Kompas EÚ na obnovenie konkurencieschopnosti a dosiahnutie udržateľnej prosperity

Komisia predstavuje kompas konkurencieschopnosti, ktorý je jej prvou významnou iniciatívou počas tohto mandátu a poskytuje strategický a jasný rámec na usmernenie jej práce.

Kompas ukazuje Európe cestu, po ktorej sa má vydať, aby sa stala miestom, kde sa budú vynachádzať, vyrábať a uvádzať na trh technológie, služby a čisté výrobky budúcnosti, a stala sa prvým klimaticky neutrálnym kontinentom.

V posledných dvoch desaťročiach Európa zaostávala za ostatnými veľkými ekonomikami pre pretrvávajúci rozdiel v raste produktivity. EÚ má vďaka svojej talentovanej a vzdelanej pracovnej sile, kapitálu, úsporám, jednotnému trhu a jedinečnej sociálnej infraštruktúre všetky predpoklady na zvrátenie tohto trendu, pokiaľ urýchlene podnikne kroky na riešenie dlhodobých prekážok a štrukturálnych nedostatkov, ktoré ju brzdia.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti uviedla: „Európa má všetko, čo potrebuje, na to, aby uspela vo vrcholových pretekoch. Zároveň však musíme odstrániť naše slabiny, aby sme znovu nadobudli konkurencieschopnosť. Kompas pre konkurencieschopnosť premieňa vynikajúce odporúčania Draghiho správy na plán. Takže plán už máme. Máme politickú vôľu. Dôležitá je rýchlosť a jednota. Svet na nás nepočká. Všetky členské štáty sú v tomto zajedno. Poďme teda tento konsenzus premeniť na činy.“

Tri hlavné okruhy činnosti: inovácie, dekarbonizácia a bezpečnosť

V Draghiho správe o budúcnosti európskej konkurencieschopnosti boli určené tri transformačné požiadavky na posilnenie konkurencieschopnosti. V kompase sa vytýčil prístup a vybrali sa hlavné opatrenia, aby sa každá z týchto požiadaviek zrealizovala:

  • Odstránenie rozdielu v inováciách: EÚ musí znovu roztočiť svoj inovačný motor. Chceme vytvoriť vhodné prostredie pre mladé inovačné startupy, podporovať vedúce postavenie priemyslu v odvetviach vyznačujúcich sa vysokým rastom na základe špičkových technológií a presadzovať šírenie technológií medzi etablovanými spoločnosťami a malými a strednými podnikmi. Komisia v tejto súvislosti navrhne iniciatívu tzv. gigatovární umelej inteligencie a iniciatívu zameranú na využitie umelej inteligencie (Apply AI), aby stimulovala rozvoj a priemyselné zavádzanie umelej inteligencie v kľúčových odvetviach. Predloží akčné plány pre progresívne materiálykvantové technológiebiotechnológierobotiku a vesmírne technológieOsobitná stratégia EÚ pre startupy a scaleupy sa bude zaoberať prekážkami, ktoré bránia vzniku nových spoločností a ich rozširovaniu. Návrhom 28. právneho režimu sa zjednodušia uplatniteľné pravidlá vrátane príslušných aspektov práva obchodných spoločností, konkurzného, pracovného a daňového práva a znížia sa náklady spojené so zlyhaním. Inovatívne spoločnosti budú môcť vďaka tomu využívať jednotný súbor pravidiel bez ohľadu na to, kde na jednotnom trhu investujú a pôsobia.
  • Spoločný plán dekarbonizácie a konkurencieschopnosti: Za hlavnú výzvu sa v kompase považujú vysoké a nestále ceny energie. Stanovujú sa v ňom preto oblasti, v ktorých treba zasiahnuť, aby sa uľahčil prístup k čistej cenovo dostupnej energii. V nadchádzajúcej Dohode o čistom priemysle sa stanoví prístup k dekarbonizácii založený na konkurencieschopnosti zameraný na dosiahnutie toho, aby sa EÚ stala atraktívnym miestom pre výrobu, a to aj pre energeticky náročné priemyselné odvetvia, a na podporu čistých technológií a nových obehových obchodných modelov. Akčný plán pre prijateľné ceny energie pomôže znížiť ceny energie a náklady na ňu, a akt na urýchlenie dekarbonizácie priemyslu rozšíri zrýchlené udeľovanie povolení na odvetvia prechádzajúce transformáciou. Okrem toho sa v kompase predpokladajú individualizované akčné plány pre energeticky náročné odvetvia, ako je oceliarstvokovospracujúci a chemický priemysel, ktoré sú pilierom európskeho výrobného systému, avšak v tejto fáze prechodu sú najzraniteľnejšie.
  • Znižovanie nadmernej závislosti a zvyšovanie bezpečnosti: Schopnosť EÚ diverzifikovať a znižovať závislosti bude závisieť od účinných partnerstiev. EÚ už má najrozsiahlejšiu a najrýchlejšie rastúcu sieť obchodných dohôd na svete, ktorá pokrýva 76 krajín, na ktoré pripadá takmer polovica obchodu EÚ. V snahe o ďalšiu diverzifikáciu a posilňovanie našich dodávateľských reťazcov sa v kompase odkazuje na nový rad partnerstiev pre čistý obchod a investície, ktoré majú pomôcť zabezpečiť dodávky surovín, čistej energie, udržateľných dopravných palív a čistých technológií z celého sveta. Preskúmanie pravidiel verejného obstarávania umožní, aby sa v rámci vnútorného trhu zaviedla európska preferencia pri zadávaní zákaziek vo verejnom obstarávaní v kritických odvetviach a technológiách.

Päť horizontálnych faktorov umožňujúcich konkurencieschopnosť

Dané tri piliere dopĺňa päť horizontálnych faktorov, ktoré sú nevyhnutné na podporu konkurencieschopnosti vo všetkých odvetviach:

  1. Zjednodušenie: Tento faktor má drasticky znížiť regulačné a administratívne zaťaženie. Zahŕňa aj systematické úsilie o to, aby sa postupy potrebné na prístup k finančným prostriedkom EÚ a na získanie administratívnych rozhodnutí EÚ zjednodušili, urýchlili a uľahčili. Pripravovaným súhrnným návrhom sa zjednoduší vykazovanie informácií o udržateľnosti, náležitá starostlivosť podnikov v oblasti udržateľnosti a taxonómia. Komisia zároveň uľahčí podnikanie tisícom malých spoločností so strednou trhovou kapitalizáciou. V kompase sa stanovuje cieľ znížiť administratívnu záťaž pre firmy prinajmenšom o 25 % a pre malé a stredné podniky prinajmenšom o 35 %.
  2. Znižovanie prekážok na jednotnom trhu: Jednotný trh je už 30 rokov skúseným a osvedčeným motorom konkurencieschopnosti Európy. V záujme zlepšenia jeho fungovania vo všetkých odvetviach sa horizontálnou stratégiou jednotného trhu zmodernizuje rámec riadenia, odstránia sa prekážky v rámci EÚ a predíde sa vytváraniu nových. Komisia okrem toho využije túto príležitosť, aby zrýchlila a viac sprístupnila procesy stanovovania noriem, najmä pre MSP a startupy.
  3. Financovanie konkurencieschopnosti. EÚ nemá efektívny kapitálový trh, ktorý by premieňal úspory na investície. Komisia predstaví európsku úniu úspor a investícií s cieľom vytvoriť nové sporiace a investičné produkty, poskytnúť stimuly pre rizikový kapitál a zabezpečiť plynulý tok investícií v celej EÚ. Rozpočet EÚ s upraveným zameraním zjednoduší prístup k finančným prostriedkom EÚ v súlade s prioritami EÚ. 
  4. Podpora zručností a kvalitných pracovných miest. Konkurencieschopnosť Európy stojí na jej občanoch. V snahe o zladenie zručností s požiadavkami trhu práce Komisia predloží iniciatívu na vybudovanie únie zručností, ktorá sa zameria na investície, vzdelávanie dospelých a celoživotné vzdelávanie, vytváranie nadčasových zručností, udržanie si zručností, spravodlivú mobilitu, prilákanie a integráciu kvalifikovaných talentov zo zahraničia a uznávanie rôznych druhov odbornej prípravy s cieľom umožniť ľuďom pracovať v celej Únii.
  5. Lepšia koordinácia politík na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni. Komisia zavedie nástroj na koordináciu v oblasti konkurencieschopnosti, ktorý bude slúžiť na spoluprácu s členskými štátmi s cieľom zabezpečiť vykonávanie spoločných politických cieľov EÚ na celoúnijnej a vnútroštátnej úrovni, určiť cezhraničné projekty európskeho záujmu a uskutočňovať súvisiace reformy a investície. V nasledujúcom viacročnom finančnom rámci nahradí fond pre konkurencieschopnosť viacero existujúcich finančných nástrojov EÚ s podobnými cieľmi. Bude poskytovať finančnú podporu na vykonávanie opatrení v rámci nástroja na koordináciu konkurencieschopnosti.

Súvislosti

Predsedníčka von der Leyenová 27. novembra 2024 oznámila kompas konkurencieschopnosti ako prvú významnú iniciatívu Komisie v tomto funkčnom období, ktorá vychádza zo správy o budúcnosti európskej konkurencieschopnosti a poskytuje rámec pre prácu Komisie v oblasti konkurencieschopnosti v tomto funkčnom období.

Predsedníčka von der Leyenová vo svojom prejave o stave Európskej únie z roku 2023 uviedla, že požiadala bývalého talianskeho premiéra Maria Draghiho, aby vypracoval správu o budúcnosti európskej konkurencieschopnosti. Táto správa je varovaním, že Európa sa už nebude môcť spoliehať na mnohé faktory, ktoré v minulosti podporovali rast. Určila sa v nej jasná diagnóza a nastolili sa konkrétne odporúčania, na základe ktorých má Európa zmeniť svoje smerovanie.  Mnohé z odporúčaní sú už zohľadnené v politických usmerneniach a poverovacích listoch predsedníčky adresovaných členom a členkám kolégia.

Ďalšie informácie

Kompas konkurencieschopnosť EÚ

Prehľad o kompase konkurencieschopnosti

Čítať ďalej...

Komisia víta začlenenie revidovaného kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete do aktu o digitálnych službách

Komisia a Európsky výbor pre digitálne služby vítajú začlenenie revidovaného Kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom online+ do rámca aktu o digitálnych službách, ktorým sa podporujú dobrovoľné kódexy správania s cieľom riešiť riziká online.

Kódex správania+, ktorý vychádza z pôvodného kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete z roku 2016, podpísali Dailymotion, Facebook, Instagram, Jeuxvideo.com, LinkedIn, spotrebiteľské služby hosťované spoločnosťou Microsoft, Snapchat, Rakuten Viber, TikTok, Twitch, X a YouTube.

Kódex správania+ posilní spôsob, akým online platformy nakladajú s obsahom, ktorý sa v právnych predpisoch EÚ a vo vnútroštátnych právnych predpisoch vymedzuje ako nezákonný nenávistný prejav. Integrovaný kódex správania uľahčí dodržiavanie a účinné presadzovanie aktu o digitálnych službách, pokiaľ ide o riziká šírenia nezákonného obsahu v rámci ich služieb.

Po tejto integrácii môžu online platformy, ktoré sú určené podľa aktu o digitálnych službách, dodržiavať kódex správania+, aby preukázali, že dodržiavajú povinnosť vyplývajúcu z aktu o digitálnych službách zmierniť riziko šírenia nezákonného obsahu v rámci svojich služieb. Dodržiavanie záväzkov kódexu správania+ bude súčasťou každoročného nezávislého auditu, ktorému tieto platformy podliehajú podľa aktu o digitálnych službách a ktorý prispieva k posilneniu transparentnosti a zodpovednosti platforiem.

Konkrétne sa signatári kódexu správania+ zaväzujú okrem iného:

  • Umožniť sieti „monitorujúcich reportérov“, ktorí sú neziskovými alebo verejnými subjektmi s odbornými znalosťami o nezákonných nenávistných prejavoch, pravidelne monitorovať, ako signatári skúmajú oznámenia o nenávistných prejavoch: Monitorujúci nahlasovatelia môžu zahŕňať subjekty označené ako „dôveryhodní nahlasovatelia“ podľa aktu o digitálnych službách.
  • Vynaložiť maximálne úsilie na preskúmanie aspoň dvoch tretín oznámení o nenávistných prejavoch prijatých od monitorovacích oznamovateľov do 24 hodín.
  • Zaviazať sa k jasne vymedzeným a konkrétnym záväzkom v oblasti transparentnosti, pokiaľ ide o opatrenia na zníženie výskytu nenávistných prejavov v ich službách, a to aj prostredníctvom nástrojov automatického odhaľovania.
  • Zapojiť sa do štruktúrovanej spolupráce viacerých zainteresovaných strán s odborníkmi a organizáciami občianskej spoločnosti, ktoré môžu upozorňovať na trendy a vývoj nenávistných prejavov, ktoré pozorujú, čo pomôže zabrániť tomu, aby sa vlny nenávistných prejavov stali vírusovými.
  • Vspolupráci s organizáciami občianskej spoločnosti zvýšiť informovanosť používateľov o nezákonných nenávistných prejavoch a postupoch označovania nezákonného obsahu na internete.

Komisia a Európsky výbor pre digitálne služby v rámci svojich príslušných posúdení kódexu správania+ nabádajú signatárske platformy, aby pri vykonávaní kódexu správania+ zohľadnili niekoľko odporúčaní vrátane:

  • poskytovanie informácií v rámci podávania správ o výsledku prijatých opatrení, ako aj dodatočných údajov týkajúcich sa nenávistných prejavov na ich platformách. Môže to zahŕňať napríklad úlohu odporúčacích systémov a organický a algoritmický dosah nezákonného obsahu pred jeho odstránením.
  • Prezentácia údajov na úrovni krajín rozčlenených podľa vnútornej klasifikácie nenávistných prejavov (ako je rasa, etnický pôvod, náboženstvo, rodová identita alebo sexuálna orientácia) a zabezpečenie primeraných opatrení nadväzujúcich na vstupy získané zo spolupráce viacerých zainteresovaných strán.

Ďalšie kroky

Komisia a výbor budú monitorovať a hodnotiť dosahovanie cieľov kódexu správania+, ako aj ich odporúčaní, a uľahčia pravidelné preskúmanie a úpravu kódexu. Tento proces bude súčasťou nepretržitého monitorovania dodržiavania existujúcich pravidiel platformami.  

Súvislosti

Sloboda prejavu je základným právom a cenenou hodnotou, ktorá – ako je zakotvená v právnych predpisoch v oblasti ľudských práv – sa nesmie zneužívať na podnecovanie nenávisti a násilia. Nezákonné nenávistné prejavy predstavujú systémové riziko pre demokraciu a základné práva a hrozbu pre spoločné hodnoty úcty k ľudskej dôstojnosti, slobody, demokracie a rovnosti zakotvené v článku 2 Zmluvy o Európskej únii. 

rámcovom rozhodnutí z roku 2008 o boji proti rasizmu a xenofóbii sa vyžaduje, aby členské štáty kriminalizovali verejné podnecovanie k násiliu alebo nenávisti voči skupine osôb alebo členovi takejto skupiny na základe rasy, farby pleti, náboženského vyznania, rodového pôvodu alebo národného alebo etnického pôvodu. Niekoľko členských štátov rozšírilo trestnoprávnu definíciu nenávistných prejavov podľa rámcového rozhodnutia o ďalšie dôvody, ako je sexuálna orientácia, rodová identita alebo zdravotné postihnutie. V nedávno prijatej smernici o boji proti násiliu na ženách a domácemu násiliu sa stanovuje, že kybernetické podnecovanie k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia je trestným činom. Komisia takisto navrhla rozšíriť zoznam trestných činov EÚ v článku 83 Zmluvy o fungovaní EÚ o trestné činy z nenávisti a nenávistné prejavy. Teraz je na členských štátoch, aby konali a dosiahli jednomyseľnosť.

Všetky konania vymedzené ako nenávistné prejavy tak vo vnútroštátnych právnych predpisoch, ktorými sa transponuje rámcové rozhodnutie, ako aj vo všetkých ostatných ustanoveniach vnútroštátneho práva, ku ktorým dochádza online, predstavujú nenávistné prejavy na účely kódexu. Je výsadou vnútroštátnych súdov a iných príslušných súdnych alebo správnych orgánov vydávať príkazy na konanie proti nezákonným nenávistným prejavom na základe uplatniteľného práva EÚ alebo vnútroštátneho práva. Podľa aktu o digitálnych službách sú online platformy povinné bez zbytočného odkladu informovať príslušný orgán o vykonaní takéhoto príkazu.

Hoci kódexy správania podľa aktu o digitálnych službách zostávajú dobrovoľnými nástrojmi, môžu zohrávať dôležitú úlohu v širšom systéme presadzovania. Účasť na danom kódexe správania a jeho vykonávanie však sama osebe nepredpokladá súlad s aktom o digitálnych službách a nemá vplyv na posúdenie Komisie v jednotlivých prípadoch.

Pre viac informácií

Kódex správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete +

Veľmi veľké online platformy a veľmi veľké internetové vyhľadávače

Rámec presadzovania podľa aktu o digitálnych službách

Čítať ďalej...

Štart strategického dialógu o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu

Ako predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová 27. novembra 2024 oznámila Európskemu parlamentu, Európska komisia 30. januára odštartuje strategický dialóg s európskym automobilovým odvetvím, sociálnymi partnermi a ďalšími kľúčovými zainteresovanými stranami. Táto iniciatíva je jednoznačným prejavom odhodlania Komisie zaručiť budúcnosť sektora, ktorý je pre prosperitu Európy mimoriadne dôležitý, a zároveň pokročiť pri dosahovaní jeho cieľov v oblasti klímy i širších spoločenských cieľov.

Komisia si uvedomuje naliehavú potrebu konať a chrániť európsky automobilový priemysel a zaistiť mu budúcnosť v Európskej únii. Účelom strategického dialógu pod vedením predsedníčky Komisie von der Leyenovej je zapojiť priemyselných aktérov, sociálnych partnerov i zainteresované strany do spolupráce a spoločného chápania výziev, koncipovania riešení a prijímania konkrétnych opatrení. V rámci Komisie bola komisárovi Tzitzikostasovi zverená úloha zostaviť plán pre sektor, ktorý bude profitovať z týchto diskusií.

Strategický dialóg bude prebiehať pod vedením predsedníčky Komisie von der Leyenovej formou pravidelných stretnutí zástupcov odvetvia (výrobcov, dodávateľov), sociálnych partnerov, komisárov a iných zainteresovaných strán, a to aj z občianskej spoločnosti. Tematické pracovné skupiny potom predostrú podrobné návrhy. Okrem toho sa budú viesť aj rozsiahlejšie konzultácie s inými zainteresovanými stranami v celom odvetví, ako aj z iných častí automobilového hodnotového reťazca. Do procesu sa úzko zapojí Rada Európskej únie a Európsky parlament.

Medzi kľúčovými bodmi diskusie bude figurovať inovácia, prechod na čistú energiu a dekarbonizácia, konkurencieschopnosť a odolnosť, obchodné vzťahy a rovnaké podmienky v medzinárodnom kontexte, ako aj zefektívňovanie regulácie a optimalizácia procesov. Ďalšie informácie sú k dispozícii v priloženom koncepčnom dokumente, ktorý poslúži na orientáciu diskusií v rámci strategického dialógu.

Európska komisia je odhodlaná spolupracovať so všetkými zainteresovanými stranami v snahe zaručiť dlhodobú konkurencieschopnosť, udržateľnosť a odolnosť európskeho automobilového priemyslu. Strategický dialóg je zásadným krokom pri dosahovaní tohto cieľa.

Súvislosti

Automobilový priemysel je jedným so základných kameňov európskeho hospodárstva, zamestnáva vyše 13 miliónov ľudí a jeho príspevok k HDP EÚ predstavuje približne 7 %. V súčasnosti však toto kriticky dôležité odvetvie prechádza podstatnou transformáciou. Dôvodom je digitalizácia, dekarbonizácia, intenzívnejšia hospodárska súťaž i meniace sa geopolitické prostredie.

Všetky tieto faktory predstavujú výzvu pre tradičné silné stránky európskych výrobcov automobilov. Komisia v snahe zaručiť budúcu konkurencieschopnosť odvetvia otvára strategický dialóg. Cieľom tejto iniciatívy je spoločne skoncipovať a zaviesť riešenia, ktoré pomôžu zachovať celosvetovú pozíciu tohto odvetvia.

Čítať ďalej...

Komisia predstavila akčný plán ochrany zdravotníctva pred kybernetickými útokmi

Komisia predložila akčný plán EÚ, ktorého cieľom je posilniť kybernetickú bezpečnosť nemocníc a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Predsedníčka von der Leyenová tento akčný plán oznámila vo svojich politických usmerneniach ako kľúčovú prioritu na prvých 100 dní nového funkčného obdobia. Táto iniciatíva je dôležitým krokom k ochrane odvetvia zdravotnej starostlivosti pred kybernetickými hrozbami. Vďaka zlepšeniu schopností nemocníc a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti odhaľovať hrozby, pripraviť sa a reagovať na ne sa vytvorí bezpečnejšie a lepšie chránené prostredie pre pacientov a zdravotníckych pracovníkov.

Digitalizácia prináša do zdravotnej starostlivosti revolúciu a umožňuje poskytovať lepšie služby pacientom vďaka inováciám, ako sú elektronické zdravotné záznamy, telemedicína a diagnostika s podporou umelej inteligencie. Kybernetické útoky však môžu spomaliť lekárske postupy, zablokovať centrálne príjmy a narušiť životne dôležité služby. V závažných prípadoch by to mohlo mať priamy vplyv na životy Európanov. V roku 2023 nahlásili členské štáty 309 významných kybernetických incidentov v odvetví zdravotnej starostlivosti, čo je viac než v ktoromkoľvek inom kritickom odvetví.

V akčnom pláne sa okrem iného navrhuje, aby agentúra EÚ pre kybernetickú bezpečnosť ENISA zriadila celoeurópske centrum na podporu kybernetickej bezpečnosti pre nemocnice a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Jeho úlohou bude poskytovať im špecializované usmernenia, nástroje, služby a školenia. Iniciatíva sa opiera o širší rámec EÚ na posilnenie kybernetickej bezpečnosti v celej kritickej infraštruktúre a predstavuje prvú odvetvovo zameranú iniciatívu na zavedenie celej škály opatrení EÚ v oblasti kybernetickej bezpečnosti.

Akčný plán sa v zásade zameriava na štyri priority:

  • Posilnenie prevencie. Plán jednak pomôže vybudovať kapacity odvetvia zdravotnej starostlivosti určené na zabraňovanie kybernetickým incidentom vďaka opatreniam posilnenej pripravenosti, ako sú usmernenia k vykonávaniu kritických postupov v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Ďalej môžu členské štáty zaviesť aj kybernetickobezpečnostné poukazy a poskytovať tak finančnú pomoc mikronemocniciam, malým a stredným nemocniciam a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. EÚ napokon vytvorí aj vzdelávacie zdroje v oblasti kybernetickej bezpečnosti pre zdravotníckych pracovníkov.
  • Lepšie odhaľovanie a identifikácia hrozieb. Centrum na podporu kybernetickej bezpečnosti pre nemocnice a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti do roku 2026 vybuduje celoeurópsku službu včasného varovania, ktorá bude vydávať varovania o potenciálnych kybernetických hrozbách v takmer reálnom čase.
  • Reakcia na kybernetické útoky v snahe minimalizovať vplyv. V pláne sa navrhuje služba rýchlej reakcie v zdravotníctve v rámci rezervy EÚ na účely kybernetickej bezpečnosti. Rezerva sa zriadila aktom o kybernetickej solidarite a slúži dôveryhodným súkromným poskytovateľom služieb na zabezpečovanie reakcií na incidenty. Ako súčasť plánu sa môžu uskutočňovať vnútroštátne kybernetickobezpečnostné cvičenia a možno vypracovať príručky pre organizácie v oblasti zdravotnej starostlivosti, ako reagovať na konkrétne kybernetickobezpečnostné hrozby vrátane ransomvéru. Od členských štátov sa očakáva, že budú žiadať od subjektov oznamovanie platieb výkupného, aby im mohli poskytnúť potrebnú podporu a umožniť následné opatrenia zo strany orgánov presadzovania práva.
  • Kybernetické odstrašovanie: ochrana európskych systémov zdravotnej starostlivosti odrádzaním aktérov kybernetických hrozieb od toho, aby ich napadli. Zahŕňa využívanie súboru nástrojov kybernetickej diplomacie, spoločnej diplomatickej reakcie EÚ na škodlivé kybernetické činnosti.

Akčný plán sa bude vykonávať spoločne s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, členskými štátmi a komunitou kybernetickej bezpečnosti. Komisia sa usiluje ďalej zlepšiť najúčinnejších opatrenia tak, aby pôsobili v prospech pacientov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Súčasťou tejto snahy bude čoskoro aj verejná konzultácia o tomto pláne, ktorá bude otvorená pre všetkých občanov a zainteresované strany.

Ďalšie kroky

Akčný plán je začiatkom procesu zlepšenia kybernetickej bezpečnosti v zdravotnej starostlivosti. V rokoch 2025 a 2026 sa budú postupne zavádzať osobitné opatrenia. Výsledky konzultácie budú podkladom pre ďalšie odporúčania do konca roka.

Kontext

EÚ pracuje na rôznych frontoch v snahe podporovať kybernetickú odolnosť a chrániť svojich občanov a podniky pred kybernetickými hrozbami v čoraz digitálnejšej a prepojenej Európe. Tento akčný plán je reakciou na naliehavosť situácie a jedinečné hrozby, ktorým toto odvetvie čelí. Vychádza z existujúceho legislatívneho rámca v oblasti kybernetickej bezpečnosti. V smernici NIS 2 sa nemocnice a iní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti označujú ako odvetvie s vysokou úrovňou kritickosti. Rámec kybernetickej bezpečnosti NIS2 funguje v súčinnosti s aktom o kybernetickej odolnosti. Nadobudol účinnosť 10. decembra 2024 a je vôbec prvým právnym predpisom EÚ, ktorým sa zavádzajú povinné požiadavky kybernetickej bezpečnosti na produkty obsahujúce digitálne prvky. Komisia takisto zaviedla mechanizmus na riešenie kybernetických núdzových situácií v rámci aktu o kybernetickej solidarite, ktorý posilňuje solidaritu a koordinované opatrenia EÚ na odhaľovanie rastúcich kybernetických hrozieb a incidentov, prípravu a účinnú reakciu na ne.

Zaistenie odolnej a bezpečnej digitálnej infraštruktúry má zásadný význam pre úplné zavedenie európskeho priestoru pre údaje týkajúce sa zdravia, ktorý postaví občanov do centra ich zdravotnej starostlivosti a poskytne im plnú kontrolu nad ich údajmi.

Ďalšie informácie

Akčný plán pre kybernetickú bezpečnosť nemocníc a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti

Otázky a odpovede

Informačný prehľad

Čítať ďalej...

Platia nové pravidlá EÚ v prospech vyváženého zastúpenia žien a mužov na riadiacich pozíciách

Koncom roka 2024 sa začala uplatňovať smernica o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi, ktorej cieľom je vo všetkých členských štátoch EÚ zlepšiť rovnováhu zastúpenia mužov a žien vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností.

V smernici sa pre veľké kótované spoločnosti v EÚ stanovuje cieľ, aby 40 % nevýkonných riadiacich pracovníkov a 33 % všetkých riadiacich pracovníkov bolo zo slabšie zastúpeného pohlavia.

Lehota na transpozíciu členskými štátmi uplynula 28. decembra 2024 a spoločnosti musia stanovené ciele dosiahnuť do 30. júna 2026.

Podiel žien vo vrcholových orgánoch spoločností v EÚ je v priemere 34 %. Od roku 2010 sa toto zastúpenie vo väčšine členských štátov EÚ zlepšilo, no sú medzi nimi veľké rozdiely a v niektorých pokrok stagnuje. Napríklad v krajinách so záväznými rodovými kvótami tvorili v roku 2024 ženy 39,6 % členov vrcholových orgánov najväčších kótovaných spoločností, zatiaľ čo v krajinách s miernymi opatreniami to bolo 33,8 % a v krajinách, ktoré neprijali žiadne opatrenia, len 17 %.

Jasné ciele v oblasti zastúpenia a transparentné menovanie s cieľom zlepšiť rodovú rovnováhu

Dnes už členské štáty musia mať pravidlá smernice transponované do svojich vnútroštátnych právnych predpisov. Ide o najmä o:

  • konkrétne záväzné opatrenia pri výberových konaniach na členov predstavenstva s transparentnými a rodovo neutrálnymi kritériami,
  • pravidlo uprednostnenia kandidáta nedostatočne zastúpeného pohlavia, ak sú kandidáti oboch pohlaví rovnako kvalifikovaní,
  • odtajnenie kvalifikačných kritérií, ak o to požiada neúspešný uchádzač,
  • individuálne záväzky kótovaných spoločností dosiahnuť rodovú rovnováhu medzi výkonnými riadiacimi pracovníkmi,
  • podávanie správ o zložení vrcholových orgánov a prípadných prekážkach splnenia cieľa smernice, ako aj o náležitých protiopatreniach,
  • účinné, primerané a odrádzajúce sankcie pre spoločnosti, ktoré si neplnia povinnosti spojené s transparentnosťou výberových konaní a podávaním správ. Súčasťou sankcií, určovaných členskými štátmi, môžu byť pokuty a vyhlásenie neplatnosti alebo zrušenie vymenovania sporných riadiacich pracovníkov,
  • V smernici sa od členských štátov zároveň vyžaduje, aby uverejnili zoznam spoločností, ktoré dosiahli ciele rodovej rovnováhy, a aby menovali aspoň jeden orgán, ktorý bude propagovať, analyzovať, monitorovať a podporovať rodovú rovnováhu vo vrcholových orgánoch.

Ďalšie kroky

Komisia skontroluje oznámenia členských štátov o ich transpozičných opatreniach a preverí, či ustanovenia smernice transponujú správne. Proti členským štátom, ktoré transpozíciu neoznámili alebo smernicu netransponovali správne, môže Komisia začať konanie o nesplnení povinnosti. V záujme správnej transpozície poskytovala Komisia členským štátom počas celého obdobia transpozície podporu, a to napríklad formou seminárov a dvojstranných konzultácií.

Súvislosti

osobitného prieskumu Eurobarometra o rodových stereotypoch z roku 2024 vyplýva, že občania EÚ celkovo podporujú rodovú rovnosť ako prospešnú pre všetkých. Prejavil sa pozitívny pokrok, keď až traja zo štyroch respondentov súhlasili s tým, že z rodovej rovnosti majú prospech aj muži. 55 % občanov EÚ je za zavedenie opatrení na prekonanie nedostatočného zastúpenia žien pri rozhodovaní.

V EÚ ako celku tvoria ženy 34 % členov predstavenstiev, dozorných alebo správnych rád najväčších kótovaných spoločností. Podľa indexu rodovej rovnosti z roku 2024, ktorý zostavuje Európsky inštitút pre rodovú rovnosť (EIGE), dosiahlo posilnenie postavenia žien pri hospodárskom rozhodovaní 57,6 bodu zo 100, čo je o 2,9 bodu viac ako v roku 2023.

Vďaka legislatívnym opatreniam v prospech rodovej rovnováhy sa situácia ďalej zlepšuje a potvrdzuje sa, že v krajinách, ktoré neprijali žiadne zásadné opatrenia, je rodová nerovnováha v porovnaní s krajinami, ktoré opatrenia zaviedli, viac ako dvojnásobná. Krajiny s vlastnými kvótami majú najvyšší podiel žien vo vrcholových orgánoch kótovaných spoločností.

Komisia v novembri 2012 navrhla smernicu o rodovej vyváženosti vo vrcholových orgánoch spoločností. Po desiatich rokoch rokovaní dosiahli Európsky parlament a Rada v júni 2022 politickú dohodu. Lehota na transpozíciu ustanovení smernice uplynula o dva roky neskôr, 28. decembra 2024.

S cieľom nadviazať na pokrok dosiahnutý na základe stratégie pre rodovú rovnosť na roky 2020 – 2025 Komisia na budúci rok prijme plán pre práva žien, v ktorom ďalej posilní svoj záväzok k Únii rovnosti a položí základy posilnenia práv žien a zlepšenia ich zastúpenia na trhu práce aj vo vedúcich pozíciách.

Ďalšie informácie

Smernica o zlepšení rodovej vyváženosti medzi riadiacimi pracovníkmi

Opatrenia EÚ na podporu rodovej rovnováhy pri rozhodovaní – Európska komisia

Osobitný Eurobarometer 545 o rodových stereotypoch

Konania o nesplnení povinnosti

Index rodovej rovnosti za rok 2024

Stratégia pre rodovú rovnosť na roky 2020 – 2025

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login