Komisia spúšťa platformu Fit for Future a pozýva odborníkov, aby sa zapojili

Európska komisia spustila platformu Fit for Future – skupinu expertov na vysokej úrovni, ktorá pomôže Komisii zjednodušiť existujúce právne predpisy EÚ a znížiť administratívnu záťaž pre občanov a podniky. Platforma takisto pomôže zabezpečiť, aby právne predpisy EÚ zostali nadčasové – vzhľadom na potrebu riešiť nové výzvy, ako napríklad digitalizáciu.

Maroš Šefčovič, podpredseda pre medziinštitucionálne vzťahy a strategický výhľad, v tejto súvislosti uviedol: „Po pandémii ochorenia COVID-19 bude obzvlášť dôležité zjednodušenie a zníženie záťaže, najmä pre MSP. Musíme preskúmať, ako môže digitalizácia prispieť k dosiahnutiu týchto cieľov a zároveň zabezpečiť, aby boli naše právne predpisy naďalej zamerané na budúcnosť a vhodné na riešenie nových výziev.

Platforma Fit for Future, ktorú tvorí vládna skupina a skupina zainteresovaných strán, združuje národných, regionálnych a miestnych zástupcov členských štátov, Výbor regiónov, Európsky hospodársky a sociálny výbor a skupiny zainteresovaných strán s praktickými odbornými znalosťami v rôznych oblastiach politiky.

Hneď po začiatku fungovania platformy bude môcť širšia verejnosť a zainteresované strany prispievať k jej práci na zjednodušovaní a znižovaní záťaže. Občania a zainteresované strany sa okrem toho môžu podeliť o svoje názory na existujúce právne predpisy, ako aj na návrhy nových politík EÚ prostredníctvom portálu Vyjadrite svoj názor.

Výzva na podávanie prihlášok na výber expertov

Komisia takisto uverejnila výzvu na podávanie prihlášok na výber expertov do skupiny zainteresovaných strán platformy Fit for Future. Jej členovia, vybraní prostredníctvom tejto výzvy, by mali byť osoby s vysokou odbornosťou pri vykonávaní právnych predpisov EÚ a mali by byť schopní zastupovať záujmy zdieľané rôznymi organizáciami zainteresovaných strán v ich oblasti. Budú zastupovať podniky, najmä malé a stredné podniky, sociálnych partnerov a organizácie občianskej spoločnosti, ktoré majú priame skúsenosti s uplatňovaním právnych predpisov Únie.

Prihlášky možno podávať do 19. júna 2020. Príslušné dokumenty sú k dispozícii tu:

Súvislosti

Komisia je v rámci svojho Programu regulačnej vhodnosti a efektívnosti (REFIT) odhodlaná zjednodušovať právne predpisy EÚ a znižovať zbytočné náklady. Vzhľadom na nové trendy a výzvy, napríklad digitalizáciu, je dôležité zabezpečiť, aby boli právne predpisy EÚ a jej ciele stále relevantné. Právne predpisy EÚ by mali prinášať maximálne možné výhody občanom a podnikom – najmä malým a stredným podnikom. 

Platforma Fit for Future je nástupcom platformy REFIT a vychádza z nadobudnutých skúseností. Platforma REFIT podporovala od roku 2015 do roku 2019 proces zjednodušovania právnych predpisov EÚ a znižovania regulačnej záťaže v záujme občianskej spoločnosti, podnikov a verejných orgánov. Vypracovávala pre Komisiu odporúčania, pričom zohľadňovala návrhy občanov aj zainteresovaných strán.

 

Viac informácií

Webová stránka lepšej právnej regulácie

Webový portál Vyjadrite svoj názor – Prihláste sa na odber e-mailových oznámení o nových verejných konzultáciách!

Webová stránka platformy Fit for Future

Čítať ďalej...

Komisia zintenzívňuje boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu

Európska komisia predstavila komplexný prístup na ďalšie posilnenie boja, ktorý EÚ vedie proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.

Komisia uverejnila ambiciózny a mnohostranný akčný plán konkrétnych krokov, ktoré prijme v nasledujúcich dvanástich mesiacoch, aby mohla lepšie presadzovať pravidlá EÚ v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, vykonávať nad nimi dohľad a koordinovať ich. Tento nový, komplexný prístup má odstrániť všetky zostávajúce nedostatky a prípadné slabé miesta pravidiel EÚ v tejto oblasti.

Výkonný podpredseda Komisie Valdis Dombrovskis v tejto súvislosti uviedol: „Musíme skoncovať s presakovaním špinavých peňazí do nášho finančného systému. Predložený komplexný a rozsiahly akčný plán ešte viac posilní náš obranný mechanizmus zameraný na boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Naše pravidlá a ich vykonávanie by mali byť nepriestrelné. Sme odhodlaní počas nasledujúcich 12 mesiacov vykonať všetky tieto kroky – a to rýchlo a cielene. Zároveň posilňujeme aj globálnu úlohu EÚ v oblasti tvorby medzinárodných štandardov súvisiacich s bojom proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.“

Komisia uverejnila aj transparentnejšiu, prepracovanú metodiku určovania vysokorizikových tretích krajín, ktoré majú strategické nedostatky vo svojich režimoch boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, a ktoré sú preto pre finančný systém EÚ významnou hrozbou. Posilní sa tým naša spolupráca s tretími krajinami a zabezpečí sa užšia spolupráca s Finančnou akčnou skupinou (FATF).

Komisia prijala aj nový zoznam tretích krajín, ktoré majú strategické nedostatky vo svojich rámcoch boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.

Akčný plán v oblasti komplexnej politiky EÚ na predchádzanie praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu

Akčný plán je založený na šiestich pilieroch, z ktorých každý je zameraný na zlepšenie celkového boja EÚ proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, ako aj na posilnenie globálnej úlohy EÚ v tejto oblasti. Kombináciou týchto šiestich pilierov sa zabezpečí, že pravidlá EÚ budú harmonizovanejšie, a teda účinnejšie. Tieto pravidlá budú podliehať lepšiemu dohľadu a medzi orgánmi členských štátov sa zlepší koordinácia.

Ide o týchto šesť pilierov:

  1. Účinné uplatňovanie pravidiel EÚ: Komisia bude naďalej pozorne monitorovať, ako členské štáty vykonávajú pravidlá EÚ, s cieľom zabezpečiť, aby vnútroštátne pravidlá zodpovedali čo najvyšším štandardom. Dnes ohlásený akčný plán zároveň nabáda Európsky orgán pre bankovníctvo (EBA), aby v plnej miere využil svoje nové právomoci v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu.
  2. Jednotný súbor pravidiel EÚ: hoci sú aktuálne pravidlá EÚ rozsiahle a účinné, členské štáty majú tendenciu ich uplatňovať každý inak. Rozchádzajúci sa výklad pravidiel preto vedie v našom systéme k medzerám, ktoré môžu zneužiť páchatelia trestnej činnosti. V snahe napraviť situáciu preto Komisia v prvom štvrťroku 2021 navrhne harmonizovanejší súbor pravidiel.
  3. Dohľad na úrovni EÚ: za dohľad nad pravidlami EÚ v tejto oblasti aktuálne zodpovedá jednotlivo každý členský štát, v dôsledku čoho sa v spôsobe dohľadu nad týmito pravidlami môžu objaviť nedostatky. V prvom štvrťroku 2021 Komisia navrhne zriadiť orgán dohľadu na úrovni EÚ.
  4. Koordinačný a podporný mechanizmus pre finančné spravodajské jednotky členských štátov: finančné spravodajské jednotky zohrávajú v členských štátoch kľúčovú úlohu pri identifikácii transakcií a činností, ktoré by mohli súvisieť s trestnou činnosťou. V prvom štvrťroku 2021 Komisia navrhne vytvorenie mechanizmu EÚ, ktorý pomôže ešte intenzívnejšie koordinovať a podporovať činnosť týchto orgánov.
  5. Presadzovanie trestnoprávnych ustanovení a výmeny informácií na úrovni EÚ: Na to, aby sa zabezpečila náležitá výmena informácií, je nevyhnutná justičná a policajná spolupráca postavená na nástrojoch a inštitucionálnych dojednaniach EÚ. V boji proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu môže svoju úlohu zohrávať aj súkromný sektor. Komisia vydá usmernenie o úlohe verejno-súkromných partnerstiev, v ktorom spresní a objasní výmenu informácií.
  6. Úloha EÚ v globálnom meradle: EÚ sa v rámci Finančnej akčnej skupiny a po celom svete aktívne zapája do vytvárania medzinárodných štandardov v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Zároveň sme odhodlaní zintenzívniť úsilie, aby sme v tejto oblasti boli jedinečným globálnym aktérom. EÚ bude musieť predovšetkým zmeniť svoj prístup k tým tretím krajinám, ktoré majú nedostatky vo svojich režimoch boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, a ktoré sú preto hrozbou pre jednotný trh. Nová metodika, ktorá bola dnes vydaná spolu s týmto akčným plánom, na to poskytuje Únii potrebné nástroje. Kým sa táto revidovaná metodika nezačne uplatňovať, dnes aktualizovaný zoznam EÚ bude viac zodpovedať poslednému zoznamu Finančnej akčnej skupiny (FATF).

V snahe o inkluzívnu diskusiu o podobe týchto politík začala Komisia dnes verejné konzultácie o akčnom pláne. Orgány, zainteresované strany a občania majú na poskytnutie svojich názorov na túto problematiku čas do 29. júla.

Prepracovaná metodika

Komisia uverejnila novú metodiku určovania vysokorizikových tretích krajín, ktoré majú strategické nedostatky vo svojich vnútroštátnych režimoch boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, a ktoré sú preto pre finančný systém EÚ významnou hrozbou. Cieľom tejto novej metodiky je zabezpečiť, aby bol postup určovania takýchto tretích krajín jasnejší a transparentnejší. Kľúčovými novými prvkami sú: i) súčinnosť medzi EÚ a FATF, pokiaľ ide o proces zaraďovania do zoznamu; ii) intenzívnejšia spolupráca s tretími krajinami a iii) rozsiahlejšia konzultácia s odborníkmi z členských štátov. Európsky parlament a Rada budú mať v jednotlivých fázach postupu prístup ku všetkým relevantným informáciám, pričom tento prístup bude podliehať náležitým požiadavkám na spracovanie údajov.

Aktualizovaný zoznam

Na základe smernice o boji proti praniu špinavých peňazí má Komisia zákonnú povinnosť identifikovať vysokorizikové tretie krajiny so strategickými nedostatkami v režime boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Kým sa vyššie spomínaná prepracovaná metodika nezačne uplatňovať, Komisia dnes zrevidovala svoj zoznam, pričom zohľadnila medzinárodný vývoj od roku 2018. Nový zoznam je tak viac zosúladený so zoznamami, ktoré uverejňuje FATF.

Krajiny, ktoré boli zaradené do zoznamu: Bahamy, Barbados, Botswana, Ghana, Jamajka, Kambodža, Maurícius, Mjanmarsko, Mongolsko, Nikaragua, Panama a Zimbabwe.

Krajiny, ktoré boli zo zoznamu vyradené: Bosna a Hercegovina, Etiópia, Guyana, Laoská ľudovodemokratická republika, Srí Lanka a Tunisko.

Komisia zmenila zoznam formou delegovaného nariadenia, ktoré sa teraz predloží Európskemu parlamentu a Rade na schválenie v lehote jedného mesiaca (s možným predĺžením o ďalší mesiac).Vzhľadom na krízu spôsobenú koronavírusom sa uplatňovanie dnes uverejneného nariadenia so zoznamom tretích krajín – a teda aj uplatňovanie nových ochranných opatrení – začne až 1. októbra 2020. Deje sa tak s cieľom zabezpečiť, aby všetky zainteresované strany mali dostatočný čas pripraviť sa. Vyradenie krajín zo zoznamu tým však ovplyvnené nie je a nadobudne účinnosť 20 dní po uverejnení v úradnom vestníku.

Súvislosti

balíku opatrení Komisie pre boj proti praniu špinavých peňazí z júla 2019 sa poukázalo na niekoľko nedostatkov, ktorými sa vyznačoval rámec EÚ pre boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. Hoci sa transpozíciou a nadobudnutím účinnosti najnovších právnych predpisov niektoré z týchto otázok vyriešia, určité problémy pretrvávajú. V nadväznosti na tento balík opatrení Európsky parlament a Rada vyzvali Komisiu, aby preskúmala, aké kroky by sa mohli podniknúť na dosiahnutie harmonizovanejšieho súboru pravidiel, lepšieho dohľadu (aj na úrovni EÚ), ako aj lepšej koordinácie medzi finančnými spravodajskými jednotkami. Dnes predstaveným akčným plánom Komisia reaguje na túto požiadavku, pričom akčný plán je prvým krokom k naplneniu priority Komisie, ktorou je zavedenie nového, komplexného rámca na boj proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu. EÚ v jej boji proti vonkajším rizikám ešte viac obrní nová metodika identifikácie a zmierňovania hrozieb, ktoré pre integritu finančného systému EÚ predstavujú tretie krajiny so strategickými nedostatkami v oblasti boja proti praniu špinavých peňazí a financovaniu terorizmu, ktorá bola takisto prijatá dnes.

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Oznámenie

Revidovaná metodika

Delegovaný akt

Informačný prehľad

Čítať ďalej...

Komisia podporuje členské štáty pri prechode na klimaticky neutrálne hospodárstvo

Európska komisia schválila všetky žiadosti 18 členských štátov o podporu pri príprave plánu spravodlivej transformácie územia. Tento plán bude musieť vypracovať každý členský štát, aby mohol čerpať prostriedky z mechanizmu spravodlivej transformácie. Mechanizmus spravodlivej transformácie je súčasťou investičného plánu európskej zelenej dohody a zmobilizuje najmenej 100 miliárd eur s cieľom poskytnúť dodatočnú a cielenú podporu regiónom, ktoré najviac zasiahne prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo a ktoré majú menšiu kapacitu sa s touto výzvou vysporiadať. Schválenie nadväzuje na osobitnú výzvu, ktorú Komisia vyhlásila koncom februára 2020 v rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem.

Komisárka pre súdržnosť a reformy Elisa Ferreirová vyhlásila: „Naše úsilie o plnenie cieľov európskej zelenej dohody pokračuje. Zmena klímy je aj naďalej aktuálna. Boj proti nej zostáva rovnako naliehavý ako predtým. Komisia odhodlane pomáha členským štátom pri zabezpečovaní spravodlivej transformácie vo všetkých európskych regiónoch. Táto podpora v rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem predstavuje v tomto smere dôležitý krok – pomôže vytvoriť plány transformácie a umožní členským štátom využívať výhody mechanizmu spravodlivej transformácie. Tým sa zabezpečí, aby prechod na zelené hospodárstvo prebiehal spravodlivo a aby sa pri ňom na nikoho nezabudlo.

V rámci programu na podporu štrukturálnych reforiem poskytne Komisia odborné znalosti na mieru, aby pomohla celoštátnym a regionálnym orgánom napríklad:

  • posúdiť sociálne, hospodárske a environmentálne vplyvy transformácie a načrtnúť proces transformácie do roku 2030,
  • budovať dialóg medzi zainteresovanými stranami, ako sú občania, podniky a občianska spoločnosť, s cieľom dosiahnuť spoločnú víziu o tom, ako pri transformácii postupovať,
  • a určiť opatrenia na dosiahnutie úspešnej transformácie. 

Ďalšie kroky

V nasledujúcich mesiacoch, do konca roka 2020, bude Komisia cielene podporovať členské štáty pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia. Vypracovanie a dokončenie plánov (v úzkej spolupráci s príslušnými celoštátnymi, regionálnymi a miestnymi zainteresovanými stranami) bude v réžii členských štátov, ktoré tak budú za transformáciu zodpovedné. Plány sa potom predložia Komisii na schválenie.

Kontext

Komisia predložila 11. decembra 2019 európsku zelenú dohodu, vďaka ktorej sa má Únia stať do roku 2050 prvým klimaticky neutrálnym zoskupením na svete.

Komisia 14. januára 2020 oznámila investičný plán európskej zelenej dohody s cieľom pomôcť s financovaním transformácie. Nie všetky členské štáty však majú pri transformácii rovnakú štartovaciu pozíciu – niektoré zasiahne transformácia viac než iné. Mechanizmus spravodlivej transformácie je kľúčovým nástrojom, ktorého cieľom je zabezpečiť, aby sa prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo uskutočňoval spravodlivo a aby sa pritom na nikoho nezabudlo. Mechanizmus poskytuje cielenú podporu v najviac zasiahnutých regiónoch, v ktorých má pomôcť mobilizovať najmenej 100 miliárd EUR v rokoch 2021 – 2027, aby sa zmiernil sociálno-ekonomický vplyv transformácie. Osobitná pozornosť sa bude venovať regiónom, ktoré transformácia najviac zasiahne, ale majú menšiu kapacitu vysporiadať sa so súvisiacimi problémami.

Aby členské štáty získali finančné prostriedky, musia v dialógu s Komisiou vypracovať plány spravodlivej transformácie územia. V týchto plánoch členské štáty v úzkej spolupráci s príslušnými celoštátnymi, regionálnymi a miestnymi zainteresovanými stranami určia územia, ktoré by prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo najviac zasiahol, opíšu problémy ich rozvoja a načrtnú ich proces transformácie do roku 2030. Schválením týchto plánov zo strany Komisie sa uvoľní podpora členských štátov prostredníctvom 3 pilierov Mechanizmu spravodlivej transformácie: 1. Fondu na spravodlivú transformáciu, ktorý bude poskytovať granty mobilizujúce 30 – 50 miliárd EUR na sociálnu a hospodársku transformáciu v regiónoch, kde má prebiehať spravodlivá transformácia; 2. osobitnej schémy v rámci programu InvestEU, ktorá priláka súkromné investície do výšky 45 miliárd eur, a 3. úverového nástroja pre verejný sektor, ktorý zmobilizuje 25 – 30 miliárd eur verejných investícií.

Komisia poskytuje členským štátom pohotovú podporu prostredníctvom Programu na podporu štrukturálnych reforiem (SRSP), aby im pomohla pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia, a tým aj pri realizácii európskej zelenej dohody. Na tento účel Komisia koncom februára vyhlásila osobitnú výzvu v rámci SRSP s cieľom pomôcť pri príprave plánov spravodlivej transformácie územia. O túto podporu požiadalo 18 členských štátov (BE, BG, CY, CZ, EL, ES, FI, HR, HU, IE, IT, LT, LV, PL, PT, RO, SE a SK) a Komisia schválila všetkých 18 žiadostí. Za posledné dva roky už Komisia poskytla regiónom praktickú podporu prostredníctvom SRSP s cieľom pomôcť pri príprave dlhodobých hospodárskych stratégií na ich odklon od uhlia. Ide napríklad o región Horná Nitra na Slovensku, Západné Macedónsko v Grécku alebo údolie Jiu v Rumunsku.

Ďalšie informácie

Program na podporu štrukturálnych reforiem

Príklady podpory reforiem v rámci SRSP

OZNAM: Čo je investičný plán európskej zelenej dohody a mechanizmus spravodlivej transformácie?

Oznámenie Komisie o investičnom pláne pre udržateľnú Európu

Európska zelená dohoda

Čítať ďalej...

Jarná hospodárska prognóza 2020: hlboká a nerovnomerná recesia, neisté oživenie

Pandémia koronavírusu predstavuje významný šok pre svetové hospodárstvo a hospodárstvo EÚ s veľmi vážnymi sociálno-ekonomickými dôsledkami. Napriek rýchlej a komplexnej politickej reakcii na úrovni EÚ aj na úrovni členských štátov postihne hospodárstvo EÚ v tomto roku recesia historických rozmerov.

V jarnej hospodárskej prognóze 2020 sa predpokladá, že hospodárstvo eurozóny v roku 2020 poklesne o rekordných 7¾ % a v roku 2021 vzrastie o 6¼ %. Očakáva sa, že hospodárstvo EÚ zaznamená v roku 2020 pokles o 7½ % a v roku 2021 rast vo výške približne 6 %. Prognózy rastu EÚ a eurozóny boli v porovnaní s hospodárskou prognózou z jesene 2019 upravené približne o deväť percentuálnych bodov smerom nadol.

Šok pre hospodárstvo EÚ je symetrický v tom zmysle, že pandémia zasiahla všetky členské štáty, no pokles produkcie v roku 2020 (od –4¼ % v Poľsku po –9¾ % v Grécku) a intenzita oživenia v roku 2021 sa budú značne líšiť. Hospodárske oživenie v jednotlivých členských štátoch bude závisieť nielen od vývoja pandémie v danej krajine, ale aj od štruktúry jej hospodárstva a od jej schopnosti reagovať zavedením stabilizačných politík. Vzhľadom na vzájomnú závislosť hospodárstiev EÚ dynamika oživenia v každom členskom štáte ovplyvní aj silu oživenia v iných členských štátoch.

Valdis Dombrovskis, výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, uviedol: „V tomto štádiu môžeme iba predbežne zmapovať rozsah a závažnosť šoku, ktorý koronavírus spôsobil našim ekonomikám. Hoci okamžité dôsledky pre svetové hospodárstvo budú v porovnaní s finančnou krízou oveľa závažnejšie, hĺbka vplyvu bude závisieť od vývoja pandémie a od našej schopnosti bezpečne obnoviť hospodársku činnosť a následne sa vrátiť k rastu. Ide o symetrický šok: zasiahnuté sú všetky krajiny EÚ a vo všetkých sa tento rok očakáva recesia. EÚ a členské štáty sa už dohodli na mimoriadnych opatreniach na zmiernenie následkov. Naše spoločné oživenie bude závisieť od pokračujúcej silnej a koordinovanej reakcie na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni. Spolu sme silnejší.“

Európsky komisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni povedal: „Európa zažíva najväčší hospodársky šok od čias veľkej hospodárskej krízy. Hĺbka recesie, ako aj intenzita oživenia, budú nerovnomerné. Budú závisieť od toho, ako rýchlo bude možné zrušiť obmedzenia pohybu, od významu služieb, ako je cestovný ruch, v rámci jednotlivých hospodárstiev a od finančných zdrojov, ktoré majú krajiny k dispozícii. Táto divergencia ohrozuje jednotný trh a eurozónu, no môžu ju zmierniť rázne spoločné európske opatrenia. Tejto výzve sa musíme postaviť čelom.“

Výrazný prepad rastu nasledovaný čiastočným oživením

Pandémia koronavírusu zásadne ovplyvnila výdavky spotrebiteľov, priemyselnú produkciu, investície, obchod, kapitálové toky a dodávateľské reťazce. Základom oživenia by malo byť očakávané postupné zmierňovanie opatrení na zamedzenie šírenia nákazy. Neočakáva sa však, že by hospodárstvo EÚ do konca roka 2021 úplne vymazalo tohtoročné straty. Investície zostanú utlmené a trh práce sa nezotaví úplne.

Pre obmedzenie hospodárskych škôd a uľahčenie rýchleho a stabilného oživenia, ktoré nasmeruje hospodárstva na cestu udržateľného a inkluzívneho rastu, bude zásadné to, aby boli opatrenia EÚ a členských štátov prijaté v reakcii na krízu naďalej účinné.

Nezamestnanosť by sa mala zvýšiť, hoci politické opatrenia by mali nárast obmedziť

Hoci systémy skráteného pracovného času, dotácie na mzdy a podpora podnikov by mali pomôcť obmedziť straty pracovných miest, pandémia spôsobená koronavírusom bude mať na trh práce výrazný vplyv.

Predpokladá sa, že miera nezamestnanosti v eurozóne sa zvýši zo 7,5 % v roku 2019 na 9½ % v roku 2020 a následne klesne na 8½ % v roku 2021. V EÚ by sa miera nezamestnanosti mala zvýšiť zo 6,7 % v roku 2019 na 9 % v roku 2020 a následne v roku 2021 klesnúť na približne 8 %.

V niektorých členských štátoch vzrastie nezamestnanosť výraznejšie než v iných. Obzvlášť zraniteľné sú krajiny s vysokým podielom pracovníkov zamestnaných na základe krátkodobých zmlúv a zamestnancov závislých od cestovného ruchu. Pre mladých ľudí, ktorí práve vystupujú na trh práce, bude zároveň ťažšie nájsť si prvé zamestnanie.

Prudký pokles inflácie

Očakáva sa, že spotrebiteľské ceny sa tento rok výrazne znížia v dôsledku poklesu dopytu a výrazného prepadu cien ropy, ktoré by spoločne mali viac než vyvážiť izolované zvýšenia cien spôsobené prerušením dodávok v dôsledku pandémie.

Inflácia v eurozóne meraná harmonizovaným indexom spotrebiteľských cien (HICP) sa v súčasnosti odhaduje na 0,2 % v roku 2020 a na 1,1 % v roku 2021. V EÚ má inflácia dosiahnuť 0,6 % v roku 2020 a 1,3 % v roku 2021.

Rozhodné politické opatrenia spôsobia zvýšenie deficitov verejných financií a verejného dlhu

V snahe minimalizovať hospodárske škody spôsobené pandémiou zareagovali členské štáty prijatím ráznych fiškálnych opatrení. Automatické stabilizátory, ako sú napríklad platby dávok sociálneho zabezpečenia doplnené diskrečnými fiškálnymi opatreniami, budú viesť k zvýšeniu výdavkov. Očakáva sa, že v dôsledku toho celkový deficit verejných financií eurozóny a EÚ prudko vzrastie z úrovne 0,6 % HDP v roku 2019 na približne 8½ % v roku 2020, predtým než v roku 2021 klesne na približne 3½ %.

Takisto sa zvýši pomer dlhu k HDP, ktorý od roku 2014 kontinuálne klesal. Predpokladá sa, že v eurozóne vzrastie z 86 % v roku 2019 na 102¾ % v roku 2020 a následne sa v roku 2021 zníži na 98¾ %. V EÚ by sa mal v tomto roku zvýšiť na približne 95 % zo 79,4 % v roku 2019 a následne v roku 2021 klesnúť na 92 %.

Výnimočne vysoká miera neistoty a prevažujúce riziká nepriaznivého vývoja

Jarná prognóza je spojená s neobvykle vysokou mierou neistoty. Vychádza zo súboru predpokladov týkajúcich sa vývoja pandémie spôsobenej koronavírusom a súvisiacich opatrení na zamedzenie jej šírenia. V základnom scenári prognózy sa počíta s tým, že v máji sa začne s postupným odstraňovaním obmedzení voľného pohybu.

Riziká súvisiace s touto prognózou sú tiež mimoriadne veľké a prevažne nepriaznivé.

Vážnejšia a dlhšie pretrvávajúca pandémia, než s akou sa v súčasnosti počíta, by mohla spôsobiť oveľa väčší pokles HDP, ako sa predpokladá v základnom scenári tejto prognózy. Ak nebude včas zavedená robustná spoločná stratégia oživenia na úrovni EÚ, existuje riziko, že kríza by mohla spôsobiť vážne narušenia jednotného trhu a viesť k trvalým hospodárskym, finančným a sociálnym rozdielom medzi členskými štátmi eurozóny. Hrozí tiež, že pandémia vyvolá drastickejšie a trvalejšie zmeny v postojoch ku globálnym hodnotovým reťazcom a medzinárodnej spolupráci, čo by malo negatívny vplyv na vysoko otvorené a vzájomne prepojené európske hospodárstvo. Pandémia by mohla za sebou zanechať aj trvalé následky vo forme bankrotov a dlhodobých škôd na trhu práce.

Rast by mohla utlmiť aj hrozba zavedenia ciel po skončení prechodného obdobia medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom, hoci v menšej miere v EÚ než v Spojenom kráľovstve. 

V prípade Spojeného kráľovstva sa použil čisto technický predpoklad

Keďže budúce vzťahy medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom zatiaľ nie sú jasné, prognózy na rok 2021 vychádzajú z čisto technického predpokladu, že v obchodných vzťahoch zostane zachovaný súčasný stav. Ide o predpoklad, ktorý slúži výlučne na účely prognózy, pričom nepredstavuje odhad ani predpoveď výsledku rokovaní medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom o ich budúcom vzťahu.

Súvislosti

Táto prognóza vychádza zo súboru technických predpokladov týkajúcich sa výmenných kurzov, úrokových sadzieb a cien komodít s koncovým dátumom 23. apríla. Pri všetkých ďalších vstupných údajoch vrátane predpokladov týkajúcich sa vládnych politík sa v tejto prognóze zohľadňujú informácie, ktoré boli dostupné k 22. aprílu. V odhadoch sa predpokladá, že nedôjde k žiadnym zmenám politiky, s výnimkou prípadov, keď sú politiky dôveryhodne ohlásené a dostatočne konkretizované.

Európska komisia každoročne uverejňuje dve súhrnné prognózy (jarnú a jesennú) a dve priebežné prognózy (zimnú a letnú). Priebežné prognózy zahŕňajú ročné a štvrťročné údaje o HDP a inflácii za bežný rok a na nasledujúci rok, pričom ide o údaje za všetky členské štáty, ako aj súhrnné údaje za celú EÚ a eurozónu.

Ďalšou hospodárskou prognózou Európskej komisie bude letná priebežná hospodárska prognóza 2020, ktorá sa má uverejniť v júli 2020. Bude sa týkať len rastu HDP a inflácie. Ďalšia úplná prognóza bude vypracovaná v novembri 2020.

Ďalšie informácie

Úplné znenie dokumentu: Jarná hospodárska prognóza 2020

Podpredseda Dombrovskis na Twitteri: @VDombrovskis

Komisár Gentiloni na Twitteri: @PaoloGentiloni

GR ECFIN na Twitteri: @ecfin

Čítať ďalej...

EÚ a Mexiko dokončili rokovania o novej obchodnej dohode

Európska únia a Mexiko uzavreli poslednú zložku rokovaní o novej vzájomnej obchodnej dohode. Komisár pre obchod Phil Hogan a mexická ministerka hospodárstva Graciela Márquez Colín sa telefonicky dohodli na presnom rozsahu vzájomného otvárania trhov verejného obstarávania a na vysokom stupni predvídateľnosti a transparentnosti postupov verejného obstarávania. Európska únia a Mexiko tak teraz môžu pokročiť na cestu k podpisu a ratifikácii tejto novej dohody v súlade s pravidlami a postupmi každej strany.

Komisár pre obchod Phil Hogan v tejto súvislosti uviedol: „Hoci sme v poslednom období väčšinu úsilia venovali boju proti kríze spôsobenej koronavírusom, pracovali sme aj na tom aby sme náš program pre otvorený a spravodlivý obchod posunuli dopredu, čo je aj naďalej veľmi dôležité. Otvorenosť, partnerstvá a spolupráca budú mať pri obnove našich hospodárstiev po tejto pandémii ešte zásadnejší význam. Som preto veľmi rád, že sa v tom s našimi mexickými partnermi zhodneme a že naše vytrvalé úsilie teraz budeme môcť úspešne zavŕšiť. Dohoda je jasným dôkazom nášho spoločného odhodlania napredovať v našom programe partnerstva a spolupráce. Keď táto dohoda nadobudne platnosť, v Únii aj Mexiku bude prínosná pre naše hospodárstva a z hľadiska oživovania zamestnanosti.“

Na základe novej dohody medzi EÚ a Mexikom bude takmer celý obchod s tovarom medzi nimi prebiehať bez cla. Dohoda teraz obsahuje aj progresívne pravidlá týkajúce sa udržateľného rozvoja, ako napríklad záväzok účinne plniť Parížsku dohodu o zmene klímy. Takisto je to prvýkrát, čo Únia uzatvára s krajinou Latinskej Ameriky dohodu o otázkach týkajúcich sa ochrany investícií. Zjednodušené colné postupy tiež podporia vývoz. 

Širšia globálna dohoda, ktorej je táto obchodná dohoda neodlučiteľnou súčasťou, sa týka aj ochrany ľudských práv a obsahuje aj kapitoly o politickej a rozvojovej spolupráci. Pôjde aj o úplne prvú obchodnú dohodu Únie, ktorá bude obsahovať ustanovenia o boji proti korupcii a opatrenia na boj proti úplatkárstvu a praniu špinavých peňazí.

Mexiko je najväčším obchodným partnerom EÚ v Latinskej Amerike. Dvojstranný obchod s tovarom medzi EÚ a Mexikom dosahuje hodnotu 66 miliárd EUR (údaj za rok 2019) a obchod so službami ďalších 19 miliárd EUR (údaj za rok 2018). Únia každý rok vyvezie do Mexika tovar za viac ako 39 miliárd EUR. Obchod s tovarom medzi EÚ a Mexikom sa od nadobudnutia platnosti pôvodnej dohody v roku 2001 viac ako strojnásobil. Modernizovaná obchodná dohoda pomôže upevniť tento nebývalo vysoký rast.

Ďalšie kroky

Práve sa dokončuje právna revízia dohody. Po dokončení tohto procesu sa dohoda preloží do všetkých oficiálnych jazykov EÚ. Následne sa návrh Komisie postúpi na podpis a uzavretie Rade a Európskemu parlamentu.

Súvislosti

Táto obchodná dohoda je súčasťou širšej globálnej dohody, ktorá stanovuje rámec pre vzťahy EÚ a Mexika a zahŕňa všeobecnejšie otázky spoločného záujmu mimo obchodu, napríklad politické otázky, problematiku zmeny klímy a ľudských práv. Mexiko bolo v roku 1997 prvou krajinou Latinskej Ameriky, ktorá s EÚ podpísala globálnu dohodu. Európska únia a Mexiko začali rokovania o tejto novej modernizovanej dohode v máji 2016. Základnú dohodu dosiahli o dva roky neskôr, v apríli 2018, pričom niektoré zostávajúce technické otázky ponechali na ďalšiu diskusiu. Tieto otázky sú teraz úplne vyriešené.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login