Z tretej výročnej správy Komisie vyplýva, že Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti naďalej plní svoje ciele

Vykonávanie Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, ktorý je jadrom nástroja NextGenerationEU, sa zrýchľuje a neustále poháňa reformy a investície v členských štátoch. Z aktuálne prijatej tretej výročnej správy Komisie o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti vyplýva, že Komisia podporuje členské štáty pri úplnom a včasnom plnení ich plánov pomocou zefektívnených postupov a zlepšila tiež transparentnosť a mechanizmy na ochranu finančných záujmov EÚ.

Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti grantmi a úvermi v celkovej výške 650 miliárd eur vo všetkých členských štátoch zásadne poháňa ambiciózne investície a reformy, ktoré pomáhajú uskutočniť zelenú a digitálnu transformáciu.

Mechanizmus od svojho vzniku podnietil investície vo výške viac ako 82 miliárd eur do priamej podpory podnikov. Prebieha tiež viac ako 900 reforiem na zníženie byrokracie a urýchlenie obchodných procesov, napríklad na získanie povolení a licencií, čo pomôže zvýšiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ. Vďaka podpore z mechanizmu sa ušetrilo 34 miliónov megawatthodín energie, viac ako 11,8 milióna ľudí sa zúčastnilo na vzdelávaní a odbornej príprave a 9,8 milióna ľudí využilo ochranné opatrenia proti klimatickým katastrofám.

Na dosiahnutí týchto výsledkov úzko spolupracovali Komisia, členské štáty a všetky príslušné zainteresované strany spolu s Európskym parlamentom a Radou.

Do konca roka 2024 sa má z finančných prostriedkov mechanizmu vyplatiť viac ako 300 miliárd eur

Po určitých oneskoreniach v roku 2023, do veľkej miery spojených s nezákonnou inváziou Ruska na Ukrajine, vysokou infláciou, obmedzením dodávok a potrebou prijať kapitoly REPowerEU, sa plnenie a vyplácanie zrýchlilo. V kapitolách REPowerEU sa poskytujú dodatočné finančné prostriedky na reformy a investície, ktorými sa diverzifikujú dodávky energie do EÚ, urýchľuje sa zelená transformácia a podporujú sa zraniteľné domácnosti. Rada už takých kapitol schválila 26.

Komisia k dnešnému dňu dostala od 25 členských štátov 69 žiadostí o platbu a vyplatila viac ako 267 miliárd eur, t. j. už viac ako 40 % finančných prostriedkov dostupných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. Očakáva sa, že do konca roka sa vyplatia finančné prostriedky z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti vo výške viac ako 300 miliárd eur. V správe sa podrobne opisuje viacero príkladov toho, aký hmatateľný a pozitívny vplyv na občanov a podniky má pokrok v reformách a investíciách podľa šiestich politických pilierov mechanizmu.

Na financovanie mechanizmu Únia naďalej úspešne získava finančné prostriedky na kapitálových trhoch, pričom už viac ako 60,2 miliardy eur emitovala v zelených dlhopisoch NextGenerationEU.

Plnenie plánov v členských štátoch sa zjednodušilo

Vzhľadom na časovo ohraničený charakter Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti by sa všetko úsilie malo naďalej zameriavať na úplné a včasné splnenie plánov do roku 2026. Členské štáty musia pokračovať v rýchlom a úplnom vykonávaní svojich plánov obnovy, v čom ich Komisia aktívne podporuje.

V roku 2024 v tomto ohľade Komisia podnikla ďalšie kroky na podporu členských štátov. V júli aktualizovala usmernenia pre členské štáty, v ktorých zjednodušila postupy s osobitnou pozornosťou na revidovanie plánov, čo bude aj naďalej relevantné v prípade prekážok v ich plnení. Zároveň pre členské štáty zjednodušila požiadavky na podávanie správ. S cieľom posilniť súčinnosť sa navyše vyjasnili aj možnosti kombinovať prostriedky z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti s inými fondmi EÚ.

Vyššia transparentnosť

Komisia sa pri vykonávaní Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti usiluje o maximálnu zrozumiteľnosť a transparentnosť, a to aj nad rámec právnych požiadaviek.

Predložená správa napríklad obsahuje hĺbkovú analýzu údajov členských štátov o 100 najväčších konečných príjemcoch finančných prostriedkov z mechanizmu. Komisia takisto poskytuje dodatočné vysvetlenia kľúčových pojmov uvedených v nariadení o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti, ktoré sú zahrnuté do príloh k výročnej správe:

  • objasnenie spôsobu, akým Komisia určuje, kedy bola reforme alebo investícii zabezpečená oprávnenosť v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti,
  • objasnenie toho, čo Komisia považuje za opakujúce sa výdavky, ktoré sú vo všeobecnosti zakázané, a kritériá, ktoré riadne odôvodňujú výnimky,
  • koncepcia dvojitého financovania v kontexte Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti a
  • pojem „koneční príjemcovia finančných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti“.

Spoľahlivá ochrana finančných záujmov Únie

Ochrana finančných záujmov EÚ je pre Komisiu najvyššou prioritou. Neustále preto posilňuje svoj rámec auditu a kontroly, pričom zohľadňuje aj odporúčania Európskeho parlamentu, Rady a Európskeho dvora audítorov. Komisia vykonala v období od septembra 2023 do augusta 2024 17 na riziku založených ex-post auditov, ktoré sa týkali uspokojivého plnenia míľnikov a cieľov. Ďalšie štyri systémové audity sa týkali vnútroštátnych systémov kontroly. Do konca roka 2023 Komisia aspoň raz vykonala audit všetkých členských štátov.

Súvislosti

Táto správa je treťou z radu výročných správ Komisie, ktoré sa týkajú vykonávania mechanizmu počas jeho trvania, ako sa vyžaduje v nariadení o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti. Prispeje k živému dialógu o vykonávaní mechanizmu medzi inštitúciami Únie a so zainteresovanými stranami.

Informácie uvedené v správe vychádzajú z prijatých plánov obnovy a odolnosti, ako ich Komisia posúdila, z údajov, ktoré členské štáty nahlásili do apríla 2024 v zmysle svojej povinnosti dvakrát za rok podať správu, a z vykonávania Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti do 31. augusta 2024.

Pokrok pri vykonávaní plánov obnovy a odolnosti možno sledovať na online portáli Recovery and Resilience Scoreboard (Hodnotiaca tabuľka obnovy a odolnosti), ktorý Komisia zriadila v decembri 2021. Viac informácií o Mechanizme na podporu obnovy a odolnosti nájdete na tejto stránke, ktorá obsahuje interaktívnu mapu projektov, ktoré sú z neho financované.

Ďalšie informácie

Tretia výročná správa o vykonávaní Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti [XXX]

Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti

Konsolidované znenie nariadenia, ktorým sa zriaďuje Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti

Recovery and Resilience Scoreboard

Otázky a odpovede: Recovery and Resilience Facility (Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti)

Čítať ďalej...

Komisia navrhuje digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ, s ktorou sa bude ľahšie a bezpečnejšie cestovať

Európska komisia prijala dva návrhy na digitalizáciu cestovných pasov a preukazov totožnosti formou „digitálnej cestovnej aplikácie EÚ“. Je určená cestujúcim do a zo schengenského priestoru.

Občania krajín EÚ aj mimo nej podliehajú pri prekračovaní vonkajších hraníc EÚ systematickým kontrolám. V súčasnosti sa tieto kontroly vykonávajú fyzicky na hraničnom priechode. Keďže len v roku 2023 boli hranice prekročené takmer 600 miliónov krát, kontroly treba urýchliť a cestovanie musí byť plynulejšie. Zároveň je nutné zachovať vysokú úroveň bezpečnosti a skontrolovať každého cestujúceho.

Komisia preto navrhuje zaviesť spoločný rámec pre digitálne cestovné doklady a novú digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ, v ktorej si cestujúci budú môcť vytvoriť a uložiť digitálne cestovné doklady. Vďaka týmto novým pravidlám bude cestovanie do schengenského priestoru aj v rámci neho jednoduchšie a bezpečnejšie.

Nové pravidlá, ktorými sa zavádzajú digitálne pasy a preukazy totožnosti

Digitálne cestovné doklady sú digitálnou verziou údajov uložených v cestovných pasoch a preukazoch totožnosti. Údaje zahŕňajú informácie obsiahnuté v čipe cestovného pasu alebo preukazu totožnosti vrátane podoby tváre držiteľa, hoci nie odtlačkov prstov. Digitálny cestovný doklad si možno uložiť v mobilnom telefóne. Či o túto digitálnu verziu dokladov požiadate a či ju budete bezplatne používať, bude úplne na vás.

Vďaka digitálnym dokladom:

  • cestujúci budú prekračovať hranice plynulejšie a rýchlejšie: Občania krajín EÚ aj mimo nej budú môcť pred cestou do alebo z EÚ predložiť svoje digitálne pasy alebo preukazy totožnosti na predbežnú hraničnú kontrolu.
  • uľahčí sa voľný pohyb a zníži administratívna záťaž občanov EÚ: Členské štáty môžu občanom EÚ umožniť, aby digitálne preukazy totožnosti používali na registráciu a overenie totožnosti. Ide napríklad o registráciu u vnútroštátnych orgánov, keď sa človek presťahuje do iného členského štátu, alebo o prístup do systémov elektronického overovania totožnosti.
  • zlepší sa efektívnosť hraničných kontrol: Digitálne cestovné doklady umožnia orgánom zodpovedným za riadenie hraníc vykonávať predbežné kontroly. Vďaka tomu budú môcť čas aj zdroje sústrediť na odhaľovanie cezhraničných páchateľov trestnej činnosti a prevádzačstva migrantov.
  • sa zvýši bezpečnosť schengenského priestoru: Digitálne cestovné doklady uľahčia orgánom overovanie pravosti a správnosti cestovných dokladov. Zároveň sťažia podvodníkom používanie falošných dokladov a prekračovanie hraníc bez odhalenia.

Digitálna cestovná aplikácia EÚ

Komisia s podporou agentúry eu-LISA vyvinie digitálnu cestovnú aplikáciu EÚ a rozšíri ju v celej EÚ. Aplikácia bude k dispozícii všetkým občanom EÚ a tretích krajín s biometrickým pasom alebo preukazom totožnosti EÚ, ktorí cestujú do alebo zo schengenského priestoru.

Vďaka digitálnej cestovnej aplikácii EÚ budú cestujúci môcť:

  • na základe pasov a v prípade občanov EÚ na základe preukazov totožnosti vytvoriť svoje digitálne cestovné doklady.
  • predložiť svoje cestovné plány a doklady pohraničným orgánom vopred. Vďaka tomu sa na hraničných priechodoch skrátia čakacie lehoty, keďže väčšina kontrol už bude vykonaná.
  • zabezpečiť ochranu svojich údajov: Aplikácia si pred spracovaním osobných údajov vyžiada súhlas používateľa. Okrem toho sa bude od členských štátov vyžadovať, aby skôr, ako pohraničným orgánom povolia prístup k údajom, dôkladne ich členov vyškolili v bezpečnosti údajov a pravidlách ich ochrany.

Digitálna cestovná aplikácia EÚ bude k dispozícii od roku 2030. Digitálne cestovné doklady si bude možné uložiť v európskej peňaženke digitálnej identity.

Ďalšie kroky

Teraz sa musia na návrhoch dohodnúť Rada a Európsky parlament. Po ich prijatí sa v súlade s príslušnými postupmi vytvorí digitálna cestovná aplikácia EÚ a potrebné technické normy.  

Súvislosti

Týmito legislatívnymi návrhmi sa realizuje schengenská stratégia prijatá v roku 2021, v ktorej sa EÚ zaviazala pokračovať v digitalizácii konaní na vonkajších hraniciach. Návrhy sú zároveň prepojené so zavedením európskych peňaženiek digitálnej identity, v ktorých sa môžu digitálne pasy a preukazy totožnosti uchovávať spolu s digitálnymi vodičskými preukazmi, lekárskymi predpismi a inými dokladmi.

Touto iniciatívou sa v rámci cieľov európskeho digitálneho desaťročia podporuje stratégia Komisie „Digitálna Európa“ a „Digitálny kompas“, ktorých cieľom je digitalizovať verejné služby a do roku 2030 poskytnúť všetkým občanom Únie digitálnu totožnosť.

Ďalšie informácie

Návrh nariadenia, ktorým sa zriaďuje aplikácia na elektronické predkladanie údajov (digitálna cestovná aplikácia EÚ)

Návrh nariadenia Rady, ktorým sa zriaďuje digitálny cestovný doklad na základe preukazu totožnosti 

Zabezpečenie dokladov – Európska komisia (europa.eu).

Voľný pohyb a pobyt – Európska komisia (europa.eu).

Digitálna cestovná aplikácia EÚ – Otázky a odpovede

Digitálna cestovná aplikácia EÚ – Prehľad

Čítať ďalej...

V reakcii na výzvy globálnych partnerov Komisia posilňuje podporu pri vykonávaní nariadenia EÚ o odlesňovaní a navrhuje ďalších 12 mesiacov na jeho postupné zavádzanie

Komisia uverejňuje ďalšie usmerňovacie dokumenty a posilnený rámec medzinárodnej spolupráce na podporu globálnych zainteresovaných strán, členských štátov a tretích krajín pri ich prípravách na vykonávanie nariadenia EÚ o odlesňovaní. Na základe spätnej väzby od medzinárodných partnerov, pokiaľ ide o stav ich príprav, Komisia takisto navrhuje poskytnúť dotknutým stranám dodatočný čas na prípravu. V prípade, že tento právny predpis bude schválený Európskym parlamentom a Radou, stal by sa uplatniteľným 30. decembra 2025 pre veľké spoločnosti a 30. júna 2026 pre mikropodniky a malé podniky. Keďže všetky implementačné nástroje sú technicky pripravené, ďalších 12 mesiacov môže poslúžiť ako obdobie postupného zavádzania na zabezpečenie riadneho a účinného vykonávania.

Okrem nepretržitej podpory, ktorú Komisia poskytuje zainteresovaným stranám od prijatia tohto právneho predpisu, poskytne usmernenie, ktoré bolo aktuálne predstavené, ďalšie objasnenie spoločnostiam a orgánom presadzovania práva s cieľom uľahčiť uplatňovanie pravidiel. Komisia zároveň priznáva, že tri mesiace pred plánovaným dátumom vykonávania viacerí globálni partneri opakovane vyjadrili obavy súvisiace s ich pripravenosťou. Naposledy sa tak stalo v týždni, keď zasadalo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov v New Yorku. Štádium príprav je navyše odlišné aj medzi jednotlivými zainteresovanými stranami v Európe. Zatiaľ čo mnohí očakávajú, že vďaka intenzívnym prípravám budú pripravení včas, iní vyjadrili obavy.

Vzhľadom na nový charakter nariadenia EÚ o odlesňovaní, rýchly postup a rozmanitosť zapojených medzinárodných zainteresovaných strán sa Komisia domnieva, že 12-mesačný dodatočný čas na postupné zavedenie systému predstavuje vyvážené riešenie na podporu prevádzkovateľov na celom svete pri zabezpečovaní bezproblémového vykonávania od samého začiatku. Komisia chce týmto krokom poskytnúť istotu, pokiaľ ide o ďalšie kroky, a zabezpečiť úspech nariadenia EÚ o odlesňovaní. Je to mimoriadne dôležité z hľadiska príspevku EÚ k riešeniu naliehavého celosvetovému problému odlesňovania. Návrhom na predĺženie sa v žiadnom prípade nespochybňujú ciele ani podstata právneho predpisu, na ktorých sa spoluzákonodarcovia EÚ dohodli.

Ďalšie usmernenia v záujme účinného a pragmatického vykonávania

Aktuálne predstavené usmerňovacie dokumenty napĺňajú záväzok Komisie poukázať na nedávne spoločné úsilie, do ktorého sa zapojili zainteresované strany a príslušné orgány, a pomôcť pri zabezpečení jednotného výkladu právnych predpisov.

Medzi kľúčové oblasti, na ktoré sa vzťahujú, patria podrobnosti o funkciách informačného systému, aktualizácie týkajúce sa sankcií a objasnenia vymedzenia kritických pojmov, ako je „degradácia lesov“, „hospodársky subjekt“ v rozsahu pôsobnosti právneho predpisu a „umiestnenie na trh“. Existujú aj ďalšie usmernenia týkajúce sa povinností spojených s vysledovateľnosťou.

Usmernenie je rozdelené do 11 kapitol, ktoré pokrývajú rôzne oblasti, ako sú požiadavky zákonnosti, časový rámec uplatňovania, poľnohospodárske využitie a objasnenia týkajúce sa vymedzenia výrobku. Všetky sa opierajú o hmatateľné scenáre. Okrem toho boli uverejnené aj aktuálne najčastejšie otázky, ktoré zahŕňajú viac ako 40 nových doplňujúcich odpovedí na otázky od rôznych zainteresovaných strán z celého sveta.

Mikropodniky a malé spoločnosti využívajú jednoduchší režim, ktorý je podrobne opísaný aj na novej osobitnej webovej stránke.

Aktualizovali a reorganizovali sa aj informácie na webovom sídle Komisie určené širokej verejnosti, aby boli pre všetkých zrozumiteľnejšie.

Transparentné referenčné porovnávanie krajín a zintenzívnenie spolupráce s medzinárodnými partnermi

Komisia aktuálne uverejňuje zásady metodiky, ktorú bude uplatňovať na referenčné porovnávanie v súvislosti s nariadením EÚ o odlesňovaní a ktorá slúži na klasifikáciu krajín ako krajín s nízkym, štandardným alebo vysokým rizikom. Cieľom je hospodárskym subjektom uľahčiť postupy náležitej starostlivosti a príslušným orgánom umožniť účinne monitorovať a presadzovať dodržiavanie predpisov.

Podľa použitej metodiky sa veľká väčšina krajín na celom svete klasifikuje ako „nízkoriziková“. Tak vznikne príležitosť zamerať spoločné úsilie na tie výzvy súvisiace s odlesňovaním, ktoré sú naliehavejšie.

S cieľom pomôcť zabezpečiť bezproblémové vykonávanie na celom svete predstavuje Komisia a Európska služba pre vonkajšiu činnosť strategický rámec pre medzinárodnú spoluprácu v súvislosti s nariadením EÚ o odlesňovaní. Identifikuje sa v ňom päť prioritných oblastí činnosti, ako je podpora drobných poľnohospodárov, osem kľúčových zásad, ako je prístup zameraný na ľudské práva, a niekoľko implementačných nástrojov vrátane dialógu a financovania. Cieľom tohto komplexného rámca bude podporovať spravodlivý a inkluzívny prechod na poľnohospodárske dodávateľské reťazce nespôsobujúce odlesňovanie, pričom sa na nikoho nezabudne. Hoci EÚ ešte viac posilní dialóg a podporu, úspech partnerstva bude spočívať aj v záväzku partnerov EÚ plniť globálne ciele zamerané na zastavenie odlesňovania.

Dokončenie špecializovaného informačného systému

Informačný systém, v ktorom budú podniky registrovať svoje vyhlásenia o náležitej starostlivosti, je pripravený, aby začiatkom novembra začal prijímať registrácie a aby bol v decembri v plnej prevádzke. Hospodárske subjekty a obchodníci budú môcť zaregistrovať a predložiť vyhlásenia o náležitej starostlivosti ešte pred nadobudnutím účinnosti právneho predpisu.

Od pilotného testovania systému so 100 spoločnosťami, ktoré sa uskutočnilo v januári, Komisia zaviedla niekoľko ďalších opatrení, ktoré zahŕňajú:

  • vytvorenie jednotného kontaktného miesta pre IT podporu pre zainteresované strany,
  • vývoj rozhrania, ktoré umožňuje prepojenia zariadení bez potreby manuálneho vkladania údajov. Túto funkciu rozvíja viac ako 250 súkromných zainteresovaných strán na svojej strane,
  • podporu testovania geolokalizačných súborov zainteresovaných strán a poskytovanie spätnej väzby,
  • videá a podrobné viacjazyčné pokyny o systéme pre používateľov,
  • odbornú prípravu pre zainteresované strany: prvé stretnutie sa konalo 25. septembra v Bruseli a online školenia sa budú konať od druhej polovice októbra.

Ďalšie kroky

Vďaka opatreniam, ktoré aktuálne boli oznámené, sa Komisia domnieva, že podmienky potrebné na bezproblémové vykonávanie budú splnené:

  • Predstavené dodatočné usmerňovacie dokumenty budú doplnením bohatej podpory, ktorá je k dispozícii výrobcom, obchodným organizáciám a partnerským krajinám pri ich prípravách na vykonávanie nariadenia, pričom Komisia je naďalej odhodlaná pokračovať v dialógu a angažovanosti, ak to bude potrebné.
  • Spoločnosti a iné zainteresované strany sa vyzývajú, aby dokončili svoje pripojenia, testovanie a odbornú prípravu, pokiaľ ide o používanie informačného systému.
  • Komisia zintenzívňuje dialógy s väčšinou dotknutých krajín, ktoré prispejú k rýchlej finalizácii systému referenčného porovnávania krajín prostredníctvom navrhovaného vykonávacieho aktu do 30. júna 2025.
  • Komisia vyzýva Európsky parlament a Radu, aby do konca roka prijali návrh na predĺženie obdobia vykonávania.

Súvislosti

Nariadenie EÚ o odlesňovaní má zabezpečiť, aby súbor kľúčových produktov umiestnených na trhu EÚ už neprispieval k odlesňovaniu a degradácii lesov v EÚ ani inde vo svete. Odlesňovanie a degradácia lesov sú významnými faktormi, ktoré prispievajú k zmene klímy a k strate biodiverzity, teda k dvom kľúčovým environmentálnym výzvam našich čias. Podľa odhadu Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) došlo v rokoch 1990 až 2020 v dôsledku odlesňovania k strate 420 miliónov hektárov lesa, čo je územie väčšie ako Európska únia. Na základe miery odlesňovania v rokoch 2015 až 2020 stráca svet každú hodinu viac ako deväťnásobok lesnej plochy bruselského Bois de la Cambre alebo každú minútu trojnásobok plochy Parc Léopold, ktorý susedí s Európskym parlamentom v Bruseli.

Spoluzákonodarcovia prijali v roku 2023 právny predpis s prevažnou väčšinou hlasov v Parlamente aj v Rade. Komisia uskutočnila v rámci prípravy svojho návrhu z roku 2021 verejnú konzultáciu, ktorej výsledkom bol druhý najväčší počet odpovedí (takmer 1,2 milióna), pričom veľká väčšina zainteresovaných strán podporila ambiciózny prístup vrátane povinnej náležitej starostlivosti.

Ďalšie informácie

Usmernenie k nariadeniu EÚ o odlesňovaní

Strategický rámec pre medzinárodnú spoluprácu

Návrh nariadenia, ktorým sa mení nariadenie o odlesňovaní, pokiaľ ide o dátum uplatňovania

Webové sídlo Komisie o vykonávaní nariadenia EÚ o odlesňovaní

Čítať ďalej...

Komisia investuje 865 miliónov EUR v rámci Nástroja na prepájanie Európy (NPE) na podporu rýchlych a bezpečných sietí digitálnej pripojiteľnosti

Komisia prijala druhý pracovný program pre digitálnu časť Nástroja na prepájanie Európy (NPE) Digitalizácia, v ktorom sa vymedzuje rozsah pôsobnosti a ciele opatrení financovaných EÚ na zlepšenie európskych infraštruktúr digitálnej pripojiteľnosti. Na tieto opatrenia sa v rokoch 2024 až 2027 poskytnú finančné prostriedky vo výške približne 865 miliónov EUR.

Zlepšenie európskej infraštruktúry pripojiteľnosti má zásadný význam pre dosiahnutie cieľov európskeho digitálneho desaťročia do roku 2030, ktoré spočívajú v prepojení všetkých občanov a podnikov s 5G a gigabitovým pripojením. Podporou verejných a súkromných investícií NPE – Digitalizácia prispieva k projektom v oblasti pripojiteľnosti spoločného záujmu EÚ a k zavádzaniu bezpečnej, zabezpečenej a udržateľnej vysokovýkonnej infraštruktúry, ako sú gigabitové siete a siete 5G, v celej EÚ.

Nový digitálny pracovný program NPE bude podporovať opatrenia v týchto oblastiach:

  1. zavádzanie infraštruktúr 5G v Európe, spolufinancovanie rozsiahlych projektov podporujúcich zavádzanie gigabitových a samostatných infraštruktúr 5G, ako aj integráciu edge cloudu a výpočtových kapacít do vertikálnych odvetvových aplikácií, ako je zdravotníctvo, výroba, doprava a logistika;
  2. zavádzanie a významná modernizácia chrbticových sietí vrátane kvantových komunikačných sietí a podmorských káblov s cieľom zvýšiť výkonnosť, odolnosť a kapacitu sietí pripojiteľnosti v rámci členských štátov a medzi nimi, ako aj medzi Úniou a tretími krajinami;
  3. Zavádzanie prevádzkových digitálnych platforiem pre dopravnú alebo energetickú infraštruktúru optimalizáciou využívania energie informačných a komunikačných technológií (IKT) a znížením jej vplyvu na životné prostredie. Tieto operačné digitálne platformy budú vychádzať z existujúcich a vznikajúcich európskych dátových infraštruktúr, cloud computingu a edge computingu a infraštruktúr pripojiteľnosti financovaných z programu Digitálna Európa a programu Horizont Európa a integrovať sa do nich.

Druhý pracovný program NPE v oblasti digitálnych technológií takisto pomôže stimulovať konkurencieschopnosť európskeho digitálneho ekosystému s cieľom riešiť kritické geopolitické a geoekonomické výzvy, na ktoré sa okrem iného poukazuje v bielej knihe „Ako zvládnuť potreby digitálnej infraštruktúry Európy?“. Cieľom NPE – Digitalizácia je takisto zvýšiť kapacitu, bezpečnosť a odolnosť digitálnych chrbticových sietí, najmä podmorských káblov. Okrem toho prispeje k mobilizácii verejných a súkromných zdrojov na riešenie nedostatku investícií, ktorý bráni zavádzaniu vysokovýkonných sietí nevyhnutných na zavádzanie pokročilých technológií občanmi a podnikmi.

Ďalšie kroky

Štvrtá výzva v rámci programu „Digitálny nástroj na prepájanie Európy“ bude vyhlásená v nasledujúcich dňoch. Zainteresované strany sa budú môcť zúčastniť aj na informačných dňoch po spustení, aby sa dozvedeli viac o prioritách a hlavných aspektoch výziev, ako aj o postupoch hodnotenia a udeľovania.

Súvislosti

Z prvých dvoch súborov výziev s rozpočtom až 2 miliardy EUR do roku 2027 sa v rámci programu Nástroja na prepájanie Európy Digitálne financovalo 65 projektov vrátane 30 projektov chrbticovej pripojiteľnosti pre digitálne stratégie Global Gateway, 17 projektov podporujúcich 5G pre inteligentné komunity a 18 projektov v oblasti cezhraničných koridorov 5G.

NPE – Digitalizácia podporuje digitálnu transformáciu Európy a je súčasťou celkového programu Nástroja na prepájanie Európy, ktorým sa podporujú investície do transeurópskych digitálnych, dopravných a energetických sietí v hodnote 33,7 miliardy EUR od roku 2021 do roku 2027.

Pre viac informácií

Nástroj na prepájanie Európy – pracovný program

Nástroj na prepájanie Európy – NPE – Digitalizácia

Nástroj na prepájanie Európy – vykonávanie

Čítať ďalej...

EÚ a západný Balkán prehlbujú spoluprácu v oblasti inovácií, výskumu, vzdelávania, kultúry, mládeže a športu

Komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež Iliana Ivanova sa stretla s ministrami krajín západného Balkánu v Skopje na sérii stretnutí, na ktorých sa zdôraznilo spoločné úsilie pri vykonávaní programu pre západný Balkán v oblasti inovácie, výskumu, vzdelávania, kultúry, mládeže a športu.

Zástupcovia opätovne potvrdili svoj záväzok zintenzívniť spoluprácu v záujme silnejšej integrácie západného Balkánu do európskeho vzdelávacieho priestoru, európskeho výskumného priestoru a európskeho inovačného programu. Cieľom EÚ je priblížiť západný Balkán k EÚ a vytvorila súbor nástrojov na urýchlenie konvergencie regiónu. Najnovšia iniciatíva EÚ, nový plán rastu pre západný Balkán, zahŕňa podporu posilnenia inovácií, zelenej a digitálnej transformácie a ponúkanie príležitostí na ďalšie vzdelávanie pre mladých ľudí.

Výskum a inovácie

Ministri rokovali o úlohe Európskeho výskumného priestoru a európskeho inovačného programu, ku ktorým majú všetci partneri zo západného Balkánu plný prístup, s cieľom podporovať, prilákať a udržať talenty prostredníctvom rozširovania zručností potrebných na inováciu.

Partneri zo západného Balkánu zvýšili zdroje na výskum a inovácie, najmä na výskumné infraštruktúry, vedecké a technologické parky, spoluprácu medzi akademickou obcou a podnikmi, ktorá uľahčuje prenos technológií, a na poskytovanie širokého súboru opatrení na podporu inovácií. 400 projektov v regióne dostáva finančné prostriedky v celkovej výške 140 miliónov EUR v rámci programu EÚ pre výskum a inovácie.

Priority vyplývajúce zo stratégií pre inteligentnú špecializáciu, ktoré vypracovala väčšina partnerov zo západného Balkánu, vytvoria synergie v rámci hospodárstiev a v rámci regiónu a zároveň vytvoria prostredie pre rozvoj a udržanie talentov.

Krajiny západného Balkánu, ktoré sa zúčastňujú na programe EÚ DIGITAL, vytvoria svoje vlastné centrá digitálnych inovácií a zapoja sa do siete európskych centier digitálnych inovácií (EDIH), ktoré sú jednotnými kontaktnými miestami na podporu spoločností a organizácií verejného sektora pri reakcii na digitálne výzvy a zvyšovaní konkurencieschopnosti. 18 EDIH z Albánska, Kosova, Čiernej Hory, Severného Macedónska, Srbska, Turecka a Ukrajiny uspelo v prvej výzve na predkladanie návrhov a boli vyzvané, aby sa pripojili k sieti EDIH. Do roku 2025 bude mať každá krajina funkčné európske centrá digitálnych inovácií pripravené podporovať spoločnosti a verejný sektor pri zelenej a digitálnej transformácii. 

Podporou priorít zelenej transformácie a pokrokom vo vykonávaní zelenej agendy pre západný Balkán by sa urýchlila konvergencia regiónu s EÚ. Tri mestá v regióne – Elbasan, Podgorica a Sarajevo – sú príkladmi nového modelu správy miest, ktorý dokáže presadiť systémovú transformáciu smerom ku klimatickej neutralite. Ich cieľom je byť do roku 2030 klimaticky neutrálnymi a inteligentnými mestami a zároveň pôsobiť ako experimentálne a inovačné centrá, ktoré umožnia ostatným mestám v regióne nasledovať ich príklad.

Nedávna štúdia o kvalite ovzdušia v mestách západného Balkánu, ktorú vypracovalo Spoločné výskumné centrum Komisie, poskytuje dôležité poznatky o zdrojoch a vplyvoch znečistenia ovzdušia, ktoré je v regióne veľkou výzvou. Zistenia pomôžu vnútroštátnym a miestnym orgánom vypracovať účinné stratégie na zníženie znečistenia.

Vzdelávanie

Rokovania ministrov sa zamerali na vybudovanie silného prepojenia medzi vzdelávaním a inováciou. K tomuto cieľu už prispieva niekoľko kľúčových politických iniciatív vrátane európskeho vzdelávacieho priestoru, najmä európskej stratégie pre univerzity, nového európskeho inovačného programu a akčného plánu digitálneho vzdelávania na roky 2021 – 2027.

Posilnené partnerstvo so západným Balkánom v rámci programu Erasmus+ sa rozširuje na vzdelávacie organizácie a inštitúcie na celom západnom Balkáne (t. j. vrátane tých, ktoré nie sú pridružené k programu). To im dáva možnosť zúčastňovať sa na strategických akciách, ako je iniciatíva „Európske univerzity“, ktorá spája 64 aliancií inštitúcií vysokoškolského vzdelávania. Rozširovanie iniciatív, ako je Úrad pre regionálnu spoluprácu mládeže, Girls Go Circular a podpora hackathonov digitálneho vzdelávania, bude zohrávať kľúčovú úlohu pri podpore účasti mládeže na zelenej a digitálnej transformácii prostredníctvom vzdelávania a rozvoja zručností. Osobitná pozornosť sa venovala mládeži, rozvoju zručností a zvyšovaniu úrovne zručností pracovnej sily, najmä v oblastiach špičkových technológií.

Kultúra

Ministerská platforma západného Balkánu pre kultúru, ktorá bola spustená v roku 2022, sa zameriava na kultúrne a kreatívne sektory v regióne. Tieto odvetvia môžu v plnej miere využívať príležitosti , ktoré ponúka program Kreatívna Európa, vrátane programu mobility Kultúra hýbe Európou, ktorý podporuje mobilitu umelcov a pracovníkov v oblasti kultúry , a Európskeho hlavného mesta kultúry.

Od roku 2022 využívajú kultúrne a kreatívne sektory západného Balkánu aj akciu Kultúra a tvorivosť pre západný Balkán, rozsiahly program pod vedením UNESCO s podporou EÚ. Rozšírenie centra európskeho dedičstva na západný Balkán je ďalším konkrétnym príkladom nášho záväzku posilniť regionálnu spoluprácu.

Súvislosti

Vďaka agende pre západný Balkán v oblasti inovácie, výskumu, vzdelávania, kultúry, mládeže a športu tento región pokračuje na ceste k užšej spolupráci s EÚ v týchto oblastiach politiky, čím prispieva k agende rozširovania.

Cieľom plánu rastu pre západný Balkán je priblížiť partnerov zo západného Balkánu k EÚ tým, že pred pristúpením ponúkne regiónu niektoré výhody členstva v EÚ, podporí hospodársky rast a urýchli sociálno-ekonomickú konvergenciu. Plán je podporený novým finančným nástrojom založeným na výkonnosti, Nástrojom na podporu reforiem a rastu pre západný Balkán. Pracuje až do výšky 6 miliárd EUR na obdobie 2024 – 2027.

Pre viac informácií

Informačné listy o EVP pre západný Balkán

Karty na monitorovanie programu pre západný Balkán

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login