušným vnútroštátnym orgánom pri overovaní súladu by väčšie hospodárske subjekty mali získať osvedčenie vydané nezávislou treťou stranou, zatiaľ čo menšie spoločnosti by mali vydávať vlastné vyhlásenia o zhode.
  • Harmonizovaná metodika na odhadovanie strát: s cieľom pomôcť prevádzkovateľom monitorovať ich straty a riešiť niektoré zostávajúce nedostatky v údajoch vypracujú normalizačné orgány harmonizovanú metodiku. Mala by tiež zvýšiť zodpovednosť zvyšovaním informovanosti o vplyvoch rôznych postupov na životné prostredie a ľudské zdravie. 
  • Miernejšie požiadavky na MSP: keďže dodávateľský reťazec peliet má veľký podiel MSP, menej prísne požiadavky sa budú vzťahovať najmä na mikropodniky a malé hospodárske subjekty.

Ďalšie kroky

Návrh nariadenia Komisie o predchádzaní stratám peliet bude teraz predmetom diskusie v Európskom parlamente a Rade. Všetky hospodárske subjekty v EÚ aj mimo EÚ budú musieť splniť požiadavky stanovené v tomto nariadení do 18 mesiacov od nadobudnutia jeho účinnosti.

Komisia bude pokračovať v práci na znižovaní znečistenia mikroplastmi, a to aj v kontexte vykonávania existujúcich a budúcich právnych predpisov o výrobkoch a odpade a vedením celosvetového úsilia o ukončenie znečistenia plastmi.

Súvislosti

Mikroplasty sú perzistentné, veľmi mobilné a ťažko sa odstraňujú z prírody. Nachádzajú sa na celom svete, a to aj na najodľahlejších miestach a v ľudskom tele. Riziká súvisiace s vysokou úrovňou expozície ľudí vyvolávajú vážne obavy. Plastové pelety sa nachádzajú vo vode a pôde vrátane poľnohospodárskej pôdy a poškodzujú ekosystémy a biodiverzitu. Je známe, že pelety sa konzumujú rôznymi morskými a pobrežnými druhmi, ako sú morské korytnačky, morské vtáky a kôrovce a kôrovce, a po ich požití môžu spôsobiť fyzickú ujmu alebo smrť.

Potreba riešiť rastúcu prítomnosť mikroplastov v životnom prostredí bola identifikovaná v stratégii EÚ pre plasty, v akčnom pláne EÚ pre obehové hospodárstvo a v akčnom pláne nulového znečistenia.

Prístup k dosiahnutiu tohto cieľa je trojaký:

  • znížiť znečistenie spôsobené plastovými výrobkami (keďže tieto sa raz rozkladajú na mikroplasty v životnom prostredí),
  • obmedziť používanie zámerne pridaných mikroplastov vo výrobkoch; a zároveň
  • znížiť neúmyselné uvoľňovanie mikroplastov.  

Spolu s obmedzeniami týkajúcimi sa zámerne pridaných mikroplastov prijatými 25. septembra 2023 sú aktuálne prijaté pravidlá prvými nástrojmi EÚ osobitne navrhnutými na riešenie znečistenia mikroplastmi pri zdroji a prispievajú k cieľu znížiť do roku 2030 uvoľňovanie mikroplastov do životného prostredia o 30 %, ktorý bol stanovený v akčnom pláne nulového znečistenia.

Komisia takisto predkladá brožúru o súčasnom stave znečistenia mikroplastmi v EÚ, v ktorej sumarizuje vývoj v oblasti politiky EÚ, výskumu, inovácií a investícií.

Viac informácií

Otázky a odpovede týkajúce sa opatrení na zníženie znečistenia mikroplastmi z plastových peliet

Návrh nariadenia o predchádzaní stratám peliet s cieľom znížiť znečistenie mikroplastmi

Návrh na obmedzenie zámerne pridávaných mikroplastov

Návrh nariadenia o norme EURO 7 týkajúcej sa uvoľňovania mikroplastov z pneumatík

Webová stránka o mikroplastoch  

Brožúra o opatreniach EÚ proti znečisťovaniu mikroplastmi

Stratégia EÚ pre plasty

Akčný plán nulového znečistenia

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login