Kódex správania EÚ proti nezákonným nenávistným prejavom na internete prináša ďalšie výsledky

Európska komisia uverejnila výsledky piateho hodnotenia Kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete z roku 2016. Výsledky sú celkovo pozitívne, keďže IT spoločnosti zhodnotia 90 % označeného obsahu do 24 hodín a odstránia 71 % obsahu, ktorý sa považuje za nezákonný nenávistný prejav. Platformy však musia ďalej zlepšovať transparentnosť a spätnú väzbu používateľom. Takisto musia zabezpečiť, aby sa označený obsah vyhodnocoval v priebehu času jednotne; medzi jednotlivými vzájomne porovnateľnými hodnoteniami, ktoré boli vykonané v rôznych obdobiach, sa totiž vyskytli rozdiely. 

Podpredsedníčka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová povedala: „Pokiaľ ide o boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete, kódex správania naďalej zaznamenáva úspechy. Umožnil dosiahnuť okamžité zlepšenie, a pritom v plnej miere rešpektuje základné práva. Medzi organizáciami občianskej spoločnosti, vnútroštátnymi orgánmi a platformami IT sa vďaka nemu vytvorili hodnotné partnerstvá. Teraz dozrel čas na to, aby mali všetky platformy na celom jednotnom trhu rovnaké povinnosti a aby sa miera zodpovednosti platforiem za bezpečnosť používateľov online odrazila v právnych predpisoch. To, čo je nelegálne offline, zostáva nelegálnym aj online.“

Komisár pre spravodlivosť Didier Reynders v tejto súvislosti povedal: „Teším sa z týchto dobrých výsledkov. Ale nemali by sme sa nimi uspokojiť, v dobrej práci treba pokračovať. Vyzývam platformy, aby odstránili nedostatky zistené vo väčšine nedávnych hodnotení, najmä pokiaľ ide o poskytovanie spätnej väzby používateľom a transparentnosť. V tejto súvislosti prinesie zmenu budúci zákon o digitálnych službách. Vďaka nemu vznikne európsky rámec pre digitálne služby a doplnia sa súčasné opatrenia EÚ proti nezákonným nenávistným prejavom na internete.Komisia sa bude zaoberať aj záväznými opatreniami, ktoré musia platformy prijať v záujme transparentnosti, aby bolo jasné, ako postupujú proti nezákonným nenávistným prejavom.“

Z piateho hodnotenia vyplýva, že v roku 2020 sa dosiahli tieto priemerné výsledky: 

  • platformy do 24 hodín posúdili 90 % označeného obsahu – v roku 2016 to bolo len 40 % obsahu.
  • platformy odstránili 71 % obsahu považovaného za nezákonný nenávistný prejav – v roku 2016 bolo odstránených len 28 % obsahu.
  • V priemere sa odstráni podobné množstvo obsahu, ako sme zaznamenali v predošlých hodnoteniach. Platformy teda naďalej rešpektujú slobodu prejavu a vyhýbajú sa odstraňovaniu obsahu, ktorý nemožno považovať za nezákonný nenávistný prejav.
  • Platformy odpovedali a poskytli spätnú väzbu na 67,1 % prijatých upozornení. Oproti predchádzajúcemu hodnoteniu (65,4 %) sa tento podiel zvýšil. Len Facebook však informuje používateľov systematicky; všetky ostatné platformy sa v tom musia zlepšiť.

Ďalší postup

Výsledky získané za posledné štyri roky uplatňovania kódexu správania sa uplatnia v prebiehajúcich diskusiách o tom, ako posilniť opatrenia proti šíreniu nezákonného obsahu online v budúcom balíku právnych predpisov o digitálnych službách, ku ktorému Komisia nedávno otvorila verejnú konzultáciu.

Komisia sa zamyslí nad spôsobmi, ako primäť všetky platformy, na ktorých sa objaví nezákonný nenávistný prejav, aby preň zaviedli účinné systémy oznamovania a protiopatrení.

Okrem toho bude Komisia v rokoch 2020 a 2021 pokračovať v sprostredkovaní dialógu medzi spoločnosťami IT a organizáciami občianskej spoločnosti pôsobiacimi proti nenávistným prejavom v teréne, a to najmä pokiaľ ide o spoluprácu s tímami zameranými na moderovanie obsahu a spoločné chápanie právnych špecifík nenávistného prejavu na tom-ktorom mieste.

Súvislosti

Na základe rámcového rozhodnutia o boji proti rasizmu a xenofóbii sa verejné podnecovanie na násilie alebo nenávisť voči skupine ľudí alebo členovi takejto skupiny na základe rasy, farby pleti, náboženského vyznania, rodového či národného alebo etnického pôvodu považuje za trestný čin. Nenávistné prejavy sú v tomto rámcovom rozhodnutí vymedzené ako trestný čin aj vtedy, ak k nim dôjde na internete.

Európska komisia a štyri významné IT spoločnosti (Facebook, Microsoft, Twitter a YouTube) reagovali na šírenie rasistických a xenofóbnych nenávistných prejavov na internete tým, že 31. mája 2016 predstavili Kódex správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete. Odvtedy sa nemu prihlásili aj Instagram, Google+, Snapchat, Dailymotion a Jeuxvideo.com.

Kódex je založený na úzkej spolupráci medzi Európskou komisiou, IT platformami, organizáciami občianskej spoločnosti (OOS) a vnútroštátnymi orgánmi. Všetky zainteresované subjekty sa stretávajú v skupine na vysokej úrovni pre boj proti rasizmu a xenofóbii, aby prediskutovali výzvy a dosiahnutý pokrok.

Monitorovanie sa zakaždým uskutočnilo podľa spoločne dohodnutej metodiky, ktorá umožňuje priebežné porovnávanie výsledkov. Na piatom monitorovaní sa v priebehu 6 týždňov od 4. novembra do 13. decembra 2019 podieľalo 34 organizácií občianskej spoločnosti a 5 verejných orgánov, ktoré oznámili výsledky celkovej vzorky 4 364 oznámení pochádzajúcich zo všetkých členských štátov (a Spojeného kráľovstva), okrem Luxemburska, Holandska, Malty a Dánska. Tieto oznámenia prišli buď cez nahlasovacie kanály, ktoré majú k dispozícii všetci používatelia, alebo cez kanály dostupné len dôveryhodným oznamovateľom/nahlasovateľom.

Ďalšie informácie

Prehľad s najdôležitejšími číselnými údajmi o piatom hodnotení kódexu správania (add link)

Otázky a odpovede o piatom hodnotení kódexu správania pre boj proti nezákonným nenávistným prejavom na internete (add link)

Ďalšie informácie o 5. hodnotení a o celkovej činnosti proti šíreniu nenávistných prejavov online nájdete na tejto webovej stránke.

Informačná poznámka o hodnotení kódexu správania pre boj proti nenávistným prejavom na internete Prehľad o súčasnom stave, ktorý Komisia pripravila pre Radu pre spravodlivosť a vnútorné veci na jej zasadnutie 7.-8. októbra 2019.

Čítať ďalej...

Európska komisia prijala správu o vplyve demografických zmien v Európe

Európska komisia prijala vôbec prvú správu o vplyve demografických zmien. Opisujú sa v nej dôvody tejto dlhodobej transformácie a jej vplyv v celej Európe. Správa navyše zdôrazňuje aj prepojenie medzi demografickými štruktúrami a vplyvom súčasnej krízy, ako aj potenciálom jej prekonania.

Podpredsedníčka pre demokraciu a demografiu Dubravka Šuicová uviedla: „Kríza odhalila mnohé zraniteľné miesta: niektoré sú spojené s hlbokými demografickými zmenami, ktoré už ovplyvňujú naše spoločnosti a komunity v celej Európe. Z tejto dvojitej výzvy musíme vychádzať, keď budeme meniť spôsob nášho myslenia o zdravotnej starostlivosti, životných podmienkach, verejných rozpočtoch a verejnom živote v nasledujúcich desaťročiach. Musí nám pomôcť riešiť problémy, ako je prístup k službám, komunitná starostlivosť či dokonca osamelosť. V konečnom dôsledku ide o to, ako spolunažívame. Riešenie demografickej zmeny je kľúčom k vybudovaniu spravodlivejšej a odolnejšej spoločnosti.“ 

Správa je prvým krokom v štúdiu vplyvov demografických zmien

Správa vykresľuje dlhodobé demografické trendy v európskych regiónoch – od dlhšej očakávanej dĺžky života cez nižšiu mieru pôrodnosti, starnúce spoločnosti a menšie domácnosti až po rastúcu urbanizáciu. Opisuje sa v nej aj pokles podielu Európy na svetovej populácii – očakáva sa, že do roku 2070 bude predstavovať menej ako 4 % celkového obyvateľstva. Správa poukazuje na značné rozdiely v demografických zmenách v jednotlivých regiónoch, ako aj na potrebu riešiť ich vplyv na rast a udržateľnosť, zamestnanosť, zdravie a dlhodobú starostlivosť v rôznych častiach Európy.

Správa je prvým krokom činnosti Komisie v tejto oblasti a pomôže posúdiť, ako čo najlepšie podporiť ľudí, regióny a komunity, ktorých sa zmeny dotýkajú najviac. Poskytne základ pre nadchádzajúcu zelenú knihu o starnutí a dlhodobej vízii pre vidiecke oblasti. Správu dopĺňajú prehľady o jednotlivých krajinách a podrobné štatistiky, ktoré možno nájsť na novej osobitnej webovej stránke Komisie venovanej demografii.

Čítať ďalej...

Komisia prijala bielu knihu o zahraničných subvenciách na jednotnom trhu

Európska komisia prijala bielu knihu, ktorá sa zaoberá rušivými vplyvmi zahraničných subvencií na jednotnom trhu. Komisia sa teraz usiluje zozbierať názory a podnety v súvislosti s možnosťami, ktoré sa v nej uvádzajú, od všetkých zainteresovaných strán. Verejná konzultácia, ktorá bude otvorená do 23. septembra 2020, pomôže Komisii pripraviť prípadný legislatívny návrh v tejto oblasti.

Výkonná podpredsedníčka Komisie Margrethe Vestagerová zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže a za klaster Európa pripravená na digitálny vek uviedla: „Európske hospodárstvo je otvorené a úzko prepojené so zvyškom sveta. Ak to má aj naďalej byť pozitívum, musíme zostať ostražití. Preto potrebujeme tie správne nástroje na to, aby zahraničné subvencie nenarúšali náš trh, rovnako ako je to v prípade tých štátnych. Dnešnou bielou knihou sa otvára dôležitá diskusia o tom, ako riešiť vplyvy zahraničných subvencií. Jednotný trh má kľúčový význam pre prosperitu Európy a funguje dobre len vtedy, ak na ňom všetci majú rovnaké podmienky.“

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton povedal: „Dnešná biela kniha predstavuje kľúčový prvok našej vízie novej európskej priemyselnej stratégie založenej na hospodárskej súťaži, otvorených trhoch a silnom jednotnom trhu. Rovnaké podmienky na jednotnom trhu sú nosným pilierom tejto iniciatívy a pomôžu našim podnikom pôsobiť a súťažiť na celosvetovej úrovni, a tak podporiť otvorenú strategickú autonómiu EÚ. Ako súčasť nášho súboru pravidiel jednotného trhu musíme zabrániť tomu, aby zahraničné subvencie narúšali postupy verejného obstarávania, a zároveň musíme zaistiť, aby podniky mali spravodlivý prístup k verejným zákazkám.“

Komisár pre obchod Phil Hogan dodal: „EÚ patrí medzi najotvorenejšie ekonomiky na svete a priťahuje veľké objemy investícií zo strany našich obchodných partnerov. Naša otvorenosť však čoraz viac trpí zahraničnými obchodnými praktikami vrátane subvencií, ktoré narúšajú rovnaké podmienky pre podniky v EÚ. Spolu s ďalšími nástrojmi dostupnými na úrovni EÚ, ako sú opatrenia na preverovanie priamych zahraničných investícií či opatrenia na ochranu obchodu, je biela kniha vítaným doplnením našej otvorenej strategickej autonómie.“

Dôležitú úlohu z hľadiska garantovania spravodlivých podmienok pre podniky na jednotnom trhu v EÚ zohrávajú pravidlá hospodárskej súťaže, nástroje na ochranu obchodu a predpisy v oblasti verejného obstarávania.

Subvencie zo strany členských štátov boli vždy predmetom pravidiel EÚ o štátnej pomoci, aby sa zabránilo narušeniu hospodárskej súťaže. Teraz sa zdá, že na hospodársku súťaž na jednotnom trhu majú čoraz väčší negatívny vplyv subvencie poskytované podnikom v EÚ vládami tretích krajín – tie však nespadajú pod únijnú kontrolu štátnej pomoci. Rastie počet prípadov, pri ktorých sa javí, že zahraničné subvencie uľahčili nadobudnutie určitých podnikov z EÚ alebo ovplyvnili investičné rozhodnutia, správanie na trhu či cenové politiky ich príjemcov, prípadne narušili priebeh predkladania ponúk v rámci verejného obstarávania na úkor nesubvencovaných podnikov.

Existujúce pravidlá na ochranu obchodu sa navyše týkajú len vývozu tovaru z tretích krajín, a teda sa nevzťahujú na všetky narušenia, ktoré spôsobujú zahraničné subvencie poskytované tretími krajinami. Medzera v právnych predpisoch zjavne existuje v prípade, keď zahraničné subvencie majú formu finančných tokov uľahčujúcich akvizíciu podnikov z EÚ, alebo ak sa nimi podporuje činnosť podniku v EÚ, prípadne uľahčuje predkladanie ponúk pri postupe verejného obstarávania.

V bielej knihe sa preto navrhujú riešenia a vyzýva sa na zavedenie nových nástrojov na riešenie tejto regulačnej medzery. V tejto súvislosti sa v dokumente predostiera niekoľko prístupov. Prvé tri možnosti (tzv. moduly) sú zamerané na riešenie rušivých vplyvov spôsobených zahraničnými subvenciami i) na jednotnom trhu vo všeobecnosti (modul č. 1), ii) pri akvizíciách podnikov z EÚ (modul č. 2) a iii) pri postupoch verejného obstarávania EÚ (modul č. 3). Tieto moduly sa navzájom nevylučujú – naopak, môžu sa dopĺňať. V bielej knihe sa takisto stanovuje všeobecný prístup k zahraničným subvenciám v kontexte financovania EÚ.

Všeobecný nástroj na odhalenie rušivých vplyvov zahraničných subvencií (modul č. 1)

module č. 1 sa navrhuje zriadenie všeobecného nástroja kontroly trhu na odhalenie všetkých možných trhových situácií, pri ktorých zahraničné subvencie môžu spôsobiť narušenie jednotného trhu.

Podľa tohto modulu by orgán dohľadu, ktorým by bol príslušný orgán členského štátu alebo Komisia, mohol konať na základe akýchkoľvek náznakov alebo informácií, že podnik v EÚ získal zahraničnú subvenciu. Ak sa potvrdí existencia zahraničnej subvencie, orgán by potom uložil opatrenia na nápravu pravdepodobného rušivého vplyvu, ako sú napríklad nápravné platby a štrukturálne alebo behaviorálne nápravné opatrenia. Orgán by však mohol takisto dospieť k záveru, že subvencovaná činnosť alebo investícia má pozitívny vplyv, ktorý prevažuje nad narušením. V tom prípade by vo vyšetrovaní nepokračoval (tzv. test záujmu EÚ).

Zahraničné subvencie uľahčujúce akvizíciu podnikov z EÚ (modul č. 2)

Prvý modul by sa mohol doplniť o modul č. 2, ktorého cieľom je osobitne riešiť narušenia spôsobené zahraničnými subvenciami, ktoré uľahčujú akvizíciu podnikov z EÚ. Cieľom tohto modulu je zabezpečiť, aby zahraničné subvencie nepredstavovali nespravodlivú výhodu pre príjemcov pri akvizícii podnikov z EÚ (alebo podielov v nich), a to buď priamo prepojením subvencie na danú akvizíciu, alebo nepriamo tým, že de facto zvyšujú finančnú silu nadobúdateľa.

V rámci modulu č. 2 by podniky využívajúce finančnú podporu vlád štátov, ktoré nie sú členmi EÚ, museli informovať príslušný orgán dohľadu o všetkých akvizíciách podnikov z EÚ nad stanovenú hranicu. V bielej knihe sa navrhuje, aby sa za príslušný orgán dohľadu ustanovila Komisia. Kým by Komisia skúmala transakcie, nebolo by ich možné uzavrieť. Ak by orgán dohľadu zistil, že akvizícia je uľahčená zahraničnou subvenciou a narúša jednotný trh, môže buď akceptovať záväzky oznamujúcej strany, ktoré účinne napravia narušenie, alebo v krajnom prípade môže akvizíciu zakázať. Pri tomto module by Komisia mohla takisto uplatňovať spomínaný test záujmu EÚ.

Zahraničné subvencie pri postupoch verejného obstarávania EÚ (modul č. 3)

Zahraničné subvencie by mohli mať škodlivý vplyv aj na priebeh postupov verejného obstarávania EÚ. Túto problematiku rieši modul č. 3. Vďaka zahraničným subvenciám by mohli uchádzači získať nespravodlivú výhodu napríklad tým, že by predkladali ponuky nižšie než trhová cena alebo dokonca nižšie než náklady, čo by im umožnilo získať verejné zákazky, ktoré by inak nezískali. Podľa tohto modulu sa v bielej knihe navrhuje mechanizmus, pri ktorom by uchádzači museli oznamovať verejnému obstarávateľovi všetky finančné príspevky z tretích krajín. Príslušný obstarávateľ a orgán dohľadu by potom posúdili, či došlo k subvencii zo zahraničia a či by vzhľadom na ňu bol postup verejného obstarávania nespravodlivý. V takom prípade by sa uchádzač z neho vylúčil.

Zahraničné subvencie v kontexte financovania z prostriedkov EÚ

V bielej knihe sa napokon stanovuje možnosť preskúmať zahraničné subvencie v prípade žiadostí o finančnú podporu EÚ. Všetky hospodárske subjekty by mali súťažiť o finančné prostriedky EÚ za rovnakých podmienok. Zahraničné subvencie však môžu tento proces narušiť tým, že ich príjemcom pri žiadosti o financovanie zaručia výhodnejšiu pozíciu. V bielej knihe sa navrhujú možnosti, ako takejto nespravodlivej výhode zabrániť. Jednou z možností je, že by sa v prípade financovania prostredníctvom verejných súťaží alebo grantov uplatňoval podobný postup ako v prípade postupov verejného obstarávania EÚ. Navyše sa v bielej knihe zdôrazňuje, aké je dôležité zabezpečiť, aby medzinárodné finančné inštitúcie, ktoré realizujú projekty podporované z rozpočtu EÚ, ako napríklad Európska investičná banka alebo Európska banka pre obnovu a rozvoj, pristupovali k zahraničným subvenciám rovnako.

Ďalšie kroky

Biela kniha je teraz otvorená na verejnú konzultáciu do 23. septembra 2020. Na základe prijatých pripomienok Komisia predloží primerané legislatívne návrhy na riešenie rušivých vplyvov zahraničných subvencií na jednotný trh.

Súvislosti

Európska rada vo svojich záveroch zo zasadnutia, ktoré sa konalo 21. a 22. marca 2019, poverila Komisiu, aby našla nové nástroje na riešenie rušivých vplyvov zahraničných subvencií na jednotný trh.

Komisia vo svojom oznámení Nová priemyselná stratégia pre Európu z 10. marca 2020 potvrdila, že do polovice roku 2020 prijme bielu knihu o nástroji zameranom na zahraničné subvencie s cieľom riešiť ich rušivé vplyvy na jednotnom trhu.

Ďalšie informácie

Informačný prehľad: Biela kniha o zahraničných subvenciách

Webová stránka GR pre hospodársku súťaž o zahraničných subvenciách

Čítať ďalej...

„Re-open EU“: Komisia spúšťa webovú platformu na bezpečné obnovenie voľného pohybu a cestovného ruchu v EÚ

Komisia spúšťa webovú platformu „Re-open EU“ na podporu bezpečného obnovenia voľného pohybu a cestovného ruchu v celej Európe. Platforma bude poskytovať informácie v reálnom čase o hraniciach, dostupných dopravných prostriedkoch a službách cestovného ruchu v členských štátoch. Používatelia na nej nájdu aj praktické informácie o cestovných obmedzeniach, opatreniach v oblasti verejného zdravia a bezpečnosti v jednotlivých členských štátoch, ako sú napríklad obmedzenie fyzického kontaktu alebo nosenie rúšok, ako aj ďalšie užitočné informácie o ponukách cestovného ruchu v EÚ a jednotlivých štátoch. Európania tak budú môcť pri plánovaní svojich dovoleniek a ciest počas tohto leta aj po ňom prijímať zodpovedné a informované rozhodnutia o tom, ako zvládať pretrvávajúce riziká súvisiace s koronavírusom.

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton v tejto súvislosti uviedol: „Vnútorné hranice EÚ sa po týždňoch uzavretia pre pandémiu koronavírusu opäť otvárajú. Platforma ,Re-open EU‘, ktorú dnes spúšťame, poskytne cestujúcim ľahký prístup k informáciám, aby mohli spoľahlivo plánovať svoje cesty a vyhli sa na nich rizikám. Takisto poslúži majiteľom malých reštaurácií a hotelov či mestám v celej Európe ako inšpiratívny prehľad už existujúcich inovatívnych riešení.“

Komisárka pre inováciu, výskum, kultúru, vzdelávanie a mládež Marija Gabrielová zodpovedná za Spoločné výskumné centrum (JRC) dodala: „Európa má bohaté kultúrne dedičstvo, ktoré je jedným z jej hlavných lákadiel. Ale kvôli tomu, že sa počas uplynulých mesiacov nedalo cestovať a väčšina miest ostala zatvorená, kultúra a cestovný ruch veľmi trpeli. Platforma ,Re-open EU‘ poskytuje aktuálne základné informácie, vďaka ktorým budeme môcť opäť bezpečne objavovať Európu.“

Platforma „Re-open EU“ je súčasťou balíka opatrení v cestovnom ruchu a doprave, ktoré Komisia predstavila 13. mája 2020 s cieľom obnoviť dôveru medzi cestujúcimi v EÚ a pomôcť pri bezpečnom obnovení európskeho cestovného ruchu pri súčasnom dodržiavaní potrebných preventívnych zdravotných opatrení. Nová platforma, ktorá je dostupná aj vo verzii pre mobilné telefóny (webová aplikácia), slúži ako kľúčový referenčný bod pre všetkých cestujúcich v EÚ, pretože zhromažďuje aktuálne informácie od Komisie a členských štátov na jednom mieste. Jej používatelia si budú môcť prehliadať aktuálne informácie a rady týkajúce sa jednotlivých krajín EÚ prostredníctvom interaktívnej mapy. Platforma bude ľahko dostupná prostredníctvom aplikácie alebo na internete a bude k dispozícii v 24 úradných jazykoch EÚ.

Používatelia platformy na nej nájdu aj informácie o systémoch rekreačných poukazov, vďaka ktorým budú môcť vyjadriť podporu svojim obľúbeným hotelom alebo reštauráciám tým, že si kúpia poukaz na pobyt alebo jedlo po ich znovuotvorení. Pomôžu tým európskemu odvetviu stravovacích a ubytovacích služieb po zrušení obmedzení a otvorení hraníc. Vďaka rekreačným poukazom preklenú podniky problémy s finančnou hotovosťou tým, že presunú poskytnutie služieb na neskôr. Suma, ktorú zaplatí zákazník, ide priamo poskytovateľovi služieb. Vytvorením tejto stránky chce Komisia prispieť k lepšiemu prepojeniu zúčastnených podnikov s potenciálnymi zákazníkmi, a to najmä pri cestách do zahraničia.

Nakoniec treba spomenúť, že európska digitálna kultúrna platforma Europeana otvára sekciu Discovering Europe – prehliadku umeleckých diel a fotografií niektorých z najikonickejších miest Európy. Okrem toho sa na portáli Europeana Pro vytvorí špecializované rozhranie pre cestovný ruch, kde nájdu odborníci v oblasti kultúrneho dedičstva informácie o iniciatívach na podporu cestovného ruchu v celej EÚ.

SÚVISLOSTI

Komisia v rámci svojho balíka opatrení v oblasti cestovného ruchu a dopravy na obdobie od roku 2020, ktorý prijala 13. mája 2020, ohlásila, že vytvorí osobitnú webovú platformu, ktorá cestujúcim poskytne všetky relevantné informácie pre bezpečné cestovanie v EÚ. Komisia okrem toho oznámila svoj zámer využiť dynamiku systémov rekreačných poukazov a spolupracovať s vnútroštátnymi orgánmi, miestnymi organizáciami cestovného ruchu a podnikmi, aby tieto iniciatívy znásobila a rozšírila.

Ministri zodpovední za cestovný ruch prvýkrát diskutovali o spustení osobitnej platformy „Re-open EU“ počas videokonferencie 20. mája a veľmi túto iniciatívu uvítali. Na platforme „Re-open EU“, ktorú vyvinulo Spoločné výskumné centrum Komisie, sú k dispozícii informácie v reálnom čase týkajúce sa približne 30 ukazovateľov v oblasti dopravy, verejného zdravia a cestovného ruchu. Tieto informácie, ktoré poskytujú členské štáty, sa dopĺňajú o údaje Európskeho centra pre prevenciu a kontrolu chorôb.

Komisia 11. júna 2020 odporučila čiastočné a postupné zrušenie obmedzení cestovania do EÚ po 30. júni a vyzvala členské štáty, aby do 15. júna 2020 zrušili obmedzenia voľného pohybu a kontroly na vnútorných hraniciach vzhľadom na to, že zdravotná situácia v EÚ sa zlepšuje a členské štáty uplatňujú obmedzenie fyzického kontaktu a ďalšie zdravotné opatrenia.

Prostredníctvom platformy „Re-open EU“ poskytuje Komisia relevantné informácie o ponukách v oblasti cestovného ruchu v rôznych členských štátoch, okrem iného o iniciatívach ako sú Európske hlavné mestá inteligentného cestovného ruchu, európske vysokokvalitné destinácie (EDEN) a Európske hlavné mestá kultúry.

Ďalšie informácie

Portál „Re-open EU“

Europeana

Discovering Europe

Europeana Pro

Balík opatrení v oblasti cestovného ruchu a dopravy

Oznámenie o treťom posúdení uplatňovania dočasného obmedzenia ciest do EÚ, ktoré nie sú nevyhnutné

Európske spotrebiteľské centrá – pomoc a poradenstvo pre spotrebiteľov v Európe

Stránky Európskej komisie: Opatrenia v reakcii na koronavírus

Čítať ďalej...

Bezpečnosť cestnej premávky: Európske cesty sú čoraz bezpečnejšie, ale tento vývoj je stále príliš pomalý

Podľa predbežných údajov, ktoré uverejnila Európska komisia, prišlo na cestách EÚ v roku 2019 o život menej ľudí než v predchádzajúcich rokoch. Odhaduje sa, že vlani zahynulo pri dopravných nehodách 22 800 ľudí, čo je takmer o 7 000 menej než v roku 2010. Tento pokles predstavuje 23 %. V porovnaní s rokom 2018 tento počet klesol o 2 %. Z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky je Európa s priemerným počtom 51 úmrtí na 1 milión obyvateľov stále jednoznačne najbezpečnejším regiónom na svete.

Komisárka pre dopravu Adina Văleanová v tejto súvislosti uviedla: “Do roku 2050 chceme na európskych cestách dosiahnuť nulový počet úmrtí a vážnych zranení. Taký je náš cieľ. Zameriame sa na to, aby do roku 2030 klesol počet úmrtí a vážnych zranení na polovicu. Sme si istí, že tento cieľ sa dá dosiahnuť. V minulosti už počet obetí dopravných nehôd v EÚ výrazne klesol, no v posledných rokoch tieto čísla stagnujú. Navyše medzi jednotlivými krajinami pretrvávajú obrovské rozdiely. Náš cieľ dosiahneme len kombináciou legislatívnych opatrení, adekvátneho financovania, noriem pre vozidlá a infraštruktúru, digitalizácie a výmeny najlepších postupov.“

Trend zostáva aj naďalej klesajúci. Osem členských štátov zaznamenalo v roku 2019 rekordne nízky počet úmrtí: Chorvátsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Lotyšsko, Luxembursko a Švédsko. Tento vývoj sa však vo väčšine krajín spomalil. V dôsledku toho sa nedosiahne cieľ EÚ, ktorým je znížiť v období od roku 2010 do roku 2020 počet úmrtí na cestách na polovicu. Hoci v roku 2020 počet smrteľných dopravných nehôd pravdepodobne výrazne klesne v dôsledku opatrení prijatých v reakcii na pandémiu koronavírusu, na dosiahnutie uvedeného cieľa to nebude stačiť.

Napriek tomu, že rozdiely v oblasti bezpečnosti cestnej premávky sa medzi jednotlivými členskými štátmi zmenšujú, v krajine s najhoršími výsledkami umiera na cestách až štyrikrát viac ľudí než v krajine s najmenším počtom úmrtí. Najbezpečnejšie cesty boli v roku 2019 vo Švédsku (22 úmrtí na milión obyvateľov) a v Írsku (29 úmrtí na milión obyvateľov), naopak, najvyššia smrtnosť bola zaznamenaná v Rumunsku (96 úmrtí na milión obyvateľov), Bulharsku (89 úmrtí na milión obyvateľov) a Poľsku (77 úmrtí na milión obyvateľov). Priemer EÚ predstavoval 51 úmrtí na milión obyvateľov.

Niektoré krajiny dosiahli obrovský pokrok: Grécko, Španielsko, Portugalsko, Írsko, tri pobaltské krajiny (Lotyšsko, Litva a Estónsko) a Chorvátsko zaznamenali nadpriemerné zníženie počtu obetí dopravných nehôd (o 30 až 40 %).

Súvislosti

Na ďalšie desaťročie si EÚ stanovila nový cieľ, ktorým je znížiť do roku 2030 počet úmrtí a po prvýkrát aj počet vážnych zranení o polovicu. Tento cieľ je súčasťou rámca politiky EÚ v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na obdobie rokov 2021 – 2030. Podmienky pre globálny politický záväzok na ďalšie desaťročie pripravuje Štokholmská deklarácia z februára 2020. 

Odhaduje sa, že na každý stratený život pripadá päť ľudí, ktorí utrpia vážne zranenia s celoživotnými následkami (približne 120 000 ľudí v roku 2019). Externé náklady spojené s dopravnými nehodami boli odhadnuté približne na 280 miliárd EUR, čo predstavuje približne 2 % HDP EÚ. 

Komisia stanovila aj vo svojom strategickom akčnom pláne pre bezpečnosť cestnej premávky a rámci politiky EÚ na obdobie rokov 2021 – 2030 ambiciózne plány v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, pomocou ktorých chce naplniť víziu nulovej úmrtnosti na cestách do roku 2050.

Naplnenie tejto vízie chce Komisia dosiahnuť realizáciou tzv. bezpečného systému EÚ. Jeho nevyhnutnou súčasťou sú bezpečnejšie vozidlá, bezpečnejšia infraštruktúra, lepšie využívanie ochranných zariadení, nižšia rýchlosť a lepšia starostlivosť po dopravných nehodách. Okrem toho sa EÚ bude snažiť zabezpečiť lepšie cezhraničné stíhanie dopravných priestupkov a digitalizáciu vodičských preukazov, ako aj rozvíjať nové spôsoby na pomoc členským štátom s porovnateľne horšími výsledkami v oblasti cestnej premávky.

Ďalšie informácie

OZNAM: Štatistika bezpečnosti cestnej premávky za rok 2019: čo znamenajú tieto čísla?

Činnosť Komisie v oblasti bezpečnosti cestnej premávky a štatistiky bezpečnosti cestnej premávky v EÚ

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login