Politika súdržnosti EÚ: vďaka jej programom na roky 2021 – 2027 by malo v EÚ vzniknúť 1,3 milióna pracovných miest

Očakáva sa, že vďaka financovaniu politiky súdržnosti v rokoch 2021 – 2027 dôjde k vzniku 1,3 milióna pracovných miest a HDP EÚ sa do konca desaťročia zvýši v priemere o 0,5 %, pričom v niektorých členských štátoch sa zvýši až o 4 %. Toto financovanie pomôže aj pri zabezpečovaní mnohých spoločných verejných statkov a prinesie hmatateľné a konkrétne výhody európskym občanom, regiónom a mestám. Toto sú niektoré zo záverov správy o výsledku programovania politiky súdržnosti na roky 2021 – 2027, ktorá bola nedávno uverejnená.

Na tento účel sa v rámci politiky súdržnosti počas uvedeného obdobia uvoľní celkový objem investícií vo výške 545 miliárd eur, pričom 378 miliárd eur poskytne EÚ. Tieto investície podporia trvalú sociálno-ekonomickú konvergenciu, územnú súdržnosť, sociálnu a inkluzívnu Európu a hladkú a spravodlivú zelenú a digitálnu transformáciu.

Inteligentnejšia a konkurencieschopnejšia Európa

V rámci politiky súdržnosti sa dôrazne podporuje výskum a inovácie a rieši sa digitálna priepasť. Napríklad 83 000 výskumných pracovníkov bude mať prístup k lepším výskumným zariadeniam a 725 000 podnikov získa podporu v záujme rozvoja inovácií a inteligentného rastu.

Cieľom politiky je podporiť modernizáciu a digitalizáciu verejných služieb (týka sa to 22 500 orgánov verejnej správy) a digitálnu transformáciu podnikov. V rámci tejto politiky sa podporuje aj rozvoj digitálnych zručností a infraštruktúry, a to aj vďaka pripojeniu 3,1 milióna domácností k vysokorýchlostným mobilným sieťam a pevnej digitálnej infraštruktúre.

Prechod na bezuhlíkové hospodárstvo a posilnenie odolnosti Európy

Zelené investície do zmierňovania zmeny klímy a adaptácie na ňu pomáhajú plniť ciele Európskej zelenej dohody, a to znížiť emisie skleníkových plynov v EÚ aspoň o 55 % do roku 2030 a dosiahnuť klimatickú neutralitu EÚ do roku 2050.

Na tento účel sa v rámci politiky súdržnosti podporujú projekty v oblasti energetickej efektívnosti a energie z obnoviteľných zdrojov, ktoré sú mimoriadne dôležité z hľadiska vykonávania kľúčových opatrení v rámci plánu REPowerEU. Očakáva sa napríklad, že dôjde k zlepšeniu energetickej hospodárnosti v prípade 32 miliónov m2 verejných budov a 723 000 domácností a že sa nainštaluje 9 555 MW dodatočnej kapacity na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov.

V záujme podpory adaptácie na zmenu klímy a zlepšenia riadenia rizika katastrof sa v rámci tejto politiky podporí výstavba novej zelenej infraštruktúry s rozlohou 229 000 hektárov.

Podporí sa aj udržateľná mestská mobilita, a to zahrnutím 1 230 km nových a modernizovaných električkových tratí a liniek metra a 12 200 km cyklistickej infraštruktúry.

Vďaka investíciám do oblasti súdržnosti bude mať 16,4 milióna ľudí úžitok z čistej vody a lepšej infraštruktúry odpadových vôd.

Podpora spravodlivej transformácie

Cieľom politiky súdržnosti je pomáhať ľuďom a územiam najviac postihnutým prechodom na klimatickú neutralitu a zabezpečiť, aby sa na nikoho nezabudlo.

Na účely úspešného zvládnutia tejto transformácie sa preto sa poskytne podpora takmer 39 000 podnikom. Konkrétne viac ako 5 000 malých a stredných podnikov (MSP) bude mať prospech z investícií do nových zručností potrebných pre inteligentnú špecializáciu, priemyselnú transformáciu a podnikanie. Z opatrení na podporu trhu práce bude mať úžitok až 120 000 nezamestnaných ľudí a takmer 200 000 ľudí získa nové kvalifikácie.

Sociálnejšia a inkluzívnejšia Európa

V záujme zabezpečenia sociálneho a inkluzívneho rastu a v súlade s Európskym pilierom sociálnych práv je podpora z kohéznych fondov zameraná na ľudí a ich profesijný život. To zahŕňa rozvoj zručností a celoživotného vzdelávania, ktoré sú kľúčovými prioritami tohto Európskeho roka zručností, z čoho bude mať prospech najmenej 6,5 milióna nezamestnaných ľudí. Vďaka tomu bude možné dosiahnuť cieľ EÚ, aby sa do roku 2030 zúčastňovalo na odbornej príprave každoročne aspoň 60 % všetkých dospelých.

Osobitný dôraz sa kladie na zlepšovanie integrácie a začleňovania viac ako 3 miliónov ľudí vrátane 600 000 ľudí z marginalizovaných skupín, ako sú Rómovia. Z týchto fondov sa podporí aj 1,7 milióna žiakov na základných a stredných školách a očakáva sa, že takmer 3,5 milióna ľudí bude študovať v nových alebo modernizovaných vzdelávacích zariadeniach.

K významným zlepšeniam dôjde aj v oblasti zdravotnej a dlhodobej starostlivosti vrátane súvisiacej infraštruktúry a vybavenia. Vďaka tomu by sa malo v nových alebo modernizovaných zdravotníckych zariadeniach poskytovať lekárske poradenstvo alebo liečba 60 miliónom pacientov.

Prepojenejšia Európa

V rámci politiky súdržnosti sa budú podporovať efektívne dopravné systémy na všetkých územných úrovniach. Príkladom je železničná doprava, ktorá je jedným z najbezpečnejších a najčistejších druhov dopravy: plánuje sa vybudovať alebo zmodernizovať 3 900 km železničných tratí transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).

V neposlednom rade sa vďaka programom realizovaným v rámci európskej územnej spolupráce v celej EÚ a jej susedných krajinách budú investovať finančné prostriedky do spoločných projektov, z ktorých budú mať prospech viac ako 2 milióny osôb, 40 299 organizácií a 25 456 MSP.

Súvislosti

Politika súdržnosti je hlavným dlhodobým investičným nástrojom v EÚ. Prispieva k posilňovaniu hospodárskej, sociálnej a územnej súdržnosti v EÚ, odstraňuje nerovnosti medzi krajinami a regiónmi a plní politické priority Únie.

Vykonáva sa prostredníctvom viacerých fondov:

Cieľmi tejto politiky sú:

  • konkurencieschopnejšia a inteligentnejšia Európa,
  • zelenší, nízkouhlíkový prechod na bezuhlíkové hospodárstvo a podpora odolnosti Európy,
  • prepojenejšia Európa vďaka lepšej mobilite,
  • sociálnejšia a inkluzívnejšia Európa,
  • Európa, ktorá je bližšie k občanom na základe miestne orientovaného prístupu zdola nahor, ktorý umožňuje menším územným jednotkám a miestnym komunitám, aby si integrovaným a participatívnym spôsobom určili svoje vlastné priority a projekty,
  • spravodlivá transformácia smerujúca k naplneniu cieľov Únie v oblasti energetiky a klímy do roku 2030 a vytvoreniu klimaticky neutrálneho hospodárstva Únie do roku 2050 na základe Parížskej dohody.

Ďalšie informácie

Správa a prílohy vrátane prehľadov o jednotlivých krajinách zahŕňajúcich hlavné priority a výsledky podľa jednotlivých členských štátov

Platforma otvorených údajov o EŠIF – Prehľad vývoja investícií

Platforma otvorených údajov pre oblasť súdržnosti

Kohesio

@VDombrovskis

@ElisaFerreiraEC

@NicolasSchmitEU

@EUinmyRegion

@EU_Social

Čítať ďalej...

Deň Európy 2023: oslava európskej jednoty

Dňa 9. mája oslávi Európska únia Deň Európy 2023. Je to deň, keď si pripomíname Schumanovu deklaráciu z 9. mája 1950. Pri príležitosti tejto mimoriadnej udalosti budú inštitúcie EÚ vrátane delegácií a zastúpení Európskej únie v celom svete organizovať rozmanité aktivity online aj na mieste. Občania tak budú mať možnosť objavovať Európsku úniu a nahliadnuť do jej fungovania.

Tohoročný Deň Európy bude pre občanov príležitosťou dozvedieť sa viac o tom, ako EÚ svojim odhodlaním čeliť útočnej vojne Ruska proti Ukrajine a iným svetovým konfliktom podporuje mier, bezpečnosť a demokraciu. Vďaka Dňu Európy 2023 sa návštevníci budú môcť lepšie oboznámiť aj s úsilím EÚ o budovanie zelenej, digitálnej a konkurencieschopnej, spravodlivej a kvalifikovanej Európy, ktorá je zároveň silná, odolná a bezpečná. Tento rok sa Deň Európy osobitne zameria aj na Európsky rok zručností, ktorého oficiálny začiatok je naplánovaný na 9. mája.

Pri príležitosti Dňa Európy budú inštitúcie EÚ organizovať široké spektrum interaktívnych aktivít, a to nielen na svojej pôde vo všetkých 27 členských štátoch EÚ, ale po celom svete.

Občania EÚ sa budú môcť oboznámiť s fungovaním inštitúcií EÚ v Bruseli, Luxemburgu a Štrasburgu:

  • Sobota 6. mája: inštitúcie EÚ v Bruseli otvoria brány pre občanov.  Viac informácií o programe aktivít možno nájsť tu.
  • Utorok 9. mája:  občanov privíta Európsky súdny dvor a európska dedina v Luxemburgu, ktorú vytvorilo zastúpenie Komisie spolu s vnútroštátnymi orgánmi, veľvyslanectvami členských štátov, inštitúciami EÚ so sídlom v Luxemburgu a občianskou spoločnosťou. Ďalšie informácie sú k dispozícii tu.
  • Sobota 13. mája: v Štrasburgu si verejnosť bude môcť prehliadnuť sídlo najväčšieho európskeho demokratického orgánu – Európskeho parlamentu. Viac informácií možno nájsť tu:

9. mája usporiada EÚ aj festival venovaný Európskemu roku zručností. Festival bude prepojený s mnohými ďalšími aktivitami, ktoré sa budú zameriavať na podporu zručností v rôznych častiach Európy. Viac informácií o Európskom roku zručností, ako aj ďalšie podrobnosti o miestnych aktivitách v celej Európe nájdete na osobitnom webovom sídle o Európskom roku zručností.

Inštitúcie EÚ oslavujú spoločne so svojimi partnermi a sieťami Deň Európy vo všetkých 27 členských štátoch EÚ a na celom svete. Organizujú celý rad interaktívnych, informatívnych a zábavných aktivít. Zastúpenia Európskej komisie plánujú v tento deň v úzkej spolupráci so styčnými kanceláriami Európskeho parlamentu, s centrami Europe Direct a ďalšími národnými a regionálnymi partnermi rôzne akcie. Budú medzi nimi zábavno-vzdelávacie aktivity a kvízy, festivaly, športové aktivity, kultúrne podujatia a diskusie, ale aj zviditeľňujúce činnosti a kampane v sociálnych médiách.

Deň Európy si pripomenú aj delegácie EÚ na celom svete. Zdôraznia európsku jednotu a solidaritu.

Viac informácií o aktivitách Dňa Európy 2023 nájdete na medziinštitucionálnej webovej stránke venovanej Dňu Európy.

Ďalšie informácie

Deň Európy 2023

Schumanova deklarácia z 9. mája 1950  

Európsky rok zručností

Visit the EU | Facebook

Hashtag: #EuropeDay

Kontakty pre občanov EÚ vo všetkých úradných jazykoch EÚ, ukrajinčine a ruštine: https://european-union.europa.eu/contact-eu_sk

Čítať ďalej...

Energetická platforma EÚ: Komisia vyhlasuje prvú výzvu pre podniky na spoločný nákup plynu

Komisia vyhlasuje úplne nový postup, pri ktorom majú európske podniky možnosť zaregistrovať svoje potreby nákupu plynu prostredníctvom mechanizmu AggregateEU, a pripraviť sa tak na spoločné nakupovanie plynu na úrovni EÚ. Ide o kľúčový míľnik pre EÚ, aby sa pripravila na ďalšiu zimu a naplnila zásobníky koordinovane a včas. Mala by využiť svoju kolektívnu trhovú silu, aby s medzinárodnými dodávateľmi vyjednala lepšie ceny.

Spoločnosti, ktoré sa zaregistrovali, majú jeden týždeň (teda do 2. mája), aby sa zapojili do tohto prvého kola spájania dopytu. Po tom, ako jednotlivé podniky uvedú svoj dopyt, požadovaný objem sa zhrnie a oznámi na svetovom trhu. Keď mechanizmus AggregateEU pre kolektívny európsky dopyt ukáže vhodné ponuky medzinárodných dodávateľov plynu, zapojené spoločnosti začnú s dodávateľmi rokovať o zmluvných podmienkach a dodávkach plynu. Komisia sa na týchto rokovaniach nebude nijakým spôsobom podieľať. Prvé nákupné zmluvy sa očakávajú pred letom.

Ďalšie ponukové konania budú prebiehať pravidelne: každé dva mesiace v priebehu nasledujúceho dvanásťmesačného obdobia. Možnosť zapísať sa do mechanizmu AggregateEU zostáva pre spoločnosti otvorená. Doteraz sa zaregistrovalo 76 spoločností, pričom ďalšie sú v procese registrácie. Navyše je 11 spoločností pripravených poskytovať služby ako centrálny nákupca alebo zástupca iných podnikov (pozri Otázky a odpovede).

Členské štáty sa zaviazali podieľať sa na agregácii dopytu pri minimálne 15 % svojho cieľového stavu zásobníkov, čo predstavuje približne 13,5 miliardy metrov kubických plynu ročne. Cieľové hodnoty naplnenia zásobníkov a spoločného nákupu plynu sa dohodli v roku 2022 ako núdzové opatrenie v snahe reagovať jednak na skutočnosť, že Rusko zneužíva dodávky energie ako zbraň a jednak na bezprecedentný nárast cien energie od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu. Majú pomôcť znížiť cenové výkyvy, zaručiť bezpečné a spoľahlivé dodávky energie a využiť kolektívnu trhovú váhu Európy. V snahe plniť plán REPowerEU a diverzifikovať dodávky energie do EÚ je ruský plyn zo spoločného nákupu vylúčený.

Súvislosti

AggregateEU je mechanizmom EÚ, ktorý umožňuje spájanie dopytu po plyne a spoločný nákup plynu. Je ústredným prvkom platformy EÚ na nákup energie a má podporiť úsilie EÚ stať sa nezávislou od ruského plynu a nahradiť ho spoľahlivejšími alternatívami. Má zaručiť dostatočné dodávky plynu a znížiť riziko, že by sa spoločnosti začali predbiehať v navyšovaní cien na svetovom trhu. Komisia zverila poskytovateľovi služieb Prisma European Capacity Platform GmbH úlohu zriadiť mechanizmus agregácie dopytu a spoločného nákupu prostredníctvom zabezpečenej online platformy. Prístup na ňu majú spoločnosti z krajín EÚ i krajín, ktoré sú zmluvnými stranami Energetického spoločenstva. Záujem o účasť vyjadrila aj Ukrajina, Moldavsko a Srbsko.

Energetická platforma EÚ bola vytvorená v apríli 2022 na základe mandátu od Európskej rady ako reakcia na nutnosť nájsť iné zdroje než ruský plyn. V októbri 2022 Európska rada schválila spoločné nakupovanie plynu, aby uľahčila rokovania so spoľahlivými partnermi. Snahou je pomocou kolektívnej politickej a trhovej váhy EÚ vytvoriť vzájomne prospešné partnerstvá.

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Energetická platforma EÚ

AggregateEU

REPowerEU

Čítať ďalej...

Spoločný nákup plynu: mechanizmus EÚ na zvýšenie energetickej bezpečnosti v Európe – AggregateEU

1. Čo je mechanizmus AggregateEU a ako je prepojený s energetickou platformou EÚ?

AggregateEU je nový mechanizmus EÚ, ktorý umožňuje spájanie dopytu a spoločný nákup plynu na európskej úrovni. Bol zriadený po prijatí nariadenia Rady (EÚ) 2022/2576 (tzv. nariadenie o solidarite), ktorým sa na úrovni EÚ po prvýkrát zaviedlo spájanie dopytu po plyne a jeho spoločný nákup.

Komisia navrhla tento právny predpis 18. októbra 2022, ministri energetiky ho odsúhlasili 24. novembra a formálne bol prijatý 19. decembra ako súčasť súboru nástrojov EÚ na riešenie energetickej krízy. Členské štáty majú podľa nariadenia spájať dopyt plyne, ktorý zodpovedá aspoň 15 % ich príslušných povinností, pokiaľ ide o naplnenie zásobníkov plynu.

Mechanizmus AggregateEU riadi poskytovateľ služieb Prisma European Capacity Platform GmbH, s ktorým Komisia uzavrela zmluvu. Spoločnostiam umožňuje zlúčiť ich dopyt po plyne a na svetovom trhu nájsť najkonkurencieschopnejšie ponuky dodávok. Prostredníctvom tohto mechanizmu prebehne séria verejných súťaží pre dodávateľov, vďaka ktorým budú môcť spoločnosti z EÚ nakupovať potrubný a skvapalnený plyn na svetovom trhu s výnimkou dodávok plynu z Ruska. Vytvorí sa tak transparentný trh dopĺňajúci existujúce obchodné miesta a mnoho spoločností bude mať možnosť priblížiť sa veľkoobchodnému trhu a prípadne aj novým účastníkom na trhu s LNG. Popri veľkých predajcoch tak budú aj menší zákazníci mať príležitosť, najmä vo vnútrozemských krajinách, dostať sa na regionálne alebo globálne trhy s plynom.

Agregácia dopytu a spoločný nákup sú jedným z pilierov činnosti energetickej platformy EÚ, ktorá bola vytvorená s cieľom pracovať na diverzifikácii dodávok plynu do EÚ po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu a Európa sa spoločne rozhodla ukončiť svoju závislosť od dovozu ruských fosílnych palív.

Energetická platforma EÚ aktívne oslovuje aj externých dodávateľov energie na medzinárodných trhoch a zapája sa do rokovaní o politických záväzkoch a regulačných podmienkach v snahe zvýšiť objem dodávok plynu. Zodpovedá aj za koordináciu efektívneho využívania plynárenskej infraštruktúry EÚ vrátane optimalizácie dovoznej kapacity skvapalneného zemného plynu, aby sa zabránilo úzkym miestam a aby sa zabezpečili plynulé dodávky plynu do všetkých členských štátov.

2. Kto sa môže zapojiť do mechanizmu AggregateEU?

Účelom mechanizmu AggregateEU je zhromažďovať a združovať dopyt po plyne od spoločností so sídlom v EÚ alebo v krajinách Energetického spoločenstva a včas nájsť zodpovedajúce najkonkurencieschopnejšie ponuky dodávok pre ďalšie vtlačné obdobie. To znamená, že agregácia dopytu je otvorená pre spoločnosti využívajúce plyn, ako aj pre spoločnosti obchodujúce s plynom zo všetkých krajín EÚ a zo zmluvných strán Energetického spoločenstva (Albánsko, Bosna a Hercegovina, Gruzínsko, Kosovo*, Moldavsko, Čierna Hora, Severomacedónska republika, Srbsko, Ukrajina).

Na to, aby sa spoločnosti mohli zúčastniť na verejných súťažiach, musia sa najprv zaregistrovať u poskytovateľa služby PRISMA a prihlásiť sa do mechanizmu AggregateEU. Ako dodávatelia sa môžu zapájať spoločnosti z EÚ aj z krajín mimo Únie s výnimkou ruských spoločností.

Podľa nariadenia o uskladňovaní plynu musia členské štáty EÚ zabezpečiť, aby miestne spoločnosti nahlásili svoj dopyt zodpovedajúci 15 % povinností každého členského štátu, pokiaľ ide o naplnenie zásobníkov plynu. Spoločnosti však plyn budú nakupovať na úplne dobrovoľnom základe. Každá spoločnosť sa môže zapojiť do ktorejkoľvek verejnej súťaže v rámci mechanizmu AggregateEU buď ako predávajúci, alebo ako kupujúci, ale nie v oboch funkciách?.

3. Čo znamená prvá výzva na predloženie údajov o dopyte po plyne pre spoločný nákup a aké sú ďalšie kroky?

Súčasne uverejnená výzva predstavuje dôležitý krok v procese k spoločnému nákupu plynu. Je to prvýkrát, čo spoločnosti môžu predložiť údaje o svojom dopyte po plyne prostredníctvom agregačného mechanizmu na úrovni EÚ. Umožní nám to spoločne sa pripraviť na ďalšiu zimu a čo najlepšie využiť vtlačné obdobie.

Prvá príležitosť na vyjadrenie záujmu o nákup plynu prostredníctvom mechanizmu AggregateEU bude dostupná do 2. mája a oznámené objemy dopytu sa následne agregujú. V polovici mája bude nasledovať výberové konanie, ktoré má pritiahnuť ponuky od globálnych dodávateľov plynu a uspokojiť daný dopyt. Výberové konania bude organizovať mechanizmus AggregateEU s cieľom prilákať konkurenčné ponuky dodávok. V ďalšej fáze sa vytvorí kontakt medzi spoločnosťami EÚ a dodávateľmi, aby mohli začať rokovať o podmienkach zmlúv na dodanie plynu.

Takéto verejné súťaže sa budú uskutočňovať pravidelne, približne každé dva mesiace až do konca roka 2023. Spoločnosti tak budú môcť každý raz uzavrieť zmluvu na dodanie plynu na nasledujúcich 12 mesiacov. EÚ to pomôže dosiahnuť jej cieľ spoločne nakúpiť 15 % ročným cieľom v oblasti skladovania plynu a podporiť včasný proces naplnenia zásobníkov pred nasledujúcou zimnou sezónou.

Členské štáty EÚ musia do 1. novembra 2023 naplniť svoje zásobníky plynu na 90 % kapacity. Zásoby plynu boli k 24. aprílu 2023 na úrovni 57 %.

4. Zúčastňuje sa Komisia aktívne na rokovaniach o zmluvách a nákupe plynu?

Nie, Komisia sa nezapojí do nákupu plynu a nebude vlastniť žiadny plyn. Akékoľvek uzatváranie zmlúv o plyne sa uskutočňuje mimo mechanizmu a zmluvy o dodávkach nebude podpisovať Komisia ani spoločnosť Prisma, ale zúčastnené spoločnosti. Je to dôležité na zaistenie dôvernosti transakcií, zachovanie obchodného tajomstva a zabezpečenie súladu s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ. Pravidlá hospodárskej súťaže sa budú uplatňovať na výmenu informácií, ktorá sa uskutočňuje v rámci spoločného nákupu plynu.

Citlivé obchodné informácie by si mali vymieňať len bilaterálne zástupca iných podnikov/prepravca alebo centrálny nákupca na jednej strane a jeho jednotliví zákazníci na strane druhej. Tieto dvojstranné výmeny by sa mali obmedziť na to, čo je nevyhnutné na účely rokovania a vykonávania príslušných dohôd o nákupe plynu.

Úlohou Komisie je vytvoriť mechanizmus AggregateEU, naplánovať agregáciu a proces výberového konania s poskytovateľom služieb PRISMA a spolupracovať s členskými štátmi a spoločnosťami v snahe informovať ich a podporovať ich účasť. Komisia bude informovaná o výsledkoch obstarávacieho procesu, pričom niektoré údaje sa budú zdieľať na účely sledovania a transparentnosti.

5. Aká je pridaná hodnota pre spoločnosti, keď sa zúčastnia na agregácii dopytu a spoločnom nákupe?

AggregateEU ponúka popri existujúcich trhových miestach alebo postupoch novú príležitosť na obstaranie plynu, a to so zvýšenou transparentnosťou a intenzívnejšou spoluprácou. Účasť spoločností ako kupujúcich a predávajúcich v rámci mechanizmu AggregateEU bude bezplatná. Pre menšie subjekty alebo subjekty vo vnútrozemských krajinách má mimoriadny význam zabezpečiť si stabilné dodávky plynu za nižšie ceny vďaka tomu, že získajú prístup k novým dodávateľom a využijú kolektívnu váhu EÚ na trhoch. Môžu profitovať z agregácie dopytu vzhľadom na veľkosť svojho dopytu alebo nedostatok skúseností s uzatváraním zmlúv na dodávky LNG. Tento prístup by sa mohol dosiahnuť najmä pomocou centrálnych nákupcov alebo zástupcov iných podnikov, ktorí budú poskytovať podporu pri rokovaniach o dodávkach plynu a ich preprave. Dodávateľom platforma ponúka možnosť zabezpečiť zmluvy na agregované objemy plynu a získať prístup na nové trhy a k novým odberateľom.

6. Ako budú spoločnosti rokovať o kolektívnom nákupe a dodávke plynu?

Úlohu rokovať o dodávateľských zmluvách a dodacích podmienkach budú mať kupujúci a predávajúci. Tieto rokovania sa uskutočnia mimo mechanizmu AggregateEU a nie sú v právomoci poskytovateľa služieb. AggregateEU slúži len ako mechanizmus na agregáciu dopytu, verejnú súťaž a zosúladenie dopytu s ponukou.

Komisia s cieľom uľahčiť spoluprácu medzi spoločnosťami, ktoré majú záujem o spoločný nákup plynu, navrhuje dva typy modelu spolupráce: model centrálneho nákupcu a model zástupcu iných podnikov.

Centrálny nákupca je spoločnosť (prípadne veľká plynárenská spoločnosť), ktorá na základe dvojstrannej zmluvy súhlasí s nákupom plynu v mene iných spoločností. V prípadoch, keď individuálna spoločnosť žiadajúca o určitý objem nedosiahne minimálnu prahovú hodnotu 300 000 MWh v prípade LNG a 5 000 MWh v prípade potrubného plynu a/alebo nemá potrebnú úverovú bonitu a odbornosť na vyjednávanie a uzatváranie kúpnych zmlúv, môže sa rozhodnúť spolupracovať s inými kupujúcimi a prostredníctvom centrálneho nákupcu predložiť spoločnú ponuku.

Zástupca iných podnikov môže poskytovať doplnkové služby spoločnostiam, ktoré už priamo uzavreli dohodu s dodávateľom o nákupe určitého objemu plynu. Môže napríklad poskytovať služby, ako je rezervácia dodacích slotov na termináli LNG, preprava z lode na miesto spotreby alebo podporné služby spoločnostiam, ktoré na to nemajú možnosti alebo licencie. V tomto prípade môžu spoločnosti, ktoré uzavreli zmluvy o dodávkach s podporou mechanizmu AggregateEU, poveriť inú spoločnosť, napríklad prostredného prevádzkovateľa, poskytovaním týchto služieb tak, aby sa plyn dodával tam, kde je dopyt.

PRISMA, poskytovateľ služieb mechanizmu AggregateEU, vyzvala spoločnosti, aby vyjadrili svoj záujem, ak chcú pôsobiť ako centrálny nákupca alebo poverený zástupca. Zoznam týchto spoločností (zatiaľ 11) bol uverejnený na webovom sídle AggregateEU. Spoločnosti, ktoré sa chcú zapojiť do spoločného nákupu plynu s podporou centrálneho nákupcu alebo zástupcu, by sa mali obrátiť na jednu zo spoločností uvedených na webovom sídle AggregateEU.

Spolupráca s inými spoločnosťami nie je povinná, ale je to možnosť, ktorá je k dispozícii a jej účelom je uľahčiť nákup a dodávky plynu v rámci agregácie dopytu. Tieto dva uvedené modely nie sú výlučné, pretože môžu existovať aj iné formy spolupráce, ktorými sa dá dosiahnuť rovnaký cieľ. Spoločnosti môžu uzavrieť zmluvu aj s centrálnym nákupcom alebo zástupcom, ktorý nie je uvedený v zozname na stránke AggregateEU.

7. Ako sa zabezpečí dodržiavanie pravidiel hospodárskej súťaže EÚ?

Zapojené spoločnosti musia zabezpečiť, aby mechanizmus spoločného nákupu bol v súlade s pravidlami hospodárskej súťaže EÚ.

Citlivé obchodné informácie by si mali vymieňať len dvojstranne spoločnosti, ktoré ponúkajú služby zástupcu a centrálneho nákupcu, a ich jednotliví zákazníci. Táto dvojstranná výmena by sa mala obmedziť na to, čo je nevyhnutné na účely rokovaní a vykonávania príslušných dohôd. Citlivé obchodné informácie vymieňané v tejto súvislosti možno považovať za nevyhnutné, ak dotknuté spoločnosti vedia vysvetliť, ako súvisia s vyjednávanou dohodou, prečo ich treba postupovať a prečo by boli primerané cieľu dohody.

Ak spoločnosti ponúkajúce službu zástupcu a centrálneho nákupcu pôsobia na tom istom trhu ako jeden z ich zákazníkov, musia zabezpečiť, aby bol prístup k citlivým obchodným informáciám získaným od ich zákazníkov na účely vykonávania ich funkcie zástupcu a centrálneho nákupcu obmedzený na zamestnancov, ktorí vykonávajú danú funkciu, a aby sa takéto informácie nedostali k žiadnym iným zamestnancom v spoločnosti.

Komisia je pripravená pomôcť zainteresovaným spoločnostiam prostredníctvom neformálneho poradenstva vrátane usmerňovacieho listu v rámci oznámenia Komisie o neformálnom poradenstve v súvislosti s novými alebo nevyriešenými otázkami týkajúcimi sa článkov 101 a 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré sa objavujú v jednotlivých prípadoch (usmerňovacie listy) 2022/C 381/07, a na základe odôvodnenej žiadosti podľa odsekov 10 až 12 uvedeného oznámenia.

Ďalšie informácie

Tlačová správa

Technické otázky a odpovede týkajúce sa mechanizmu AggregateEU

Čítať ďalej...

Presadzovanie aktu o digitálnych službách: Komisia otvára Európske centrum pre transparentnosť algoritmov

Spoločné výskumné centrum Komisie v španielskej Seville oficiálne inaugurovalo Európske centrum pre transparentnosť algoritmov (ECAT)

Na podujatí sa zišli zástupcovia inštitúcií Únie, akademickej obce, občianskej spoločnosti a priemyslu. Diskutovali o hlavných výzvach a celospoločenskom význame dohľadu nad využívaním algoritmov. Po videopríhovore komisára pre vnútorný trh Thierryho Bretona malo publikum príležitosť oboznámiť sa s aktuálnou i plánovanou prácou centra ECAT.

Úloha ECAT podľa aktu o digitálnych službách

Akt o digitálnych službách ukladá spoločnostiam, ktoré Európska komisia určila ako veľmi veľké online platformy a veľmi veľké online vyhľadávače, požiadavky na riadenie rizika. Určené platformy podľa tohto rámca budú povinné identifikovať, analyzovať a zmierňovať širokú škálu systémových rizík, ktoré sa na nich môžu vyskytnúť. Ide o to, ako môžu ich služby zvyšovať mieru nezákonného obsahu online a dezinformácie, až po vplyv na slobodu prejavu médií. Rovnako musia posudzovať a zmierňovať konkrétne riziká spojené s rodovo motivovaným násilím a ochranou maloletých a ich duševného zdravia online. Plány určených platforiem a vyhľadávačov na zmierňovanie rizika budú predmetom nezávislého auditu a dohľadu, ktorý bude vykonávať Európska komisia.    

ECAT bude Komisii poskytovať interné technické a vedecké odborné poznatky v snahe zaručiť, aby veľmi veľké online platformy a veľmi veľké online vyhľadávače pri svojich algoritmických systémoch spĺňali požiadavky na riadenie a zmierňovanie rizík i transparentnosti stanovené v akte o digitálnych službách. Okrem iných úloh to zahŕňa vykonávanie technických analýz a posudzovania algoritmov. Medzidisciplinárny tím dátových vedcov, odborníkov na umelú inteligenciu, odborníkov v oblasti sociálnych vied a právnych expertov spojí svoje sily pri posudzovaní fungovania algoritmov a navrhne najlepšie postupy na zmiernenie ich vplyvu. Je to nevyhnutný predpoklad, ak chceme zaručiť dôkladnú analýzu správ o transparentnosti a sebahodnotenia z hľadiska rizík, ktoré predkladajú určené spoločnosti. Takisto prácu tímu potrebujeme ako základ na vykonanie inšpekcií systémov daných spoločností, keď si ich Komisia vyžiada.

Túto úlohu nemožno splniť bez špecializovanej kapacity na výskum a formulovanie prognóz, ktoré sú takisto základom koncepcie centra ECAT. Výskumníci JRC budú vychádzať zo svojich dlhodobých odborných znalostí v oblasti umelej inteligencie a ďalej ich prehĺbia. Využili sa už pri príprave iných dôležitých predpisov, akým je akt o umelej inteligencii či koordinovaný plán v oblasti umelej inteligencie a jeho preskúmanie v roku 2021. Výskumníci centra ECAT sa nezamerajú len na odhaľovanie a riešenie systémových rizík spojených s veľmi veľkými online platformami a veľmi veľkými online vyhľadávačmi, ale takisto budú skúmať dlhodobý vplyv algoritmov na spoločnosť.

Súvislosti

Komisia 15. decembra 2020 predložila návrh aktu o digitálnych službách spolu s návrhom aktu o digitálnych trhoch ako komplexný rámec na zaistenie bezpečnejšieho a spravodlivejšieho digitálneho priestoru pre všetkých. Po politickej dohode spoluzákonodarcov EÚ z apríla 2022 akt o digitálnych službách nadobudol účinnosť 16. novembra 2022. Platformy a vyhľadávače boli povinné uverejniť počet svojich mesačných aktívnych používateľov do 17. februára 2023. Komisia teraz uverejnené údaje analyzuje, aby mohla určiť veľmi veľké online platformy a veľmi veľké vyhľadávače. Keď ich určí, uloží im povinnosť do štyroch mesiacov splniť ustanovenia aktu o digitálnych službách, a predovšetkým predložiť svoje prvé posúdenie rizika. Od 17. februára 2024 sa akt o digitálnych službách začne vzťahovať na všetky sprostredkovateľské služby. Do rovnakého dátumu budú členské štáty povinné vymenovať koordinátorov digitálnych služieb.

Akt o digitálnych službách sa vzťahuje na všetky digitálne služby, ktoré spájajú spotrebiteľov s tovarom, službami alebo obsahom. Vytvára nové komplexné povinnosti pre online platformy s cieľom znižovať rozsah škôd a bojovať proti rizikám v online prostredí, zavádza silnú ochranu práv používateľov v online prostredí a pre digitálne platformy buduje jedinečný nový rámec transparentnosti a zodpovednosti. Tieto pravidlá, ktoré boli navrhnuté ako ucelený a jednotný súbor pravidiel pre EÚ, poskytnú používateľom novú ochranu a podnikom právnu istotu na celom jednotnom trhu. Akt o digitálnych službách je celosvetovo prvým regulačným súborom nástrojov svojho druhu a poslúži aj ako medzinárodné referenčné kritérium pre regulačný prístup k online sprostredkovateľom.

Ďalšie informácie

Európske centrum pre transparentnosť algoritmov (ECAT)

Znenie aktu o digitálnych službách z Úradného vestníka EÚ

Akt o digitálnych službách – otázky a odpovede

Informačný prehľad o akte o digitálnych službách

Balík právnych predpisov o digitálnych službách;  

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login