EU4FairWork: Komisia sa vrhla do boja s prácou na čierno

Komisia spustila prvú európsku kampaň za deklarovanú prácu. Bude úzko spolupracovať s Európskou platformou na riešenie problému nedeklarovanej práce a s Európskym orgánom práce. Cieľom tejto iniciatívy je zvýšiť informovanosť pracovníkov, podnikov a tvorcov politík o tom, že práca na čierno sa nevypláca. Oberá pracovníkov o sociálnu ochranu, narúša hospodársku súťaž medzi podnikmi a vedie k obrovským výpadkom verejných financií.

Nový osobitný Eurobarometer ilustruje rozsah problému: jeden z desiatich Európanov uvádza, že v uplynulom roku nakúpil tovar alebo služby, ktoré mohli byť výsledkom práce na čierno. Tretina Európanov pozná niekoho, kto pracuje na čierno.

Nicolas Schmit, komisár pre pracovné miesta a sociálne práva, uviedol: „Každá práca je dôležitá. Všetci pracovníci si zaslúžia sociálne práva. Spustením tejto kampane dnes chceme docieliť, aby sa pracovníci, podniky a vlády spoločne zhodli na výhodách deklarovanej práce. EÚ zintenzívňuje úsilie pri riešení problému nedeklarovanej práce, podporuje spoluprácu medzi členskými štátmi a zvyšuje informovanosť v celej Európe. Spoločne môžeme dosiahnuť, že sa práca na čierno stane minulosťou.“

Kampaň za zmenu nedeklarovanej práce na deklarovanú štartuje na sociálnych médiách (#EU4FairWork). Dňa 16. marca 2020 sa v členských štátoch EÚ začne akčný týždeň za deklarovanú prácu s celou škálou činností: napríklad prebehnú inšpekcie v rizikových odvetviach, informačné stretnutia, návštevy stredných škôl a iné. Komisia takisto prijme správu o činnostiach Európskej platformy na riešenie problému nedeklarovanej práce, ktorú tvoria príslušné orgány všetkých členských štátov a zástupcovia medziodvetvových sociálnych partnerov na úrovni EÚ. Cieľom tejto siete je pomôcť krajinám EÚ učiť sa od seba navzájom a zapojiť sa do užšej cezhraničnej spolupráce. Platforma spustená v roku 2016 sa teraz stáva súčasťou Európskeho orgánu práce (ELA), ktorý umožní robiť ešte viac.

Čo hovoria výsledky Eurobarometra?

  • Prieskum Eurobarometra z roku 2019 pripomína, že práca na čierno je v EÚ pretrvávajúcim problémom, ktorý postihuje pracovníkov, podniky a vlády.
  • Jeden z desiatich Európanov uvádza, že v uplynulom roku zakúpil tovar alebo služby, ktoré môžu zahŕňať nedeklarovanú prácu.
  • Najčastejšie nakupovaný nedeklarovaný tovar alebo služby predstavujú domáce opravy alebo renovácie (30 %), kadernícke a kozmetické služby (27 %) a opravárenské služby (19 %).
  • Tretina Európanov pozná niekoho, kto pracuje na čierno.
  • Z prieskumu takisto vyplýva, že mimoriadne ohrozené sú samostatne zárobkovo činné osoby a mobilní pracovníci. Zdôrazňujú sa aj nové výzvy vyplývajúce z kolaboratívneho hospodárstva.
  • Polovica Európanov si myslí, že riziko odhalenia je nízke. Podiel respondentov, ktorí vnímajú vysoké riziko, sa však oproti predchádzajúcim prieskumom zvýšil.

Súvislosti

Na európskej úrovni je nedeklarovaná práca vymedzená ako „platená činnosť, ktorá je zákonná, pokiaľ ide o jej charakter, ale nie je oznámená verejným orgánom, pričom sa berú do úvahy rozdiely v regulačnom systéme členských štátov“.

Za riešenie problému nedeklarovanej práce sú primárne zodpovedné orgány členských štátov. Zároveň ide o dôležitý politický cieľ európskej stratégie zamestnanosti, ktorý prispieva k spravodlivejšiemu európskemu trhu práce a k plneniu Európskeho piliera sociálnych práv. V blízkej budúcnosti začne Európsky orgán práce koordinovať úsilie o spoluprácu na úrovni EÚ.

Čítať ďalej...

Komisár Hogan avizuje nový balík transparentnosti

Komisár pre obchod Phil Hogan prestavil svoj zámer rozšíriť záväzky Európskej komisie v oblasti transparentnosti, okrem iného aj o systematické podávanie správ o práci všetkých výborov zriadených na základe obchodných dohôd EÚ.

Vo svojom prejave k predstaviteľom občianskej spoločnosti v Bruseli komisár Hogan uviedol: „Pokiaľ ide o obchodnú politiku, EÚ už je najtransparentnejším verejným orgánom na svete, ale radi by sme dosiahli ešte viac. S veľkou hrdosťou preto informujem o novom súbore záväzkov, ktoré posilnia naše úsilie o transparentnosť. Upevní sa tým naša pozícia svetového lídra pri formovaní transparentnej a inkluzívnej obchodnej politiky.“

Nový balík opatrení v oblasti transparentnosti zahŕňa zverejňovanie

  • rozhodnutí, ktorými Komisia povoľuje členským štátom viesť bilaterálne rokovania o investíciách,
  • súhrnných záznamov zo zasadnutí Výboru pre nástroje na ochranu obchodu bez obchodných informácií citlivého charakteru a
  • odporúčaní Komisie k smerniciam na rokovania, a to nielen v prípade preferenčných obchodných dohôd, ako je to teraz, ale aj v prípade nepreferenčných. Komisár Hogan takisto potvrdil, že iniciatíva Komisie zverejňovať dokumenty sprístupnené v rámci nariadenia o prístupe k dokumentom sa bude vzťahovať aj na dokumenty súvisiace s obchodom.

Súvislosti

Oznámené opatrenia vychádzajú z prístupu, ktorý je založený na aktívnej transparentnosti v obchodnej politike. Európska komisia už tento prístup uplatňuje. Systematicky uverejňuje informácie vo všetkých fázach obchodných rokovaní. Ide napríklad o tieto informácie: návrhy Komisie pre Radu týkajúce sa smerníc na rokovania o preferenčných obchodných dohodách, správy z jednotlivých kôl rokovaní, pôvodné návrhy EÚ na rokovania, posúdenia vplyvu na udržateľnosť a vyrokované znenie, ktoré sprístupňuje hneď, ako je k dispozícii schválené konsolidované znenie.

Európska komisia takisto aktívne oslovuje zainteresované strany s cieľom získať od nich vo všetkých fázach konkrétne vecné podnety k obchodnej politike EÚ založenej na dôkazoch. Pred prijatím politickej iniciatívy uskutočňuje otvorené verejné konzultácie, počas rokovaní vedie verejné konzultácie, dialógy s občianskou spoločnosťou a osvetové činnosti a prostredníctvom poradných orgánov občianskej spoločnosti angažuje zainteresované strany do fázy vykonávania obchodných dohôd.

Čítať ďalej...

Formujeme digitálnu budúcnosť Európy: Komisia predstavuje stratégiu pre údaje a umelú inteligenciu

Komisia predstavuje svoje myšlienky a opatrenia na digitálnu transformáciu, ktorá bude prínosom pre všetkých a odzrkadľuje to najlepšie, čo Európa ponúka: otvorenosť, spravodlivosť, rozmanitosť, demokraciu a sebavedomie. Predstavuje európsku spoločnosť využívajúcu digitálne riešenia, ktoré stavajú ľudí na prvé miesto, otvára nové možnosti pre podniky a podporuje rozvoj dôveryhodných technológií. Jej cieľom je podporiť otvorenú a demokratickú spoločnosť a dynamické a udržateľné hospodárstvo. Digitálne technológie sú kľúčové pri boji proti zmene klímy a na dosiahnutie ekologickej transformácie. Európska dátová stratégia a možnosti politiky rozvoja umelej inteligencie zamerané na človeka, ktoré boli predstavené, sú prvými krokmi na dosiahnutie týchto cieľov.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti vyhlásila: „Predstavujeme naše ambície, pokiaľ ide o formovanie digitálnej budúcnosti Európy. Zahŕňajú všetko od kybernetickej bezpečnosti po kritické infraštruktúry, od digitálneho vzdelávania po zručnosti, od demokracie po médiá. Chcem, aby digitálna Európa odzrkadľovala to najlepšie z Európy – otvorenosť, spravodlivosť, rôznorodosť, demokraciu a sebavedomie.“

Výkonná podpredsedníčka pre Európu pripravenú na digitálny vek Margarethe Vestagerová doplnila: „Chceme, aby každý občan, každý zamestnanec, každý podnik mal spravodlivú šancu využívať výhody digitalizácie, či už to znamená vyššiu bezpečnosť pri šoférovaní, menšie znečistenie vďaka prepojeným automobilom alebo dokonca záchranu životov vďaka zobrazovacím metódam využívajúcim umelú inteligenciu, ktoré umožňujú lekárom zistiť ochorenia skôr ako kedykoľvek predtým.

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton dodal: „Naša spoločnosť generuje obrovské množstvo priemyselných a verejných údajov, ktoré zmenia spôsob, akým vyrábame, spotrebúvame a žijeme. Chcem, aby európske podniky vrátane našich mnohých MSP mali prístup k týmto údajom a vytvárali hodnotu pre Európanov – a to aj rozvojom aplikácií umelej inteligencie. Európa má všetko, čo potrebuje, aby viedla v pretekoch „big data“ a zachovala si technologickú suverenitu, vedúce postavenie priemyslu a hospodársku konkurencieschopnosť v prospech európskych spotrebiteľov.“

 

Európa ako dôveryhodný digitálny líder

Ak sa budú digitálne technológie používať zmysluplne, budú prínosom pre občanov aj podniky mnohými spôsobmi. Komisia sa v nasledujúcich piatich rokoch zameria na tri základné ciele digitálnej oblasti:

· technológia v službách človeka,

· spravodlivé a konkurencieschopné hospodárstvo a

· otvorená, demokratická a udržateľná spoločnosť.

Európa stavia na svojej dlhej tradícii v oblasti technológií, výskumu, inovácie a tvorivosti, ako aj na svojej silnej ochrane práv a základných hodnôt. Nové politiky a rámce jej umožnia zaviesť vyspelé digitálne technológie a posilniť svoju schopnosť zaručiť kybernetickú bezpečnosť. Európa zostane aj naďalej otvorenou, demokratickou a udržateľnou spoločnosťou, pričom digitálne nástroje môžu slúžiť na posilnenie týchto zásad. Európa si bude hľadať svoju vlastnú cestu, ako sa stať celosvetovo konkurencieschopným a inkluzívnym digitálnym hospodárstvom a spoločnosťou založenými na hodnotách. Zároveň bude naďalej otvoreným trhom, ktorý je založený na pravidlách, a bude úzko spolupracovať so svojimi medzinárodnými partnermi.

 

Európa ako líder na poli dôveryhodnej umelej inteligencie

Európa má všetky predpoklady, aby sa stala svetovým lídrom v oblasti systémov umelej inteligencie, ktoré možno bezpečne používať a uplatňovať. Máme vynikajúce výskumné strediská, bezpečné digitálne systémy a silné postavenie v oblasti robotiky, ako aj sektoroch konkurencieschopnej výroby a služieb – od automobilového priemyslu cez energetiku až po zdravotnú starostlivosť a poľnohospodárstvo.

Komisia predstavila aj svoju bielu knihu, v ktorej plánuje vytvorenie rámca pre dôveryhodnú umelú inteligenciu založenú na excelentnosti a dôvere. Jeho účelom je v partnerstve so súkromným a verejným sektorom mobilizovať zdroje v celom hodnotovom reťazci a vytvoriť správne stimuly na urýchlenie zavádzania umelej inteligencie, a to aj v prostredí malých a stredných podnikov. Zahŕňa to spoluprácu s členskými štátmi a vedeckou obcou pri lákaní a udržaní nových talentov. Systémy umelej inteligencie môžu byť komplexné a v určitých súvislostiach spojené s nezanedbateľným rizikom, preto je mimoriadne dôležité budovať dôveru. Potrebujeme jasné pravidlá, ktorými sa budú regulovať vysokorizikové systémy umelej inteligencie bez toho, aby sa neprimerane zaťažovali tie menej rizikové. V platnosti zostávajú prísne pravidlá EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktoré riešia nekalé obchodné praktiky a chránia osobné údaje a súkromie.

Systémy umelej inteligencie vo vysokorizikových prípadoch (zdravotníctvo, práca polície či doprava) by mali byť transparentné, vysledovateľné a so zárukou ľudského dohľadu. Verejné orgány by mali mať možnosť testovať a certifikovať údaje používané algoritmami rovnako, ako kontrolujú kozmetiku, automobily či hračky. Pri vysokorizikových systémoch potrebujeme na ich riadne fungovanie neskreslené údaje, aby sme mohli zabezpečiť dodržiavanie základných práv, a najmä nediskrimináciu. V súčasnosti je rozpoznávanie tváre ako metóda na diaľkovú biometrickú identifikáciu vo všeobecnosti zakázané a možno ho využiť len vo výnimočných, opodstatnených a primeraných prípadoch, a to pod podmienkou uplatnenia záruk a na základe práva EÚ alebo vnútroštátneho práva. Komisia by však chcela iniciovať širokú diskusiu o tom, aké okolnosti, ak vôbec nejaké, by prípadne mohli opodstatniť výnimky v budúcnosti.

Pri aplikáciách umelej inteligencie s nižším rizikom, ktoré spĺňajú prísnejšie normy, Komisia navrhuje systém dobrovoľného označovania.

Na európskom trhu sú vítané všetky aplikácie umelej inteligencie, pokiaľ sú v súlade s pravidlami EÚ.

 

Európa ako líder dátového hospodárstva

Množstvo údajov generovaných podnikmi a verejnými subjektmi sa neustále zvyšuje. Ďalšia vlna priemyselných údajov výrazne zmení našu výrobu, spotrebu a život. Prevažná časť ich potenciálu však zostáva nevyužitá. Európa má všetky predpoklady, aby sa stala lídrom v tomto novom dátovom hospodárstve: najsilnejšiu priemyselnú základňu sveta, pričom zásadným prvkom jej priemyselnej štruktúry sú malé a stredné podniky, technológie, zručnosti a teraz aj jasnú víziu.

Cieľom európskej dátovej stratégie je zabezpečiť, aby sa EÚ stala vzorom a lídrom spoločnosti, ktorú posilňujú údaje. Preto plánuje vytvoriť skutočný európsky dátový priestor, jednotný trh s údajmi, na ktorom bude možné uvoľniť nevyužité údaje, ktoré sa tak dostanú do voľného obehu v Európskej únii a vo všetkých sektoroch v prospech podnikov, výskumníkov a verejných správ. Občania, podniky a organizácie by sa mali posilniť, aby mohli prijímať lepšie rozhodnutia založené na poznatkoch získaných z iných ako osobných údajov. Tieto údaje by mali byť dostupné pre všetkých, či už verejné alebo súkromné subjekty, začínajúce alebo veľké podniky.

Na dosiahnutie tohto cieľa Komisia najprv navrhne vytvorenie správneho regulačného rámca týkajúceho sa správy údajov, prístupu a opätovného použitia medzi podnikmi, podnikmi a verejnou správou a v rámci správnych orgánov. Z toho vyplýva vytvorenie stimulov na zdieľanie údajov, zavedenie praktických, spravodlivých a jednoznačných pravidlá prístupu k týmto údajom a ich využívania, ktoré budú v súlade s európskymi hodnotami a právami, ako je ochrana osobných údajov, ochrana spotrebiteľa a právne predpisy regulujúce hospodársku súťaž. Znamená to zároveň dať k širšej dispozícii údaje verejného sektora, a to sprístupnením vysokohodnotných súborov údajov v celej EÚ a povolením ich opätovného použitia na účely inovácií.

Po druhé, cieľom Komisie je podporiť rozvoj technologických systémov a novej generácie infraštruktúr, ktoré umožnia EÚ a všetkým aktérom využiť príležitosti dátového hospodárstva. Prispeje k investíciám do európskych projektov s veľkým vplyvom v oblasti európskych dátových priestorov a dôveryhodných a energeticky efektívnych cloudových infraštruktúr.

Napokon naštartuje sektorové špecifické činnosti s cieľom vybudovať európske dátové priestory, napríklad v oblasti priemyselnej výroby, zelenej dohody, mobility a zdravia.

Komisia bude pracovať aj na ďalšom znižovaní rozdielov v oblasti digitálnych zručností medzi Európanmi a preskúma možnosti, ako zvýšiť kontrolu občanov nad tým, kto môže získať prístup k ich strojovo generovaným údajom.

 

Ďalšie kroky

Ako si Komisia vytýčila za cieľ v prezentovanej stratégii, v priebehu tohto roka predstaví predpis o digitálnych službách a európsky akčný plán pre demokraciu, navrhne preskúmanie nariadenia eIDAS a vytvorí spoločnú kybernetickú jednotku na posilnenie kybernetickej bezpečnosti. Európa bude zároveň naďalej rozvíjať aliancie so svetovými partnermi, pričom využije svoje regulačné právomoci, budovanie kapacít, diplomaciu a financie na podporu európskeho modelu digitalizácie.

Biela kniha o umelej inteligencii je teraz predmetom verejnej konzultácie, ktorá bude prebiehať do 19. mája 2020. Komisia aktuálne takisto zbiera spätnú väzbu k svojej dátovej stratégii. Na základe získaných poznatkov podnikne ďalšie kroky na rozvoj dôveryhodnej umelej inteligencie a dátového hospodárstva.

Čítať ďalej...

Európska komisia začína celoúnijnú verejnú konzultáciu o európskom pláne boja proti rakovine

Európska komisia začína celoúnijnú verejnú konzultáciu o európskom pláne boja proti rakovine. Konzultácia pomôže vytvoriť plán, určiť kľúčové oblasti a preskúmať možnosti budúcich opatrení.

V Európskej únii každoročne diagnostikujú rakovinu u 3,5 milióna osôb. Ide o vážny zdravotný problém, ktorý sa bude priamo dotýkať 40 % občanov EÚ, a teda zásadne ovplyvní európske systémy zdravotnej starostlivosti a hospodárstva. Keďže však až v 40 % prípadov sa rakovina pripisuje príčinám, ktorým možno predchádzať, priestor na prijímanie opatrení a potenciál znížiť počet prípadov v EÚ sú obrovské. Ako avizovala predsedníčka von der Leyenová vo svojich politických usmerneniach a ako sa uvádza v poverovacom liste komisárky pre zdravie a bezpečnosť potravín Stelly Kyriakidesovej, Komisia predloží európsky plán na zmiernenie utrpenia spôsobeného touto chorobou a podporí členské štáty pri zlepšovaní boja proti rakovine a starostlivosti o pacientov s rakovinou.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla: „Všetci máme priateľa, kolegu či príbuzného, ktorý si tým prešiel. Všetci sme zažili rovnaký pocit smútku a bezmocnosti. Môžeme však niečo urobiť – individuálne a kolektívne, na úrovni členského štátu a prostredníctvom Európskej únie. Samozrejme, nestojíme na úplnom začiatku. Môžeme však urobiť viac, než robíme v súčasnosti. Dnes, pri príležitosti Svetového dňa boja proti rakovine, sa vydávame na spoločnú cestu, ktorá povedie k európskemu akčnému plánu boja proti rakovine. Spoločne môžeme dosiahnuť zmenu vďaka prevencii a výskumu, novej stratégii v oblasti údajov a rovnakému zaobchádzaniu v celej Európe.“

Podpredseda Komisie Margaritis Schinas zodpovedný za podporu európskeho spôsobu života povedal: „Rakovina sa tak či onak týka nás všetkých. Podpora nášho európskeho spôsobu života je aj o hodnotách, dôstojnosti a synergiách, teda o tom, z čoho by mala vychádzať každá politika v oblasti boja proti rakovine. Európsky plán boja proti rakovine je novým významným úsilím o dosiahnutie tohto cieľa, lebo sa ním začína nová éra prevencie rakoviny a starostlivosti o pacientov s rakovinou. Spoločne vytvorme plán boja proti rakovine zameraný na pacienta, ktorý prinesie nádej a životné príležitosti všetkým pacientom, ich rodinám a priateľom v Európe. Tento boj môžeme vyhrať!“

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová poznamenala: „Problematika rakoviny je oblasť, v ktorej občania EÚ od nás očakávajú, že budeme prijímať rozhodujúce opatrenia. Európa, ktorá chce dosiahnuť viac, je Európa, ktorá načúva svojim občanom, ktorej záleží na ich životnej pohode. O tom je európsky plán boja proti rakovine – o zmene pre európskych občanov, pacientov a systémy zdravotnej starostlivosti. Plán bude úspešný len vtedy, ak sa v ňom budú plne angažovať občania, pacienti s rakovinou, zainteresované strany a aktéri na európskej, národnej a miestnej úrovni. Vyzývam všetkých, aby sa zapojili, nech je tento plán čo najambicióznejší a najefektívnejší. Spoločne môžeme dosiahnuť zmenu.“

Európsky plán boja proti rakovine, ktorý bude predložený do konca tohto roka, bude obsahovať opatrenia pre každú kľúčovú fázu tejto choroby:

  • preventívne opatrenia: prevencia je najjednoduchším a najúčinnejším spôsobom, ako znížiť výskyt rakoviny v EÚ. Preventívne opatrenia by mohli zahŕňať lepší prístup k zdravému stravovaniu a zaočkovanosti; opatrenia na zníženie environmentálnych rizikových faktorov, ako je znečistenie a vystavenie chemikáliám; výskum a zvyšovanie informovanosti,
  • včasné odhaľovanie a včasná diagnostika: opatrenia na zvýšenie šance na lepší zdravotný výsledok pomocou včasnej diagnostiky by mohli zahŕňať zväčšenie pokrytia cieľovej populácie pre skríning rakoviny; častejšie využívanie digitálnych riešení a technická podpora pre členské štáty,
  • liečba a starostlivosť: opatrenia na zlepšenie výsledkov starostlivosti o pacientov s rakovinou a liečby rakoviny by mohli zahŕňať zlepšenie prístupu ku kvalitnej liečbe a zavádzanie nových spôsobov liečby; opatrenia na zaistenie dostupnosti a cenovej prijateľnosti základných liekov; inovácie a výskum,
  • kvalita života: opatrenia na zabezpečenie čo najvyššej kvality života pre pacientov s rakovinou, osoby, ktoré prekonali rakovinu, a opatrovateľov by mohli zahŕňať opatrenia na zlepšenie profesijnej reintegrácie; predchádzanie diskriminácii; poskytovanie paliatívnej starostlivosti a odovzdávanie najlepších postupov.

Ďalšie kroky

Cieľom verejnej konzultácie je umožniť občanom a zainteresovaným stranám v EÚ prispieť a vyjadriť sa k spôsobom, ako najlepšie riešiť túto otázku v EÚ. Výsledky verejnej konzultácie budú podkladom pre návrh európskeho plánu boja proti rakovine a pomôžu určiť oblasti a rozsah budúcich opatrení. Konzultácia bude prebiehať dvanásť týždňov. Okrem verejnej konzultácie Komisia dnes začína aj konzultáciu o postupe zostavovania plánu, ktorá bude prebiehať štyri týždne.

Do júla budú prebiehať diskusie s členskými štátmi o konkrétnych prvkoch plánu, ako aj cielené konzultácie so zainteresovanými stranami. Európsky plán boja proti rakovine bude predložený do konca tohto roka.

Súvislosti

Boj proti rakovine má pre budúcnosť Európy zásadný význam. Nové ochorenie na rakovinu sa v EÚ diagnostikuje každých 9 sekúnd. Po kardiovaskulárnych chorobách je rakovina druhou najčastejšou príčinou úmrtia. Výskyt rakoviny navyše spôsobuje obrovskú záťaž pre systémy zdravotnej starostlivosti a sociálne systémy, vytvára tlak na štátne rozpočty a má negatívny vplyv na produktivitu a rast hospodárstva vrátane zdravia pracovnej sily v EÚ. Ide o komplexnú chorobu spôsobenú kombináciou viacerých faktorov vrátane genetickej predispozície, vplyvov životného prostredia alebo životného štýlu a infekčných mikroorganizmov. Do roku 2035 by sa počet ochorení na rakovinu mohol zdvojnásobiť a ak sa neprijmú ďalšie opatrenia, rakovina by sa mohla stať hlavnou príčinou úmrtí v Európskej únii. Štyridsiatim percentám všetkých prípadov rakoviny však možno predísť, ak sa vykonajú odporúčania na zníženie rizika špecifikované v Európskom kódexe proti rakovine.

Čítať ďalej...

Prvý rok dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom priniesol nárast vývozu EÚ

Uplynul rok od nadobudnutia platnosti dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom. Počas prvých desiatich mesiacov jej vykonávania sa vývoz z EÚ do Japonska v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku zvýšil o 6,6 %. Rástol tak výraznejšie ako v predchádzajúcich troch rokoch, v ktorých sa v priemere zvyšoval o 4,7 % (údaje Eurostatu). Vývoz z Japonska do Európy vzrástol v rovnakom období o 6,3 %.

Komisár pre obchod Phil Hogan v tejto súvislosti uviedol: „Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom prináša prospech občanom, zamestnancom, poľnohospodárom a podnikom v Európe aj v Japonsku. Otvorenosť, dôvera a odhodlanie dodržiavať stanovené pravidlá pomáhajú zaistiť udržateľný rast obchodu. EÚ je a naďalej bude najväčším a najaktívnejším obchodným zoskupením na svete. Je považovaná za dôveryhodného bilaterálneho partnera vo viac než 70 krajinách, s ktorými sme vybudovali najväčšiu svetovú obchodnú sieť.“

V niektorých odvetviach bol rast vývozu v tom istom období ešte výraznejší:

  • Vývoz mäsa sa zvýšil o 12 %, pričom bravčového mäsa sa vyviezlo viac o 12,6 % a vývoz mrazeného hovädzieho mäsa sa viac ako strojnásobil.
  • Vývoz mliečnych výrobkov vzrástol o 10,4 % (vrátane zvýšenia vývozu masla o 47 %).
  • Vývoz nápojov sa zvýšil o 20 %, pričom vývoz vína vzrástol o 17,3 %.
  • V prípade vývozu kožených výrobkov došlo k nárastu o 14 % a v prípade vývozu odevov o 9,5 %.
  • Vývoz elektrických strojov, ako sú telekomunikačné zariadenia, pamäťové zariadenia a elektronické obvody, sa zvýšil o 16,4 %.

Dohoda o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom prináša európskym podnikom všetkých veľkostí nové príležitosti na vývoz do Japonska. Odstraňuje veľkú väčšinu ciel vo výške 1 miliardy eur, ktoré sa každý rok ukladali na vývoz z EÚ do Japonska. Po jej úplnom vykonaní zruší Japonsko clá na 97 % tovaru dovážaného z EÚ a ročný objem obchodu medzi EÚ a Japonskom by sa mohol zvýšiť o takmer 36 miliárd eur.

Medzi oblasti, ktoré môžu profitovať z dohody o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom, patria napríklad:

  • Španielske kožené výrobky: takmer dve tretiny príjmov španielskej obuvníckej spoločnosti Masaltos pochádzajú z predaja v zámorských krajinách, pričom podiel Japonska predstavuje 4 %. Zníženie nákladov pre vývozcov luxusných výrobkov, ktoré dohoda o hospodárskom partnerstve priniesla, prispelo k zvýšeniu jej konkurencieschopnosti na japonskom trhu.
  • Francúzske semená: francúzska spoločnosť HEM-Pit je poľnohospodárske družstvo, ktoré sa špecializuje na výrobu a certifikáciu semien. Posledné štyri roky táto spoločnosť spolupracovala so združením Hokkaido Hemp Association na obnovení tradičného pestovania konopy v Japonsku. Obchodná dohoda medzi EÚ a Japonskom by mohla prispieť k rozvoju podnikania medzi spoločnosťou HEMP-IT a japonskými poľnohospodármi v oblasti šľachtenia odrôd konopy bez THC.
  • Írske hovädzie mäso: Bord Bia, Írska rada pre potraviny, propaguje hovädzie mäso z EÚ v rámci projektu spolufinancovaného Európskou úniou. Cieľom kampane je zvýšiť v Japonsku povedomie o prísnych európskych normách v oblasti bezpečnosti, kvality a udržateľnosti potravín. Vďaka dohode o hospodárskom partnerstve medzi EÚ a Japonskom sa clá na hovädzie mäso počas obdobia jej platnosti postupne znížia na 9 %. Írske výrobky z hovädzieho mäsa sa tak budú môcť predávať za konkurenčné ceny.

Ďalšie príklady odvetví a spoločností z iných členských štátov nájdete tu.

Súvislosti

Dohoda o hospodárskom partnerstve vytvára nové príležitosti pre európskych poľnohospodárov a výrobcov potravín a zároveň plne chráni záujmy EÚ. Vďaka dohode sa 211 veľmi kvalitných potravín a nápojov z EÚ (s tzv. zemepisným označením) teraz môže predávať pod vlastným menom v Japonsku a je zaistená ich ochrana pred napodobňovaním.

EÚ okrem toho získala lepší prístup k verejným zákazkám v Japonsku, ktoré je jedným z najväčších trhov verejného obstarávania na svete. Dohoda tiež ponúka lepšie podmienky pre poskytovateľov služieb, väčšiu mobilitu zamestnancov podnikov a rámec umožňujúci vzájomné uznávanie odborných kvalifikácií.

EÚ a Japonsko sa dohodli aj na stanovení ambicióznych noriem v oblasti udržateľného rozvoja a po prvýkrát i na osobitnom záväzku týkajúcom sa Parížskej dohody o zmene klímy.

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login