Európska komisia vydáva prvé emisie sociálnoinvestičných dlhopisov EU SURE

Európska komisia vydala v rámci nástroja SURE prvotnú emisiu sociálnoinvestičných dlhopisov v hodnote 17 miliárd eur, ktorej cieľom je pomôcť ochrániť pracovné miesta i samotné zamestnané osoby. Emisia pozostáva z dvoch dlhopisov – prvý má hodnotu 10 miliárd eur a splatnosť dosiahne v októbri 2030 a druhý má hodnotu 7 miliárd eur a splatnosť dosiahne v roku 2040. Záujem investorov o tento nástroj s vysokým ratingom bol obrovský a dopyt po ňom 13-násobne presiahol ponuku, čo sa premietlo do výhodných cenových podmienok oboch dlhopisov.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti uviedla: „Komisia po prvýkrát vo svojej histórii vydáva na trh sociálnoinvestičné dlhopisy s cieľom získať finančné prostriedky na ochranu pracovných miest. Tento bezprecedentný krok zodpovedá mimoriadnemu obdobiu, v ktorom žijeme. Robíme všetko, čo je v našich silách na to, aby sme zaistili živobytie v Európe. Teší ma, že vďaka nástroju SURE bude krajinám, ktoré kríza silne zasiahla, poskytnutá rýchla pomoc.“

Európsky komisár Johannes Hahn, zodpovedný za rozpočet a administratívu, dodal: „Táto operácia je prvým krokom Európskej komisie k tomu, aby sa stala jedným z veľkých hráčov na globálnych kapitálových trhoch s dlhovými nástrojmi. Vysoký záujem investorov a výhodné podmienky, za ktorých bol dlhopis uvedený na trh, sú ďalším dôkazom obrovského záujmu o dlhopisy EÚ. To, že ide o sociálnoinvestičný dlhopis, pomohlo prilákať investorov, ktorí chcú pomôcť členským štátom EÚ a podporiť zamestnanosť v týchto ťažkých časoch.“

Oba dlhopisy boli vydané za atraktívnych úrokových podmienok, čoho dôkazom bol vysoký záujem o ne. Pre desaťročný dlhopis bola stanovená sadzba 3 bázických bodov nad sadzbou mid-swap. Pre dvadsaťročný dlhopis bola stanovená sadzba 14 bázických bodov nad sadzbou mid-swap. Konečné prémie novej emisie sa odhadujú na 1 bps pre 10-ročnú tranžu a 2 bps pre 20-ročnú tranžu. Obe tieto hodnoty sú vzhľadom na vydaný objem veľmi nízke.

Ide o atraktívne cenové podmienky pre historicky najväčšiu emisiu dlhopisov Komisie a pre nástroj SURE je to veľmi sľubný začiatok. Podmienky, za ktorých si Komisia prostriedky požičiava, sa prenášajú priamo na členské štáty, ktoré dané pôžičky prijímajú. (Ďalšie podrobnosti o oceňovaní transakcie nájdete tu)

Bankami, ktoré touto transakciou Európsku komisiu podporili („spoloční upisovatelia“), boli Barclays (Írsko), BNP Paribas, Deutsche Bank, Nomura a UniCredit.

Získané finančné prostriedky budú prijímajúcim členským štátom poskytnuté vo forme úverov, ktoré im pomôžu pokryť náklady priamo spojené s financovaním vnútroštátnych programov skráteného pracovného času a podobných opatrení v reakcii na pandémiu.

V tejto súvislosti Komisia začiatkom tohto mesiaca vyhlásila, že celý dlhopis EU SURE v hodnote až 100 miliárd eur bude vydaný ako sociálnoinvestičný dlhopis, a zároveň prijala nezávisle hodnotený rámec pre sociálnoinvestičné dlhopisy.

 

Súvislosti ohľadom nástroja SURE

Na základe doterajších rozhodnutí dostane finančnú podporu v rámci nástroja SURE na pomoc pri ochrane pracovných miest a pracovníkov 17 členských štátov. Finančná podpora bude vo forme úverov, ktoré EÚ poskytuje členským štátom za výhodných podmienok.

Tieto úvery im pomôžu pokryť náklady priamo súvisiace s financovaním národných programov skráteného pracovného času (kurzarbeit) a podobných opatrení, ktoré členské štáty zaviedli v reakcii na pandémiu koronavírusu, najmä pre samostatne zárobkovo činné osoby. Nástroj SURE môže byť použitý aj na financovanie niektorých opatrení týkajúcich sa zdravia, najmä na pracoviskách, ktoré majú zaručiť bezpečný návrat do normálu v hospodárskych aktivitách.

Členské štáty môžu naďalej predkladať formálne žiadosti o podporu v rámci nástroja SURE, ktorý má celkovú kapacitu až 100 miliárd eur, na pomoc pri ochrane pracovných miest a pracovníkov postihnutých pandémiou. Komisia navrhla finančnú podporu v celkovej výške 87,8 miliardy eur v rámci nástroja SURE už 17 členským štátom.

Súvislosti ohľadom úverovej politiky EÚ

  • Európska únia vznikla na základe Rímskej zmluvy z roku 1957 a ako emitent cenných papierov je ohodnotená rizikovou váhou 0 % (Bazilej III). Pôžičky EÚ sú priamymi a bezpodmienečnými záväzkami EÚ, za ktoré ručia členské štáty EÚ prostredníctvom rozpočtu EÚ. Európska komisia je na základe Zmluvy o EÚ splnomocnená získavať v mene Európskej únie finančné prostriedky na medzinárodných kapitálových trhoch.
  • EÚ si na účely ďalšieho poskytovania pôžičiek v eurách požičiava výlučne v eurách. EÚ v súčasnosti realizuje štyri úverové programy: Európsky finančný stabilizačný mechanizmus (EFSM), nástroj na podporu platobnej bilancie, makrofinančnú pomoc a európsky nástroj dočasnej podpory na zmiernenie rizík nezamestnanosti v núdzovej situácii (SURE), ktorý Rada prijala 19. mája 2020.
  • Dlhopisy, ktoré vydala EÚ v rámci nástroja SURE, budú profitovať z označenia sociálnoinvestičné dlhopisy.

 Ďalšie podrobnosti o emisii:

  • Pred vykonaním transakcie poslala EÚ 9. októbra 2020 spolu 20 bankám žiadosť o predloženie návrhu, v ktorom ich informovala o svojom zámere získať na trhu značné finančné prostriedky.
  • Formálny mandát na emisiu dvoch tranží bol oznámený v pondelok 19. októbra o 13:25 SEČ.
  • Príjem objednávok sa začal v utorok 20. októbra 2020 ráno o 8:55 SEČ a skončil o 10:00 SEČ.

 

Viac informácií

Otázky a odpovede

Technická tlačová správa

Rámec pre sociálnoinvestičné dlhopisy

Webová lokalita nástroja SURE

Webová lokalita o úverovej politike EÚ

Čítať ďalej...

Podpora sociálne trhového hospodárstva EÚ: primeraná minimálna mzda pre pracovníkov vo všetkých členských štátoch

Komisia navrhuje smernicu EÚ, ktorou chce zabezpečiť, aby boli pracovníci v Únii chránení primeranou minimálnou mzdou umožňujúcou dôstojný život, a to bez ohľadu na to, kde pracujú. Ak je minimálna mzda stanovená na primeranej úrovni, má nielen pozitívny sociálny dosah, ale prináša aj širšie hospodárske výhody, pretože znižuje nerovnosť v odmeňovaní, pomáha udržať domáci dopyt a posilňuje motiváciu pracovať. Primeraná minimálna mzda môže pomôcť znížiť aj rozdiely v odmeňovaní žien a mužov, pretože minimálnu mzdu poberá viac žien než mužov. Návrh zároveň pomáha chrániť aj zamestnávateľov, ktorí pracovníkom vyplácajú dôstojné mzdy – tým, že zabezpečí spravodlivú hospodársku súťaž.

Súčasná kríza zasiahla najmä odvetvia s vyšším podielom pracovníkov poberajúcich nízke mzdy, ako sú napríklad upratovanie, maloobchod, zdravotná a dlhodobá starostlivosť či rezidenčná starostlivosť. Zabezpečenie dôstojného života pracovníkov a zníženie chudoby pracujúcich je dôležité nielen počas krízy, ale je nevyhnutné aj pre udržateľné a inkluzívne oživenie hospodárstva.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová k tomu uviedla: „Dnešný návrh na primeranú minimálnu mzdu je dôležitým signálom, že aj v čase krízy musí byť dôstojnosť práce posvätná. Vidíme však, že mnohým ľuďom sa už práca prestáva vyplácať. Pracujúci by mali mať prístup k primeranej minimálnej mzde a dôstojnej životnej úrovni. Dnes navrhujeme rámec pre minimálne mzdy pri plnom rešpektovaní národných tradícií a slobody sociálnych partnerov. Zlepšením pracovných a životných podmienok budú chránení nielen naši pracovníci, ale aj zamestnávatelia, ktorí platia dôstojné mzdy, a vytvorí sa ním základ pre spravodlivé, inkluzívne a odolné oživenie.“

Výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí Valdis Dombrovskis k tomu dodal: „Je dôležité zabezpečiť, aby mali z oživenia hospodárstva prospech aj pracovníci s nízkymi mzdami. Týmto návrhom chceme zabezpečiť, aby pracujúci v EÚ zarábali mzdu, ktorá im zaručí dôstojný život, bez ohľadu na to, kde pracujú. Pri rokovaniach o mzdách na vnútroštátnej a miestnej úrovni zohrávajú kľúčovú úlohu sociálni partneri. Podporujeme ich slobodu rokovať o mzdách samostatne, a v prípadoch, keď to nie je možné, poskytujeme rámec, ktorý členské štáty usmerní pri stanovovaní minimálnych miezd.“

Komisár pre pracovné miesta a sociálne práva Nicolas Schmit k tomu pripojil: „Takmer 10 % pracovníkov v EÚ žije v chudobe, to sa musí zmeniť. Ľudia, ktorí majú prácu, by nemali mať problém vyjsť s peniazmi. Minimálna mzda musí dohnať ostatné mzdy, ktoré v posledných desaťročiach zaznamenali rast, v dôsledku čoho minimálna mzda zaostáva. Kolektívne vyjednávanie by malo byť zlatým štandardom vo všetkých členských štátoch. Zabezpečenie primeranej minimálnej mzdy je čierne na bielom uvedené v 6. zásade Európskeho piliera sociálnych práv, ktorý schválili všetky členské štáty, takže rátame s ich trvalým záväzkom.“

Rámec pre minimálnu mzdu pri plnom rešpektovaní národných kompetencií a tradícií

Minimálna mzda existuje vo všetkých členských štátoch EÚ. V 21 krajinách je minimálna mzda stanovená zákonom a v 6 členských štátoch (Dánsko, Taliansko, Cyprus, Rakúsko, Fínsko a Švédsko) sa ochrana, ktorú predstavuje minimálna mzda, zabezpečuje výlučne kolektívnymi zmluvami. Napriek tomu však vo väčšine členských štátov pociťujú pracovníci dosah nedostatočnej primeranosti alebo rozdielov v rozsahu ochrany, ktorú minimálna mzda predstavuje. V tejto súvislosti vytvára navrhovaná smernica podmienky na zlepšenie primeranosti minimálnych miezd, ako aj prístupu pracovníkov k ochrane, ktorú minimálna mzda v EÚ predstavuje. Návrh Komisie plne rešpektuje zásadu subsidiarity: stanovuje sa ním rámec pre minimálne normy, pričom sa rešpektujú a zohľadňujú právomoci členských štátov, nezávislosť sociálnych partnerov i zmluvná sloboda v oblasti miezd. Neukladá členským štátom povinnosť zaviesť zákonom stanovenú minimálnu mzdu, ani nestanovuje jednotnú úroveň minimálnej mzdy.

Krajiny s vysokou pôsobnosťou kolektívneho vyjednávania mávajú zvyčajne nižší podiel pracovníkov s nízkymi mzdami, nižšiu mzdovú nerovnosť a vyššie minimálne mzdy. Návrh Komisie sa preto zameriava na podporu kolektívneho vyjednávania o mzdách vo všetkých členských štátoch.

Krajiny so zákonnou minimálnou mzdou by mali zaviesť podmienky na to, aby bola minimálna mzda stanovená na primeranej úrovni. Súčasťou týchto podmienok sú jasné a stabilné kritériá na stanovenie minimálnej mzdy, orientačné referenčné hodnoty na posudzovanie jej primeranosti a jej pravidelná a včasná aktualizácia. Od týchto členských štátov sa zároveň žiada, aby zabezpečili primerané a odôvodnené využívanie odchýlok a zrážok minimálnej mzdy a účinné zapojenie sociálnych partnerov do zákonného stanovovania a aktualizácie zákonnej minimálnej mzdy.

V návrhu sa okrem toho stanovuje aj lepšie presadzovanie a monitorovanie ochrany, ktorú predstavuje minimálna mzda stanovená v každej krajine. Dodržiavanie a účinné presadzovanie sú nevyhnutné na to, aby mohli mať pracovníci prospech zo skutočného prístupu k ochrane, ktorú predstavuje minimálna mzda, a aby boli podniky chránené pred nekalou hospodárskou súťažou. Navrhovanou smernicou sa pre členské štáty zavádza úloha každoročne nahlasovať Komisii údaje o ochrane, ktorú predstavuje minimálna mzda. 

Súvislosti

Predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová prisľúbila, že na začiatku svojho mandátu predloží právny nástroj, ktorý pracovníkom v Únii zabezpečí spravodlivú minimálnu mzdu, a tento sľub zopakovala vo svojom prvom prejave o stave Únie 16. septembra 2020.

Právo na primeranú minimálnu mzdu je zakotvené v 6. zásade Európskeho piliera sociálnych práv, ktorý v novembri 2017 v Göteborgu spoločne vyhlásili Európsky parlament, Rada v mene všetkých členských štátov a Európska komisia.

Tento návrh smernice vychádza z článku 153 ods. 1 písm. b) Zmluvy o fungovaní EÚ (ZFEÚ), ktorý sa týka pracovných podmienok. Nadväzuje na dvojfázovú konzultáciu so sociálnymi partnermi, ktorá sa uskutočnila v súlade s článkom 154 ZFEÚ. Tento návrh Komisie bude predložený na schválenie Európskemu parlamentu a Rade. Po schválení smernice budú mať členské štáty dva roky na jej transpozíciu do vnútroštátneho práva.

Ďalšie informácie:

Návrh smernice EÚ o primeranej minimálnej mzde v EÚ predložený Komisiou

Pracovný dokument útvarov Komisie a posúdenie vplyvu pripojené k návrhu Komisie

Otázky a odpovede: Primeraná minimálna mzda

Prehľad: Primeraná minimálna mzda

Sledujte Valdisa Dombrovskisa a Nicolasa Schmita na Twitteri

Prihláste sa na odber bezplatného elektronického bulletinu Európskej komisie o zamestnanosti, sociálnych záležitostiach a začlenení.

Čítať ďalej...

Najnovší prieskum Eurobarometra (júl – august): Počas pandémie koronavírusu sa Európania najviac obávajú o hospodársku situáciu

V zložitom období, ktoré je poznačené pandémiou koronavírusu, zostáva dôvera občanov v EÚ na stabilnej úrovni, pričom Európania Únii dôverujú, že v reakcii na prebiehajúcu pandémiu prijme v budúcnosti správne rozhodnutia. V novom štandardnom prieskume Eurobarometra, ktorý bol nedávno zverejnený, uvádzajú európski občania hospodársku situáciu, stav verejných financií členských štátov a prisťahovalectvo ako tri hlavné zdroje obáv na úrovni EÚ. Veľkým zdrojom obáv na vnútroštátnej úrovni je aj hospodárska situácia, po ktorej nasleduje zdravie a nezamestnanosť.

V novom prieskume Eurobarometra, ktorý bol realizovaný v júli a auguste, sa obavy v súvislosti s hospodárskou situáciou premietajú aj do vnímania súčasného stavu hospodárstva. 64 % Európanov si myslí, že situácia je „zlá“, a 42 % Európanov si myslí, že hospodárstvo ich krajiny sa z nepriaznivých účinkov pandémie koronavírusu zotaví „v roku 2023 alebo neskôr“.

Pokiaľ ide o opatrenia, ktoré EÚ prijala v boji proti pandémii, sú Európania rozdelení (45 % je „spokojných“ a 44 % „nespokojných“). 62 % respondentov však tvrdí, že veria, že EÚ prijme v budúcnosti správne rozhodnutia, a 60 % je naďalej optimistických, pokiaľ ide o budúcnosť EÚ.

  1. Dôvera a obraz EÚ

Dôvera v Európsku úniu zostala od jesene 2019 stabilná na úrovni 43 %, a to aj napriek zmenám vo vnímaní verejnosti počas pandémie. Dôvera vo vlády členských štátov (40 %, +6 percentuálnych bodov), ako aj v ich parlamenty (36 %, +2 percentuálne body) sa zvýšila.

V 15 členských štátoch väčšina respondentov tvrdí, že dôverujú EÚ, pričom najvyššie úrovne boli zaznamenané v Írsku (73 %), Dánsku (63 %) a Litve (59 %). Najnižšiu úroveň dôvery v EÚ možno pozorovať v Taliansku (28 %), vo Francúzsku (30 %) a v Grécku (32 %).

Podiel respondentov, ktorí EÚ vnímajú pozitívne, je rovnaký ako podiel respondentov, ktorí ju vnímajú neutrálne (40 %). 19 % respondentov vníma EÚ negatívne (–1 percentuálny bod).

V 13 členských štátoch EÚ väčšina respondentov vníma EÚ pozitívne, pričom najvyššie úrovne boli zaznamenané v Írsku (71 %), Poľsku a Portugalsku (po 55 %). V 13 ďalších členských štátoch respondenti vnímajú EÚ prevažne neutrálne, pričom najvyššie úrovne boli zaznamenané na Malte (56 %), v Španielsku, Lotyšsku a Slovinsku (po 48 %).

  1. Hlavné obavy na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni

Za najnaliehavejší problém, ktorému čelí EÚ, považujú občania hospodársku situáciu – tento názor zastáva viac ako tretina (35 %) všetkých respondentov, čo predstavuje výrazný nárast o 16 percentuálnych bodov od jesene 2019 a presun z tretieho miesta na prvé. Takéto vysoké obavy z hospodárskej situácie neboli zaznamenané od jari 2014.

Európania sú tiež čoraz viac znepokojení zo stavu verejných financií členských štátov (23 %, +6 percentuálnych bodov, čo je najvyššia úroveň od jari 2015), v dôsledku čoho sa tento zdroj obáv presúva z piateho miesta na druhé a dostáva sa na rovnakú úroveň ako prisťahovalectvo (23 %, –13 percentuálnych bodov), ktoré je teraz na najnižšej úrovni od jesene 2014.

Štvrtým najčastejšie uvádzaným zdrojom obáv na úrovni EÚ v situácii pandémie koronavírusu je zdravie (22 %, nová položka). Problém životného prostredia a zmeny klímy strácal na význame a klesol o 8 percentuálnych bodov na 20 %, pričom po ňom nasleduje nezamestnanosť (17 %, +5 percentuálnych bodov).

Hospodárska situácia (33 %, +17 percentuálnych bodov) podobne prekonala aj zdravie ako najdôležitejšiu otázku na vnútroštátnej úrovni a dostala sa zo siedmeho miesta na prvé. Napriek tomu, že zdravie je na druhom mieste, od jesene 2019 sa spomínalo oveľa častejšie (31 %, +9 percentuálnych bodov), v dôsledku čoho sa dostalo na historicky najvyššiu úroveň za posledných šesť rokov.

Výrazne sa zvýšil aj význam nezamestnanosti (28 %, +8 percentuálnych bodov), po ktorom nasleduje rast cien/inflácia/životné náklady (18 %, –2 percentuálne body), životné prostredie a zmena klímy (14 %, –6 percentuálnych bodov) a dlh verejnej správy (12 %, +4 percentuálne body). Zmienky o prisťahovalectve (11 %, –5 percentuálnych bodov) sú na najnižšej úrovni za posledných šesť rokov.

  1. Súčasná hospodárska situácia

Od jesene 2019 sa výrazne znížil podiel Európanov, ktorí si myslia, že súčasná situácia ich národného hospodárstva je „dobrá“ (34 %, –13 percentuálnych bodov), zatiaľ čo prudko vzrástol podiel respondentov, ktorí považujú túto situáciu za „zlú“ (64 %, +14 percentuálnych bodov).

Pokiaľ ide o vnútroštátnu úroveň, väčšina respondentov v 10 krajinách tvrdí, že hospodárska situácia ich členského štátu je dobrá (pokles z 15 krajín na jeseň 2019). Podiel respondentov, ktorí tvrdia, že situácia ich hospodárstva ich členského štátu je dobrá, sa pohybuje od 83 % v Luxembursku po 9 % v Grécku.

  1. Pandémia koronavírusu a verejná mienka v EÚ

Európania sa v názoroch na opatrenia prijaté inštitúciami EÚ na boj proti pandémii koronavírusu rozchádzajú (45 % je „spokojných“ a 44 % „nespokojných“). Väčšina respondentov v 19 členských štátoch je však s opatreniami, ktoré prijali inštitúcie Európskej únie na boj proti pandémii koronavírusu, spokojná. Najvyššia miera pozitívnych odpovedí bola zistená v Írsku (71 %); Maďarsku, Rumunsku a Poľsku (po 60 %). V siedmich krajinách je väčšina respondentov „nespokojná“ – a to najmä v Luxembursku (63 %), Taliansku (58 %), Grécku a Česku (po 55 %) a Španielsku (52 %). V Rakúsku je podiel spokojných a nespokojných respondentov vyrovnaný (po 47 %).

Viac ako šesť Európanov z desiatich však verí, že EÚ v budúcnosti prijme správne rozhodnutia (62 %). Najčastejšie uvádzanými prioritami reakcie EÚ na pandémiu koronavírusu sú: vypracovanie stratégie na riešenie podobnej krízy v budúcnosti a zabezpečenie finančných prostriedkov na nájdenie liečby alebo vakcíny (po 37 %). 30 % respondentov si myslí, že prioritou by malo byť vypracovanie európskej politiky v oblasti zdravia.

Osobné skúsenosti Európanov s opatreniami na obmedzenie pohybu boli veľmi rôznorodé. Celkovo takmer traja z desiatich Európanov tvrdia, že vyrovnať sa s nimi bolo pomerne jednoduché (31 %), zatiaľ čo štvrtina uvádza, že vyrovnať sa s nimi bolo pomerne zložité (25 %). 30 % respondentov napokon uviedlo, že „vyrovnať sa s nimi bolo jednoduché aj zložité“.

  1. Kľúčové oblasti politiky

V odpovedi na otázku týkajúcu sa cieľov Európskej zelenej dohody Európania naďalej ako najvyššie priority uvádzajú „výrobu energie z obnoviteľných zdrojov“, „boj proti plastovému odpadu“ a hlavne riešenie problému „jednorazových plastových výrobkov“. Viac ako tretina respondentov si myslí, že najvyššou prioritou by mala byť podpora poľnohospodárov v EÚ (38 %) alebo presadzovanie obehového hospodárstva (36 %). O niečo viac ako traja z desiatich respondentov si myslia, že najvyššou prioritou by malo byť zníženie spotreby energie (31 %).

Podpora hospodárskej a menovej únie a eura zostáva vysoká, pričom 75 % respondentov v eurozóne podporuje jednotnú menu EÚ. V EÚ27 ako celku sa podpora pre euro zvýšila na 67 % (+5 percentuálnych bodov).

  1. Občianstvo EÚ a európska demokracia

Väčšina ľudí v 26 členských štátoch EÚ (okrem Talianska) a 70 % v celej EÚ sa považuje za občanov EÚ. Na vnútroštátnej úrovni bolo najvyššie hodnotenie pozorované v Írsku a Luxembursku (po 89 %), Poľsku (83 %), na Slovensku a v Nemecku (po 82 %), Litve (81 %), Maďarsku, Portugalsku a Dánsku (po 80 %).

Väčšina Európanov (53 %) tvrdí, že sú spokojní so spôsobom fungovania demokracie v EÚ. Podiel respondentov, ktorí „nie sú spokojní“, sa od jesene 2019 zvýšil o 3 percentuálne body na 43 %.

  1. Optimizmus, pokiaľ ide o budúcnosť EÚ

V tomto zložitom období 60 % Európanov uviedlo, že sú optimistickí, pokiaľ ide o budúcnosť EÚ. Najvyššie hodnotenie optimizmu bolo pozorované v Írsku (81 %), Litve a Poľsku (po 75 %) a Chorvátsku (74 %). Najnižšie úrovne optimizmu existujú v Grécku (44 %) a Taliansku (49 %), kde pesimizmus prevažuje nad optimizmom, a vo Francúzsku, kde je pomer názorov rozdelený rovnomerne (49 % oproti 49 %).

 

Súvislosti

Štandardný prieskum Eurobarometra „Summer 2020 – Standard Eurobarometer“ (EB 93) sa prostredníctvom osobných pohovorov výnimočne doplnených online pohovormi uskutočnil v období od 9. júla do 26. augusta 2020 v 27 členských štátoch EÚ, Spojenom kráľovstve a kandidátskych krajinách[1]. V 27 členských štátoch prebehlo 26 681 pohovorov.

Ďalšie informácie

Štandardný prieskum Eurobarometra 93

 

[1] 27 členských štátov Európskej únie (EÚ), Spojené kráľovstvo, päť kandidátskych krajín (Albánsko, Severné Macedónsko, Čierna Hora, Srbsko a Turecko) a komunita tureckých Cyperčanov v časti krajiny, ktorá nie je pod kontrolou vlády Cyperskej republiky.

Čítať ďalej...

Európska únia pohľadom študenta Prešovskej univerzity Gabriela Kuľbaka

V najnovšom článku vám prinášame rozhovor s interným doktorandom Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove v odbore preklad a tlmočenie Gabrielom Kuľbakom. V interview sa napríklad dozviete, ako sú vnímané európske projekty očami bežného študenta, alebo čo môže priniesť stáž v informačnom centre Europe Direct.

 Ako vnímaš prítomnosť a projekty EÚ z pozície mladého človeka?

Projekty EÚ zamerané na mladých (napríklad ukončený projekt Youth in Action alebo aktuálne prebiehajúci projekt Erasmus+) sú veľmi dobrou príležitosťou spoznať iné krajiny, ich kultúru, ale aj gastronómiu a najmä je možné spoznať ľudí z rôznych častí sveta (prinajmenšom Európy). Okrem toho EÚ ponúka aj absolventské stáže, ktoré sú ideálnou príležitosťou získať prax potrebnú pre uplatnenie sa na trhu práce.

Veľkou výhodou je aj cestovanie „na vlastnú päsť“, a to bez pasov a hraničných kontrol. Za to môžeme vďačiť projektu európskej integrácie – Schengenskému priestoru. A samozrejme nemôžeme zabudnúť na súťaž Mladý Európan, ktorú organizujú práve regionálne informačné centrá Europe Direct. Vďaka tejto súťaži môžu študenti stredných škôl spoznať EÚ nielen teoreticky, ale najlepší tím má možnosť navštíviť inštitúcie Európskej únie v Bruseli aj osobne.

Zúčastnil si sa niektorého z týchto projektov?

Prvýkrát ako študent Cirkevného gymnázia vo Vranove nad Topľou. Išlo o týždenný výmenný pobyt v rámci spomínaného projektu Youth in Action (Mládež v akcii), ktorý bol zameraný na zdravý životný štýl a zdokonalenie sa v angličtine. Tento dosť pestrý a podujatiami naplnený týždeň sme strávili v Poľsku spolu so žiakmi z dedinky Ruda Różaniecka. Jeden deň som, rovnako ako aj ostatní spolužiaci, strávil aj v rodine jedného z tamojších žiakov. Bola to možnosť mať oveľa bližší kontakt s „domácimi“ a pozrieť sa tak na veci aspoň trochu z ich perspektívy. Tento pobyt bol celkovo veľmi zaujímavou skúsenosťou a prvým „samostatnejším“ vycestovaním za hranice, ktoré ma potom nakoplo k spoznávaniu ďalších krajín.

Pokiaľ viem, absolvoval si aj stáž v Prahe...

Áno, absolvoval som doktorandskú stáž na Ústave translatológie na Karlovej univerzite, a to vďaka programu Erasmus+. Bolo to nedávno, počas minulého akademického roka v zimnom semestri. Viedol som seminár zameraný na audiovizuálny preklad (titulkovanie, dabing a podobne) a tiež som mal aj zopár samostatných prednášok v rámci iných predmetov.

Zároveň som navštevoval prednášky spolu s ostatnými študentmi translatológie, vďaka čomu som si mal možnosť vypočuť odborníkov v jednotlivých oblastiach prekladu a tlmočenia a zároveň som absolvoval aj zopár seminárov s ostatnými študentmi Karlovej univerzity. Tak trocha som sa vrátil do študentských čias.

Čo ti dala táto stáž okrem spomínaných „akademických“ skúseností?

Dala mi možnosť navštíviť divadlá, chrámy a galérie plné diel svetoznámych umelcov, ktoré by som asi inak nemal možnosť vidieť, aspoň nie v takej miere ako počas stáže. Bolo tiež veľmi zaujímavé spoznať pražský študentský underground a najmä nových ľudí.

Býval som so študentom z Talianska, ktorý ma zoznámil s ďalšími vrúcnymi obyvateľmi jeho krajiny. V ostatných izbách okolo nás bývali študenti z Číny a na ďalších poschodiach a v ďalších budovách nášho internátu sa zas zdržiavali študenti zo Španielska, Nemecka, Ruska, Írska, Anglicka a ďalších krajín. S niektorými z nich som v kontakte doteraz.

Ako ešte vnímaš prepojenie EÚ s našou univerzitou?

Okrem pútačov, ktoré odkazujú na finančnú pomoc spojenú s modernizáciou univerzity, vnímam toto prepojenie aj cez odbor, ktorý študujem. Filozofická fakulta v spolupráci s Európskou komisiu zorganizovali na pôde našej univerzity viacero prednášok a worshopov venovaných prekladateľskej a tlmočníckej praxi v inštitúciách EÚ. Zároveň majú naši študenti možnosť navštíviť konkrétne inštitúcie priamo v Bruseli alebo v týchto inštitúciách absolvovať stáž. Za zmienku stojí aj novootvorená kancelária IC EDIC Prešov v budove FF, ktorá ponúka študentom, pedagógom a verejnosti relevantné a bohaté informácie o fungovaní EÚ a jej projektoch. 

Prečo si sa chcel stať súčasťou informačného centra EUROPE DIRECT PREŠOV?

EDIC Prešov sa výrazne zameriava na stredné školy, čo je ideálna možnosť komunikovať s ľuďmi, ktorí už plne vnímajú pôsobnosť EÚ a výhody, ktoré plynú z členstva v tomto spoločenstve. Je to aj možnosť, ako informovaním širšej spoločnosti priblížiť činnosti a projekty EÚ.

Zároveň môžem využiť svoje komunikačné, jazykové a organizačné schopnosti pri usporadúvaní rôznych diskusií a podujatí pre verejnosť. Inými slovami, motivovalo ma podporiť svoj región a vrátiť aspoň niečo z toho, čo sa mi dostalo počas života, štúdia a spoznávania nových krajín.

Čítať ďalej...

Sankcie a ľudské práva: vzniká európsky rámec umožňujúci reagovať na porušovanie ľudských práv kdekoľvek na svete

Ako predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová avizovala v prejave o stave Európskej únie, Európska komisia a vysoký predstaviteľ Únie pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku predložili spoločný návrh nariadenia Rady o vykonávaní reštriktívnych opatrení (sankcií) proti závažnému porušovaniu ľudských práv vo svete.

Spoločný návrh nariadenia Rady je jedným z právnych aktov, ktoré Rada vyžaduje na to, aby bolo možné pristúpiť k vytvoreniu nového horizontálneho sankčného režimu. Dopĺňa rozhodnutie Rady, ktoré predkladá vysoký predstaviteľ Josep Borrell a ktoré – po jeho prijatí v Rade – umožní vytvorenie globálneho sankčného režimu EÚ v oblasti ľudských práv.

Keď začne platiť nový globálny sankčný režim EÚ v oblasti ľudských práv, poskytne EÚ väčšiu flexibilitu zamerať sa na osoby zodpovedné za závažné porušovanie ľudských práv kdekoľvek na svete bez ohľadu na to, kde k nemu dochádza a kto je za to zodpovedný. Očakáva sa, že globálny sankčný režim EÚ v oblasti ľudských práv bude zahŕňať také opatrenia, ako napríklad zmrazenie aktív a zákazy cestovania. Pokiaľ ide o zákaz cestovať, na základe spoločného návrhu by Komisia po prvýkrát získala právomoc dohliadať na vykonávanie zákazov cestovania.

Nový režim nenahrádza existujúce geografické sankčné režimy, z ktorých niektoré sa už týkajú otázok porušovania ľudských práv, napríklad v Sýrii, Bielorusku alebo Venezuele.

Tieto návrhy jasne dokazujú záväzok EÚ podporovať ľudské práva, demokraciu, právny štát a zásady medzinárodného práva všade vo svete. Sú reakciou na politickú dohodu ministrov zahraničných vecí krajín EÚ, ktorí sa na Rade pre zahraničné veci v decembri 2019 dohodli, že treba pokročiť v tvorbe takéhoto režimu.

Globálny sankčný režim EÚ v oblasti ľudských práv je zároveň kľúčový výstup, ktorý vysoký predstaviteľ a Komisia navrhli v akčnom pláne pre ľudské práva a demokraciu na roky 2020 – 2024 v rámci spoločného oznámenia prijatého v marci 2020.

Ďalšie kroky

Členské štáty prerokujú v Rade navrhované nariadenie Rady súbežne s návrhom rozhodnutia Rady od vysokého predstaviteľa.

Členovia kolégia v tejto súvislosti povedali:

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová uviedla: „Musíme sa zasadzovať za ľudské práva a základné slobody. Dlho sme čakali na sankčný režim EÚ, ktorý postihne všetkých, ktorí sú zodpovední za porušovanie ľudských práv. Veríme, že Rada preukáže svoje odhodlanie podporiť Komisiu v súvislosti s týmto cieľom a náš návrh prijme.“

Josep Borrell, vysoký predstaviteľ Únie pre zahraničné veci a bezpečnostnú politiku a podpredseda pre silnejšiu Európu vo svete, uviedol: „Vo svete sa útočí na ľudské práva. Nový globálny sankčný režim EÚ v oblasti ľudských práv bude účinný nástroj na to, aby sme dokázali brať na zodpovednosť všetkých, ktorí sa nezdráhajú porušovať ľudské práva kdekoľvek na svete. Európa sa tak nielenže postaví za svoje hodnoty, ale bude aj konať.“

Valdis Dombrovskis, výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, skonštatoval: „Zavádzame politiku nulovej tolerancie voči tým, ktorí porušujú ľudské práva kdekoľvek na svete. Dnešný návrh ponúka široké možnosti, ako reagovať na takéto konanie, a vyjadruje naše odhodlanie hájiť hodnoty, ktorým veríme.“

Mairead McGuinnessová, komisárka EÚ pre finančnú stabilitu, finančné služby a úniu kapitálových trhov, uviedla: „Tieto návrhy sú dôležitým krokom smerom k veľmi potrebnému sankčnému režimu. Ak členské štáty budú uplatňovať sankcie za porušovanie ľudských práv účinne a efektívne, nikto, kto spôsobuje ľudom bolesť a utrpenie, trestu neunikne. Hneď ako tento režim Rada prijme, Komisia bude toto úsilie dôrazne podporovať.“

Kontext

Sankcie EÚ pomáhajú dosahovať kľúčové ciele EÚ, ako je zachovanie mieru, posilnenie medzinárodnej bezpečnosti, konsolidácia a podpora demokracie, medzinárodného práva a ľudských práv. Sú zamerané na tých, ktorých činy uvedené hodnoty ohrozujú, a ich cieľom je čo najviac zmierniť akékoľvek negatívne dôsledky pre civilné obyvateľstvo. EÚ má v súčasnosti zavedených približne 40 rôznych sankčných režimov.

Nariadenie Rady je potrebné na to, aby sa podrobne stanovili opatrenia sankčného režimu zavedeného rozhodnutím Rady, ktorý môže mať vplyv na fungovanie vnútorného trhu EÚ. Je priamo záväzné pre vnútroštátne správne orgány, ako aj pre súkromných prevádzkovateľov, zatiaľ čo rozhodnutie Rady je právne záväzné pre členské štáty EÚ.

Ďalšie informácie o sankčnej politike EÚ a politike v oblasti ľudských práv:

Rada Európskej únie a sankčná politika EÚ

Európska komisia a sankcie EÚ

Európska služba pre vonkajšiu činnosť a sankcie EÚ

Prehľad aktuálne uplatňovaných sankcií EÚ: Mapa sankcií EÚ

Priority politiky EÚ v oblasti ľudských práv a demokracie na roky 2020 – 2024: Spoločný akčný plán pre ľudské práva a demokraciu na roky 2020 – 2024

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login