Presadzovanie aktu o digitálnych službách: Komisia otvára Európske centrum pre transparentnosť algoritmov

Spoločné výskumné centrum Komisie v španielskej Seville oficiálne inaugurovalo Európske centrum pre transparentnosť algoritmov (ECAT)

Na podujatí sa zišli zástupcovia inštitúcií Únie, akademickej obce, občianskej spoločnosti a priemyslu. Diskutovali o hlavných výzvach a celospoločenskom význame dohľadu nad využívaním algoritmov. Po videopríhovore komisára pre vnútorný trh Thierryho Bretona malo publikum príležitosť oboznámiť sa s aktuálnou i plánovanou prácou centra ECAT.

Úloha ECAT podľa aktu o digitálnych službách

Akt o digitálnych službách ukladá spoločnostiam, ktoré Európska komisia určila ako veľmi veľké online platformy a veľmi veľké online vyhľadávače, požiadavky na riadenie rizika. Určené platformy podľa tohto rámca budú povinné identifikovať, analyzovať a zmierňovať širokú škálu systémových rizík, ktoré sa na nich môžu vyskytnúť. Ide o to, ako môžu ich služby zvyšovať mieru nezákonného obsahu online a dezinformácie, až po vplyv na slobodu prejavu médií. Rovnako musia posudzovať a zmierňovať konkrétne riziká spojené s rodovo motivovaným násilím a ochranou maloletých a ich duševného zdravia online. Plány určených platforiem a vyhľadávačov na zmierňovanie rizika budú predmetom nezávislého auditu a dohľadu, ktorý bude vykonávať Európska komisia.    

ECAT bude Komisii poskytovať interné technické a vedecké odborné poznatky v snahe zaručiť, aby veľmi veľké online platformy a veľmi veľké online vyhľadávače pri svojich algoritmických systémoch spĺňali požiadavky na riadenie a zmierňovanie rizík i transparentnosti stanovené v akte o digitálnych službách. Okrem iných úloh to zahŕňa vykonávanie technických analýz a posudzovania algoritmov. Medzidisciplinárny tím dátových vedcov, odborníkov na umelú inteligenciu, odborníkov v oblasti sociálnych vied a právnych expertov spojí svoje sily pri posudzovaní fungovania algoritmov a navrhne najlepšie postupy na zmiernenie ich vplyvu. Je to nevyhnutný predpoklad, ak chceme zaručiť dôkladnú analýzu správ o transparentnosti a sebahodnotenia z hľadiska rizík, ktoré predkladajú určené spoločnosti. Takisto prácu tímu potrebujeme ako základ na vykonanie inšpekcií systémov daných spoločností, keď si ich Komisia vyžiada.

Túto úlohu nemožno splniť bez špecializovanej kapacity na výskum a formulovanie prognóz, ktoré sú takisto základom koncepcie centra ECAT. Výskumníci JRC budú vychádzať zo svojich dlhodobých odborných znalostí v oblasti umelej inteligencie a ďalej ich prehĺbia. Využili sa už pri príprave iných dôležitých predpisov, akým je akt o umelej inteligencii či koordinovaný plán v oblasti umelej inteligencie a jeho preskúmanie v roku 2021. Výskumníci centra ECAT sa nezamerajú len na odhaľovanie a riešenie systémových rizík spojených s veľmi veľkými online platformami a veľmi veľkými online vyhľadávačmi, ale takisto budú skúmať dlhodobý vplyv algoritmov na spoločnosť.

Súvislosti

Komisia 15. decembra 2020 predložila návrh aktu o digitálnych službách spolu s návrhom aktu o digitálnych trhoch ako komplexný rámec na zaistenie bezpečnejšieho a spravodlivejšieho digitálneho priestoru pre všetkých. Po politickej dohode spoluzákonodarcov EÚ z apríla 2022 akt o digitálnych službách nadobudol účinnosť 16. novembra 2022. Platformy a vyhľadávače boli povinné uverejniť počet svojich mesačných aktívnych používateľov do 17. februára 2023. Komisia teraz uverejnené údaje analyzuje, aby mohla určiť veľmi veľké online platformy a veľmi veľké vyhľadávače. Keď ich určí, uloží im povinnosť do štyroch mesiacov splniť ustanovenia aktu o digitálnych službách, a predovšetkým predložiť svoje prvé posúdenie rizika. Od 17. februára 2024 sa akt o digitálnych službách začne vzťahovať na všetky sprostredkovateľské služby. Do rovnakého dátumu budú členské štáty povinné vymenovať koordinátorov digitálnych služieb.

Akt o digitálnych službách sa vzťahuje na všetky digitálne služby, ktoré spájajú spotrebiteľov s tovarom, službami alebo obsahom. Vytvára nové komplexné povinnosti pre online platformy s cieľom znižovať rozsah škôd a bojovať proti rizikám v online prostredí, zavádza silnú ochranu práv používateľov v online prostredí a pre digitálne platformy buduje jedinečný nový rámec transparentnosti a zodpovednosti. Tieto pravidlá, ktoré boli navrhnuté ako ucelený a jednotný súbor pravidiel pre EÚ, poskytnú používateľom novú ochranu a podnikom právnu istotu na celom jednotnom trhu. Akt o digitálnych službách je celosvetovo prvým regulačným súborom nástrojov svojho druhu a poslúži aj ako medzinárodné referenčné kritérium pre regulačný prístup k online sprostredkovateľom.

Ďalšie informácie

Európske centrum pre transparentnosť algoritmov (ECAT)

Znenie aktu o digitálnych službách z Úradného vestníka EÚ

Akt o digitálnych službách – otázky a odpovede

Informačný prehľad o akte o digitálnych službách

Balík právnych predpisov o digitálnych službách;  

Čítať ďalej...

Program Erasmus+: Spustenie nového medzinárodného projektu zameraného na boj proti antisemitizmu prostredníctvom vzdelávania

Aktuálne sa spúšťa nový dvojročný projekt zameraný na boj proti antisemitizmu v Európe prostredníctvom vzdelávania. Projekt bude financovaný z programu Erasmus+ a bude ho vykonávať Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) v partnerstve s Úradom pre demokratické inštitúcie a ľudské práva (ODIHR) Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE).

Po jeho spustení bude organizácia UNESCO a jej partneri prostredníctvom prispôsobených činností spolupracovať s vnútroštátnymi orgánmi členských štátov EÚ a pomáhať im pri rozvoji vzdelávacieho rozmeru ich národných plánov boja proti antisemitizmu. Na začiatku projektu oficiálne potvrdilo svoju účasť 11 krajín. Ide o Rakúsko, Belgicko (Wallonie-Bruxelles), Chorvátsko, Českú republiku, Francúzsko, Nemecko (Bádensko-Württembersko a Šlezvicko-Holštajnsko), Grécko, Taliansko, Rumunsko, Slovinsko a Španielsko.

Projekt by mal priniesť sériu výstupov, medzi ktorými budú vnútroštátne podujatia osobnej prezenčnej odbornej prípravy pre školiteľov učiteľov, tvorcov politík a organizácie občianskej spoločnosti, ako aj tematické online webináre pre školiteľov učiteľov a pedagógov zo všetkých členských štátov EÚ. Cieľom je podporovať učiteľov a pedagógov v boji proti konšpiračným teóriám a antisemitizmu v triedach. Projekt takisto pomôže posúdiť vnútroštátne učebné plány a kvalitu školských učebníc z hľadiska antisemitizmu v Európe a súčasnú pripravenosť učiteľov. V nadväznosti na to sa vypracujú odporúčania pre tvorcov politík na vnútroštátnej a regionálnej úrovni.

Vzdelávanie zohráva dôležitú úlohu pri zvyšovaní informovanosti mladých ľudí v súvislosti s predsudkami, extrémistickými naratívmi, konšpiračným myslením a ideológiami, ktoré sú hnacou silou diskriminácie a nenávisti. Medzi hlavné priority programu Erasmus+ patrí podpora začlenenia a rozmanitosti, čím program prispieva k sociálnej súdržnosti a posilňovaniu európskej identity a hodnôt Európskej únie. Tento projekt podporuje aj vzdelávací rozmer stratégie EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života.

Súvislosti

Je znepokojujúce, že antisemitizmus je v Európe i mimo nej opäť na vzostupe. Z prieskumu Agentúry EÚ pre základné práva (FRA) vyplýva, že deväť z desiatich Židov (89 %) v súčasnosti vo svojej krajine pociťuje narastajúcu nenávisť a diskrimináciu a 44 % mladých židovských Európanov sa stretáva s antisemitským obťažovaním. Z prieskumu takisto vyplýva, že 62 % Židov videlo alebo počulo osoby s nežidovským pôvodom tvrdiť, že holokaust je mýtus alebo že sa zveličuje. Okrem toho podľa prieskumu Eurobarometra z roku 2019 o vnímaní antisemitizmu 53 % Európanov vníma popieranie holokaustu vo svojej krajine ako problém.

V Európskej únii sú na základe rámcového rozhodnutia Rady o boji proti rasizmu a xenofóbii zakázané nenávistné prejavy súvisiace so schvaľovaním, popieraním alebo hrubým zľahčovaním holokaustu.

V roku 2021 prijala Európska komisia historicky prvú stratégiu EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života. Zameriava sa na predchádzanie a boj proti antisemitizmu vo všetkých podobách, na ochranu a podporu židovského života v EÚ, ako aj na vzdelávanie, výskum a pamiatku obetí holokaustu. Prispieva k tomu medzinárodné úsilie EÚ o vedenie celosvetového boja proti antisemitizmu. V rámci tejto stratégie EÚ Komisia poverila nezávislého experta vypracovaním správy s názvom Oblasť výskumu zameraného na súčasný antisemitizmus a židovský život: snaha o vytvorenie európskeho výskumného centra, ktorá bola uverejnená 31. marca 2023.

Jedným z hlavných cieľov európskeho vzdelávacieho priestoru je budovanie odolnejších a inkluzívnejších vnútroštátnych systémov vzdelávania a odbornej prípravy. Opatrenia sú zamerané na riešenie nerovností už od raného veku a na oddelenie statusu a zázemia od dosiahnutého vzdelania a výsledkov.

Program Erasmus+ podporuje ciele rámca európskeho vzdelávacieho priestoru a Charty základných práv EÚ.

Ďalšie informácie

Viac informácií o novom projekte UNESCO financovanom z programu Erasmus+ je k dispozícii online.

Práca Európskej komisie v oblasti boja proti antisemitizmu a podpory židovského života

Program Erasmus+

Európsky vzdelávací priestor

Agentúra Európskej únie pre základné práva

UNESCO: Riešenie antisemitizmu prostredníctvom vzdelávania

Citáty

Čítať ďalej...

Nástroj NextGenerationEU: platby v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti prekročili 150 miliárd eur

V nadväznosti na nedávne vyplatenie sumy 6 miliárd eur Španielsku možno konštatovať, že v rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti Komisia aktuálne vyplatila viac než 150 miliárd eur.

Ide o dôležitý míľnik vo vykonávaní Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, ktorý je kľúčovým nástrojom a ústredným prvkom Plánu obnovy pre Európu v rámci nástroja NextGenerationEU s rozpočtom 800 miliárd eur. V priebehu niečo vyše dvoch rokov od svojho vytvorenia sa Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti (RFF) stal motorom transformačných reforiem a investícií vo všetkých členských štátoch EÚ, čím prispel k urýchleniu zelenej a digitálnej transformácie a k posilneniu celkovej odolnosti Únie.

Zatiaľ čo vykonávanie RFF napreduje plnou rýchlosťou, Komisia spustila online interaktívnu mapu obsahujúcu informácie o projektoch podporovaných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, ktoré členské štáty vykonávajú v praxi. Mapa prispeje k ďalšiemu zlepšeniu transparentnosti fungovania mechanizmu a jeho hmatateľného vplyvu na občanov, podniky a občiansku spoločnosť EÚ.

Smerom ku komplexnému zmapovaniu projektov podporovaných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti

Mapa sa bude pravidelne aktualizovať, hneď ako budú k dispozícii nové informácie. Návštevníkom stránky umožňuje absolvovať „virtuálnu prehliadku“ vykonávania národných plánov obnovy a odolnosti jednotlivých členských štátov.

Poskytuje prehľad vybraných reforiem a investícií podporovaných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti:

  • ukazuje ich geografickú polohu v členských štátoch a poskytuje informácie o ich aktuálnom stave, t. j. stručný opis pokroku dosiahnutého pri ich vykonávaní, ako aj opis príslušných ďalších krokov,
  • zároveň poskytuje prístup k podrobnejším informáciám o daných projektoch na stránkach jednotlivých krajín v rámci webového sídla Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti a obsahuje odkazy na ďalšie online zdroje, ako sú webové sídla národných plánov obnovy a prípadne webové sídla venované konkrétnym projektom financovaným z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.

V rámci Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti dostávajú členské štáty finančné prostriedky hneď, ako úspešne splnia vopred dohodnuté míľniky a ciele, ktoré zodpovedajú rôznym fázam zavádzania reforiem a investícií. To, že konkrétna reforma alebo investícia už figuruje na mape, však nevyhnutne neznamená, že členský štát už v súvislosti s daným projektom dostal finančné prostriedky z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti (môže to znamenať napríklad to, že členský štát už projekt začal vykonávať, pričom naň použil vnútroštátne financie). Zahrnutie do mapy zároveň nemá vplyv na akékoľvek budúce posúdenie plnenia míľnikov alebo cieľov, z ktorých daný projekt vychádza, zo strany Komisie.

Do mapy už bolo zahrnutých viac než 350 projektov podporovaných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti

Mapa pomôže používateľom získať podrobný prehľad o vyše 100 reformách, ktoré členské štáty vykonali alebo vykonávajú v rámci svojich plánov obnovy a odolnosti, ako napríklad zavedenie novej dane z jednorazových plastových obalov v Španielsku, zjednodušenie postupov udeľovania licencií na inštaláciu zariadení na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov v Grécku alebo protikorupčná reforma v Chorvátsku. To isté platí pre vyše 250 investícií, ktoré sú aktuálne zahrnuté do mapy, ako napríklad spustenie postupu verejného obstarávania týkajúceho sa dopravného systému v lotyšskej Rige, zavedenie paušálneho celoročného cestovného lístka, ktorého cieľom je zlepšiť udržateľnosť verejnej dopravy v Rakúsku, alebo dokončenie prác na obnove obytných štvrtí v Slovinsku.

Projekty figurujúce na mape boli vybrané na základe dosiahnutého stavu ich realizácie. Mapa vychádza z informácií, ktoré boli sprístupnené verejnosti členskými štátmi, a dopĺňa ich, pričom za vykonávanie a monitorovanie národných plánov obnovy a odolnosti sú zodpovedné príslušné členské štáty Vykonávanie Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti stále prebieha, čo znamená, že určité projekty, ktoré z mechanizmu získajú prostriedky, ešte neboli stanovené. Cieľom mapy preto nie je poskytnúť vyčerpávajúci prehľad projektov financovaných z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.

Ďalšie kroky

V nadväznosti na to, ako napreduje vykonávanie národných plánov obnovy a odolnosti, a na to, ako Komisia získava nové informácie o pokroku projektov súvisiacich s reformami a investíciami členských štátov – najmä vďaka informáciám, ktoré boli predložené v kontexte žiadostí o platbu – sa mapa bude pravidelne aktualizovať.

Mapa bude zároveň obsahovať aj informácie o 100 najväčších konečných príjemcoch finančných prostriedkov z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti za každý národný plán, pričom tieto údaje budú k dispozícii neskôr v priebehu roka.

Súvislosti

Vykonávanie Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti a efektívne plnenie jeho cieľov si vyžaduje vysokú úroveň transparentnosti, pokiaľ ide o jeho fungovanie a konkrétne využívanie jeho finančných prostriedkov členskými štátmi.

V snahe zabezpečiť transparentnosť Komisia pravidelne uverejňuje informácie na webovom sídle venovanom Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti a zostavuje hodnotiacu tabuľku obnovy a odolnosti, ktorá obsahuje pravidelne aktualizované informácie o vyplácaní prostriedkov a pokroku dosiahnutom jednotlivými členskými štátmi.

Nariadením o pláne REPowerEU sa ešte viac posilnila transparentnosť, keďže sa od členských štátov vyžaduje, aby zriadili používateľsky ústretový verejný portál obsahujúci údaje o 100 konečných príjemcoch, ktorí z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti dostávajú najvyššiu sumu finančných prostriedkov. Od členských štátov sa bude vyžadovať, aby svoj vlastný portál aktualizovali aspoň dvakrát za rok.

Čítať ďalej...

Európska zelená dohoda: EÚ odsúhlasila prísnejšiu legislatívu na zrýchlenie zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov

Komisia víta dosiahnutú predbežnú dohodu s Európskym parlamentom a Radou o posilnení smernice EÚ o energii z obnoviteľných zdrojov. Táto dohoda predstavuje ďalší krok, ktorým sa EÚ približuje k dokončeniu legislatívneho balíka „Fit for 55“ na splnenie Európskej zelenej dohody a cieľov plánu REPowerEU. Na jej základe sa zvyšuje záväzný cieľ EÚ v oblasti energie z obnoviteľných zdrojov na rok 2030 z aktuálnych 32 % na minimálne 42,5 %. Tým sa takmer zdvojnásobí súčasný podiel energie z obnoviteľných zdrojov v EÚ. Okrem toho sa vyjednávači dohodli na ambícii EÚ dosiahnuť 45 % podiel energie z obnoviteľných zdrojov do roku 2030.

Dohoda potvrdzuje odhodlanie EÚ získať energetickú nezávislosť vďaka rýchlejšiemu zavádzaniu doma vyrobenej energie z obnoviteľných zdrojov, ako aj naplniť cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030. Masívne rozšírenie a zrýchlenie využívania energie z obnoviteľných zdrojov v oblasti výroby elektriny, priemyslu, budov a dopravy časom zníži ceny energie i závislosť EÚ od dovozu fosílnych palív.

Väčší podiel energie z obnoviteľných zdrojov na dekarbonizáciu hospodárstva

Podľa nových právnych predpisov budú povoľovacie postupy jednoduchšie a rýchlejšieEnergia z obnoviteľných zdrojov sa uzná ako prevažujúci verejný záujem a zároveň sa zachová vysoká úroveň ochrany životného prostredia. V oblastiach s veľkým potenciálom energie z obnoviteľných zdrojov a nízkou mierou environmentálnych rizík členské štáty zavedú vyhradené oblasti so zrýchlením zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov a s mimoriadne krátkymi a jednoduchými povoľovacími postupmi. Predbežná dohoda takisto zahŕňa aspekt zintenzívnenia cezhraničnej spolupráce v otázke energie z obnoviteľných zdrojov.

Dohoda zahŕňa aj ciele a opatrenia na podporu zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov v rozmanitých sektoroch hospodárstva. Revidovaná smernica sprísňuje ročné cieľové hodnoty využívania obnoviteľných zdrojov energie na vykurovanie a chladenie, ako aj pre energiu z obnoviteľných zdrojov v systémoch diaľkového vykurovania. Ako doplnok k právnym predpisom EÚ o budovách a na usmernenie členských štátov v ich vlastnom úsilí sa zavádza osobitná referenčná hodnota 49 % podielu energie z obnoviteľných zdrojov na energetickej spotrebe energie budov do roku 2030.

Priemysel ako hlavné odvetvie spotreby energie je po prvýkrát zahrnuté do rozsahu pôsobnosti smernice o energii z obnoviteľných zdrojov. V dohode sa stanovujú orientačné cieľové hodnoty (1,6 % ročný nárast využívania energie z obnoviteľných zdrojov), ako aj záväzná cieľová hodnota pre priemysel: do roku 2030 dosiahnuť 42 % podiel obnoviteľného vodíka na celkovej spotrebe vodíka. Ďalej sa vďaka dohode posilňuje regulačný rámec využívania energie z obnoviteľných zdrojov v doprave (14,5 % zníženie intenzity skleníkových plynov alebo 29 % podiel energie z obnoviteľných zdrojov na konečne spotrebe energie). Súčasťou toho je aj kombinovaná čiastočná cieľová hodnota 5,5 % platná pre moderné biopalivá a obnoviteľné palivá nebiologického pôvodu vrátane minimálnej úrovne 1 % pre obnoviteľné palivá nebiologického pôvodu. Tieto cieľové hodnoty majú podporiť ambície EÚ pri zavádzaní obnoviteľného vodíka.

Dohoda takisto obsahuje ustanovenia na podporu integrácie energetického systému prostredníctvom elektrifikácie a využívania odpadového tepla, ako aj zlepšeného systému potvrdení o pôvode na zlepšenie informovanosti spotrebiteľov. 

Udržateľnejšie využívanie bioenergie v súlade s ambicióznymi cieľmi v oblasti klímy

Dohodou sa posilňujú kritériá udržateľnosti bioenergie v súlade s väčšími ambíciami Európskej zelenej dohody v oblasti klímy a biodiverzity. V budúcnosti sa tieto kritériá budú vzťahovať skôr na menšie zariadenia: prahová hodnota 20 MW podľa aktuálnej smernice sa zníži na 7,5 MW.  Dohoda obsahuje ustanovenia, ktoré majú zaručiť, že lesná biomasa sa nebude ťažiť v určitých oblastiach s mimoriadnym významom z hľadiska biodiverzity a ukladania uhlíka. Okrem toho sa v dohodnutých pravidlách stanovuje, že drevná biomasa sa bude musieť používať podľa svojej najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty (tzv. kaskádové využívanie biomasy). Zakáže sa poskytovať finančnú podporu na energiu vyrábanú z piliarskych a dyhárenských výrezov, priemyselnej guľatiny, pňov a koreňov. 

Ďalšie kroky

Predmetnú predbežnú dohodu teraz musí formálne prijať Európsky parlament a Rada. Po dokončení tohto postupu sa nový právny predpis uverejní v Úradnom vestníku Únie a nadobudne účinnosť.

Súvislosti

Európska zelená dohoda je dlhodobá stratégia rastu EÚ, ktorej cieľom je dosiahnuť do roku 2050 v Európe klimatickú neutralitu. Revízia smernice o obnoviteľných zdrojoch energie je jedným z návrhov v rámci balíka „Fit for 55“, ktorý Komisia predstavila v júli 2021. Jeho účelom je pretvoriť politiku EÚ v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a zdaňovania tak, aby bolo možné znížiť čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 oproti úrovniam z roku 1990 minimálne o 55 %. Zrýchlenie a zintenzívnenie zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov do konca nasledujúceho desaťročia je základným predpokladom toho, aby sa Európa mohla do roku 2050 stať prvým klimaticky neutrálnym kontinentom a aby sa Európska zelená dohoda mohla stať realitou.

Zintenzívnenie našej vlastnej výroby a využívania energie z obnoviteľných zdrojov je takisto kľúčovým pilierom plánu REPowerEU, ktorý je stratégiou EÚ, ako čo najskoršie ukončiť dovoz ruských fosílnych palív. V máji 2022 Komisia v rámci plánu REPowerEU navrhla ešte viac urýchliť zavádzanie energie z obnoviteľných zdrojov vrátane zvýšenia záväzného cieľa v tejto oblasti vytýčeného v balíku „Fit for 55“ v rámci právnych predpisov Európskej zelenej dohody.

Súvisiace odkazy

Smernica o energii z obnoviteľných zdrojov (europa.eu).

Čítať ďalej...

Do akej miery je konkurencieschopný váš región? Komisia uverejňuje index regionálnej konkurencieschopnosti

Komisia uverejnila index regionálnej konkurencieschopnosti (RCI). Ide o úplne revidovanú verziu už dlho používaného nástroja, ktorý meria rozmanité aspekty konkurencieschopnosti vo všetkých regiónoch EÚ.

Výsledky úplne revidovaného RCI 2.0 ukazujú, že medzi regiónmi EÚ pretrvávajú veľké rozdiely, ale takisto, že menej rozvinutým regiónom sa darí svoju konkurencieschopnosť zlepšovať. Podľa indexu sú najviac konkurencieschopné regióny v EÚ Utrecht, Zuid-Holland a región francúzskeho hlavného mesta Île-de-France.

Menej rozvinuté regióny sa doťahujú

V období medzi RCI z roku 2016 a z roku 2022 sa regionálna konkurencieschopnosť v menej rozvinutých regiónoch zlepšila. Naproti tomu výsledky prechodných regiónov sú zmiešané. Rozvinutejšie regióny sú naďalej medzi špičkou.

Naproti tomu najnižšie hodnoty sa ešte stále sústreďujú v regiónoch východných členských štátov EÚ.

Všetky regióny východných členských štátov EÚ sa v období medzi RCI z roku 2016 a z roku 2019 zlepšili. Výsledky v južných regiónoch EÚ, ktoré takisto vykazujú pomerne nízke úrovne konkurencieschopnosti, sú zmiešané. V období medzi indexom z roku 2019 a z roku 2022 väčšina východných regiónov EÚ svoje výsledky naďalej zlepšovala. Sú medzi nimi regióny Pobaltia, Chorvátska, Maďarska, Poľska a Slovinska. Naproti tomu niektoré regióny Česka, Rumunska, Slovenska a Bulharska si v porovnaní s priemerom EÚ pohoršili.

V južných regiónoch EÚ sa výsledky podarilo zlepšiť Portugalsku a Španielsku, a predovšetkým Grécku (v jeho prípade však z veľmi slabého východiskového stavu). Väčšina regiónov Talianska a Cypru sa však vzdialila od priemeru EÚ.

Najviac konkurencieschopné sú takmer vo všetkých prípadoch regióny hlavných miest, ale v konkurencieschopnejších členských štátoch sú rozdiely oproti iným regiónom menšie.

V každej krajine sú najviac konkurencieschopné regióny hlavných miest, s výnimkou Nemecka, Talianska a Holandska. Rozdiely medzi hlavným mestom a ostatnými regiónmi môžu byť veľké, pričom mimoriadne veľké sú vo Francúzsku, v Rumunsku a na Slovensku.

V konkurencieschopnejších krajinách je rozdiel medzi regiónom hlavného mesta a ostatnými regiónmi spravidla menší. Z tejto skutočnosti vyplýva, že verejné politiky a investície by mali podporovať vzostupnú konvergenciu. Menej konkurencieschopným regiónom by to pomohlo zlepšiť sa a dotiahnuť sa na regióny s lepšími výsledkami a najviac konkurencieschopným regiónom by sa zaručili podmienky, aby mohli naďalej prekvitať.

Konkurencieschopnejšie regióny majú výrazné výhody

V konkurencieschopnejších regiónoch je HDP na obyvateľa vyššie. Ženy v nich majú lepšie rámcové podmienky, a teda môžu dosahovať lepšie výsledky. Okrem toho menší počet mladých žien sa tu ocitá v situácii, keď nie sú zamestnané, ani nie sú v procese vzdelávania alebo odbornej prípravy. V neposlednom rade sú konkurencieschopnejšie regióny aj príťažlivé pre čerstvých absolventov, keďže v nich jednoduchšie nájdu zamestnanie.

Význam politiky súdržnosti pre regionálnu konkurencieschopnosť EÚ

Z výsledkov RCI 2.0 vyplýva, že regióny EÚ naďalej potrebujú podporu EÚ, aby zlepšili svoju konkurencieschopnosť a zmenšili rozdiely medzi sebou. Politika súdržnosti je hlavnou investičnou politikou EÚ na podporu regiónov, pokiaľ ide o vytváranie pracovných miest, konkurencieschopnosť podnikov, hospodársky rast, udržateľný rozvoj a zlepšovanie kvality života občanov.

Súvislosti

Prvý RCI bol uverejnený v roku 2010 a odvtedy vychádza každé tri roky. Regióny EÚ pomocou neho môžu monitorovať a posudzovať svoj priebežný vývoj a porovnávať ho s inými regiónmi. Ide o dôležitý nástroj, ktorý zachytáva európsku perspektívu konkurencieschopnosti regiónov na základe 68 ukazovateľov.

RCI z roku 2022 vychádza z úplne revidovanej metodiky a prepočítali sa dva predchádzajúce indexy. Tento RCI 2.0 sa skladá z troch podindexov: „základ“, „efektívnosť“ a „inovácia“ a 11 pilierov rozmanitých aspektov konkurencieschopnosti: „inštitúcie“, „makroekonomická stabilita“, „infraštruktúry“, „zdravie“, „základné vzdelanie“, „vyššie vzdelanie, odborná príprava a „celoživotné vzdelávanie“, „efektívnosť pracovného trhu“, „veľkosť trhu“, „technologická pripravenosť“, „sofistikované podnikanie“ a „inovácia“.

RCI 2.0 vychádza zo štatistickej nomenklatúry regiónov NUTS 2 (nomenklatúra územných jednotiek pre štatistické účely). Všetky ukazovatele zachytávajú situáciu pred vojnou na Ukrajine. Ide o prvé vydanie RCI bez Spojeného kráľovstva.

Ďalšie informácie

Index regionálnej konkurencieschopnosti

Politika súdržnosti na roky 2021 – 2027

Platforma otvorených údajov pre oblasť súdržnosti

Kohesio

@ElisaFerreiraEC

@EUinmyRegion

Tlačová konferencia CdR o RCI

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login