Komisia začína konzultáciu o balíku opatrení v oblasti digitálnych služieb

Európska komisia začala verejnú konzultáciu o akte o digitálnych službách. Ide o mimoriadne dôležitý balík, ktorý avizovala predsedníčka Ursula von der Leyenová vo svojich politických usmerneniach a v oznámení Komisie „Formovanie digitálnej budúcnosti Európy“ z 19. februára. Cieľom konzultácie je zhromaždiť názory, dôkazy a údaje od ľudí, podnikov, online platforiem, zástupcov akademickej obce, občianskej spoločnosti a všetkých zainteresovaných strán, ktoré nám pomôžu pri formovaní budúceho súboru pravidiel pre oblasť digitálnych služieb. Predmetom konzultácie, ktorá je otvorená do 8. septembra, je široká škála tém, ako je napr. bezpečnosť na internete, sloboda prejavu, spravodlivosť a rovnaké podmienky v digitálnom hospodárstve.

Výkonná podpredsedníčka Margrethe Vestagerová uviedla: „Internet predstavuje pre občanov a podniky veľké príležitosti, ktoré vyvažujú riziká spojené s prácou a interakciou online. Teraz by sme radi poznali názory zainteresovaných občanov a subjektov na to, ako vytvoriť moderný regulačný rámec pre digitálne služby a online platformy v EÚ. Mnohé z týchto otázok ovplyvňujú každodenný život občanov a našou úlohou je vytvoriť pre nich zmysluplnú bezpečnú a inovatívnu digitálnu budúcnosť.“

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton povedal: „Online platformy zohrávajú v našom živote, hospodárstve a demokracii ústrednú úlohu. Takáto úloha so sebou nesie aj veľkú zodpovednosť, ktorá je však možná len vtedy, ak ju sprevádza moderný súbor pravidiel pre digitálne služby. Dnes otvárame našu verejnú konzultáciu: vypočujeme si všetky názory a spoločne budeme uvažovať o správnej rovnováhe medzi bezpečným internetom pre všetkých, ochranou slobody prejavu a zaručením priestoru na inovácie na jednotnom trhu EÚ.“

Súčasný regulačný rámec v oblasti digitálnych služieb bol prijatý už pred 20 rokmi. Pomohol rastu európskych digitálnych služieb, ale neposkytuje odpovede na mnohé zo súčasných pálčivých otázok o úlohe a zodpovednosti online platforiem, najmä tých najväčších.

Európa potrebuje modernizovaný regulačný rámec na zníženie neustále rastúcej regulačnej fragmentácie v členských štátoch, aby dokázala lepšie dbať na rovnakú úroveň ochrany všetkých Európanov na internete aj v bežnom živote a ponúkla všetkým európskym podnikom rovnaké podmienky na inováciu, rast a konkurencieschopnosť v celosvetovom meradle. Systematicky sa musí dbať na bezpečnosť používateľov a dodržiavanie ich základných práv, najmä ich slobody prejavu.

Konzultácia sa zameriava na dve oblasti činnosti, o ktorých Komisia informovala v rámci balíka predpisov o digitálnych službách:

Prvý súbor pravidiel by sa vzťahoval na základné aspekty smernice o elektronickom obchode, predovšetkým na slobodu poskytovať digitálne služby v rámci jednotného trhu EÚ v súlade s pravidlami v mieste usadenia a všeobecné obmedzenie zodpovednosti za obsah vytvorený používateľmi. Na základe týchto zásad sa snažíme stanoviť jasnejšie a moderné pravidlá týkajúce sa úlohy a povinností online sprostredkovateľov vrátane tých, ktorí sú z krajín mimo EÚ, ale pôsobia v EÚ. Zároveň chceme zaviesť účinnejší systém riadenia, aby sme mohli dohliadať na správne presadzovanie pravidiel v rámci jednotného trhu EÚ a zaručiť dodržiavanie základných práv.

Druhé opatrenie by riešilo otázku rovnakých podmienok na európskych digitálnych trhoch, ktoré v pozícii strážcov ovláda niekoľko veľkých platforiem. Preskúmame pravidlá na riešenie týchto trhových nerovnováh, aby spotrebitelia mali čo najširší výber a jednotný trh EÚ v oblasti digitálnych služieb zostal konkurencieschopný a otvorený inováciám. Jednou z možností sú dodatočné všeobecné pravidlá pre všetky platformy určitého rozsahu ako napr. pravidlá vlastného uprednostňovania alebo prispôsobené regulačné povinnosti pre určitých strážcov, ako sú napr. povinnosti týkajúce sa prístupu k iným ako osobným údajom, osobitné požiadavky na prenosnosť osobných údajov alebo požiadavky na interoperabilitu.

Komisia okrem toho využíva túto príležitosť na konzultáciu o ďalších objavujúcich sa problémoch v prostredí online platforiem, ako sú príležitosti a výzvy, ktorým SZČO čelia pri poskytovaní služieb na online platformách.

Zároveň sa začína aj druhá konzultácia o možnom novom nástroji na ochranu hospodárskej súťaže. Ďalšie informácie sú k dispozícii v samostatnej tlačovej správe.

Ďalšie kroky 

Konzultácia Komisie je určená verejnosti, poskytovateľom digitálnych služieb vrátane online platforiem, podnikom, ktoré komunikujú so svojimi zákazníkmi online, orgánom, MVO, akademickej obci a ďalším zainteresovaným stranám. Odpovede na túto konzultáciu je možné predkladať do 8. septembra 2020 v ktoromkoľvek z úradných jazykov EÚ. Jej výsledky budú zohľadnené v navrhovanom balíku predpisov o digitálnych službách, ktorý by Komisia mala uverejniť koncom tohto roka.

Súvislosti

Právny rámec pre digitálne služby sa nezmenil od roku 2000, keď bola prijatá smernica o elektronickom obchode, v ktorej sa harmonizovali základné zásady umožňujúce cezhraničné poskytovanie služieb a bola základným kameňom regulácie digitálnych služieb v EÚ.

Komisia prostredníctvom oznámenia z roku 2017 a odporúčania z roku 2018 stanovila aj všeobecné usmernenia pre online platformy a členské štáty na boj proti nezákonnému obsahu na internete. Zároveň naďalej prijíma cielené opatrenia na koordináciu spolupráce medzi online platformami, orgánmi a dôveryhodnými organizáciami v oblastiach, ako je boj proti nezákonným nenávistným prejavom online, a dohliada na to, aby boli výrobky, ktoré sa dostanú k európskym spotrebiteľom v rámci jednotného trhu, bezpečné. Napokon treba spomenúť aj právne predpisy pre jednotlivé odvetvia, ktoré už boli prijaté (konkrétne v oblasti audiovizuálnych a mediálnych služieb a autorských práv) či zatiaľ navrhnuté (pokiaľ ide o teroristický obsah online).

Prijatím nariadenia o vzťahoch medzi platformami a podnikmi, ktoré má nadobudnúť účinnosť v júli tohto roku, sa stanovuje základný horizontálny základ pre spravodlivé, transparentné a predvídateľné podnikateľské prostredie pre menšie podniky a obchodníkov pôsobiacich na online platformách.

Čítať ďalej...

Letecká bezpečnosť: Komisia prijala nový zoznam EÚ pre leteckú bezpečnosť

Európska komisia aktualizovala zoznam EÚ pre leteckú bezpečnosť, zoznam leteckých spoločností, ktoré podliehajú zákazu vykonávania leteckej dopravy alebo prevádzkovým obmedzeniam v rámci Európskej únie, pretože nespĺňajú medzinárodné bezpečnostné normy. Komisia by chcela všetkým cestujúcim v Európskej únii zaistiť najvyššiu úroveň leteckej bezpečnosti.

Na základe dnešnej aktualizácie boli do zoznamu zaradené všetky letecké spoločnosti s osvedčením získaným v Arménsku, a to po ďalšom posúdení spôsobilostí tejto krajiny vykonávať bezpečnostný dohľad. K tomuto rozhodnutiu došlo po vypočutiach arménskeho Výboru pre civilné letectvo (CAC) a šiestich arménskych leteckých dopravcov.

Okrem toho sa preskúmal a zmenil zoznam leteckých dopravcov s osvedčením získaným v Kongu (Brazzaville), Konžskej demokratickej republike, Kirgizsku, Líbyi, Nepále a Sierra Leone, pričom sa do zoznamu doplnili noví dopravcovia z týchto krajín a odstránili sa z neho dopravcovia, ktorí už neexistujú.

Komisárka pre dopravu Adina Văleanová v tejto súvislosti uviedla: „Zoznam EÚ pre leteckú bezpečnosť by sa mal používať ako nástroj, ktorý pomáha leteckým spoločnostiam a krajinám v ňom uvedeným prehodnotiť a zlepšiť svoje letecké štandardy. Rozhodnutie zaradiť do zoznamu EÚ pre leteckú bezpečnosť arménskych dopravcov sa prijalo na základe jednomyseľného stanoviska, ktoré vydal Výbor pre leteckú bezpečnosť. Komisia, ktorej pomáha Agentúra Európskej únie pre bezpečnosť letectva, je pripravená s Arménskom spolupracovať a pomáhať mu pri zlepšovaní jeho leteckej bezpečnosti.“

Zoznam EÚ pre leteckú bezpečnosť nielenže udržiava vysokú úroveň bezpečnosti v EÚ, ale pomáha aj dotknutým leteckým spoločnostiam a krajinám zlepšiť si úroveň bezpečnosti, aby mohli byť napokon zo zoznamu vyradené. Okrem toho sa zoznam EÚ pre leteckú bezpečnosť stal hlavným preventívnym nástrojom, pretože motivuje krajiny s bezpečnostnými problémami, aby ich začali riešiť skôr, než sa zákaz na základe tohto zoznamu stane nevyhnutným.

V nadväznosti na dnešnú aktualizáciu je vo vzdušnom priestore EÚ zakázaných celkovo 96 leteckých spoločností:

  • 90 leteckých spoločností s osvedčením získaným v 16 štátoch*, a to z dôvodu nedostatočného bezpečnostného dohľadu vykonávaného orgánmi civilného letectva týchto štátov,
  • šesť jednotlivých leteckých spoločností na základe zistených závažných bezpečnostných nedostatkov: Avior Airlines (Venezuela), Blue Wing Airlines (Surinam), Iran Aseman Airlines (Irán), Iraqi Airways (Irak), Med-View Airlines (Nigéria) a Air Zimbabwe (Zimbabwe).

Ďalšie tri letecké spoločnosti podliehajú prevádzkovým obmedzeniam a do EÚ môžu lietať iba s konkrétnymi typmi lietadiel: Air Service Comores (Komory), Iran Air (Irán) a Air Koryo (Severná Kórea).

Súvislosti

Aktualizácia zoznamu pre leteckú bezpečnosť vychádza z jednomyseľného stanoviska expertov členských štátov pre leteckú bezpečnosť, ktorí sa prostredníctvom videokonferencie stretli v dňoch 12. až 14. mája 2020 pod záštitou Výboru EÚ pre leteckú bezpečnosť (ASC). Tomuto výboru predsedá Európska komisia s podporou Agentúry Európskej únie pre bezpečnosť letectva (EASA). Aktualizáciu zároveň podporil aj výbor Európskeho parlamentu pre dopravu. Pri posúdení sa vychádza z medzinárodných bezpečnostných noriem, a to najmä noriem stanovených Medzinárodnou organizáciou civilného letectva (ICAO). Komisia neustále hľadá spôsoby, ako zlepšiť bezpečnosť letectva, predovšetkým tým, že spolupracuje s leteckými úradmi na celom svete na zvyšovaní globálnych bezpečnostných noriem.

Čítať ďalej...

Zvyšovanie odolnosti Európy: zastavenie straty biodiverzity a vytvorenie zdravého a udržateľného potravinového systému

Európska komisia prijala komplexnú novú stratégiu v oblasti biodiverzity zameranú na návrat prírody do nášho života a stratégiu „z farmy na stôl“, vďaka ktorej chce vytvoriť spravodlivý a zdravý potravinový systém šetrný k životnému prostrediu. Tieto dve stratégie sa navzájom posilňujú a spájajú prírodu, poľnohospodárov, podniky a spotrebiteľov v spoločnom úsilí o dosiahnutie budúcnosti, ktorá bude udržateľná z hľadiska konkurencieschopnosti.

V súlade s európskou zelenou dohodou sú v nich navrhnuté ambiciózne opatrenia a záväzky EÚ, ktorých cieľom je zastaviť stratu biodiverzity v Európe a v celom svete a pretransformovať naše potravinové systémy na globálny etalón konkurencieschopnej udržateľnosti, ochrany ľudského zdravia, ako aj zdravia celej planéty, a živobytia pre všetkých, ktorí sú zapojení do potravinového hodnotového reťazca. Kríza spôsobená koronavírusom ukázala, akí zraniteľní sa stávame v dôsledku prehlbujúcej sa straty biodiverzity a aký kľúčový význam pre našu spoločnosť má fungujúci potravinový systém. Obe stratégie stavajú občana na prvé miesto, keďže predstavujú záväzok zvýšiť ochranu pôdy a morí, obnoviť degradované ekosystémy a zaujať ako EÚ vedúce postavenie v ochrane biodiverzity a budovaní udržateľného potravinového reťazca na medzinárodnej úrovni.

Nová stratégia v oblasti biodiverzity sa zaoberá kľúčovými faktormi straty biodiverzity, ako sú neudržateľné využívanie pôd a morí, nadmerné využívanie prírodných zdrojov, znečisťovanie a invázne nepôvodné druhy. Bola prijatá v čase pandémie COVID-19 a je kľúčovým prvkom plánu obnovy EÚ, keďže je rozhodujúca pri prevencii budúcich epidémií a budovaní odolnosti proti nim a poskytuje okamžité podnikateľské a investičné príležitosti na obnovu hospodárstva EÚ. Jej cieľom je takisto začleniť aspekty biodiverzity do celkovej stratégie EÚ v oblasti hospodárskeho rastu. V stratégii sa okrem iného navrhuje stanoviť záväzné ciele zamerané na obnovu poškodených ekosystémov a riek, zlepšenie zdravia chránených biotopov a druhov v EÚ, návrat opeľovačov na poľnohospodársku pôdu, zníženie miery znečisťovania, ekologizáciu našich miest, posilnenie ekologického poľnohospodárstva a iných poľnohospodárskych postupov podporujúcich biodiverzitu, ako aj zlepšovanie zdravia európskych lesov. Stratégia prináša konkrétne kroky zamerané na nasmerovanie európskej biodiverzity k obnove do roku 2030, a to vrátane transformácie minimálne 30 % európskych pôd a morí na účinne spravované chránené oblasti a návratu veľmi pestrých krajinných prvkov na aspoň 10 % poľnohospodárskej plochy.

Tieto opatrenia, ktoré majú prispieť k ochrane prírody, udržateľnému využívaniu a obnove, pomôžu pri vytváraní udržateľných pracovných miest a rastu, a tak budú mať hospodársky prínos pre miestne komunity. Každoročne sa na opatrenia v oblasti biodiverzity uvoľnia finančné prostriedky vo výške 20 miliárd eur z rôznych zdrojov vrátane fondov EÚ, vnútroštátnych a súkromných zdrojov.

Stratégia „z farmy na stôl“ umožní prechod k udržateľnému potravinovému systému EÚ, ktorý je zárukou potravinovej bezpečnosti a zabezpečuje prístup k zdravému stravovaniu, ktorého zdrojom je zdravá planéta. Vďaka tejto stratégii sa zníži environmentálna a klimatická stopa potravinového systému EÚ a posilní sa jeho odolnosť, čo povedie k ochrane zdravia občanov a zabezpečeniu živobytia pre hospodárske subjekty. V stratégii sú stanovené konkrétne ciele zamerané na transformáciu potravinového systému EÚ, ktoré zahŕňajú aj zníženie používania pesticídov a s nimi súvisiacich rizík o 50 %, zníženie používania hnojív minimálne o 20 %, zníženie predaja antimikrobiálnych látok používaných u hospodárskych zvierat a v akvakultúre o 50 %, ako aj obhospodarovanie 25 % poľnohospodárskej pôdy v súlade so zásadami ekologického poľnohospodárstva. Navrhujú sa v nej aj ambiciózne opatrenia, ktorými sa má zabezpečiť, aby zdravé možnosti boli pre občanov EÚ zároveň tými najjednoduchšími. Medzi takéto opatrenia patrí lepšie označovanie, ktoré uspokojí potreby občanov, pokiaľ ide o informácie o zdravých a udržateľných potravinách.

Európski poľnohospodári, rybári a producenti v odvetví akvakultúry zohrávajú pri prechode na spravodlivejší a udržateľnejší potravinový systém kľúčovú úlohu. Aby mohli zaviesť udržateľné postupy, získajú podporu z nových tokov financovania a ekologických režimov v rámci spoločnej poľnohospodárskej politiky a spoločnej rybárskej politiky. Udržateľnosť ako nová značka Európy otvorí nové podnikateľské príležitosti a povedie k diverzifikácii zdrojov príjmu európskych poľnohospodárov a rybárov.

Obe stratégie, ktoré patria k základným prvkom európskej zelenej dohody, podporia aj oživenie hospodárstva. V kontexte koronavírusu sa zameriavajú na posilnenie odolnosti našej spoločnosti voči budúcim pandémiám a hrozbám, akými sú dôsledky zmeny klímy, lesné požiare, potravinová neistota alebo nové epidémie, okrem iného aj tak, že podporujú udržateľnejšie postupy v oblasti poľnohospodárstva, rybolovu a akvakultúry a zaoberajú sa ochranou voľne žijúcich živočíchov a rastlín a nelegálnym obchodovaním s nimi.

Stratégie zahŕňajú aj významné medzinárodné prvky. Stratégia v oblasti biodiverzity opätovne potvrdzuje odhodlanie EÚ ísť príkladom v riešení globálnej krízy biodiverzity. Komisia sa na Konferencii zmluvných strán Dohovoru o biologickej diverzite v roku 2021 bude usilovať o mobilizáciu všetkých nástrojov vonkajšej činnosti a medzinárodných partnerstiev na pomoc pri rozvíjaní nového ambiciózneho globálneho rámca OSN pre biodiverzitu. Cieľom stratégie „z farmy na stôl“ je podporiť v úzkej spolupráci s medzinárodnými partnermi globálny prechod k udržateľným potravinovým systémom.

Výkonný podpredseda pre európsku zelenú dohodu Frans Timmermans vyhlásil: „Kríza spôsobená koronavírusom nám ukázala, akí sme zraniteľní a aké je dôležité obnoviť rovnováhu medzi ľudskou činnosťou a prírodou. Zmena klímy a strata biodiverzity sú pre ľudstvo jasnými a aktuálnymi hrozbami. Stratégia v oblasti biodiverzity a stratégia “z farmy na stôl“, ktoré sú kľúčovým prvkom zelenej dohody, sa zameriavajú na novú a lepšiu rovnováhu medzi prírodou, potravinovými systémami a biodiverzitou, na ochranu zdravia a blaha našich ľudí, a zároveň sa usilujú o zvýšenie konkurencieschopnosti a odolnosti EÚ. Tieto stratégie majú zásadný význam v procese veľkej transformácie, do ktorej sme sa pustili.“

Stella Kyriakidesová, komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín, uviedla: „Musíme sa pohnúť vpred a vytvoriť taký potravinový systém EÚ, ktorý bude hnacou silou udržateľnosti. Stratégia „z farmy na stôl“ bude mať vo všetkých oblastiach pozitívny vplyv na to, ako vyrábame, nakupujeme a konzumujeme naše potraviny, čo prispeje k zdraviu našich občanov, spoločnosti a životného prostredia. Ponúka príležitosť zosúladiť naše potravinové systémy so zdravím našej planéty, zaistiť potravinovú bezpečnosť a naplniť túžbu Európanov po zdravých, poctivých a ekologických potravinách.“

Komisár pre životné prostredie, oceány a rybárstvo Virginijus Sinkevičius dodal: „Príroda je životne dôležitá pre našu fyzickú a duševnú pohodu. Filtruje vzduch a vodu, reguluje klímu a zabezpečuje opeľovanie našich plodín. My sa však správame tak, akoby na tom nezáležalo, a tak ju závratnou rýchlosťou strácame. Táto nová stratégia v oblasti biodiverzity vychádza z toho, čo v minulosti fungovalo, a dopĺňa nové nástroje, ktoré nás nasmerujú na cestu k skutočnej udržateľnosti, ktorá bude prínosom pre všetkých. Cieľom EÚ je chrániť a obnoviť prírodu, prispieť k oživeniu hospodárstva zo súčasnej krízy a ukázať cestu k vytvoreniu ambiciózneho globálneho rámca na ochranu biodiverzity na celej planéte.“

Ďalšie kroky

Komisia vyzýva Európsky parlament a Radu, aby podporili tieto dve stratégie a v nich stanovené záväzky. Všetci občania a zainteresované strany sa vyzývajú, aby sa zapojili do širokej verejnej diskusie.

Komisia pod vedením Ursuly von der Leyenovej predstavila 11. decembra 2019 európsku zelenú dohodu, v ktorej sa stanovuje ambiciózny plán na dosiahnutie klimaticky neutrálneho obehového hospodárstva, v ktorom je hospodársky rast oddelený od využívania zdrojov.

Európska zelená dohoda vychádza z ambiciózneho cieľa, ktorým je zastaviť a zvrátiť stratu biodiverzity transformáciou našich potravinových systémov, využívania lesov, pôdy, vôd a morí, ako aj energetických, mestských a priemyselných systémov. Zdôrazňuje tiež zásadný význam spoločného prístupu k riešeniu zmeny klímy a krízy biodiverzity.

 

Čítať ďalej...

Rozpočet EÚ na obnovu hospodárstva: Otázky a odpovede o Mechanizme spravodlivej transformácie

Čo sa zmení v Mechanizme spravodlivej transformácie?

Prechod ku klimatickej neutralite sa jednotlivých regiónov a odvetví dotkne rôzne: bude pre ne predstavovať odlišné príležitosti, ale aj výzvy. Pre niektoré z nich to bude predstavovať okamžité prínosy, niektoré zasa budú čeliť viacerým výzvam než iné a nie všetky budú mať rovnakú kapacitu na pokrytie nákladov spojených s prispôsobovaním sa zmene klímy. Komisia s cieľom pomôcť najzraniteľnejším regiónom pri zvládaní sociálno-ekonomických dôsledkov prechodu v januári 2020 navrhla Mechanizmus spravodlivej transformácie s objemom 100 miliárd eur, ktorý pozostáva z troch pilierov: Fond na spravodlivú transformáciu, schéma na spravodlivú transformáciu v rámci Programu InvestEU a úverový nástroj pre verejný sektor. Mechanizmus je súčasťou investičného plánu európskej zelenej dohody s objemom 1 bilión eur, ktorý bol navrhnutý v januári.

Vzhľadom na krízu spôsobenú koronavírusom sa stala naliehavejšou nielen potreba udržateľnej zelenej obnovy, ale aj nutnosť pomáhať najzraniteľnejším regiónom. Preto chce Európska komisia posilniť Mechanizmus spravodlivej transformácie ako súčasť svojho mechanizmu reakcie na krízu, ako aj v rámci nového návrhu budúceho dlhodobého rozpočtu EÚ. Celkový rozpočet Fondu na spravodlivú transformáciu sa zvýši na 40 miliárd eur a posilní sa aj schéma pre spravodlivú transformáciu v rámci InvestEU. Komisia dnes takisto predkladá svoj návrh na úverový nástroj pre verejný sektor, v rámci ktorého sa zmobilizuje 25 až 30 miliárd eur. Očakáva sa, že Mechanizmus spravodlivej transformácie teraz celkovo zmobilizuje verejné a súkromné investície vo výške aspoň 150 miliárd eur.

Aké bude navýšenie prostriedkov pre Fond na spravodlivú transformáciu a na čo sa použije?

Popri navrhovaných prostriedkoch vo výške 7,5 miliardy eur Komisia navrhuje značné dodatočné financovanie v objeme 2,5 miliardy eur z budúceho dlhodobého rozpočtu EÚ a 30 miliárd eur z programu Next Generation EU. Dohromady tak celková suma pre Fond na spravodlivú transformáciu predstavuje 40 miliárd eur.

Finančné prostriedky sa použijú na zmiernenie sociálno-ekonomických dôsledkov zelenej transformácie v najpostihnutejších regiónoch, napríklad prostredníctvom podpory rekvalifikácie pracovníkov, pomoci MSP pri vytváraní nových hospodárskych príležitostí a celkovej diverzifikácie hospodárskej činnosti, aby sa investovalo do budúcnosti najzasiahnutejších regiónov.

Alokácie členských štátov z Fondu na spravodlivú transformáciu

 

Alokácia
(v miliónoch eur, ceny za 2018)

BE

380

BG

2 693

CZ

3 413

DK

185

DE

5 152

EE

736

IE

176

EL

1 726

ES

1 806

FR

2 142

HR

387

IT

2 141

CY

210

LV

398

LT

568

LU

19

HU

543

MT

48

NL

1 296

AT

282

PL

8 000

PT

465

RO

4 449

SI

538

SK

954

FI

968

SE

324

Spolu

40 000

 Čo sa zmení v schéme pre spravodlivú transformáciu v rámci InvestEU?

Ako sa uvádza v investičnom pláne európskej zelenej dohody, schéma pre spravodlivú transformáciu v rámci Programu InvestEU (2. pilier Mechanizmu spravodlivej transformácie) zabezpečí vytvorenie dodatočných investícií zameraných na spravodlivý prechod regiónov v súčinnosti s Fondom na spravodlivú transformáciu (1. pilier Mechanizmu spravodlivej transformácie) a úverovým nástrojom pre verejný sektor (3. pilier mechanizmu spravodlivého prechodu). Schéma pre spravodlivú transformáciu Programu InvestEU sa posilní vďaka zvýšeniu záruky z InvestEU.

V rámci schémy pre spravodlivú transformáciu Programu InvestEU bude podpora investícií zameraných na spravodlivý prechod regiónov možná prostredníctvom ktoréhokoľvek segmentu politiky InvestEU, a to v závislosti od konkrétnych investičných potrieb identifikovaných členskými štátmi v plánoch spravodlivej transformácie územia. Takáto podpora zameraná na ekonomicky životaschopné investície súkromných subjektov a subjektov verejného sektora v týchto regiónoch sa bude implementovať prostredníctvom finančných produktov z Programu InvestEU, ktoré navrhnú implementujúci partneri InvestEU (napr. skupina Európskej investičnej banky či národné podporné banky alebo inštitúcie). Na tento účel sa do investičných usmernení InvestEU, v ktorých sa stanovujú požiadavky na investičné operácie podporované prostredníctvom Fondu InvestEU, zahrnie oddiel o schéme pre spravodlivú transformáciu Programu InvestEU a spôsoboch jej implementácie.

Čo je úverový nástroj pre verejný sektor?

Európska komisia a Európska investičná banka dnes predložili návrh na tretí pilier Mechanizmu spravodlivej transformácie, konkrétne úverový nástroj pre verejný sektor. Nástroj budú spoločne implementovať Komisia a Európska investičná banka. Bude pozostávať z grantovej zložky v hodnote 1,5 miliardy eur z rozpočtu EÚ a z úverovej zložky v hodnote až do 10 miliárd eur z vlastných zdrojov Európskej investičnej banky. Očakáva sa, že nástroj zmobilizuje 25 až 30 miliárd eur verejných investícií v prospech takých oblastí, ako je energetická a dopravná infraštruktúra, siete diaľkového vykurovania, verejná doprava, opatrenia na zvýšenie energetickej efektívnosti, sociálna infraštruktúra či iné projekty, z ktorých môžu mať priamy prospech komunity v postihnutých regiónoch a ktoré môžu znížiť sociálno-ekonomické náklady na prechod.

Ako môžu členské štáty získať podporu z tohto úverového nástroja?

Všetky investície v rámci Mechanizmu spravodlivej transformácie vrátane úverového nástroja pre verejný sektor sa budú musieť implementovať na základe plánov spravodlivej transformácie územia. Členské štáty tieto plány pripravia s ohľadom na analýzu Komisie v rámci európskeho semestra 2020 a poskytnú prehľad procesu transformácie do roku 2030. Plány musia byť v súlade s národnými energetickými a klimatickými plánmi a s prechodom na klimaticky neutrálne hospodárstvo. Plány spravodlivej transformácie územia určia najpostihnutejšie územia, ktoré by sa mali podporovať v každom členskom štáte, ako aj prioritné oblasti politiky v jednotlivých regiónoch.

Schválenie týchto plánov umožňuje prístup ku všetkým trom pilierom Mechanizmu spravodlivej transformácie vrátane tretieho piliera – úverového nástroja pre verejný sektor.

Grantovú zložku nástroja bude spravovať formou priameho riadenia Európska komisia a úverovú zložku poskytne Európska investičná banka v súlade s vlastnými pravidlami, politikami a postupmi. Na zabezpečenie prístupu k nástroju bude grantová zložka k dispozícii pre oprávnené projekty v členských štátoch ako súčasť vnútroštátnych balíkov, ktoré budú vyčlenené do decembra 2024. Po tomto dátume sa v záujme podpory plnej implementácie tohto nástroja budú výzvy na predkladanie návrhov vyhlasovať na úrovni EÚ. Tento nástroj začne fungovať po podpísaní administratívnej dohody medzi Komisiou a Európskou investičnou bankou.

Ktoré regióny sú oprávnené na využitie úverového nástroja?

Ako súčasť Mechanizmu spravodlivej transformácie bude úverový nástroj pre verejný sektor slúžiť tým regiónom jednotlivých členských štátov, ktoré sa v schválených plánoch spravodlivej transformácie územia identifikujú ako najpostihnutejšie prechodom na uhlíkovo neutrálnu Európsku úniu.

Ktoré investície možno financovať z úverového nástroja pre verejný sektor?

Všetky investície v rámci úverového nástroja pre verejný sektor sa musia realizovať na základe plánov spravodlivej transformácie územia a musia byť zároveň v súlade s úverovou politikou, pravidlami a postupmi Európskej investičnej banky. Na získanie grantu sa musí zabezpečiť financovanie Európskou investičnou bankou.

Oprávnenými projektmi budú tie investície verejného sektora, z ktorých majú priamy prospech určené územia a regióny. Navyše musia prispievať k plneniu ich osobitných rozvojových potrieb vyplývajúcich z prechodu, a to v súlade s plánmi spravodlivej transformácie územia.

Oprávnené sú len projekty, ktoré nevytvárajú dostatočný tok vlastných príjmov a ktoré by sa nedali financovať za komerčných podmienok bez prvku grantovej podpory. Z nástroja sa môže financovať napríklad energetická a dopravná infraštruktúra, siete diaľkového vykurovania, opatrenia na zvýšenie energetickej efektívnosti vrátane renovácie budov, sociálna infraštruktúra, ale aj rôzne iné projekty.

Ďalšie informácie

Dlhodobý rozpočet EÚ na obdobie 2021 – 2027: Návrh Komisie z mája 2020

Čítať ďalej...

Komisia v spolupráci s Európskou investičnou bankou navrhuje úverový nástroj pre verejný sektor na podporu zelených investícií

Európska komisia v rámci Mechanizmu spravodlivej transformácie predkladá návrh na úverový nástroj pre verejný sektor. Nástroj sa bude implementovať so zapojením Európskej investičnej banky a bude podporovať investície, ktoré prispievajú k tomu, aby sa orgány verejného sektora snažili o prechod ku klimatickej neutralite v prospech uhoľných regiónov a regiónov s vysokými emisiami uhlíka. Nástroj bude zahŕňať granty z rozpočtu EÚ v objeme 1,5 miliardy eur a úvery z vlastných zdrojov Európskej investičnej banky až do výšky 10 miliárd eur. Zmobilizujú sa vďaka nemu investície vo výške 25 až 30 miliárd eur na pomoc územiam a regiónom, ktoré sú najpostihnutejšie prechodom na klimaticky neutrálne hospodárstvo, pričom sa budú uprednostňovať tie, ktoré majú menšiu kapacitu na pokrytie nákladov na prechod.

Nástroj budú môcť využiť všetky členské štáty. Sprvu bude prístupný ako súčasť národných balíkov prostredníctvom výziev na predkladanie projektov, ktoré spĺňajú tieto kritériá:

  • z projektov musia mať prínos územia identifikované v schválenom pláne spravodlivej transformácie územia,
  • projekty získajú v rámci nástroja úver od EIB a
  • projekty nevytvárajú dostatočné trhové toky príjmov.

Projekty navyše musia byť v súlade s úverovou politikou EIB. Investičné oblasti budú zahŕňať energetickú a dopravnú infraštruktúru, siete diaľkového vykurovania, verejnú dopravu, opatrenia zamerané na energetickú efektívnosť a sociálnu infraštruktúru, ale aj iné projekty, z ktorých môžu mať priamy prínos komunity v dotknutých regiónoch a ktoré môžu znížiť sociálno-ekonomické náklady na prechod ku klimatickej neutralite do roku 2050.

Členské štáty momentálne pracujú na svojich plánoch spravodlivej transformácie územia a Európska komisia ich bude v ďalšej fáze schvaľovať. Tieto plány poskytnú rámec na podporu z troch pilierov Mechanizmu spravodlivej transformácie: z Fondu na spravodlivú transformáciu, ktorý bude udeľovať granty, z osobitnej schémy v rámci Programu InvestEU na prilákanie súkromných investícií a z úverového nástroja pre verejný sektor, ktorý sa v teraz navrhuje. Komisia v súčasnosti poskytuje technickú asistenciu pri práci na plánoch spravodlivej transformácie územia všetkým 18 členským štátom, ktoré o to požiadali.

Ďalšie kroky

Tento návrh sa prerokuje s Európskym parlamentom a Radou, aby sa mohol urýchlene prijať. Očakáva sa, že prvé výzvy na predkladanie projektov budú vyhlásené po prijatí a nadobudnutí účinnosti úverového nástroja pre verejný sektor a po schválení plánov spravodlivej transformácie územia. Pred prvou výzvou sa bude musieť podpísať administratívna dohoda s Európskou investičnou bankou, aby sa stanovili podmienky implementácie nástroja.

Členovia kolégia a podpredsedníčka Európskej investičnej banky uviedli:

Výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, Valdis Dombrovskis uviedol: „Dnes napĺňame svoj sľub poskytnúť finančnú podporu znevýhodneným regiónom, aby sme im pomohli pri prechode na klimaticky neutrálne hospodárstvo. Tento úverový nástroj sa bude zameriavať na posilnenie verejných investícií zameraných na zelenú transformáciu v tých častiach Európy, ktoré majú vyššie emisie uhlíka a väčšie sociálno-ekonomické problémy – teda investícií, ktoré by sa inak neuskutočnili. Vyzývam členské štáty a Európsky parlament, aby schválili tento návrh, ako aj Fond na spravodlivú transformáciu ako súčasť nášho úsilia o zelenšie a odolnejšie európske hospodárstvo.“

Komisárka pre súdržnosť a reformy Elisa Ferreirová vyhlásila: „Hoci momentálne sa sústreďujeme na to, aby sme čo najbezpečnejšie prekonali krízu spôsobenú pandémiou koronavírusu, nesmieme zabúdať na škody, ktoré zmena klímy spôsobuje na našej planéte. Ako povedala aj predsedníčka von der Leyenová, proti zmene klímy sa nedá zaočkovať. Musíme však zaistiť, aby prechod na klimaticky neutrálne hospodárstvo prebiehal za spravodlivých podmienok. Dnešný návrh je kľúčovým nástrojom na zabezpečenie tejto spravodlivosti a dopĺňa politiku súdržnosti pri úsilí o podporu regiónov a občanov najzraniteľnejších z hľadiska smerovania ku klimaticky neutrálnej Únii.“

Viceprezidentka Európskej investičnej banky Liľana Pavlova dodala: „Popri konfrontácii s veľkou sociálno-ekonomickou výzvou, ktorú predstavuje COVID-19, by sme nemali zabúdať ani na dlhodobú zásadnú hrozbu v podobe zmeny klímy. Európska investičná banka v úlohe klimatickej banky EÚ prisľúbila, že do roku 2025 vyčlení aspoň 50 % svojich úverov na opatrenia v oblasti klímy a udržateľnosť životného prostredia a do konca roka zosúladí všetko svoje financovanie s cieľmi Parížskej dohody. Navrhovaný Mechanizmus spravodlivej transformácie, ktorý EIB plánuje podporovať zo svojich prostriedkov, bude kľúčom k zabezpečeniu toho, aby sme z prechodu našich hospodárstiev k nulovej bilancii emisií uhlíka mali prínos všetci a aby medzi regiónmi nedochádzalo k neprimeraným rozdielom v nákladoch. Ide o odraz európskej solidarity a je to aj v súlade s cieľmi politiky súdržnosti pomôcť každému regiónu dosiahnuť svoj plný potenciál a zaručiť konvergenciu životnej úrovne a prosperity v celej Európskej únii.“

Súvislosti

Úverový nástroj pre verejný sektor je tretím pilierom Mechanizmu spravodlivej transformácie a je súčasťou úsilia o naplnenie zámeru európskej zelenej dohody dosiahnuť v Európe do roku 2050 klimaticky neutrálne hospodárstvo. Mechanizmom sa posilní sociálna spravodlivosť pri prechode ku klimatickej neutralite v najzraniteľnejších uhoľných regiónoch a regiónoch s vysokými emisiami uhlíka. Mechanizmus pozostáva z troch pilierov financovania: z Fondu na spravodlivú transformáciu, v prípade ktorého bol návrh predložený 14. januára 2020 a pre ktorý sa navrhuje zvýšenie rozpočtu v kontexte revidovaného návrhu budúceho dlhodobého rozpočtu EÚ, z osobitnej schémy pre spravodlivú transformáciu v rámci Programu InvestEU a z úverového nástroja pre verejný sektor, ktorý dnes prijala Komisia. Očakáva sa, že uvedené tri piliere v období 2021 – 2027 zmobilizujú investície do hospodárstva EÚ vo výške 150 miliárd eur.

Ďalšie informácie

OZNAM: Rozpočet EÚ na obnovu hospodárstva: Otázky a odpovede o Mechanizme spravodlivej transformácie

Tlačová správa: Financovanie ekologickej transformácie: Investičný plán európskej zelenej dohody a Mechanizmus spravodlivej transformácie

Tlačová správa: Komisia podporuje členské štáty pri prechode na klimaticky neutrálne hospodárstvo

Informačný prehľad: Ako fondy politiky súdržnosti podporujú zelené reformy členských štátov

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login