Európska komisia začína celoúnijnú verejnú konzultáciu o európskom pláne boja proti rakovine

Európska komisia začína celoúnijnú verejnú konzultáciu o európskom pláne boja proti rakovine. Konzultácia pomôže vytvoriť plán, určiť kľúčové oblasti a preskúmať možnosti budúcich opatrení.

V Európskej únii každoročne diagnostikujú rakovinu u 3,5 milióna osôb. Ide o vážny zdravotný problém, ktorý sa bude priamo dotýkať 40 % občanov EÚ, a teda zásadne ovplyvní európske systémy zdravotnej starostlivosti a hospodárstva. Keďže však až v 40 % prípadov sa rakovina pripisuje príčinám, ktorým možno predchádzať, priestor na prijímanie opatrení a potenciál znížiť počet prípadov v EÚ sú obrovské. Ako avizovala predsedníčka von der Leyenová vo svojich politických usmerneniach a ako sa uvádza v poverovacom liste komisárky pre zdravie a bezpečnosť potravín Stelly Kyriakidesovej, Komisia predloží európsky plán na zmiernenie utrpenia spôsobeného touto chorobou a podporí členské štáty pri zlepšovaní boja proti rakovine a starostlivosti o pacientov s rakovinou.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla: „Všetci máme priateľa, kolegu či príbuzného, ktorý si tým prešiel. Všetci sme zažili rovnaký pocit smútku a bezmocnosti. Môžeme však niečo urobiť – individuálne a kolektívne, na úrovni členského štátu a prostredníctvom Európskej únie. Samozrejme, nestojíme na úplnom začiatku. Môžeme však urobiť viac, než robíme v súčasnosti. Dnes, pri príležitosti Svetového dňa boja proti rakovine, sa vydávame na spoločnú cestu, ktorá povedie k európskemu akčnému plánu boja proti rakovine. Spoločne môžeme dosiahnuť zmenu vďaka prevencii a výskumu, novej stratégii v oblasti údajov a rovnakému zaobchádzaniu v celej Európe.“

Podpredseda Komisie Margaritis Schinas zodpovedný za podporu európskeho spôsobu života povedal: „Rakovina sa tak či onak týka nás všetkých. Podpora nášho európskeho spôsobu života je aj o hodnotách, dôstojnosti a synergiách, teda o tom, z čoho by mala vychádzať každá politika v oblasti boja proti rakovine. Európsky plán boja proti rakovine je novým významným úsilím o dosiahnutie tohto cieľa, lebo sa ním začína nová éra prevencie rakoviny a starostlivosti o pacientov s rakovinou. Spoločne vytvorme plán boja proti rakovine zameraný na pacienta, ktorý prinesie nádej a životné príležitosti všetkým pacientom, ich rodinám a priateľom v Európe. Tento boj môžeme vyhrať!“

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová poznamenala: „Problematika rakoviny je oblasť, v ktorej občania EÚ od nás očakávajú, že budeme prijímať rozhodujúce opatrenia. Európa, ktorá chce dosiahnuť viac, je Európa, ktorá načúva svojim občanom, ktorej záleží na ich životnej pohode. O tom je európsky plán boja proti rakovine – o zmene pre európskych občanov, pacientov a systémy zdravotnej starostlivosti. Plán bude úspešný len vtedy, ak sa v ňom budú plne angažovať občania, pacienti s rakovinou, zainteresované strany a aktéri na európskej, národnej a miestnej úrovni. Vyzývam všetkých, aby sa zapojili, nech je tento plán čo najambicióznejší a najefektívnejší. Spoločne môžeme dosiahnuť zmenu.“

Európsky plán boja proti rakovine, ktorý bude predložený do konca tohto roka, bude obsahovať opatrenia pre každú kľúčovú fázu tejto choroby:

  • preventívne opatrenia: prevencia je najjednoduchším a najúčinnejším spôsobom, ako znížiť výskyt rakoviny v EÚ. Preventívne opatrenia by mohli zahŕňať lepší prístup k zdravému stravovaniu a zaočkovanosti; opatrenia na zníženie environmentálnych rizikových faktorov, ako je znečistenie a vystavenie chemikáliám; výskum a zvyšovanie informovanosti,
  • včasné odhaľovanie a včasná diagnostika: opatrenia na zvýšenie šance na lepší zdravotný výsledok pomocou včasnej diagnostiky by mohli zahŕňať zväčšenie pokrytia cieľovej populácie pre skríning rakoviny; častejšie využívanie digitálnych riešení a technická podpora pre členské štáty,
  • liečba a starostlivosť: opatrenia na zlepšenie výsledkov starostlivosti o pacientov s rakovinou a liečby rakoviny by mohli zahŕňať zlepšenie prístupu ku kvalitnej liečbe a zavádzanie nových spôsobov liečby; opatrenia na zaistenie dostupnosti a cenovej prijateľnosti základných liekov; inovácie a výskum,
  • kvalita života: opatrenia na zabezpečenie čo najvyššej kvality života pre pacientov s rakovinou, osoby, ktoré prekonali rakovinu, a opatrovateľov by mohli zahŕňať opatrenia na zlepšenie profesijnej reintegrácie; predchádzanie diskriminácii; poskytovanie paliatívnej starostlivosti a odovzdávanie najlepších postupov.

Ďalšie kroky

Cieľom verejnej konzultácie je umožniť občanom a zainteresovaným stranám v EÚ prispieť a vyjadriť sa k spôsobom, ako najlepšie riešiť túto otázku v EÚ. Výsledky verejnej konzultácie budú podkladom pre návrh európskeho plánu boja proti rakovine a pomôžu určiť oblasti a rozsah budúcich opatrení. Konzultácia bude prebiehať dvanásť týždňov. Okrem verejnej konzultácie Komisia dnes začína aj konzultáciu o postupe zostavovania plánu, ktorá bude prebiehať štyri týždne.

Do júla budú prebiehať diskusie s členskými štátmi o konkrétnych prvkoch plánu, ako aj cielené konzultácie so zainteresovanými stranami. Európsky plán boja proti rakovine bude predložený do konca tohto roka.

Súvislosti

Boj proti rakovine má pre budúcnosť Európy zásadný význam. Nové ochorenie na rakovinu sa v EÚ diagnostikuje každých 9 sekúnd. Po kardiovaskulárnych chorobách je rakovina druhou najčastejšou príčinou úmrtia. Výskyt rakoviny navyše spôsobuje obrovskú záťaž pre systémy zdravotnej starostlivosti a sociálne systémy, vytvára tlak na štátne rozpočty a má negatívny vplyv na produktivitu a rast hospodárstva vrátane zdravia pracovnej sily v EÚ. Ide o komplexnú chorobu spôsobenú kombináciou viacerých faktorov vrátane genetickej predispozície, vplyvov životného prostredia alebo životného štýlu a infekčných mikroorganizmov. Do roku 2035 by sa počet ochorení na rakovinu mohol zdvojnásobiť a ak sa neprijmú ďalšie opatrenia, rakovina by sa mohla stať hlavnou príčinou úmrtí v Európskej únii. Štyridsiatim percentám všetkých prípadov rakoviny však možno predísť, ak sa vykonajú odporúčania na zníženie rizika špecifikované v Európskom kódexe proti rakovine.

Čítať ďalej...

Prvý rok dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom priniesol nárast vývozu EÚ

Uplynul rok od nadobudnutia platnosti dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom. Počas prvých desiatich mesiacov jej vykonávania sa vývoz z EÚ do Japonska v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku zvýšil o 6,6 %. Rástol tak výraznejšie ako v predchádzajúcich troch rokoch, v ktorých sa v priemere zvyšoval o 4,7 % (údaje Eurostatu). Vývoz z Japonska do Európy vzrástol v rovnakom období o 6,3 %.

Komisár pre obchod Phil Hogan v tejto súvislosti uviedol: „Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom prináša prospech občanom, zamestnancom, poľnohospodárom a podnikom v Európe aj v Japonsku. Otvorenosť, dôvera a odhodlanie dodržiavať stanovené pravidlá pomáhajú zaistiť udržateľný rast obchodu. EÚ je a naďalej bude najväčším a najaktívnejším obchodným zoskupením na svete. Je považovaná za dôveryhodného bilaterálneho partnera vo viac než 70 krajinách, s ktorými sme vybudovali najväčšiu svetovú obchodnú sieť.“

V niektorých odvetviach bol rast vývozu v tom istom období ešte výraznejší:

  • Vývoz mäsa sa zvýšil o 12 %, pričom bravčového mäsa sa vyviezlo viac o 12,6 % a vývoz mrazeného hovädzieho mäsa sa viac ako strojnásobil.
  • Vývoz mliečnych výrobkov vzrástol o 10,4 % (vrátane zvýšenia vývozu masla o 47 %).
  • Vývoz nápojov sa zvýšil o 20 %, pričom vývoz vína vzrástol o 17,3 %.
  • V prípade vývozu kožených výrobkov došlo k nárastu o 14 % a v prípade vývozu odevov o 9,5 %.
  • Vývoz elektrických strojov, ako sú telekomunikačné zariadenia, pamäťové zariadenia a elektronické obvody, sa zvýšil o 16,4 %.

Dohoda o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom prináša európskym podnikom všetkých veľkostí nové príležitosti na vývoz do Japonska. Odstraňuje veľkú väčšinu ciel vo výške 1 miliardy eur, ktoré sa každý rok ukladali na vývoz z EÚ do Japonska. Po jej úplnom vykonaní zruší Japonsko clá na 97 % tovaru dovážaného z EÚ a ročný objem obchodu medzi EÚ a Japonskom by sa mohol zvýšiť o takmer 36 miliárd eur.

Medzi oblasti, ktoré môžu profitovať z dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom, patria napríklad:

  • Španielske kožené výrobky: takmer dve tretiny príjmov španielskej obuvníckej spoločnosti Masaltos pochádzajú z predaja v zámorských krajinách, pričom podiel Japonska predstavuje 4 %. Zníženie nákladov pre vývozcov luxusných výrobkov, ktoré dohoda o hospodárskom partnerstve priniesla, prispelo k zvýšeniu jej konkurencieschopnosti na japonskom trhu.
  • Francúzske semená: francúzska spoločnosť HEM-Pit je poľnohospodárske družstvo, ktoré sa špecializuje na výrobu a certifikáciu semien. Posledné štyri roky táto spoločnosť spolupracovala so združením Hokkaido Hemp Association na obnovení tradičného pestovania konopy v Japonsku. Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom by mohla prispieť k rozvoju podnikania medzi spoločnosťou HEMP-IT a japonskými poľnohospodármi v oblasti šľachtenia odrôd konopy bez THC.
  • Írske hovädzie mäso: Bord Bia, Írska rada pre potraviny, propaguje hovädzie mäso z EÚ v rámci projektu spolufinancovaného Európskou úniou. Cieľom kampane je zvýšiť v Japonsku povedomie o prísnych európskych normách v oblasti bezpečnosti, kvality a udržateľnosti potravín. Vďaka dohode o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom sa clá na hovädzie mäso počas obdobia jej platnosti postupne znížia na 9 %. Írske výrobky z hovädzieho mäsa sa tak budú môcť predávať za konkurenčné ceny.

Ďalšie príklady odvetví a spoločností z iných členských štátov nájdete tu.

Súvislosti

Dohoda o hospodárskom partnerstve vytvára nové príležitosti pre európskych poľnohospodárov a výrobcov potravín a zároveň plne chráni záujmy EÚ. Vďaka dohode sa 211 veľmi kvalitných potravín a nápojov z EÚ (s tzv. zemepisným označením) teraz môže predávať pod vlastným menom v Japonsku a je zaistená ich ochrana pred napodobňovaním.

EÚ okrem toho získala lepší prístup k verejným zákazkám v Japonsku, ktoré je jedným z najväčších trhov verejného obstarávania na svete. Dohoda tiež ponúka lepšie podmienky pre poskytovateľov služieb, väčšiu mobilitu zamestnancov podnikov a rámec umožňujúci vzájomné uznávanie odborných kvalifikácií.

EÚ a Japonsko sa dohodli aj na stanovení ambicióznych noriem v oblasti udržateľného rozvoja a po prvýkrát i na osobitnom záväzku týkajúcom sa Parížskej dohody o zmene klímy.

Čítať ďalej...

Nákupy cez internet: Komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa vyzývajú obchodníkov zosúladiť svoju informačnú politiku s právnymi predpismi EÚ

Európska komisia zverejnila výsledky skríningu v celej EÚ, ktorý pozostával z „previerok“ v takmer 500 elektronických obchodoch predávajúcich oblečenie a obuv, nábytok, výrobky pre domácnosť a elektrické spotrebiče. Previerky vykonali orgány na ochranu spotrebiteľov v spolupráci s Komisiou v 27 krajinách. Zo zistení vyplýva, že dve tretiny skontrolovaných webových lokalít nespĺňajú základné práva spotrebiteľov v EÚ.

Komisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti uviedol: „Je neprijateľné, aby európski spotrebitelia neboli v 2 z 3 internetových obchodov riadne informovaní o svojich právach v prípade online zásielok. Práva EÚ, ako napríklad právo na vrátenie tovaru do 14 dní, zvyšujú dôveru spotrebiteľov v nakupovanie online. Preto nesmú byť ukryté v textoch písaných malými písmenami.“

Smernica EÚ o právach spotrebiteľov zaručuje každému spotrebiteľovi pri internetovom nákupe právo dostávať jasné, správne a zrozumiteľné informácie o podmienkach dodania tovaru, podmienkach odstúpenia od zmluvy a o právnej záruke v prípade, že je výrobok poškodený. 

Hlavné zistenia skríningu:

  • viac ako štvrtina zistených webových lokalít neupozornila spotrebiteľov na možnosti odstúpenia od zmluvy, a tak nesplnila požiadavku oznamovať ich jasne a zrozumiteľne a upozorniť na právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní od prevzatia tovaru bez udania dôvodu, 

  • takmer polovica zistených webových lokalít neuvádzala jasne lehotu na vrátenie tovaru do 14 dní od okamihu, keď kupujúci oznámi obchodníkovi svoj úmysel odstúpiť od zmluvy, 

  • na stránkach viac ako pätiny zistených webových lokalít nebola pôvodne uvádzaná cena konečná, pretože neobsahovala dodatočné poplatky za doručenie, poštovné či iné služby, ani informácie o možnosti účtovania týchto poplatkov, 

  • viac ako jedna tretina zistených webových lokalít neinformovala spotrebiteľov o minimálnej 2-ročnej zákonnej záruke na opravu, výmenu alebo vrátenie peňazí za tovar, ktorý bol doručený poškodený (aj keď sa poškodenie prejaví neskôr), 

  • napriek tomu, že zákony EÚ umožňujú obchodníkom uvádzať na svojich stránkach ľahko prístupný odkaz na platformu riešenia sporov online a informovať spotrebiteľov o ich možnostiach v prípade sporu, na stránkach takmer 45 % všetkých webových lokalít tento odkaz chýba, 

  • jedna pätina zo zistených webových stránok nerešpektovala nariadenie o geografickom blokovaní, konkrétne zásadu „nakupovať ako miestni“, umožňujúcu spotrebiteľom objednať si tovar aj na webových stránkach obchodu, ktorý tovar do krajiny ich pobytu nedoručuje, no môže ho doručiť na adresu v krajine, v ktorej ho ponúka.

Vnútroštátne orgány teraz uvedené nedostatky dôkladne prešetria a požiadajú obchodníkov, aby svoje stránky opravili. Úlohou orgánov na ochranu spotrebiteľa je zabezpečiť, aby obchodníci dodržiavali predpisy a v prípade potreby ich k tomu priviesť využitím existujúcich vnútroštátnych postupov.

 

Kontext

Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) združuje orgány zodpovedné za presadzovanie právnych predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa, aby chránila záujmy spotrebiteľov vo všetkých krajinách EÚ, ako aj na Islande, v Lichtenštajnsku a Nórsku. Pri cezhraničných sporoch sa činnosť orgánov koordinuje na úrovni EÚ.

Nové nariadenie CPC platí od 17. januára 2020 a orgánom na ochranu spotrebiteľov v členských štátoch poskytuje väčšie právomoci a zlepšuje ich spoluprácu s Európskou komisiou v boji proti nekalým praktikám voči spotrebiteľom.

Previerky v rámci EÚ vykonáva sieť orgánov spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa každoročne na základe spoločného dotazníka vypracovaného Európskou komisiou. Zameriava sa na najčastejšie dôvody, ktoré spotrebitelia uvádzajú vo svojich sťažnostiach. Cieľom je skontrolovať čo najviac internetových obchodov tak, aby sa pokryla veľká časť trhu.

Čítať ďalej...

Bezpečné siete 5G: Otázky a odpovede o súbore nástrojov EÚ

Prečo je kybernetická bezpečnosť sietí 5G dôležitá?

5G je jedným z najdôležitejších faktorov, ktoré umožnia zavádzanie nových digitálnych služieb, a tak bude v nasledujúcich rokoch zohrávať kľúčovú úlohu pri rozvoji nášho digitálneho hospodárstva a spoločnosti. 5G potenciálne ovplyvní takmer každý aspekt života občanov EÚ – od personalizovanej zdravotnej starostlivosti cez presné poľnohospodárstvo a inteligentné energetické siete až po prepojenú mobilitu. Siete 5G však zároveň ponúkajú viac potenciálnych vstupných miest pre útočníkov – okrem iného z dôvodu menej centralizovanej architektúry, výpočtovej sily špičkovej inteligencie, potreby väčšieho počtu antén a zvýšenej závislosti od softvéru. Zaistenie bezpečnosti budúcich sietí 5G EÚ je preto mimoriadne dôležité.

Hoci za bezpečné zavádzanie technológie 5G sú vo veľkej miere zodpovední prevádzkovatelia a za národnú bezpečnosť zasa členské štáty, bezpečnosť sietí je strategicky dôležitá pre celú EÚ. Koordinovaný prístup založený na spoľahlivých bezpečnostných opatreniach na vnútroštátnej i celoúnijnej úrovni pomôže Európe zostať jedným z vedúcich regiónov pri zavádzaní 5G.

V čom spočíva súbor nástrojov EÚ pre kybernetickú bezpečnosť sietí 5G?

Cieľom tohto súboru nástrojov EÚ zameraného na kybernetickú bezpečnosť 5G je identifikovať koordinovaný európsky prístup založený na spoločnom súbore opatrení v záujme zmiernenia hlavných kyberneticko-bezpečnostných rizík spojených so sieťami 5G, ktoré boli identifikované v správe EÚ o koordinovanom posúdení rizík. Okrem toho je účelom poskytnúť usmernenia pri výbere a prioritizácii opatrení, ktoré by mali byť súčasťou vnútroštátnych a únijných plánov na zmiernenie rizík. Konečným cieľom je vytvoriť spoľahlivý a objektívny rámec bezpečnostných opatrení, ktorý zaručí primeranú úroveň kybernetickej bezpečnosti sietí 5G v celej EÚ vďaka koordinovaným prístupom členských štátov. Prijatý prístup je založený na posúdení rizika a výlučne na bezpečnostných dôvodoch. Plne rešpektuje otvorenosť vnútorného trhu EÚ pod podmienkou dodržiavania bezpečnostných požiadaviek EÚ.

Aké sú hlavné závery predložené v rámci tohto súboru nástrojov?

V rámci súboru nástrojov sa odporúča viacero kľúčových opatrení pre členské štáty a/alebo Komisiu.

Členské štáty sa dohodli, že zavedú opatrenia (vrátane príslušných právomocí vnútroštátnych orgánov) s cieľom vhodne a primerane reagovať na už zistené, ako aj možné budúce riziká. Dohodli sa najmä na tom, že budú môcť obmedziť a zakázať dodávky, zavádzanie a prevádzku zariadení siete 5G a/alebo na ne uložiť osobitné požiadavky a podmienky v súlade s prístupom založeným na riziku. Predovšetkým by mali:

  • posilniť bezpečnostné požiadavky na prevádzkovateľov mobilných sietí (napr. prísne kontroly prístupu, pravidlá bezpečnej prevádzky a monitorovania, obmedzenia outsourcingu špecifických funkcií atď.),
  • posúdiť rizikový profil dodávateľov a následne uplatňovať primerané obmedzenia pre dodávateľov, ktorí sa považujú za vysokorizikových, vrátane potrebných výnimiek na účinné zmiernenie rizík. To sa týka kľúčových aktív vymedzených ako kritické a citlivé v rámci celoúnijného koordinovaného posúdenia rizík (napr. základné sieťové funkcie, funkcie sieťového riadenia a zosúladenia a funkcie sieťového prístupu),
  • zabezpečiť, aby každý hospodársky subjekt mal primeranú stratégiu viacerých dodávateľov s cieľom zabrániť akejkoľvek väčšej závislosti od jedného dodávateľa (alebo dodávateľov s podobným rizikovým profilom) alebo ju minimalizovať, zabezpečiť primeranú rovnováhu dodávateľov na vnútroštátnej úrovni a zabrániť závislosti od dodávateľov, ktorí sa považujú za vysokorizikových; v tejto súvislosti treba zároveň zabrániť akejkoľvek odkázanosti na jediného dodávateľa, a to aj podporou väčšej interoperability zariadení.

V súbore nástrojov sa odporúča, aby Komisia spolu s členskými štátmi prispela k:

  • zachovaniu rôznorodého a udržateľného dodávateľského reťazca 5G s cieľom zabrániť dlhodobej závislosti, a to aj prostredníctvom:

– plného využívania existujúcich nástrojov EÚ, najmä preverovaním potenciálnych priamych zahraničných investícií, ktoré majú vplyv na kľúčové aktíva 5G, a tým, že sa bude brániť narúšaniu trhu dodávok 5G vyplývajúcemu z potenciálneho dumpingu alebo subvencií, a

– ďalšieho posilnenia kapacít EÚ v oblasti technológií 5G a budúcich generácií s využitím príslušných programov a financovania EÚ,

  • uľahčeniu koordinácie medzi členskými štátmi, pokiaľ ide o normalizáciu, s cieľom dosiahnuť konkrétne bezpečnostné ciele a rozvíjať príslušné systémy certifikácie v celej EÚ v záujme podpory bezpečnejších produktov a procesov.

Aké rôzne opatrenia sa identifikujú v súbore nástrojov EÚ?

V súbore nástrojov sa identifikujú a poskytujú plány na zmiernenie rizík v prípade každej z deviatich rizikových oblastí opísaných v správe EÚ o koordinovanom posúdení rizík. Pozostávajú z možných kombinácií strategických a technických opatrení.

  • Strategické opatrenia vymedzené v súbore nástrojov siahajú od opatrení týkajúcich sa posilnených regulačných právomocí pre orgány, aby mohli kontrolovať obstarávanie a zavádzanie sietí, cez konkrétne opatrenia na riešenie rizík súvisiacich s netechnickou zraniteľnosťou (napr. riziko zasahovania zo strany štátnych alebo štátom podporovaných aktérov z krajín mimo EÚ) až po posudzovanie rizikového profilu dodávateľov a podporu iniciatív na stimuláciu rozvoja udržateľných a rôznorodých dodávateľov 5G.
  • Technické opatrenia identifikované v súbore nástrojov siahajú od zabezpečenia prísnej kontroly prístupu a bezpečného riadenia, prevádzky a monitorovania siete až po používanie certifikácie komponentov a/alebo procesov siete 5G.
  • Podporné akcie sa vzťahujú na opatrenia v oblasti noriem 5G, posilnenie schopností v oblasti testovania a auditu, zlepšenie koordinačného úsilia v prípade incidentov či zaistenie úplného zohľadnenia kyberneticko-bezpečnostných rizík pri projektoch 5G financovaných zo zdrojov EÚ. Tieto podporné akcie môžu uľahčovať, podporovať a zvyšovať účinnosť strategických a technických opatrení.

Čo je to plán na zmiernenie rizík?

V súbore nástrojov sa identifikujú a poskytujú plány na zmiernenie rizík v prípade každej z deviatich rizikových oblastí opísaných v správe EÚ o koordinovanom posúdení rizík. Tieto plány pozostávajú z možných kombinácií strategických a/alebo technických opatrení (spolu s príslušnými podpornými opatreniami) určených na zníženie bezpečnostného rizika.

Sú opatrenia v rámci súboru nástrojov povinné?

Súbor nástrojov EÚ zameraný na kybernetickú bezpečnosť 5G je dokument, ktorý vypracovala a schválila skupina pre spoluprácu v oblasti sieťovej a informačnej bezpečnosti. Tú tvoria zástupcovia všetkých orgánov členských štátov, Komisie a Agentúry EÚ pre kybernetickú bezpečnosť. Rozvoj koordinovaného prístupu EÚ ku kybernetickej bezpečnosti sietí 5G je založený na pevnom odhodlaní členských štátov aj Komisie, že súbor odporúčaných opatrení budú využívať a plne uplatňovať. V súbore nástrojov sa stanovuje presná a objektívna metodika na riešenie hrozieb identifikovaných pri posúdení rizík, ktoré EÚ uverejnila v októbri 2019, pričom sa rešpektujú právomoci členských štátov v tejto oblasti.

Zároveň je zavádzanie a prevádzka sietí 5G záležitosťou národnej bezpečnosti. Členské štáty môžu zájsť nad rámec toho, čo sa navrhuje v súbore nástrojov, ak to uznajú za vhodné.

Ako sa bude realizovať súbor nástrojov EÚ?

Na účinné zmiernenie zistených rizík je potrebná vhodná kombinácia rôznych druhov opatrení. Členské štáty budú musieť prijať celý rad opatrení na zmiernenie rizík, ak máme účinne riešiť bezpečnostné hrozby súvisiace so sieťami 5G. Opatrenia sa môžu vykonávať formou vnútroštátnych alebo celoštátnych postupov v závislosti od konkrétneho opatrenia či akcie. Niektoré opatrenia možno priamo zaviesť alebo posilniť na vnútroštátnej úrovni, zatiaľ čo iné si môžu vyžadovať ďalšie alebo spoločné opatrenia na úrovni EÚ v súlade s príslušnými právomocami jednotlivých štátov a EÚ.

Rieši sa v súbore nástrojov riziko interferencie zo strany tretích krajín?

Súbor nástrojov rieši všetky riziká identifikované v koordinovanom posúdení rizík EÚ vrátane hrozieb súvisiacich s interferenciou z tretej krajiny prostredníctvom dodávateľského reťazca 5G. Nezameriava sa na žiadneho konkrétneho dodávateľa ani krajinu. V záujme zmiernenia tohto konkrétneho rizika sa v súbore nástrojov odporúča, aby všetky členské štáty prijali tieto kroky:

1. posúdiť rizikový profil dodávateľov so zreteľom na kritériá stanovené v koordinovanom posúdení rizík na úrovni EÚ;

2. následne uplatňovať primerané obmedzenia pre dodávateľov, ktorí sa považujú za vysokorizikových, vrátane potrebných výnimiek na účinné zmiernenie rizík. To sa týka kľúčových aktív vymedzených ako kritické a citlivé (napr. základné sieťové funkcie, funkcie sieťového riadenia a zosúladenia a funkcie sieťového prístupu).

 

Ako dopĺňa oznámenie Komisie súbor nástrojov EÚ?

V oznámení Komisie sa schvaľuje súbor nástrojov EÚ a navrhuje sa, ako postupovať pri jeho zavádzaní. Okrem toho bude Komisia v súlade s tým, ako to vyžaduje daný dokument, v prípade potreby konať s využitím všetkých nástrojov, ktoré má k dispozícii, aby zaistila bezpečnosť infraštruktúry a dodávateľského reťazca 5G. Medzi tieto nástroje patria:

  • pravidlá v oblasti telekomunikácií a kybernetickej bezpečnosti, napr. podpora podľa pravidiel o elektronickej komunikácii, vrátane zohľadnenia vykonávacích aktov o technických a organizačných bezpečnostných opatreniach,
  • koordinácia v oblasti normalizácie, napr. pokiaľ ide o účasť v normalizačných orgánoch, a podpora interoperability prostredníctvom otvorených rozhraní,
  • certifikácia na úrovni celej EÚ podľa aktu EÚ o kybernetickej bezpečnosti,
  • skríning priamych zahraničných investícií na ochranu európskeho dodávateľského reťazca 5G,
  • nástroje na ochranu obchodu: monitorovanie trhu a opatrenia na ochranu aktérov EÚ na trhu s technológiami 5G proti potenciálnym praktikám narúšajúcim obchod (dumping alebo subvencovanie),
  • pravidlá hospodárskej súťaže: monitorovanie trhu v záujme konkurencieschopnosti, a to aj vo vzťahu k možným situáciám odkázanosti na jedného dodávateľa,
  • verejné obstarávanie, ktorým sa zabezpečí, aby sa pri zadávaní verejných zákaziek, ako aj v rámci programov financovania EÚ náležite zohľadňovali bezpečnostné aspekty a aby príjemcovia dodržiavali príslušné bezpečnostné požiadavky,
  • plné využívanie reakcie na incidenty a rámcov krízového riadenia na úrovni EÚ v prípade kybernetických incidentov veľkého rozsahu,
  • väčší objem investícií do výskumu, inovácií a technológií zavádzania.

 

Aké nástroje sú na úrovni EÚ dostupné na ochranu sietí 5G?

EÚ už disponuje celou škálou nástrojov na ochranu elektronických komunikačných sietí:

telekomunikačnom rámci EÚ možno telekomunikačným operátorom ukladať rôzne povinnosti. Od členských štátov sa vyžaduje, aby zaistili integritu a bezpečnosť verejných komunikačných sietí a aby verejné komunikačné siete alebo služby prijímali opatrenia na riadenie bezpečnostných rizík. V rámci sa takisto stanovuje, že príslušné vnútroštátne regulačné orgány majú právomoci vydávať záväzné usmernenia a zabezpečovať dodržiavanie týchto povinností.

Európsky kódex elektronických komunikácií, ktorý nahradí súčasný rámec od 21. decembra 2020, zachováva a rozširuje bezpečnostné ustanovenia súčasného rámca a zavádza vymedzenia pojmov týkajúcich sa bezpečnosti sietí a služieb a bezpečnostných incidentov. V kódexe sa okrem toho stanovuje, že bezpečnostné opatrenia by mali zohľadňovať všetky relevantné aspekty určitých prvkov v takých oblastiach, ako je bezpečnosť sietí a zariadení, riešenie bezpečnostných incidentov, riadenie kontinuity činností, monitorovanie, audit a testovanie, ako aj súlad s medzinárodnými normami.

smernici o sieťovej a informačnej bezpečnosti sa vyžaduje, aby prevádzkovatelia základných služieb v iných oblastiach (energetika, financie, zdravotná starostlivosť, doprava, poskytovatelia digitálnych služieb atď.) prijali primerané bezpečnostné opatrenia a oznamovali závažné incidenty príslušnému vnútroštátnemu orgánu. V smernici sa takisto stanovuje koordinácia medzi členskými štátmi v prípade cezhraničných incidentov ovplyvňujúcich prevádzkovateľov, ktorí patria do jej rozsahu pôsobnosti. V dnes prijatom pracovnom programe Komisie sa oznamuje revízia smernice do konca roku 2020.

Akt o kybernetickej bezpečnosti, ktorý nadobudol účinnosť v júni 2019, vytvára rámec pre európske systémy kyberneticko-bezpečnostnej certifikácie výrobkov, procesov a služieb. Po zavedení systémov certifikácie budú môcť výrobcovia okrem iného preukázať, že zahrnuli osobitné ochranné prvky do počiatočných fáz navrhovania výrobkov, a používatelia sa budú môcť na úrovni celej EÚ uistiť o úrovni zaručenia bezpečnosti. Rámec poskytuje základný podporný nástroj na podporu jednotných úrovní bezpečnosti. Umožňuje rozvoj systémov kyberneticko-bezpečnostnej certifikácie s cieľom reagovať na potreby používateľov zariadení a softvéru, ktoré využívajú 5G.

Komisia navyše bude podporovať realizáciu súboru nástrojov EÚ a v prípade potreby bude na žiadosť členských štátov konať s použitím všetkých nástrojov, ktoré má k dispozícii, aby zaistila bezpečnosť infraštruktúry 5G a dodávateľského reťazca (pozri aj predchádzajúcu otázku).

Aké sú ďalšie kroky?

Na základe odporúčania skupiny pre spoluprácu v oblasti sieťovej a informačnej bezpečnosti a oznámenia Komisie bude skupina pokračovať vo svojich úlohách. Konkrétne ide o tieto kroky:

  • Komisia vyzýva členské štáty, aby do 30. apríla 2020 prijali konkrétne a merateľné kroky na zavedenie viacerých kľúčových opatrení.
  • Komisia požiadala skupinu pre spoluprácu v oblasti sieťovej a informačnej bezpečnosti, aby do 30. júna 2020 vypracovala správu o stave vykonávania týchto kľúčových opatrení v jednotlivých členských štátoch.
  • Členské štáty by mali (v spolupráci s Komisiou) do 1. októbra 2020 posúdiť účinky odporúčania Komisie z marca 2019 s cieľom určiť oblasti, kde treba ďalej konať.

Spolu s Agentúrou EÚ pre kybernetickú bezpečnosť bude Komisia pri tomto úsilí aj naďalej poskytovať svoju plnú podporu.

 

Čítať ďalej...

Program Erasmus+ a jeho predchodcovia: zážitok, ktorý zmenil život 10 miliónom mladých Európanov!

Z najnovšie zverejnenej výročnej správy o programe Erasmus+ za rok 2018 vyplýva, že za posledné tri desaťročia zažilo viac ako 10 miliónov ľudí niečo, čo napokon mnohým z nich zmenilo život.

Podpredseda Komisie pre podporu európskeho spôsobu života Margaritis Schinas v tejto súvislosti uviedol: „Medzinárodné aktivity v oblastiach vzdelávania, mládeže a športu sú pre ľudí v celej Európe možnosťou, ako sa angažovať, vymieňať si skúsenosti a učiť. Erasmus+ je skvelým príkladom spoločného úspechu, ale nemali by sme ostať iba pri tom. Chceme viac účastníkov, väčšiu mobilitu, väčšiu rozmanitosť a viac príležitostí.“

Komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež Mariya Gabrielová dnes v Bruseli na otvorení podujatia venovaného novému programu Erasmus+ a určeného všetkým zainteresovaným stranám uviedla: „Erasmus+ sa stal pre naše mladšie generácie vstupnou bránou do Európy a do sveta. Je jedným z najvýraznejších úspechov EÚ: zjednocuje ľudí na celom kontinente, vytvára pocit spolupatričnosti a solidarity, zvyšuje kvalifikácie a zlepšuje vyhliadky jeho účastníkov.

S rozpočtom vo výške 2,8 mld. eur, čo je o 10 % viac ako v roku 2017, bol rok 2018 opäť rekordným. V roku 2018 bolo financovaných viac ako 23 500 projektov a celkovo sa podporila mobilita vyše 850 000 študentov, učňov, učiteľov a ľudí pracujúcich s mládežou. Do partnerských krajín na celom svete vycestovalo takmer 10 % zo 470 000 študentov, stážistov a zamestnancov vysokých škôl, ktorí dostali grant v akademickom roku 2017/2018.

Okrem vysokoškolských študentov a zamestnancov sa z programu Erasmus+ podporilo 40 000 učiteľov a zamestnancov škôl, 148 000 študentov odborného vzdelávania a prípravy, 8 400 pracovníkov v oblasti vzdelávania dospelých a 155 000 mladých ľudí a pracovníkov s mládežou.Z programu bolo financovaných aj 199 športových projektov, z ktorých 118 realizovali miestne športové organizácie. Program Erasmus+ podporuje každoročný Európsky týždeň športu, ktorý zaznamenal obrovský úspech s viac ako 50 000 podujatiami v celej Európe.

V nadväznosti na synergické účinky s Európskym rokom kultúrneho dedičstva 2018 boli mnohé akcie s podporou programu Erasmus+ venované významu európskeho kultúrneho dedičstva. Od roku 2018 je z programu Erasmus+ podporovaná aj iniciatíva uviesť európsky vzdelávací priestor do praxe do roku 2025. Iniciatíva „Európske univerzity“ zasa pomáha inštitúciám vysokoškolského vzdelávania vytvárať nové, pevné aliancie.

Kontext

Program Erasmus+ patrí spolu so svojimi predchodcami medzi najúspešnejšie programy EÚ. Od roku 1987 ponúkajú tieto programy mladým ľuďom príležitosti získať nové skúsenosti formou zahraničných pobytov. Súčasný program Erasmus+ (2014 – 2020) má rozpočet 14,7 miliardy eur a umožňuje 3,7 % mladých ľudí v EÚ študovať, absolvovať odbornú prípravu, získať pracovné skúsenosti a vykonávať dobrovoľnícku činnosť v zahraničí. Okruh účastníckych krajín programu sa rozšíril z 11 v roku 1987 na súčasných 34 (všetkých 28 členských štátov EÚ, ako aj Island, Lichtenštajnsko, Nórsko, Severné Macedónsko, Srbsko a Turecko). Program je otvorený aj pre partnerské krajiny z iných častí sveta.

Komisia predložila v máji 2018 svoj návrh nového ambiciózneho programu Erasmus, ktorým sa má jeho rozpočet v rámci budúceho dlhodobého rozpočtu EÚ na roky 2021 až 2027 zdvojnásobiť na 30 miliárd eur. Cieľom je zabezpečiť, aby bol program ešte inkluzívnejší, dostupnejší pre ľudí s rôznym zázemím a mal širší medzinárodný rozmer.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login