EÚ investuje 2,8 miliardy EUR do 94 dopravných projektov na podporu udržateľnej a prepojenej mobility v celej Európe
Európska komisia vybrala 94 dopravných projektov, ktoré získali takmer 2,8 miliardy EUR vo forme grantov EÚ v rámci Nástroja na prepájanie Európy (NPE). Modernizáciou železníc, vnútrozemských vodných ciest a námorných trás v rámci transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) projekty nielen pomôžu lepšie prepojiť európske regióny a mestá – sever na juh, východ na západ, ale aj zvýšia konkurencieschopnosť a odolnosť vnútorného trhu EÚ.
Zelená transformácia Európy prebieha v železničnej doprave
Železničná doprava získa najväčší podiel finančných prostriedkov – 77 % z celkového objemu – s investíciami zameranými na významnú modernizáciu infraštruktúry v rámci základnej a rozšírenej siete TEN-T, najmä v krajinách čerpajúcich finančné prostriedky z Kohézneho fondu. Patrí sem výstavba Rail Baltica v baltskom regióne a Poľsku a zlepšenia v Grécku a na Slovensku. Vysokorýchlostné železničné trate sa budú rozvíjať aj v Česku a Poľsku.
Okrem toho sa v rámci 32 projektov v 11 členských štátoch vrátane Rakúska, Nemecka, Talianska a Poľska zavedie Európsky systém riadenia železničnej dopravy (ERTMS) vo vlakoch a na tratiach, čím sa zlepší bezpečnosť železníc a cezhraničná interoperabilita.
Ekologickejšie prístavy a zvýšená odolnosť
EÚ investuje do celého radu projektov na zníženie vplyvu námornej a vnútrozemskej vodnej dopravy na životné prostredie. To zahŕňa modernizáciu prístavov v Írsku, na Cypre, Malte, v Chorvátsku a Poľsku elektrickou energiou z pobrežnej elektrickej siete s cieľom znížiť emisie z kotviacich lodí. Podpora bude smerovať aj na výstavbu a modernizáciu viacúčelových ľadoborcov v Estónsku, Fínsku a Švédsku s cieľom posilniť bezpečnosť a odolnosť podmorských káblov v súlade s nedávnym akčným plánom EÚ. Vo Francúzsku a Španielsku sa zavedú digitálne systémy riadenia dopravy s cieľom zlepšiť bezpečnosť a efektívnosť príbrežnej námornej dopravy a znížiť preťaženie.
Pokiaľ ide o vnútrozemské vodné cesty, vo Francúzsku dôjde k modernizácii pozdĺž Rýna, zatiaľ čo digitalizácia vodnej dopravy bude v Belgicku pokročilá.
Inteligentnejšie a bezpečnejšie dopravné siete
V cestnej doprave sa vybudujú alebo zmodernizujú bezpečné a chránené parkoviská v 10 členských štátoch vrátane Nemecka, Francúzska, Talianska a Rumunska. Projekty budú podporovať aj zavádzanie kooperatívnych inteligentných dopravných systémov (C-ITS), čím sa zlepší bezpečnosť cestnej premávky a dopravné toky, najmä v mestských oblastiach.
Projekty manažmentu letovej prevádzky budú naďalej prispievať k rozvoju jednotného európskeho neba s cieľom vytvoriť bezpečnejší, efektívnejší a udržateľnejší systém leteckej dopravy. Zníži sa tým dopravné preťaženie, znížia sa emisie a zlepší sa celková skúsenosť s leteckou dopravou.
Prínosom bude aj mestská mobilita s finančnými prostriedkami na prípravu výstavby alebo modernizácie multimodálnych uzlov osobnej dopravy v mestách ako Leuven (Belgicko), Norrköping (Švédsko), Nice a Marseille (Francúzsko) a Bolzano (Taliansko). Tieto uzly budú poskytovať plynulé spojenia medzi rôznymi druhmi dopravy, čo ľuďom uľahčí cestovanie po mestách.
Strategické a solidárne investície
EÚ nadväzuje na svoje úsilie o posilnenie koridorov solidarity medzi EÚ a Ukrajinou prostredníctvom projektov na zlepšenie železničnej prepojenosti a hraničných priechodov medzi Slovenskom a Ukrajinou a medzi Rumunskom a Moldavskom. Podpora EÚ pomôže Ukrajine prijať štandardný železničný rozchod EÚ, uľahčí plynulú cezhraničnú železničnú dopravu a podporí regionálny obchod.
EÚ okrem toho podporí jeden projekt na zlepšenie prístupnosti a odolnosti infraštruktúry v arktickom regióne, zabezpečenie bezpečných dodávateľských trás a rozvoj infraštruktúry s dvojakým použitím, ktorá je schopná odolávať vplyvom zmeny klímy.
Ďalšie kroky
Výbor pre NPE včera schválil zoznam 94 vybraných projektov. Komisia teraz formálne prijme rozhodnutie o výbere a agentúra CINEA začne pripravovať dohody o grante pre vybrané projekty. Očakáva sa, že tieto dohody budú dokončené do októbra 2025. Výsledky sú v súčasnosti predbežné a oficiálne sa stanú až po tom, ako Komisia prijme príslušné rozhodnutie o udelení grantu.
Súvislosti
94 projektov bolo vybraných zo súboru 258 žiadostí predložených v rámci nedávnej výzvy na predkladanie návrhov, ktorá bola ukončená 21. januára 2025.
Finančné prostriedky EÚ na tieto projekty sa budú poskytovať vo forme grantov, ktoré sa použijú na spolufinancovanie celkových oprávnených nákladov na projekty.
Celkový rozpočet programu NPE – Doprava na roky 2021 – 2027 je 25,8 miliardy EUR. Je k dispozícii na financovanie projektov vo všetkých členských štátoch EÚ, ako aj na Ukrajine a v Moldavsku – dvoch pridružených krajinách NPE. Pri súčasnom výbere už bolo 95 % tohto rozpočtu pridelených.
Od svojho spustenia v roku 2014 sa z Nástroja na prepájanie Európy podporilo 1861 projektov (vrátane súčasného výberu 94 projektov) v celkovej výške 47,34 miliardy EUR v odvetví dopravy.
Viac informácií a zoznam vybraných projektov je k dispozícii na webovom sídle agentúry CINEA.