Koronavírus: Komisia uzatvára prípravné rozhovory so spoločnosťou Valneva na získanie potenciálnej novej vakcíny

Európska komisia ukončila prípravné rozhovory s farmaceutickou spoločnosťou Valneva s cieľom nakúpiť jej potenciálnu vakcínu proti ochoreniu COVID-19. Plánovaná zmluva so spoločnosťou Valneva by všetkým členským štátom EÚ umožnila nakúpiť spolu 30 miliónov dávok s možnosťou následného nákupu až do 30 miliónov ďalších.

Toto uzavretie prípravných rozhovorov s firmou Valneva ešte viac obohacuje už zabezpečené široké portfólio vakcín, ktoré sa budú vyrábať v Európe, vrátane už podpísaných zmlúv so spoločnosťami AstraZenecaSanofi-GSKJanssen Pharmaceutica NVBioNtech-Pfizer, CureVac a Moderna a dopĺňa už ukončené prípravné rozhovory so spoločnosťou Novavax. Týmto diverzifikovaným portfóliom vakcín sa zabezpečí, aby bola Európa dobre pripravená na očkovanie, len čo sa preukáže, že vakcíny sú bezpečné a účinné tak ako v prípade vakcín od spoločností BioNTech/Pfizer a Moderna, ktoré boli v EÚ nedávno povolené. Členské štáty môžu vakcíny darovať krajinám s nižšími a strednými príjmami alebo ju distribuovať do ďalších európskych krajín.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla: „Pretrvávajúca pandémia COVID-19 v Európe a na celom svete nám ukázala, že je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby všetky členské štáty mali prístup k čo najširšiemu portfóliu vakcín na ochranu ľudí v Európe aj mimo nej. Dnešný krok smerom k dosiahnutiu dohody so spoločnosťou Valneva prispeje k ďalšiemu doplneniu portfólia vakcín EÚ a preukazuje odhodlanie Komisie nájsť trvalé riešenie tejto pandémie.“

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová vyhlásila: „Touto ôsmou vakcínou dopĺňame už širokú a diverzifikovanú škálu vakcín v našom portfóliu. Môžeme tak maximalizovať naše šance na zabezpečenie prístupu k bezpečnému a účinnému očkovaniu do konca roka 2021 pre všetkých občanov. Všetky členské štáty už začali svoje očkovacie kampane a v priebehu tohto roka začnú dostávať čoraz väčší počet dávok, aby pokryli všetky svoje potreby.“

Valneva je európska biotechnologická spoločnosť, ktorá vyvíja vakcínu na báze inaktivovaného vírusu. Ide o tradičnú technológiu vývoja vakcín, ktorá sa používa 60 – 70 rokov so zavedenými metódami a vysokou úrovňou bezpečnosti. Táto technológia sa používa pri výrobe väčšiny vakcín proti chrípke a mnohých detských vakcín. V súčasnosti je to v rámci klinického skúšania v Európe jediný kandidát na inaktivovanú vakcínu proti ochoreniu COVID-19.

Komisia s podporou členských štátov EÚ sa rozhodla podporiť túto vakcínu na základe dôkladného vedeckého posúdenia, použitej technológie, skúseností firmy s vývojom vakcín a jej výrobnej kapacity schopnej zaistiť dodávky pre všetky členské štáty EÚ.

Súvislosti

Európska komisia predstavila 17. júna európsku stratégiu na urýchlenie vývoja, výroby a nasadenia účinných a bezpečných vakcín proti ochoreniu COVID-19. Komisia financuje časť počiatočných nákladov výrobcov vakcín formou predbežných kúpnych zmlúv a za to získa právo na nákup stanoveného počtu dávok vakcíny v konkrétnom časovom rámci. Poskytnuté finančné prostriedky sa považujú za preddavok za vakcíny, ktoré členské štáty neskôr skutočne nakúpia.

Keďže rozhodnutie investovať do vakcíny proti COVID-19 je pre vývojové spoločnosti vzhľadom na vysoké náklady a značnú mieru zlyhania vysoko rizikové, vďaka dohodám bude možné realizovať investície, ktoré by sa inak nemuseli uskutočniť.

Keď sa ukáže, že vakcíny sú bezpečné a účinné, a Európska agentúra pre lieky im udelí povolenie na uvedenie na trh, bude potrebné ich rýchlo distribuovať a nasadiť v celej Európe. Komisia 15. októbra stanovila kľúčové kroky, ktoré musia členské štáty podniknúť, aby boli v plnej miere pripravené. Patrí k nim aj vypracovanie vnútroštátnych stratégií očkovania. Komisia zavádza spoločný rámec podávania správ a platformu na monitorovanie účinnosti vnútroštátnych stratégií očkovania. Zároveň prijala ďalšie kroky na posilnenie opatrení v oblasti pripravenosti a reakcie v celej EÚ, ako aj stratégiu, ako sa chrániť pred ochorením COVID-19 v zime. Tá členským štátom ponúka ďalšiu podporu pri nasadzovaní vakcín.

Komisia sa takisto zaviazala zabezpečiť, aby vakcínu dostali všetci, ktorí ju potrebujú, a to nielen doma, ale kdekoľvek na svete. Nikto nebude v bezpečí, kým nebudú v bezpečí všetci. Preto Komisia od 4. mája 2020 v rámci globálnej reakcie na koronavírus, čo je balík globálnych opatrení zameraných na všeobecný prístup k testom, liečbe a vakcínam proti koronavírusu a na globálnu obnovu, vyzbierala takmer 16 miliárd eur. Okrem toho potvrdila svoj záujem zapojiť sa do nástroja COVAX pre spravodlivý prístup k cenovo dostupným vakcínam proti ochoreniu COVID-19 na celom svete. Komisia zároveň v rámci úsilia Tímu Európa v súvislosti s globálnou reakciou na koronavírus oznámila príspevok vo výške 400 miliónov eur vo forme záruk a ďalších 100 miliónov eur vo forme grantového financovania na podporu nástroja COVAX a jeho cieľov. Týchto 500 miliónov eur z rozpočtu EÚ spolu s príspevkami členských štátov EÚ a EIB budú kľúčovým príspevkom pre nástroj COVAX, aby sa zabezpečilo, že do konca roka 2021 sa ľuďom v krajinách s nízkymi a strednými príjmami sprístupní viac ako jedna miliarda dávok vakcíny.

Ďalšie informácie

Stratégia EÚ v oblasti vakcín

Bezpečné vakcíny proti ochoreniu COVID-19 pre Európanov

Otázky a odpovede: Podmienečné povolenie na uvedenie vakcín proti COVID-19 na trh

Reakcia EÚ na koronavírus

Prehľad protiopatrení Komisie

Prehľad: Ako účinkujú vakcíny

Prehľad: Prínosy očkovania pre zdravie

Prehľad: Povoľovací proces

Prehľad: Dlhodobá bezpečnosť

Prehľad: Súčasné portfólio EÚ

Čítať ďalej...

Európska iniciatíva občanov: Komisia sa rozhodla zaregistrovať iniciatívu za „zákaz praktík hromadného biometrického sledovania“

Európska komisia rozhodla o registrácii európskej iniciatívy občanov s názvom „Iniciatíva občianskej spoločnosti za zákaz praktík hromadného biometrického sledovania“. Organizátori tejto európskej iniciatívy občanov vyzývajú Komisiu, aby navrhla právny akt, ktorým sa navždy ukončí náhodné a svojvoľné využívanie biometrických údajov takými formami, ktoré môžu viesť k hromadnému sledovaniu alebo akémukoľvek neprimeranému zasahovaniu do základných práv.

Komisia sa domnieva, že táto iniciatíva je z právneho hľadiska prijateľná, pretože spĺňa potrebné podmienky. Preto rozhodla o jej zaregistrovaní. Komisia v tomto štádiu neanalyzovala podstatu iniciatívy.

Ďalšie kroky

Po tejto registrácii iniciatívy môžu organizátori v najbližších 6 mesiacoch začať proces zbierania podpisov na jej podporu. Ak sa v priebehu roka podarí získať milión vyhlásení o podpore pochádzajúcich z aspoň siedmich rôznych členských štátov, Komisia sa bude musieť k iniciatíve do šiestich mesiacov vyjadriť. Svoje rozhodnutie, či sa žiadosťou bude alebo nebude zaoberať, musí v oboch prípadoch odôvodniť.

Súvislosti

Európska iniciatíva občanov bola zavedená Lisabonskou zmluvou ako nástroj občanov na ovplyvňovanie tvorby politík. Oficiálne bola aktivovaná v apríli 2012.

Po formálnom zaregistrovaní európskej iniciatívy občanov môže milión občanov z aspoň štvrtiny členských štátov EÚ vyzvať Európsku komisiu, aby v oblastiach, v ktorých má právomoc konať, navrhla právne akty.

Podmienky prípustnosti: 1) navrhovaná iniciatíva nesmie zjavne prekračovať rámec právomocí Komisie predložiť návrh právneho aktu, 2) nesmie predstavovať zjavné zneužitie práva, byť zjavne neopodstatnená ani šikanujúca, 3) ani nesmie byť zjavne v rozpore s hodnotami Únie.

Od spustenia európskej iniciatívy občanov Komisia celkovo zaregistrovala 76 občianskych iniciatív a 26 ich zamietla, pretože nesplnili podmienky.

Ďalšie informácie

Európska iniciatíva občanov – „Iniciatíva občianskej spoločnosti za zákaz praktík hromadného biometrického sledovania“

Európska iniciatíva občanov – webové sídlo

Európske iniciatívy občanov, pre ktoré sa v súčasnosti zbierajú podpisy

Fórum európskej iniciatívy občanov

Kampaň #EUTakeTheInitiative

Čítať ďalej...

Koronavírus – reakcia a obnova: Podpora EÚ pre spoluprácu regiónov na inovatívnych pilotných projektoch

Komisia oznámila víťazov novej iniciatívy financovanej z prostriedkov EÚ, ktorá podporuje medziregionálne partnerstvá v štyroch oblastiach: inovatívne riešenia súvisiace s koronavírusomobehové hospodárstvo v oblasti zdraviaudržateľný a digitálny cestovný ruch a vodíkové technológie v regiónoch s vysokými emisiami uhlíka. Cieľom tejto novej pilotnej akcie, ktorá sa opiera o úspešné skúsenosti z podobnej akcie týkajúcej sa „medziregionálnych inovatívnych projektov“ vyhlásenej koncom roka 2017, je mobilizovať regionálnych a celoštátnych aktérov v oblasti inovácií a pomôcť tak riešiť dôsledky koronavírusu. Táto iniciatíva takisto prispieva k obnove vďaka novým programom Komisie, keďže pomáha rozširovať projekty v nových prioritných oblastiach, ako je zdravotníctvo, cestovný ruch alebo vodík.

Komisárka pre súdržnosť a reformy Elisa Ferreirová vyhlásila: „Medziregionálne partnerstvá sú dôkazom toho, že keď spolupracujeme za hranicami, sme silnejší, lebo prichádzame na inteligentné riešenia, ktoré sú užitočné pre všetkých. Táto nová pilotná iniciatíva na podporu medziregionálnych inovatívnych partnerstiev je obzvlášť dôležitá v súčasnom kontexte koronavírusu. Ukazuje, ako pevne je politika súdržnosti odhodlaná prispieť k rýchlej reakcii a obnove Európy.“ 

V nadväznosti na výzvu Komisie na vyjadrenie záujmu vyhlásenú v júli 2020 boli vybrané štyri medziregionálne partnerstvá. V každom z nich preberá vedúcu úlohu jeden alebo viaceré koordinačné regióny:

  • Baskicko (ES) sa spolu s tromi regiónmi zameria na podporu vznikajúceho priemyselného odvetvia zameraného na predpovedanie vývoja pandémie koronavírusu a jej prevenciu,
  • dôraz na obehové hospodárstvo v oblasti zdravia zasa bude klásť partnerstvo RegioTex zamerané na textilné inovácie, ktoré zahŕňa 16 regiónov pod vedením Severného Portugalska (PT),
  • udržateľný a digitálny cestovný ruch je ústrednou témou partnerstva, ktoré koordinuje sieť medzinárodnej spolupráce zameraná na technológie, vedu a kultúrne dedičstvo s názvom Time Machine Organisation a ktoré zahŕňa päť regiónov a Cyprus pod vedením Durínska (DE), 
  • a napokon sa v záujme vývoja inovatívnych riešení založených na vodíkových technológiách v regiónoch s vysokými emisiami uhlíka so širokým geografickým pokrytím zlúčia dve partnerstvá: partnerstvo European Hydrogen Valleys, ktoré združuje 12 regiónov pod vedením Aragónska (ES), regiónu Auvergne Rhône Alpes (FR), Normandie (FR) a Severného Holandska (NL) a partnerstvo pod vedením Košického kraja (SK) so štyrmi ďalšími regiónmi.

Tieto partnerstvá budú využívať pomoc odborníkov Komisie, ktorí im okrem iného budú radiť, ako čo najlepšie kombinovať finančné prostriedky EÚ na financovanie projektov. Okrem tejto praktickej podpory Komisie môže každé partnerstvo využiť externé poradenské služby až do výšky 100 000 eur na činnosti rozširovania a komercializácie. Peniaze budú pochádzať z Európskeho fondu regionálneho rozvoja (EFRR).

Ďalšie kroky

Práca na partnerstvách sa začne už v tomto mesiaci a bude trvať jeden rok. Tento pilotný projekt má ešte viac stimulovať medziregionálnu spoluprácu a ponúka možnosť, aby sa počnúc rokom 2021 partnerstvá uchádzali o podporu v rámci nových programov a nástroja s názvom Medziregionálne inovačné investície.

Súvislosti

V posledných rokoch Komisia vyzýva vnútroštátne a regionálne orgány, aby vypracúvali stratégie pre inteligentnú špecializáciu zamerané na účinnejšie inovačné politiky a posilnenú medziregionálnu spoluprácu v hodnotových reťazcoch naprieč hranicami. Doteraz bolo prijatých viac ako 180 takýchto regionálnych stratégií pre inteligentnú špecializáciu. Na ich vykonávanie sa prispieva 40 miliardami eur z fondov politiky súdržnosti EÚ.

Medzi opatreniami, ktoré Komisia predstavila v roku 2017 s cieľom posunúť inteligentnú špecializáciu o krok ďalej, bolo aj pilotné opatrenie týkajúce sa „medziregionálnych inovatívnych projektov“. Jeho cieľom bolo otestovať nové spôsoby, ako povzbudiť regióny a mestá, aby rozvíjali nové hodnotové reťazce a rozširovali svoje dobré nápady na jednotnom trhu EÚ. Toto pilotné opatrenie, ktoré zahŕňalo deväť partnerstiev v prioritných odvetviach špičkových technológií, bolo dokončené v roku 2019 a preukázalo značný potenciál urýchliť investičnú pripravenosť medziregionálnych investičných projektov.

Získané poznatky sa začlenia do nového nástroja Medziregionálne inovačné investície navrhnutého v rámci balíka politiky súdržnosti po roku 2020.

Nové pilotné opatrenie má podobné ciele. Okrem toho sa v kontexte krízy zameriava na hľadanie riešení problémov súvisiacich s koronavírusom a urýchlenie obnovy vďaka komercializácii a rozširovaniu investícií do inovácií. 

Ďalšie informácie

Oznámenie z júla 2017 – Posilňovanie inovácie v regiónoch Európy

Pilotná akcia zameraná na „medziregionálne inovatívne partnerstvá“

Čítať ďalej...

Plnou parou vpred – rok 2021 je Európskym rokom železníc!

Európska komisárka pre dopravu Adina Văleanová uviedla: „Naša budúca mobilita musí byť udržateľná, bezpečná, pohodlná a cenovo dostupná. Vlaky ponúkajú toto všetko a ešte oveľa viac! Európsky rok železníc nám dáva príležitosť znovu objaviť tento druh dopravy. Vďaka širokej škále činností využijeme túto príležitosť na to, aby sme pomohli železnici naplno využiť svoj potenciál. Všetkých vás srdečne pozývam, aby ste sa zapojili do Európskeho roka železníc.“

Železnice sú budúcnosť

V EÚ železničná doprava zodpovedá za menej ako 0,5 % emisií skleníkových plynov súvisiacich s dopravou, vďaka čomu je jednou z najudržateľnejších foriem osobnej a nákladnej dopravy. Popri iných výhodách je železničná doprava mimoriadne bezpečná a spája ľudí a podniky v celej EÚ prostredníctvom transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

Napriek týmto výhodám cestuje vlakom len asi 7 % cestujúcich a 11 % tovaru. Európsky rok železníc vytvorí impulz, ktorý pomôže zvýšiť podiel železníc na osobnej i nákladnej doprave. Tým sa výrazne znížia emisie skleníkových plynov a znečistenie pochádzajúce z dopravy EÚ, čím sa výrazne prispeje k úsiliu EÚ v rámci Európskej zelenej dohody.

Ako prvý rok úplného vykonávania štvrtého železničného balíka bude rok 2021 predstavovať aj významný krok smerom k jednotnému európskemu železničnému priestoru, teda k efektívnejšej európskej železničnej sieti s plynulou cezhraničnou mobilitou.

Železnice v centre pozornosti v roku 2021

Európska komisia 1. januára uvedie do prevádzky internetovú stránku s ďalšími informáciami o iniciatíve, ako aj s prehľadom plánovaných činností. Rôzne podujatia, projekty a činnosti v celej EÚ zdôraznia mnohé rozmery železničnej dopravy – od európskeho popredného, inovatívneho železničného priemyslu cez úlohu železničnej dopravy v európskej kultúre a európskom dedičstve, jej význam z hľadiska prepájania regiónov, ľudí a podnikov a jej podiel na udržateľnom cestovnom ruchu až po jej rolu vo vzťahoch EÚ so susednými krajinami.

Európsky rok železníc sa odrazí aj v legislatívnom programe Komisie: ten bude zahŕňať návrhy na nové železničné priemyselné partnerstvo, lepšie prepojenie železničnej dopravy s inými druhmi dopravy a celkovo udržateľnejšiu nákladnú dopravu, ako sa uvádza v nedávno prijatej stratégii Komisie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu.

Súvislosti

Iniciatíva, ktorú navrhla Európska komisia v marci a ktorú Európsky parlament a Rada prijali v decembri 2020, je súčasťou úsilia EÚ v rámci Európskej zelenej dohody, teda plánu EÚ na zabezpečenie udržateľnosti jej hospodárstva dosiahnutím klimatickej neutrality do roku 2050.

Jedným z kľúčových prvkov plánu je zavedenie ekologickejších a zdravších dopravných prostriedkov, keďže odvetvie dopravy v súčasnosti generuje približne 25 % emisií skleníkových plynov v Únii. Cieľom Európskej zelenej dohody je znížiť emisie z dopravy do roku 2050 o 90 %.

S cieľom splniť tento cieľ a zabezpečiť, aby doprava naďalej zohrávala svoju úlohu pri prechode na čisté, digitálne a inovatívne hospodárstvo EÚ, Komisia prijala v decembri 2020 stratégiu pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu. Tá načrtáva cestu k udržateľnejšej, inteligentnejšej a odolnejšej mobilite a obsahuje míľniky, ako je zdvojnásobenie objemu nákladnej železničnej dopravy a strojnásobenie činnosti vysokorýchlostnej železničnej dopravy do roku 2050. Komisia budúci rok predloží akčný plán na posilnenie osobnej železničnej dopravy a v stratégii sú zakotvené aj opatrenia na zlepšenie kapacity a zjednodušenie predaja cestovných lístkov umožňujúcich rôzne druhy dopravy, aby sa ešte zvýšila atraktívnosť vlakov.

Ďalšie informácie

Európsky rok železníc 2021

Konečné znenie rozhodnutia

Stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility

Európska zelená dohoda

Zavŕšenie 4. železničného balíka: harmonizované postupy v celej EÚ

Čítať ďalej...

Komisia prijala odporúčanie o koordinovanom prístupe EÚ k cestovaniu a doprave v reakcii na variant SARS-CoV-2 zaznamenaný v Spojenom kráľovstve

Po rýchlom náraste počtu prípadov COVID-19 v niektorých častiach Anglicka, z ktorých väčšinu spôsobil nový variant vírusu, Komisia prijala odporúčanie o koordinovanom prístupe k opatreniam v oblasti cestovania a dopravy. Odporúčanie vychádza z odporúčania Rady z 13. októbra o koordinovanom prístupe k obmedzeniu voľného pohybu v reakcii na pandémiu COVID-19 a z niekoľkých ďalších usmerňovacích dokumentov prijatých Komisiou v posledných mesiacoch, najmä z oznámenia o zelených jazdných pruhoch. Hoci je dôležité prijať rýchle dočasné preventívne opatrenia na obmedzenie ďalšieho šírenia nového vírusového kmeňa a malo by sa odrádzať od akýchkoľvek ciest do a zo Spojeného kráľovstva, cesty z nevyhnutných dôvodov a tranzit cestujúcich by sa mali umožniť. Zákazy leteckej a vlakovej dopravy by sa mali ukončiť, pretože treba umožniť cesty z nevyhnutných dôvodov a zabrániť narušeniam dodávateľského reťazca.

Komisár pre spravodlivosť Didier Reynders uviedol: „Vzhľadom na súčasnú neistotu a pri zohľadnení zásady predbežnej opatrnosti by členské štáty mali prijať koordinované opatrenia, ktoré by odrádzali od ciest medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné. Celoplošné zákazy cestovania by zároveň nemali brániť tisíckam občanov EÚ a Spojeného kráľovstva vrátiť sa do svojich domovov. Hoci treba prijať bezpečnostné opatrenia, aby sa zabránilo šíreniu nového variantu koronavírusu, dnešným odporúčaním zabezpečíme, aby boli obmedzenia koordinované a aby sa stanovili potrebné výnimky pre občanov a rezidentov, ktorí sa vracajú domov, a pre ďalšie osoby cestujúce z nevyhnutných dôvodov.“

Komisárka pre vnútorné záležitosti Ylva Johanssonová dodala: „Komisia od marca vypracovala pre členské štáty kvalitné odporúčania týkajúce sa kontroly vnútorných a vonkajších hraníc. Vďaka tomu sme schopní reagovať na vyvíjajúcu sa situáciu a nové výzvy, ktoré pandémia prináša. Na to, aby boli naše opatrenia účinné, musia byť koordinované. Dnešným odporúčaním uľahčujeme prijatie rýchlych opatrení na zvládnutie nového variantu koronavírusu a zároveň zabezpečujeme, aby neboli obmedzené cesty z nevyhnutných dôvodov.“

Komisárka pre dopravu Adina Văleanová sa vyjadrila: „Dnešné odporúčania poskytujú členským štátom jasné informácie o tom, ako zachovať prepojenie a poskytovať dopravné služby v nadväznosti na výskyt nového kmeňa koronavírusu. V rámci EÚ je nevyhnutné, aby pracovníci v doprave boli vyňatí z akýchkoľvek reštriktívnych opatrení, ako sú karanténa a testovanie. Musíme aj naďalej zachovať plynulosť dodávateľských reťazcov v súlade s naším oznámením o zelených jazdných pruhoch.“

Do konca decembra sa na Spojené kráľovstvo naďalej vzťahujú pravidlá voľného pohybu. Preto by členské štáty v zásade nemali odopierať vstup osobám cestujúcim zo Spojeného kráľovstva. Na konci prechodného obdobia sa na Spojené kráľovstvo bude uplatňovať odporúčanie Rady o dočasnom obmedzení ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné, a o možnom zrušení tohto obmedzenia.

Odporúčanie Komisie členským štátom zahŕňa tieto body:

  • Mali by implementovať zásady októbrového odporúčania Rady o koordinovanom prístupe k obmedzeniu voľného pohybu. Vzhľadom na zásadu predbežnej opatrnosti by členské štáty mali až do odvolania odrádzať občanov od všetkých ciest do Spojeného kráľovstva a z neho, ktoré nie sú nevyhnutné.
  • Občania Únie a občania Spojeného kráľovstva, ktorí cestujú do svojho členského štátu alebo krajiny pobytu, ako aj štátni príslušníci tretích krajín, ktorým bolo priznané právo na voľný pohyb v EÚ, by však mali byť oslobodení od ďalších dočasných obmedzení pod podmienkou, že sa podrobia testu alebo karanténe.
  • Osoby cestujúce z nevyhnutných dôvodov, ako napríklad zdravotnícky personál, by mali absolvovať test (test RT-PCR alebo rýchly antigénový test do 72 hodín pred odchodom), ale nemali by mať povinnosť zotrvať v karanténe počas vykonávania tejto nevyhnutnej funkcie.
  • Dopravný personál v rámci EÚ by mal byť oslobodený od akéhokoľvek zákazu cestovania cez hranice a požiadaviek na testovanie a karanténu, keď cestujú cez hranice a smerujú pri tom na plavidlo, vozidlo alebo lietadlo alebo z neho. Ak členský štát v osobitnom kontexte situácie medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom a v nadchádzajúcich dňoch vyžaduje rýchly antigénový test pre pracovníkov v doprave, nemalo by to viesť k narušeniu dopravy.
  • Tranzit cestujúcich, najmä v prípade ciest z nevyhnutných dôvodov, by sa mal umožniť bez karantény. Test sa môže vyžadovať, ale orgány musia o takej požiadavke informovať vopred alebo ponúknuť testovanie počas cesty.
  • Vzhľadom na potrebu zabezpečiť cesty z nevyhnutných dôvodov a návrat domov uvedenú v odporúčaní, by sa malo upustiť od zákazu dopravných služieb, ako sú zákazy leteckej alebo vlakovej dopravy.
  • V súlade s oznámením o zelených jazdných pruhoch a usmerneniami na uľahčenie prepravy leteckého nákladu by tok nákladu mal naďalej fungovať bez prerušenia, predovšetkým na účely zabezpečenia včasnej distribúcie vakcín proti ochoreniu COVID-19.
  • Orgány členských štátov zodpovedné za verejné zdravie by mali zvýšiť úsilie zamerané na sekvenovanie a včas analyzovať izoláty vírusu s cieľom rýchlo identifikovať prípady nového variantu. Takisto by mali okamžite identifikovať prípady týkajúce sa osôb, ktoré cestovali do Spojeného kráľovstva alebo z neho počas posledných 14 dní alebo ktoré sú v úzkom kontakte s potvrdenými prípadmi, s cieľom zabezpečiť primerané následné opatrenia (napr. testovanie RT-PCR, izoláciu, intenzívnejšie vyhľadávanie kontaktov).

Ďalšie kroky

V súlade s článkom 126 Dohody o vystúpení Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska z Európskej únie a Európskeho spoločenstva pre atómovú energiu uplynie prechodné obdobie dohodnuté zmluvnými stranami 31. decembra 2020.

Od 1. januára 2021 sa Spojené kráľovstvo stane treťou krajinou a členské štáty budú vzhľadom na ukončenie prechodného obdobia uplatňovať na osoby cestujúce zo Spojeného kráľovstva odporúčania Rady o dočasnom obmedzení ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné. To v zásade znamená, že zo Spojeného kráľovstva bude možno uskutočniť len cestu z nevyhnutných dôvodov. Aby sa mohla uplatňovať výnimka z tohto všeobecného obmedzenia cestovania, Rada by musela rozhodnúť o doplnení Spojeného kráľovstva do zoznamu tretích krajín, ktorých rezidenti by nemali podliehať dočasným obmedzeniam ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné, na vonkajších hraniciach. Zoznam pravidelne preskúmavajú členské štáty v Rade.

Toto obmedzenie, ktorým sa cestovanie zužuje len na nevyhnutné cesty, sa však nebude vzťahovať na občanov Únie s pobytom v Spojenom kráľovstve a na štátnych príslušníkov Spojeného kráľovstva, ktorí sú osobami s dlhodobým pobytom v členskom štáte EÚ podľa smernice o osobách s dlhodobým pobytom, a to bez ohľadu na účel cesty.

Súvislosti

Komisia tento rok zohrala dôležitú úlohu pri zabezpečovaní voľného pohybu osôb a voľného pohybu tovaru v rámci Európskej únie.

Komisia prijala niekoľko usmernení o zelených jazdných pruhoch vrátane oznámenia z októbra zameraného na posilnenie koncepcie zelených jazdných pruhov, aby sa vzťahovali nielen na cestnú, ale aj železničnú, vodnú a leteckú nákladnú dopravu s cieľom zabezpečiť nepretržité fungovanie základných dodávateľských reťazcov a zabrániť narušeniu nákladnej dopravy a logistiky v EÚ počas druhej vlny pandémie.

Rada 30. júna prijala odporúčanie o dočasnom obmedzení ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné, a o možnom zrušení tohto obmedzenia. Rada v súlade so závermi zasadnutia hláv štátov alebo predsedov vlád EÚ zo 17. marca 2020 v uvedenom odporúčaní prijala spoločný prístup, pokiaľ ide o dočasné obmedzenie ciest, ktoré nie sú nevyhnutné, a postupné zrušenie takéhoto obmedzenia.

V septembri Komisia predložila návrh odporúčania Rady o koordinovanom prístupe k obmedzeniu voľného pohybu v reakcii na pandémiu COVID-19. Odporúčanie bolo prijaté 13. októbra.

Aby bolo možné zabrániť šíreniu vírusu, chrániť zdravie občanov a zároveň zachovať určitý voľný pohyb v rámci Únie, musí sa pri prijímaní obmedzení voľného pohybu osôb a tovaru uplatňovať riadne koordinovaný, predvídateľný a transparentný prístup. Je to dôležité pre milióny občanov, ktorí sa každodenne spoliehajú na bezproblémové cezhraničné cestovanie, a nevyhnutné pre naše úsilie o bezpečnú obnovu hospodárstva.

Viac informácií

Odporúčanie o koordinovanom prístupe k cestovaniu a doprave v reakcii na variant SARS-CoV-2 zaznamenaný v Spojenom kráľovstve.

Odporúčanie o koordinovanom prístupe k obmedzeniu voľného pohybu.

Odporúčania o dočasnom obmedzení ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné.

Často kladené otázky o vystúpení Spojeného kráľovstva z Európskej únie.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála