Komisia víta predbežnú dohodu o znížení znečistenia mikroplastmi

Komisia víta predbežnú dohodu dosiahnutú včera v noci medzi Európskym parlamentom a Radou o návrhu Komisie na reguláciu a prevenciu znečistenia mikroplastmi z plastových peliet v celom hodnotovom reťazci, a to aj počas prepravy, najmä na mori. Novým nariadením sa ochráni životné prostredie a zároveň sa zabezpečí, aby európske priemyselné odvetvia mohli naďalej fungovať a udržateľne sa rozširovať.

Dodnes sa mnohé plastové pelety strácajú počas každodennej prevádzky v manipulačných zariadeniach alebo počas prepravy, ktorá končí v životnom prostredí, a to aj v mori, v dôsledku nedostatočnej manipulácie zo strany námorných a iných prevádzkovateľov. Stalo sa tak napríklad počas nedávnych nehôd na severozápadnom pobreží Španielska a v Severnom mori. Očakáva sa, že nové pravidlá znížia únik plastových peliet až o 74 %, čo pomôže zachovať ekosystémy a biodiverzitu, znížiť riziká pre ľudské zdravie a zlepšiť povesť tohto odvetvia. To bude zase prínosom pre hospodárske subjekty, napríklad v odvetví poľnohospodárstva, akvakultúry a cestovného ruchu.

S cieľom znížiť administratívnu záťaž pre malé podniky Komisia úspešne presadzovala obmedzenie certifikačných povinností na spoločnosti, ktoré manipulujú s viac ako 1 500 tonami plastových peliet ročne. Pod touto prahovou hodnotou sa bude vyžadovať len vlastné vyhlásenie. Menšie spoločnosti budú okrem toho využívať osobitnú pomoc, ktorá im pomôže dosiahnuť súlad s týmto novým nariadením.

Opatrenia na predchádzanie znečisteniu mikroplastmi

Plastové pelety kontaminujú vodu a pôdu vrátane poľnohospodárskej pôdy a poškodzujú ekosystémy a biodiverzitu. Po požití môžu spôsobiť fyzickú ujmu alebo smrť morským a pobrežným druhom, ako sú morské korytnačky, morské vtáky a mäkkýše.

Mikroplasty sú perzistentné, mobilné a ich odstraňovanie z prírody je mimoriadne ťažké a nákladné. Vyskytujú sa na celom svete, dokonca aj na odľahlých miestach a v ľudskom tele, čo vyvoláva vážne obavy z vplyvu vysokej expozície na ľudské zdravie.

Príliš často zaťažujú miestne komunity. Hospodárske subjekty a dopravcovia preto budú musieť dodržiavať najlepšie manipulačné opatrenia s cieľom predchádzať stratám, obmedzovať ich a odstraňovať ich. Tieto opatrenia sú založené na osvedčených postupoch odvetvia. Napríklad budú musieť zabezpečiť dobrú kvalitu použitého obalu a prestať ho používať, ak uniká alebo sa preosieva. Aby zabránili rozliatiu, budú musieť využívať spádové zariadenia, ako sú zásobníky na rozliatie, a keď je potrebné čistenie, budú musieť využívať vysávače s dostatočnou kapacitou.

Na podporu menších prevádzkovateľov sa na mikropodniky a malé podniky, ktoré tvoria významnú časť dodávateľského reťazca peliet, budú vzťahovať miernejšie požiadavky.

Normalizačné orgány vypracujú harmonizovanú metodiku s cieľom pomôcť hospodárskym subjektom a dopravcom monitorovať ich straty a riešiť nedostatky v údajoch. Zvýši sa tým zodpovednosť a zvýši sa informovanosť o vplyve rôznych postupov na životné prostredie a ľudské zdravie.

Ďalšie kroky

Európsky parlament a Rada budú teraz musieť formálne prijať nové nariadenie pred tým, ako nadobudne účinnosť. Účinnosť nadobudne 20 dní po jeho uverejnení v Úradnom vestníku EÚ.

Súvislosti

Potreba riešiť znečistenie mikroplastmi bola identifikovaná v stratégii EÚ pre plasty, akčnom pláne pre obehové hospodárstvo a akčnom pláne nulového znečistenia. Prístup k dosiahnutiu tohto cieľa je trojaký: znížiť znečistenie z plastových výrobkov (keďže sa rozkladajú na mikroplasty), obmedziť používanie zámerne pridávaných mikroplastov vo výrobkoch; a zníženie neúmyselného uvoľňovania mikroplastov.

Predbežne dohodnuté pravidlá spolu s obmedzeniami zámerne pridávaných mikroplastov prijatými 25. septembra 2023 sú prvými opatreniami EÚ osobitne určenými na boj proti znečisťovaniu mikroplastmi pri zdroji.

Spoločne prispievajú k cieľu znížiť uvoľňovanie mikroplastov do životného prostredia o 30 % do roku 2030, ktorý bol stanovený v akčnom pláne nulového znečistenia.

Pre viac informácií

Webová stránka o mikroplastoch 

Brožúra o opatreniach EÚ proti znečisťovaniu mikroplastmi

Tlačová správa o opatreniach na zníženie znečistenia mikroplastmi z plastových peliet

Stratégia EÚ pre plasty

Akčný plán nulového znečistenia

Čítať ďalej...

Komisia ambicióznym akčným plánom EÚ pre kontinent umelej inteligencie pripravuje pôdu pre vedúcu pozíciu Európy pri umelej inteligencii

Cieľom zavedeného akčného plánu pre kontinent umelej inteligencie je stať sa svetovým lídrom v oblasti umelej inteligencie. Túto ambicióznu iniciatívu predstavila predsedníčka Komisie von der Leyenová vo februári 2025 v Paríži na samite o opatreniach v oblasti umelej inteligencie. Má pomôcť premeniť silné tradičné priemyselné odvetvia Európy a jej výnimočnú zásobáreň talentov na mocné motory inovácie a urýchlenia zavádzania umelej inteligencie.

Kto zaujme vedúce pozície pri umelej inteligencii, ešte zďaleka nie je rozhodnuté. Scéna v EÚ je dynamická: od prevratných základných modelov po špecializované aplikácie. Jej hybnou silou je výskum, vznikajúce technológie a prosperujúce ekosystémy startupov a scaleupov. Akčný plán pre kontinent umelej inteligencie posilní inovačnú schopnosť EÚ v oblasti umelej inteligencie opatreniami a politikami sústredenými okolo piatich kľúčových pilierov:  

  1. Vybudovanie rozsiahlej dátovej a výpočtovej infraštruktúry pre umelú inteligenciu  

Komisia posilní európsku infraštruktúru umelej inteligencie a superpočítačov sieťou tovární umelej inteligencie. Aktuálne sa 13 z nich buduje pri európskych superpočítačoch svetového formátu. Budú podporovať startupy, sektor i výskumníkov EÚ v oblasti umelej inteligencie pri vývoji modelov a aplikácií.

Ako EÚ oznámila v kompase konkurencieschopnosti, takisto pomôže zriadiť gigatovárne umelej inteligencie. Ide o veľké zariadenia približne so 100 000 špičkovými čipmi umelej inteligencie – čo je štvornásobok počtu čipov v súčasných továrňach umelej inteligencie. Budú mať obrovskú výpočtovú kapacitu a dátové centrá na trénovanie a vývoj komplexných modelov umelej inteligencie v nebývalom rozsahu. Gigatovárne umelej inteligencie budú na čele ďalšej vlny prelomových modelov umelej inteligencie a pomôžu zachovať strategickú autonómiu EÚ v rozhodujúcich priemyselných sektoroch a vede. Nevyhnutným predpokladom sú verejné i súkromné investície. Dnes uverejňujeme výzvu na vyjadrenie záujmu určenú zainteresovaným konzorciám.

Ďalšie stimuly pre súkromné investície do gigatovární poskytne iniciatíva InvestAI, ktorá zmobilizuje investície vo výške 20 miliárd eur až na päť gigatovární umelej inteligencie na rôznych miestach Únie.

Komisia v úsilí podnietiť investície súkromného sektora do cloudovej kapacity a dátových centier predloží aj návrh aktu o rozvoji cloudových služieb a umelej inteligencie. Cieľom je v nastávajúcich piatich až siedmich rokoch aspoň strojnásobiť kapacitu dátových centier v EÚ. Prioritou pritom budú vysoko udržateľné dátové centrá.

  1. Zlepšenie prístupu k veľkému množstvu vysokokvalitných dát

Ak chceme zintenzívniť inováciu umelej inteligencie, potrebujeme prístup k veľkému objemu vysokokvalitných dát. Dôležitým prvkom akčného plánu je vytvorenie dátových laboratórií, v ktorých sa budú zhromažďovať a spravovať rozsiahle objemy vysokokvalitých dát z rôznych zdrojov v továrňach umelej inteligencie. V roku 2025 sa zavedie komplexná stratégia pre dátovú úniu, aby sa podaril vytvoriť skutočný vnútorný trh s dátami, na základe ktorých bude možné rozšíriť riešenia umelej inteligencie.

  1. Vývoj algoritmov a podpora zavádzania umelej inteligencie v strategických sektoroch EÚ

Napriek potenciálu umelej inteligencie ju v EÚ zaviedlo len 13,5 % podnikov. Komisia v nasledujúcich mesiacoch s víziou vyvíjať riešenia umelej inteligencie prispôsobené jednotlivým účelom, rozvinúť ich priemyselné použitie a podporiť ich úplné zavedenie v strategických súkromných a verejných sektoroch EÚ zavedie stratégiu využívania umelej inteligencie. Dôležitú úlohu pri nej bude zohrávať európska infraštruktúra inovácie umelej inteligencie, a predovšetkým továrne umelej inteligencie a európske centrá digitálnych inovácií.

  1. Posilnenie zručností a talentov v oblasti umelej inteligencie

Dopyt po talentoch v oblasti umelej inteligencie narastá. Komisia preto uľahčí medzinárodný nábor mimoriadne zručných odborníkov a výskumníkov z tejto oblasti. Poslúžia na to iniciatívy, ako je iniciatíva okruhu talentov, akcie Marie Curie-Skłodowskej (konkrétne „MSCA Choose Europe“ – Akcia Marie Curie-Skłodowskej Vyberte si Európu), ako aj štipendijné programy v oblasti umelej inteligencie, ktoré bude ponúkať plánovaná Akadémia zručností v oblasti umelej inteligencie. Tieto iniciatívy pomôžu otvoriť cesty legálnej migrácie pre pracovníkov so špičkovými zručnosťami v sektore umelej inteligencie z krajín mimo EÚ a takisto pritiahnuť najlepších európskych výskumníkov a expertov na umelú inteligenciu naspäť do Európy. Okrem toho Komisia zostaví programy vzdelávania a odbornej prípravy v oblasti umelej inteligencie a generatívnej umelej inteligencie v kľúčových sektoroch. Ich účelom bude pripraviť novú generáciu odborníkov na umelú inteligenciu a podporiť zvyšovanie úrovne zručností a rekvalifikáciu pracovníkov.

  1. Zjednodušenie regulácie

Akt o umelej inteligencii zvyšuje dôveru občanov v technológiu a investorom a podnikateľom poskytuje právnu istotu, ktorú potrebujú na rozširovanie a zavádzanie umelej inteligencie v celej Európe. Komisia zriadi asistenčné pracovisko pre akt o umelej inteligencii, ktorého úlohou bude pomáhať podnikom akt dodržiavať. Bude slúžiť ako ústredné kontaktné miesto a informačná a usmerňovacia centrála v otázkach k aktu o umelej inteligencii.

Ďalšie kroky

Komisia spolu s akčným plánom dnes otvára dve verejné konzultácie. Budú prebiehať do 4. júna 2025 a poslúžia pri ďalšom formovaní iniciatív akčného plánu pre kontinent umelej inteligencie.

  • Prvá verejná konzultácia je určená všetkým, ktorí majú záujem vyjadriť svoj názor na akt o rozvoji cloudových služieb a umelej inteligencie.
  • Druhá verejná konzultácia o stratégii využívania umelej inteligencie má pomôcť určiť priority zainteresovaných strán, výzvy pri zavádzaní umelej inteligencie a relevantnosť navrhovaných riešení a politických koncepcií vrátane dodatočných opatrení na zaručenie bezproblémového a jednoduchého uplatňovania aktu o umelej inteligencii.

Tretia verejná konzultácia o stratégii pre dátovú úniu je naplánovaná na máj.

Komisia bude zároveň organizovať dialógy s predstaviteľmi priemyslu a verejného sektora, ktoré majú pomôcť pri formovaní stratégie využívania umelej inteligencie. Tieto dialógy spolu s verejnými konzultáciami pomôžu určiť relevantné príklady nevyužitého potenciálu pri zavádzaní technológií umelej inteligencie v konkrétnych sektoroch, ich aktuálne začlenenie do obchodných a výrobných procesov, ako aj príležitosti na ich rozšírenie v daných sektoroch i v hospodárstve vo všeobecnosti.

Súvislosti

1. augusta 2024 nadobudol účinnosť akt o umelej inteligencii a 4. februára 2025 boli uverejnené usmernenia k zakázaným praktikám v oblasti umelej inteligencie. 24. januára 2024 Komisia zaviedla balík opatrení na podporu európskych startupov a malých a stredných podnikov pri vývoji dôveryhodnej umelej inteligencie. 9. júla 2024 nadobudlo účinnosť zmenené nariadenie o spoločnom podniku pre európsku vysokovýkonnú výpočtovú techniku a umožnilo zriadenie tovární umelej inteligencie. 10. decembra 2024 bolo vybraných sedem konzorcií na zriadenie tovární umelej inteligencie, 12. marca 2025 nasledovalo šesť ďalších konzorcií. 11. februára 2025 predsedníčka Komisie von der Leyenová v Paríži na samite o opatreniach v oblasti umelej inteligencie oznámila iniciatívu InvestAI, ktorá má zmobilizovať investície do umelej inteligencie v celej Európe vo výške 200 miliárd eur.

Ďalšie informácie

Informačný prehľad

Otázky a odpovede

Akčný plán pre kontinent umelej inteligencie

Verejná konzultácia o stratégii využívania umelej inteligencie

Verejná konzultácia o akte o rozvoji cloudových služieb a umelej inteligencie

Výzva na vyjadrenie záujmu o gigatovárne

Audiovizuálny materiál

Čítať ďalej...

Z hodnotiacej tabuľky štátnej pomoci z roku 2024 vyplýva, že členské štáty nasmerovali výdavky určené na štátnu pomoc k dlhodobým kľúčovým prioritám EÚ

Európska komisia uverejnila hodnotiacu tabuľku štátnej pomoci z roku 2024, ktorá poskytuje komplexný prehľad výdavkov na štátnu pomoc v EÚ v roku 2023. Hoci celkové výdavky klesli z 243,27 miliardy eur v roku 2022 na 186,78 miliardy eur v roku 2023, členské štáty nasmerovali 73 % finančných prostriedkov na politické ciele EÚ, ako sú ochrana životného prostredia a úspory energie, výskum, vývoj a inovácie a regionálny rozvoj. V roku 2022 tento podiel predstavoval 49 %. Celková suma pomoci vynaložená na tieto kľúčové ciele sa zvýšila zo 119,98 miliardy eur na 136,78 miliardy eur.

Najvýraznejšie zníženie výdavkov bolo spôsobené postupným ukončením krízovej pomoci určenej na zmiernenie účinkov pandémie koronavírusu a ruskej invázie na Ukrajinu. To znamená, že výdavky na štátnu pomoc sa v roku 2023 začali normalizovať.

hodnotiacej tabuľky štátnej pomoci založenej na správach členských štátov vyplýva najmä to, že v roku 2023:

  • Členské štáty vykázali celkové výdavky na štátnu pomoc vo výške približne 186,78 miliardy eur. To zodpovedá 1,09 % HDP EÚ v roku 2023 a predstavuje zníženie o 23 % v porovnaní s rokom 2022, keď celkové výdavky predstavovali 243,27 miliardy eur. Členské štáty sa zamerali na podporu spoločností pri dosahovaní kľúčových dlhodobých priorít EÚ, pričom výrazne znížili krízovú pomoc poskytovanú v súvislosti s pandémiou COVID-19. Členské štáty EÚ vynaložili na štátnu pomoc určenú na kľúčové priority EÚ celkovo 136,78 miliardy eur, resp. 0,8 % HDP EÚ. To zodpovedá zvýšeniu o 14 % v porovnaní s rokom 2022, keď výdavky na tieto opatrenia predstavovali 119,98 miliardy eur.
  • Ochrana životného prostredia a úspory energie sú politické ciele, na ktoré členské štáty vynaložili v roku 2023 zďaleka najviac finančných prostriedkov (55,32 miliardy eur, čo predstavuje približne 30 % celkových výdavkov na štátnu pomoc). Náprava vážneho narušenia hospodárstva bola druhým politickým cieľom, na ktorý bolo vynaložených približne 25 % celkových výdavkov EÚ na štátnu pomoc.
  • Opatrenia schválené podľa dočasného krízového a transformačného rámca na vyváženie negatívnych účinkov vojny Ruska proti Ukrajine na hospodárstvo a na podporu prechodu na emisne neutrálne hospodárstvo predstavovali 39,45 miliardy eur (21 % celkových výdavkov na štátnu pomoc a 0,23 % HDP EÚ).
  • Zníženie výdavkov na štátnu pomoc v roku 2023 bolo spôsobené postupným ukončením opatrení prijatých na zmiernenie hospodárskych dôsledkov pandémie koronavírusu. V roku 2023 tento druh výdavkov na pomoc klesol na 0,06 % HDP EÚ. Tieto výdavky predstavovali len pomerne malú časť rozpočtu na schválené krízové opatrenia: 34 % na podporu v súvislosti s pandémiou COVID-19 a 19 % na všetky opatrenia dočasného krízového a transformačného rámca.
  • Podiel opatrení, na ktoré sa vzťahuje skupinová výnimka, naďalej rastie. Členské štáty v roku 2023 vykonali 2 105 nových opatrení podľa všeobecného nariadenia o skupinových výnimkách, 690 nových opatrení podľa nariadenia o skupinovej výnimke v odvetví poľnohospodárstva a 30 nových opatrení podľa nariadenia o skupinovej výnimke v odvetví rybárstva. To celkovo zodpovedá 88 % celkového počtu nových opatrení štátnej pomoci a 93 % všetkých nových opatrení štátnej pomoci s vylúčením krízovej pomoci.  Celková suma štátnej pomoci vynaložená na základe skupinových výnimiek predstavovala 70,53 miliardy eur (približne 38 % celkových výdavkov v roku 2023).

Súvislosti

Toto vydanie hodnotiacej tabuľky štátnej pomoci z roku 2024 obsahuje šesť bodov osobitného zamerania, ktorými sú: opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva pri zmierňovaní vplyvu vojny Ruska proti Ukrajine a na podporu prechodu na emisne neutrálne hospodárstvo; štátna pomoc poskytnutá v súvislosti s krízou spôsobenou koronavírusom; výdavky na štátnu pomoc, na ktoré sa vzťahuje skupinová výnimka; štátna pomoc v oblasti energetiky a ochrany životného prostredia, obnoviteľných zdrojov energie a úspor energie; zavádzanie širokopásmových sietí; priemyselné inovácie a výroba čistých technológií.

V snahe získať lepší prehľad o pomoci skutočne poskytnutej na základe dvoch krízových rámcov Komisia vykonávala pravidelné prieskumy, aby získala informácie od členských štátov. Výsledky sú zhrnuté v sérii politických prehľadov, ktoré sú k dispozícii tu.

Ďalšie informácie

Prílohy k hodnotiacej tabuľke štátnej pomoci poskytujú ďalší ilustračný materiál, vďaka ktorému sa možno informovanejšie oboznámiť s výsledkami hodnotiacej tabuľky z roku 2024. Údaje o výdavkoch na štátnu pomoc, ktoré zhromaždilo GR pre hospodársku súťaž, sú dostupné aj na jeho webovej stránke s registrom údajov na webovom sídle venovanom hospodárskej súťaži. Viac informácií o hodnotiacej tabuľke štátnej pomoci vrátane predchádzajúcich hodnotiacich tabuliek nájdete tu.

Čítať ďalej...

Komisia predstavuje ProtectEU – novú európsku stratégiu vnútornej bezpečnosti

Európska komisia predstavuje európsku stratégiu vnútornej bezpečnosti ProtectEU. Členské štáty vďaka nej získajú ďalšiu podporu a EÚ bude schopná lepšie chrániť bezpečnosť svojich občanov. V stratégii sa na nadchádzajúce roky stanovuje ambiciózna vízia a pracovný plán so súborom účinnejších právnych nástrojov, intenzívnejšou výmenou informácií a hlbšou spoluprácou.

V zmenenom bezpečnostnom kontexte a neustále sa meniacom geopolitickom prostredí čelí Európa čoraz väčším hybridným hrozbám, a to tak zo strany nepriateľských zahraničných štátov, ako aj zo strany štátom podporovaných subjektov. V takomto prostredí dochádza k bujneniu mocných sietí organizovanej trestnej činnosti, pričom páchatelia trestnej a teroristickej činnosti čoraz častejšie pôsobia v online priestore. Európa preto musí pristúpiť k prehodnoteniu svojho prístupu k vnútornej bezpečnosti. Predsedníčka von der Leyenová vo svojich politických usmerneniach oznámila stratégiu, vďaka ktorej bude Únia môcť lepšie reagovať na nové aj tradičné hrozby pre vnútornú bezpečnosť.

Cieľom tejto stratégie je motivovať k zmene kultúry v oblasti vnútornej bezpečnosti, pričom snahou je zapojiť celú spoločnosť – občanov, podniky, výskumníkov i občiansku spoločnosť. Do každej novej iniciatívy budú už od jej zrodu začlenené bezpečnostné aspekty, pričom na podporu vykonávania stratégie sa prijme nový európsky rámec riadenia vnútornej bezpečnosti.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti uviedla: „Bezpečnosť je jedným z kľúčových predpokladov otvorenej, dynamickej spoločnosti a prosperujúceho hospodárstva. Preto dnes spúšťame dôležitú iniciatívu, ktorej cieľom je účinnejšie potláčať bezpečnostné hrozby ako terorizmus, organizovanú trestnú činnosť, prudký nárast počítačovej kriminality a útoky na našu kritickú infraštruktúru. Posilníme Europol a orgánom presadzovania práva dáme do rúk moderné nástroje na boj proti trestnej činnosti. K väčšej bezpečnosti pre všetkých však môžu prispieť aj subjekty z oblasti výskumu, podniky a dokonca aj samotní občania.“

Európska stratégia vnútornej bezpečnosti dopĺňa stratégiu únie pripravenosti a bielu knihu o európskej obrane. Spolu s pripravovaným európskym štítom na obranu demokracie tvoria komplexný rámec pre bezpečnú, chránenú a odolnú EÚ.

Kľúčové ciele a opatrenia

Nové riadenie európskej vnútornej bezpečnosti

Súčasná situácia v oblasti hrozieb sa výrazne zmenila. Treba preto zmeniť základy nášho zmýšľania a prepracovať prístup EÚ k vnútornej bezpečnosti:

  • Hneď od začiatku rokovaní a počas celého ich priebehu musíme mať jasnú predstavu o tom, aké budú mať iniciatívy Komisie potenciálne dôsledky na bezpečnosť a pripravenosť,
  • musíme pravidelne analyzovať hrozby pre vnútornú bezpečnosť na podporu činnosti akadémie bezpečnosti a diskusií v Rade,
  • musíme pravidelne podávať správy Európskemu parlamentu a Rade, aby mohli sledovať a podporovať vykonávanie kľúčových iniciatív.

Predvídanie bezpečnostných hrozieb s využitím nových spôsobov výmeny spravodajských informácií

Keďže riešenie každej bezpečnostnej otázky začína predvídaním príslušných hrozieb, EÚ musí mať k dispozícii kvalitné situačné informácie a analýzu hrozieb:

  • pravidelne sa musí zostavovať prehľad o panoráme hrozieb pre vnútornú bezpečnosť EÚ na základe rôznych posúdení rizík a hrozieb, ktoré vypracúvajú najmä agentúry EÚ,
  • zlepší sa výmena spravodajských informácií medzi členskými štátmi a jednotnou kapacitou EÚ na analýzu spravodajských informácií (SIAC),
  • zlepší sa výmena informácií medzi členskými štátmi a agentúrami a orgánmi EÚ.

Účinnejšie nástroje na presadzovanie práva a silnejšie agentúry pre spravodlivosť a vnútorné veci

Aby bolo presadzovanie práva účinné, musí mať k dispozícii správne nástroje. A keďže v 85 % prípadoch vyšetrovania trestných činov sa využívajú digitálne informácie, patrí k nim aj zákonný prístup k údajom:

  • Europol dostane nový mandát, aby sa z neho stala skutočne operatívna policajná agentúra, ktorá môže členským štátom poskytovať silnejšiu podporu,
  • posilnia sa agentúry Frontex, Eurojust a ENISA a zabezpečí sa úzka medziagentúrna spolupráca,
  • vďaka novému kritickému komunikačnému systému sa upevnia operačné spôsobilosti s cieľom umožniť cezhraničnú komunikáciu medzi rôznymi orgánmi,
  • vypracuje sa plán zákonného a účinného prístupu orgánov presadzovania práva k údajom,
  • vypracuje sa technologický plán šifrovania údajov a posúdenie vplyvu s cieľom aktualizovať pravidlá EÚ týkajúce sa uchovávania údajov.

Posilňovanie odolnosti voči hybridným hrozbám

EÚ musí zvýšiť svoju odolnosť voči hybridným hrozbám tak, že bude chrániť kritickú infraštruktúru, posilní kybernetickú bezpečnosť a bude bojovať proti online hrozbám:

  • členské štáty musia v plnej miere vykonávať smernicu o odolnosti kritických subjektov a revidovanú smernicu o bezpečnosti sietí a informačných systémov,
  • treba prijať nový akt o kybernetickej bezpečnosti a nové opatrenia na zabezpečenie cloudových a telekomunikačných služieb a rozvoj technologickej suverenity,
  • treba prijať opatrenia na zníženie závislosti od jednotlivých zahraničných dodávateľov a odstrániť riziko, ktoré našim dodávateľským reťazcom spôsobujú vysokorizikoví dodávatelia, a to aj v rámci revízie pravidiel obstarávania,
  • treba posilniť bezpečnosť dopravných uzlov tak, že sa bude uplatňovať stratégiu EÚ v oblasti prístavov a že sa zavedú nové systémy podávania správ na posilnenie bezpečnosti v oblasti letectva, dopravy a dodávateľských reťazcov,
  • treba prijať akčný plán proti chemickým, biologickým, rádiologickým a jadrovým hrozbám (CBRN).  

Boj proti závažnej a organizovanej trestnej činnosti

V boji proti sieťam organizovanej trestnej činnosti sú nutné prísnejšie pravidlá. Orgány presadzovania musia mať možnosť sledovať toky peňazí. Deti musia byť lepšie chránené pred organizovanou trestnou činnosťou:

  • potrebujeme nový právny rámec pre organizovanú trestnú činnosť s prísnejšími pravidlami vyšetrovania,
  • novú stratégiu a akčný plán na boj proti drogám a obchodovaniu s drogami,
  • akčný plán na ochranu detí pred trestnou činnosťou,
  • posilnený prístup „sledovania toku peňazí“, a to aj cestou plnohodnotnej transpozície nových pravidiel vymáhania a konfiškácie majetku,
  • nové právne predpisy proti nedovolenému obchodovaniu so strelnými zbraňami, nové stratégie EÚ v oblasti obchodovania s ľuďmi a práv obetí.

Boj proti terorizmu a násilnému extrémizmu

Keďže úroveň teroristických hrozieb v EÚ je stále vysoká, EÚ musí byť dobre vybavená na to, aby vedela hrozby predvídať, predchádzať radikalizácii, chrániť občanov a v prípade útokov reagovať:

  • potrebujeme nový program EÚ na predchádzanie terorizmu a násilnému extrémizmu a boj proti nim,
  • nový súbor nástrojov na predchádzanie radikalizácii,
  • štúdiu uskutočniteľnosti nového celoúnijného systému na sledovanie financovania terorizmu.

EÚ ako silný globálny aktér v oblasti bezpečnosti

Aby EÚ nepodľahla vplyvu globálnej nestability, musí aktívne obhajovať svoje bezpečnostné záujmy v zahraničí, v rámci toho posilniť medzinárodnú spoluprácu v oblasti bezpečnosti a:

  • upevniť partnerstvá s kľúčovými regiónmi, ako sú Latinská Amerika a Stredozemie,
  • Europol a Eurojust musia uzavrieť medzinárodné dohody, a to aj s cieľom vytvoriť spoločné operačné tímy s miestnymi orgánmi presadzovania práva,
  • zintenzívniť výmenu informácií s dôveryhodnými tretími krajinami,
  • dokončiť revíziu mechanizmu pozastavenia oslobodenia od vízovej povinnosti a v pripravovanej stratégii v oblasti vízovej politiky zamerať pozornosť na bezpečnostné aspekty.

Súvislosti

Komisia spolu s Europolom zabezpečila, aby sa opatrenia stratégie vnútornej bezpečnosti opierali o dôkazy získané v rámci Hodnotenia hrozieb závažnej a organizovanej trestnej činnosti v EÚ (EU-SOCTA). V tomto hodnotení, ktoré bolo predložené 18. marca, sa zdôrazňujú prioritné oblasti trestnej činnosti a kľúčové hrozby, ktorým bude EÚ čeliť v nasledujúcich štyroch rokoch.

 Ďalšie informácie

Čítať ďalej...

Komisia investuje 1,3 miliardy EUR do umelej inteligencie, kybernetickej bezpečnosti a digitálnych zručností

Komisia vyčlení 1,3 miliardy EUR na zavádzanie kritických technológií, ktoré sú strategicky dôležité pre budúcnosť Európy a technologickú suverenitu kontinentu, prostredníctvom pracovného programu programu Digitálna Európa (DIGITAL) na roky 2025 až 2027, ktorý bol aktuálne prijatý.

Pracovný program sa zameriava na zavádzanie umelej inteligencie a jej využívanie podnikmi a verejnou správou, cloud a údaje, kybernetickú odolnosť a digitálne zručnosti.

Konkrétnejšie, kľúčové priority v rámci pracovného programu DIGITAL zahŕňajú:

  • Zlepšenie dostupnosti a prístupnosti generatívnych aplikácií umelej inteligencie, a to aj v odvetviach zdravotnej a inej starostlivosti. Dostupné finančné prostriedky budú určené na testovanie imerzívnych prostredí známych ako „virtuálne svety“, vykonávanie aktu o umelej inteligencii a zavádzanie energeticky efektívnych spoločných dátových priestorov. Tieto opatrenia sú kľúčom k vykonávaniu iniciatívy Továrne umelej inteligencie na vývoj generatívnych modelov umelej inteligencie pre podniky a verejný sektor.
  • Podpora európskych centier digitálnych inovácií (EDIH). Ide o sieť centier, ktorá poskytuje spoločnostiam a verejnému sektoru prístup k technickým odborným znalostiam a testovaniu technológií, ako aj poradenstvo, odbornú prípravu a zručnosti na osvojenie si najnovších technológií. Bude podporovať rozsiahle zavádzanie umelej inteligencie v súkromných a verejných organizáciách v celej Európe.
  • Budovanie ocenenej iniciatívy Destinácia Zem, ktorá pracuje na vybudovaní digitálneho modelu Zeme na podporu adaptácie na zmenu klímy a riadenia rizika katastrof. Financovaním sa vybuduje silnejší model, ku ktorému bude mať prístup viac výskumníkov.
  • Zvyšovanie kybernetickej odolnosti. Riešenia v oblasti kybernetickej bezpečnosti, ako je rezerva EÚ na účely kybernetickej bezpečnosti, zlepšia odolnosť a bezpečnosť kritických infraštruktúr vrátane nemocníc a podmorských káblov.
  • Rozvoj kapacít inštitúcií vzdelávania a odbornej prípravy EÚ v oblasti digitálnych zručností, aby mohli podporovať a prilákať talenty a zároveň podporovať pokročilé zručnosti európskej pracovnej sily.
  • Uľahčenie novej architektúry európskej peňaženky digitálnej identity a európskej dôveryhodnej infraštruktúry, ako aj podpora jej prijatia v členských štátoch.
  • Stimulácia transformácie verejného sektora prostredníctvom rozvoja efektívnych, vysokokvalitných a interoperabilných digitálnych verejných služieb.

Inováciu urýchli aj nová Platforma strategických technológií pre Európu (STEP), ktorá udeľuje značku kvality STEP Seal sľubným projektom s cieľom zlepšiť ich možnosti prístupu k verejnému a súkromnému financovaniu.

Ďalšie kroky

Očakáva sa, že nadchádzajúce výzvy DIGITAL budú zverejnené v apríli 2025, pričom ďalšie výzvy budú zverejnené do konca roka. Informácie o otvorených výzvach nájdete na portáli EÚ pre financovanie a verejné súťaže. 

Výzvy sú otvorené pre podniky, orgány verejnej správy a iné subjekty z členských štátov EÚ, krajín EZVO/EHP a krajín pridružených k programu DIGITAL. 

Súvislosti

DIGITAL je prvý program financovania EÚ zameraný výlučne na poskytovanie digitálnych technológií podnikom a občanom. S rozpočtom 8,1 miliardy EUR v súčasnom viacročnom finančnom rámci na roky 2021 – 2027 formuje digitálnu transformáciu európskej spoločnosti a hospodárstva.

Program DIGITAL, ktorý sa osobitne zameriava na zavádzanie, dopĺňa investície v rámci iných programov EÚ, ako sú Horizont Európa, EU4Health, InvestEU, Nástroj na prepájanie Európy, ako aj investície v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.

Pre viac informácií

Program Digitálna Európa – pracovný program na roky 2025 – 2027

Informácie o financovaní v rámci programu Digitálna Európa

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login