Poľnohospodárstvo: Komisia prijíma mimoriadne opatrenia na podporu sektora vinohradníctva a vinárstva a sektora ovocia a zeleniny

Aktuálne prijaté podporné opatrenia pre sektor vinohradníctva a vinárstva zahŕňajú zvýšenie podpory pre nástroje na riadenie rizík, ako je poistenie úrody a vzájomné fondy, a predĺženie platnosti už zavedených opatrení flexibility do 15. októbra 2022. Pokiaľ ide o sektor ovocia a zeleniny, organizáciám výrobcov sa poskytne kompenzácia na podporu – ktorá sa zvyčajne vypočítava na základe hodnoty produkcie – tak, aby podpora neklesla pod 85 % minuloročnej úrovne.

Komisár pre poľnohospodárstvo Janusz Wojciechowski v tejto súvislosti uviedol: „Extrémne poveternostné podmienky v tomto roku, ako boli jarné mrazy, záplavy a vlny horúčav, boli pre sektor vinohradníctva a vinárstva a sektor ovocia a zeleniny obzvlášť náročné. Tomu navyše predchádzal náročný rok 2020 poznamenaný krízou spôsobenou ochorením COVID-19. Tieto prepotrebné podporné opatrenia pomôžu výrobcom v celej EÚ v týchto ťažkých časoch popri ďalších opatreniach, ktoré už boli prijaté v roku 2020 a predĺžené v roku 2021.

V sektore vína sa budú uplatňovať tieto mimoriadne opatrenia:

  • Krajiny EÚ môžu aj naďalej kedykoľvek meniť svoje vnútroštátne podporné programy, pričom obvykle ich môžu meniť len dvakrát ročne (k 1. marcu a 30. júnu každého roka).
  • Pokiaľ ide o propagačné a informačné činnosti, reštrukturalizáciu a konverziu vinohradov, zelený zber a investície, možnosť poskytnúť vyšší príspevok z rozpočtu EÚ sa predlžuje do 15. októbra 2022.
  • Príspevok z rozpočtu EÚ na poistenie úrody sa zvýšil zo 70 % na 80 %, a to až do 15. októbra 2022.
  • Podpora EÚ na pokrytie nákladov na zriadenie vzájomných fondov sa zdvojnásobila, a to z: 10 %, 8 % a 4 % v prvom, druhom a treťom roku vykonávania na 20 %, 16 % a 8 %.
  • Možnosti flexibility poskytnuté na opatrenia v rámci programu v sektore vinohradníctva a vinárstva sa predlžujú do 15. októbra 2022.

Pokiaľ ide o sektor ovocia a zeleniny, organizáciám výrobcov sa poskytne kompenzácia na podporu, ktorú im vypláca EÚ a ktorá sa zvyčajne vypočítava na základe hodnoty produkcie v danom roku, tak, aby podpora neklesla pod 85 % minuloročnej úrovne, aj keď je tohtoročná hodnota nižšia. Táto kompenzácia sa poskytne v prípade, že pokles produkcie súvisí s prírodnými katastrofami, poveternostnými udalosťami, chorobami rastlín alebo zamorením škodcami, je mimo kontroly organizácie výrobcov a predstavuje aspoň 35 % pokles oproti predchádzajúcemu roku. Okrem toho, ak výrobcovia preukážu, že prijali preventívne opatrenia proti príčine zníženia produkcie, na výpočet podpory sa použije rovnaká hodnota produkcie, aká sa použila v minulom roku.

Súvislosti

Vzhľadom na bezprecedentné výzvy spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19 bol v máji 2020 prijatý prvý balík opatrení. Tieto opatrenia boli doplnené druhým balíkom pre sektor vinohradníctva a vinárstva, ktorý bol prijatý v júli 2020.

V rámci balíka bol prijatý súbor opatrení v podobe vykonávacích aktov. V prípade delegovaných aktov ešte plynie dvojmesačná lehota na preskúmanie v Európskom parlamente a Rade.

Ďalšie informácie

Stredisko pre monitorovanie trhu s vínom

Stredisko pre monitorovanie trhu s ovocím a zeleninou

Čítať ďalej...

Komisia predkladá historicky prvú stratégiu EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života

Európska komisia predstavuje historicky prvú stratégiu EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života. V situácii, keď antisemitizmus v Európe aj mimo nej povážlivo silnie, táto stratégia vytyčuje sériu opatrení zoskupených do troch pilierov: predchádzať všetkým formám antisemitizmu, chrániť a podporovať židovský život a podporovať vzdelávanie, výskum a pamiatku holokaustu. V stratégii sa navrhujú opatrenia, ktoré majú zintenzívniť spoluprácu s online spoločnosťami pri potláčaní antisemitizmu na internete, zlepšiť ochranu miest určených na náboženské obrady, zriadiť európske výskumné centrum zamerané na súčasný antisemitizmus a vytvoriť sieť miest, na ktorých došlo k holokaustu. Silu týmto opatreniam dodá aj medzinárodné úsilie EÚ ako lídra celosvetového boja proti antisemitizmu.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v tejto súvislosti uviedla: „Dnes sa zaväzujeme podporovať židovský život v Európe v celej jeho rozmanitosti. Chceme, aby židovský život opäť prekvital v jadre našich komunít. A tak by to malo byť. Stratégia, ktorú dnes predstavujeme, je zásadným posunom v tom, ako reagujeme na antisemitizmus. Európa môže prosperovať, len ak sa jej židovské komunity budú cítiť bezpečne a prosperovať.“

Podpredseda pre podporu európskeho spôsobu života Margaritis Schinas doplnil: „Antisemitizmus je nezlučiteľný s hodnotami EÚ a s naším európskym spôsobom života. Táto stratégia – prvá svojho druhu – je naším záväzkom, že budeme bojovať proti nemu vo všetkých jeho formách a zaistíme budúcnosť pre židovský život v Európe aj mimo nej. Dlžíme to tým, ktorí v holokauste zahynuli, tým, ktorí ho prežili, a dlžíme to aj budúcim generáciám.“

Smerom k Európskej únii bez antisemitizmu

V stratégii sa stanovujú opatrenia zamerané na: 1. predchádzanie všetkým formám antisemitizmu a boj proti nim; 2. ochranu a podporu židovského života v EÚ, a 3. vzdelávanie, výskum a pamiatku holokaustu. Tieto opatrenia sú dopĺňané medzinárodným úsilím EÚ bojovať proti antisemitizmu na globálnej úrovni.

Medzi kľúčové opatrenia stratégie patria:

  • Predchádzanie všetkým formám antisemitizmu a boj proti nim: 9 z 10 židov si myslí, že antisemitizmus sa v ich krajine zvýšil, pričom 85 % to považuje za vážny problém. Na riešenie tejto situácie Komisia zmobilizuje finančné prostriedky EÚ a bude podporovať členské štáty pri navrhovaní a vykonávaní národných stratégií. Komisia podporí vytvorenie celoeurópskej siete dôveryhodných oznamovateľov a židovských organizácií, aby pomohli odstraňovať nelegálne nenávistné prejavy na internete. Podporí aj vytváranie kontranaratívov proti antisemitskému obsahu na internete. Komisia bude spolupracovať s odvetvím a spoločnosťami v oblasti informačných technológií s cieľom zabrániť nezákonnému zobrazovaniu a predaju nacistických symbolov, memorabílií a literatúry online.
  • Ochrana a podpora židovského života v EÚ: 38 % židov zvažovalo emigráciu, pretože sa ako židia v EÚ necítia bezpečne. Na to, aby sa židia cítili bezpečne a mohli sa plnohodnotne zapájať do európskeho života, Komisia poskytne finančné prostriedky EÚ na lepšiu ochranu verejných miest a miest určených na náboženské obrady. Najbližšia výzva na predkladanie návrhov bude uverejnená v roku 2022, pričom k dispozícii bude suma 24 miliónov eur. Členské štáty sú zároveň vyzvané, aby využívali podporu Europolu pri svojich aktivitách v boji proti terorizmu, či už online, alebo offline. S cieľom podporiť židovský život Komisia prijme opatrenia na zachovanie židovského dedičstva a zvýšenie informovanosti o židovskom živote, kultúre a tradíciách.
  • Vzdelávanie, výskum a pamiatka holokaustu: Každý dvadsiaty dnešný Európan o holokauste nikdy nepočul. V záujme zachovania pamäte Komisia podporí vytvorenie siete miest, na ktorých došlo k holokaustu, ale ktoré často nie sú známe, napríklad miesta, kde sa obete ukrývali alebo kde boli zastrelené. Komisia bude podporovať aj novú sieť mladých európskych ambasádorov s cieľom šíriť pripomínanie si holokaustu. Z prostriedkov EÚ Komisia podporí vytvorenie európskeho výskumného centra zameraného na súčasný židovský život a antisemitizmus, v spolupráci s členskými štátmi a výskumnou komunitou. V záujme zviditeľnenia židovského dedičstva Komisia vyzve mestá, ktoré sa uchádzajú o titul Európske hlavné mesto kultúry, aby sa zaoberali históriou svojich menšín vrátane histórie židovskej komunity.

EÚ využije všetky dostupné nástroje na presvedčenie partnerských krajín v krajinách susedstva EÚ aj mimo neho, aby bojovali proti antisemitizmu, a to aj pomocou spolupráce s medzinárodnými organizáciami. Uistí sa, že finančné prostriedky EÚ na vonkajšiu činnosť nebudú nesprávne pridelené na činnosti, ktoré podnecujú k nenávisti a násiliu zameraným aj proti židovskému obyvateľstvu. EÚ posilní svoju spoluprácu s Izraelom v boji proti antisemitizmu a bude podporovať obnovu židovského dedičstva na celom svete.

Ďalšie kroky

Stratégia sa bude vykonávať v období 2021 – 2030. Komisia vyzýva Európsky parlament a Radu, aby túto stratégiu podporili. Súhrnné správy o jej vykonávaní uverejní v rokoch 2024 a 2029. Členské štáty sa už zaviazali, že budú predchádzať všetkým formám antisemitizmu a bojovať proti nim prostredníctvom nových národných stratégií alebo opatrení v rámci existujúcich národných stratégií a/alebo akčných plánov na predchádzanie rasizmu, xenofóbii, radikalizácii a násilnému extrémizmu. Národné stratégie by mali byť prijaté do konca roka 2022 a Európska komisia ich zhodnotí do konca roka 2023.

Súvislosti

Táto stratégia je záväzkom EÚ pre budúcnosť židovského života v Európe aj mimo nej. Je znakom politickej angažovanosti Komisie za Európsku úniu bez antisemitizmu a akejkoľvek formy diskriminácie, za otvorenú, inkluzívnu a rovnocennú spoločnosť v EÚ.

V nadväznosti na kolokvium o základných právach o antisemitizme a nenávisti voči moslimom Komisia v roku 2015 vymenovala svojho vôbec prvého koordinátora pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života. V júni 2017 Európsky parlament prijal uznesenie o boji proti antisemitizmu. V decembri 2018 Rada prijala vyhlásenie o boji proti antisemitizmu. V decembri 2019 sa boj proti antisemitizmu stal súčasťou portfólia podpredsedu Komisie pre podporu európskeho spôsobu života, čo signalizovalo zámer riešiť túto problematiku ako prierezovú prioritu. Rada v decembri 2020 prijala ďalšie vyhlásenie zamerané na začleňovanie boja proti antisemitizmu do všetkých oblastí politiky.

Mnohé oblasti politiky spojené s bojom proti antisemitizmu sú v prvom rade zodpovednosťou členských štátov. EÚ však zohráva dôležitú úlohu pri poskytovaní politických usmernení, koordinácii opatrení členských štátov, monitorovaní vykonávania a pokroku, poskytovaní podpory z prostriedkov EÚ a pri podpore výmeny osvedčených postupov medzi členskými štátmi. Na tento účel Komisia vytvorí z existujúcej príležitostnej pracovnej skupiny pre boj proti antisemitizmu stálu štruktúru, v ktorej budú spoločne pôsobiť členské štáty a židovské komunity.

Ďalšie informácie

Stratégia EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života

Informačný prehľad k stratégii EÚ pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života

Otázky a odpovede

Webová lokalita o boji proti antisemitizmu

Koordinátor pre boj proti antisemitizmu a podporu židovského života

Čítať ďalej...

Kódex postupov proti šíreniu dezinformácií: Komisia víta nových potenciálnych signatárov a vyzýva na dôraznú a včasnú revíziu

Téma dezinformácií je aj naďalej jednou z priorít programu Komisie. Na poslednom valnom zhromaždení signatárov sa k revízii Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií pridalo osem nových potenciálnych signatárov. Vyjadrili ochotu prijať záväzky v rámci posilnenej verzie. Kódex je prvým celosvetovým rámcom svojho druhu, v ktorom sa stanovujú záväzky platforiem a priemyslu v boji proti dezinformáciám. Revízia kódexu vychádza z usmernení Komisie z mája tohto roku. Uvádzajú sa v nich spôsoby posilnenia kódexu, ktoré by mali zaručiť ráznu reakciu na dezinformácie. Zoznam potenciálnych nových signatárov zahŕňa online video platformy ako Vimeo, nové typy sociálnych sietí ako Clubhouse a poskytovateľov reklamných technológií ako DoubleVerify, ako aj organizácie, ktoré poskytujú špecifické know-how a technické riešenia na boj proti dezinformáciám – napríklad Avaaz, Globsec, Logically, NewsGuard a WhoTargetsMe.

Na zníženie toku škodlivých dezinformácií treba vynaložiť ešte značné úsilie, čo dokazujú nedávne volebné kampane a správy signatárov v rámci programu monitorovania dezinformácií o ochorení COVID-19. Aktuálny kódex bol prvým krokom správnym smerom, ale posúdenie Komisie v roku 2020 odhalilo výrazné nedostatky. Patria k nim nejednotné a neúplne uplatňovanie kódexu na jednotlivých platformách a v členských štátoch, nedostatky v rozsahu pôsobnosti kódexu a spôsoboch monitorovania vrátane kľúčových ukazovateľov výkonnosti, nedostatočné záväzky, pokiaľ ide o prístup k údajom týkajúcich sa platforiem na účely výskumu v oblasti dezinformácií a obmedzená účasť relevantných strán, a to najmä z reklamného sektora. Komisia očakáva, že signatári budú pri revízii kódexu dôsledne dodržiavať usmernenia s cieľom zabezpečiť, aby splnili očakávania na silný nástroj EÚ.

Podpredsedníčka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová v tejto súvislosti povedala: „Som rada, že na našu výzvu reagujú nové subjekty z príslušných odvetví a zapájajú sa do revízie kódexu postupov. Rada by som vyzvala ďalších aktérov vrátane platforiem, služieb na odosielanie súkromných správ a subjekty zo sveta online reklamy, aby sa čo najskôr pridali a zúčastnili sa na formovaní tohto procesu. Posilnený kódex nesmie sklamať naše očakávania, ktoré sme stanovili v máji v našom usmernení. Online hráči sú zvlášť zodpovední za šírenie a monetizáciu dezinformácií. Online služby musia byť navrhované tak, aby boli transparentnejšie, zodpovednejšie a bezpečnejšie.“

Komisár pre vnútorný trh Thierry Breton dodal: „Vítam skutočnosť, že stále viac online platforiem, poskytovateľov technológií, subjektov občianskej spoločnosti a odborných organizácií sa formálne zaväzuje bojovať proti dezinformáciám. Súkromný sektor by mal byť ambiciózny a už vopred sa pripraviť na nové pravidlá EÚ v oblasti digitálnych služieb. Teraz je čas, aby po slovách nasledovali skutky.“

Komisia vyzýva všetky ostatné zainteresované strany, ktoré môžu prispieť k posilneniu kódexu a sú ochotné prijať záväzky týkajúce sa ich služieb, aby prejavili záujem stať sa signatárom posilneného kódexu a čo najskôr sa zapojiť do procesu vypracúvania návrhu. Táto výzva je určená najmä etablovaným a vznikajúcim platformám pôsobiacim v EÚ, príslušným zainteresovaným stranám v systéme online reklamy (napr. platformy na výmenu reklamy, poskytovatelia reklamných technológií, značky využívajúce reklamu, komunikačné agentúry), ďalším subjektom poskytujúcim služby, ktoré sa môžu použiť na speňaženie dezinformácií (napr. elektronické platobné služby, platformy elektronického obchodu, systémy kolektívneho financovania/darovacie systémy), súkromným službám zasielania správ. Vítané sú aj zainteresované strany, ktoré môžu k novému kódexu prispieť zdrojmi alebo odbornými znalosťami. Posilnený kódex by mal zahŕňať nové prispôsobené záväzky zodpovedajúce veľkosti a povahe služieb poskytovaných signatármi, pričom signatári by mali prijať príslušné záväzky týkajúce sa všetkých svojich služieb.

Správy v rámci programu monitorovania dezinformácií o ochorení COVID-19 o letných opatreniach platforiem

V rámci pravidelného monitorovania dezinformácií súvisiacich s ochorením COVID-19 Komisia aktuálne uverejňuje aj správy od spoločností Google, Facebook, Twitter, TikTok a Microsoft, ktoré obsahujú opatrenia, ktoré platformy prijali v júli a auguste s cieľom znížiť výskyt dezinformácií súvisiacich s ochorením COVID-19 a vakcínami proti tomuto ochoreniu. Ako sa uvádza v spoločnom oznámení z roku 2020 , skupina európskych regulačných orgánov pre audiovizuálne mediálne služby (ERGA) svojimi odbornými znalosťami pomáha Komisii s programom monitorovania v súvislosti s ochorením COVID-19. Očakáva sa, že správu o monitorovacom programe predloží skupina ERGA v nadchádzajúcich týždňoch.

Súvislosti

Kódex postupov bol vypracovaný v októbri 2018. Ako bolo oznámené v akčnom pláne pre európsku demokraciu (EDAP), usmernenie na posilnenie Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií vydané Komisiou v máji 2021 rieši nedostatky zistené v posúdení kódexu z roku 2020, ktoré vykonala Komisia, a vychádza zo skúsenosti získaných v rámci programu monitorovania dezinformácií o ochorení COVID-19. V návrhu Komisie týkajúcom sa aktu o digitálnych službách sa stanovuje koregulačný rámec pre kódexy správania, ako je tento kódex postupov.

V usmerneniach sa vyzýva na posilnenie všetkých kapitol kódexu: musí sa obmedziť komerčné využívanie dezinformácií a musia sa zintenzívniť opatrenia proti manipulačným technikám Používatelia by mali mať prístup k nástrojom na rozpoznanie a označovanie dezinformácií a bezpečnú navigáciu v online prostredí. Kódex by mal vo všetkých členských štátoch a jazykoch zvýšiť aj rozsah overovania faktov a výrazne zlepšiť prístup k údajom platforiem na účely výskumu. Signatári by mali zriadiť verejne prístupné Centrum pre transparentnosť a stála pracovná skupina bude zodpovedná za aktualizáciu kódexu vzhľadom na technologický, spoločenský, trhový a legislatívny vývoj. Posilnený kódex musí byť doplnený účinným monitorovacím rámcom založeným na jasných kľúčových ukazovateľoch výkonnosti, ktorými sa bude merať účinnosť opatrení vykonávaných podľa kódexu z roku 2021. Očakáva sa, že signatári predložia revidovaný kódex do konca roka 2021.

Počas krízy spôsobenej ochorením COVID-19 sa signatári aktívne zúčastňovali na osobitnom programe monitorovania. Osvedčil sa ako užitočné opatrenie v oblasti transparentnosti, ktoré zabezpečuje verejnú zodpovednosť platforiem, a kódex podrobil záťažovému testu. Program týkajúci sa ochorenia COVID-19 zároveň poukázal na niekoľko nedostatkov, ktoré je potrebné riešiť posilnením kódexu.

Ďalšie informácie

Kódex postupov proti šíreniu dezinformácií

Usmernenie Komisie na posilnenie Kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií

Otázky a odpovede k usmerneniam

Prehľad

Čítať ďalej...

Nový pakt o migrácii a azyle: informovanie o vývoji a zintenzívnenie boja proti vykorisťovaniu migrantov

Rok od prijatia návrhu Nového paktu o migrácii a azyle Komisia predkladá správu o migrácii a azyle.

Komisia zároveň prijíma obnovený akčný plán EÚ proti prevádzačstvu migrantov a oznámenie o uplatňovaní smernice o sankciách voči zamestnávateľom. Tieto iniciatívy tvoria súčasť komplexného prístupu k migrácii v rámci Nového paktu o migrácii a azyle a ich cieľom je predchádzať organizovanému vykorisťovaniu migrantov a obmedziť iregulárnu migráciu, čo je v súlade so zámermi nového paktu usilujúceho sa o podporu udržateľného a náležitého riadenia migrácie. Budú zamerané tak na pretrvávajúce výzvy, teda na rozkladanie organizovaných zločineckých skupín, ako aj na potrebu prispôsobiť sa novým výzvam, vrátane štátom sponzorovaného prevádzačstva, v reakcii na situáciu na vonkajších hraniciach EÚ s Bieloruskom.

Podpredseda pre podporu európskeho spôsobu života Margaritis Schinas v tejto súvislosti uviedol: „Minulý týždeň uplynul rok, odkedy sme predložili naše návrhy v rámci Nového paktu o migrácii a azyle. Zatiaľ čo proces ich prijímania napredoval nesmierne pomaly, v tom istom čase sa naďalej vynárali migračné výzvy v starej alebo novej podobe. Či už ide o pretrvávajúce napätie v centrálnom Stredozemí, zhoršujúcu sa situáciu v Afganistane alebo nový tlak na našich východných hraniciach, celý tento vývoj poukazuje na to, že udržateľný európsky rámec v oblasti azylu a migrácie je absolútne nevyhnutný. Prijatie návrhov v rámci tohto paktu by výrazne zlepšilo schopnosť členských štátov vysporiadať sa s celým radom otázok, ktorým momentálne čelia. Ak sme sa za predchádzajúce roky niečo naučili, tak je to určite to, že sólová jazda neprináša v tejto oblasti žiadne riešenia. Nastal čas zjednotiť sa na spoločných riešeniach.“

Komisárka pre vnútorné záležitosti Ylva Johanssonová dodala: „Pri Novom pakte o migrácii a azyle sa nám podarilo výrazne pokročiť a nedávne udalosti nás utvrdzujú v tom, že potrebujeme naliehavo dosiahnuť pokrok pri našich dôkladne vyvážených návrhoch: návrhy týkajúce sa preverovania a systému Eurodac, ktoré umožnia vykonávať riadne kontroly všetkých osôb prichádzajúcich do EÚ, budú dopĺňať naše návrhy o solidarite. Dosiahnutie dohody pri nariadení o rámci pre presídľovanie pomôže Európe získať väčšiu váhu na globálnej scéne a preukázať, ako my a členské štáty dokážeme reálne ponúknuť ochranu ľuďom v núdzi. Dosiahli sme vyváženosť, teraz potrebujeme výsledky.“

Správa o migrácii a azyle: nový pakt – bilancia po prvom roku

V predloženej správe sa hodnotí dosiahnutý pokrok a kľúčový vývoj, ku ktorému za posledný rok a pol došlo, identifikujú sa základné výzvy a zdôrazňujú oblasti, v ktorým možno očakávať priaznivý vývoj, a zároveň sa v nej uvádzajú kroky, ktoré povedú k robustnejšej, pragmatickejšej a spravodlivejšej migračnej a azylovej politike.

Pozornosť sa venuje všetkým aspektom riadenia migrácie. Opisuje sa v nej aktuálny stav v oblasti migračných pohybov, hodnotí sa vplyv pandémie a uvádzajú informácie o činnosti agentúr EÚ pôsobiacich v oblasti riadenia hraníc a azylu, ako aj o nepretržitej podpore, ktorú poskytuje Komisia členským štátom vystaveným tlaku, či o financovaní a problematike neoprávnených pohybov v rámci EÚ. Upozorňuje sa v nej na bezprostrednú reakciu EÚ na situáciu v Afganistane, na podporu, ktorú EÚ poskytuje Grécku, ako aj na reakciu na príchody z Bieloruska. Podrobne sa v nej opisuje pokrok pri posilňovaní legislatívneho rámca a uvádza sa v nej komplexný prehľad spolupráce s partnerskými krajinami na základe nového prístupu stanoveného v pakte. V správe sa venuje pozornosť aj pokroku v oblasti integrácie a začleňovania.

EÚ prijala celý rad opatrení na zlepšenie svojej schopnosti prispôsobiť sa vznikajúcim výzvam v oblasti riadenia migrácie. Teraz je kľúčové, aby bol pri legislatívnom balíku v rámci nového paktu dosiahnutý rýchly a konštruktívny pokrok, ktorý ešte viac posilní schopnosť Európy chrániť svoje hranice a v súlade s hodnotami a zásadami EÚ zabezpečovať humánne podmienky pri prijímaní tých, ktorí majú právo prísť, a zároveň dôstojne zaobchádzať s tými, ktorí toto právo nemajú.

Obnovený akčný plán EÚ proti prevádzačstvu migrantov (2021 – 2025)

Predchádzanie prevádzačstvu migrantov a boj proti nemu patria medzi kľúčové strategické ciele Nového paktu o migrácii a azyle a Stratégie EÚ pre bezpečnostnú úniu, čo si vyžaduje nepretržitú medzinárodnú spoluprácu a koordináciu. Vychádzajúc z pokroku dosiahnutého na základe prvého akčný plán EÚ proti prevádzačstvu migrantov (2015-2020) bude Komisia v spolupráci s vysokým predstaviteľom:

  • rozvíjať operačné partnerstvá proti prevádzačstvu s konkrétnymi nástrojmi ako súčasť komplexných, vyvážených, cielených a vzájomne prospešných partnerstiev v oblasti migrácie, pričom bude ďalej stavať na dôvere a vzájomnej spolupráci;
  • ďalej rozvíjať všetky operatívne, právne, diplomatické a finančné nástroje, ktoré má EÚ k dispozícii, a reagovať tak na zneužívanie neregulárnej migrácie štátnymi aktérmi, a to aj prijímaním následných opatrení v rôznych oblastiach politiky, t. j. v oblasti víz, obchodu, vývoja, finančnej pomoci atď. Čiastočné pozastavenie dohody o zjednodušení vízového režimu s Bieloruskom, ktoré Komisia aktuálne navrhuje, je jedným z príkladov takýchto opatrení;
  • zabezpečovať lepšie vykonávanie právneho rámca upravujúceho sankcie pre prevádzačov, a to aj prostredníctvom Protokolu OSN proti pašovaniu migrantov po súši, po mori a letecky, doplňujúceho Dohovor Organizácie Spojených národov proti nadnárodnému organizovanému zločinu, a v rámci EÚ prostredníctvom balíka opatrení proti prevádzačom;
  • zabezpečovať lepšie vykonávanie právneho rámca upravujúceho ochranu proti vykorisťovaniu vrátane smernice o boji proti obchodovaniu s ľuďmismernice o právach obetísmernice o povolení na pobyt a smernice o sankciách voči zamestnávateľom;
  • reagovať na vyvíjajúce sa on-line praktiky a nástroje, ktoré uľahčujú prevádzačstvo, a to prostredníctvom posilnenej operatívnej spolupráce a výmeny informácií medzi národnými orgánmi a agentúrami EÚ;
  • posilňovať činnosti v oblasti výskumu a zberu údajov v záujme lepšieho pochopenia migračných trendov, povahy a rozsahu zločineckých sietí, vplyvu politík zmeraných na boj proti prevádzačstvu a modusu operandi zločineckých sietí.

Oznámenie o uplatňovaní smernice o sankciách voči zamestnávateľom

Nelegálne zamestnávanie je základným faktorom, ktorý podnecuje k neregulárnej migrácii. Má nepriaznivý vplyv tak z ľudského, ako aj ekonomického hľadiska, pretože vystavuje ľudí riziku vykorisťovania, vedie k stratám vo verejných financiách a obmedzuje individuálne a sociálne práva.

Smernica o sankciách voči zamestnávateľom poskytuje európsky právny rámec pre predchádzanie nelegálnemu zamestnávaniu neregulárnych migrantov. V predloženej správe sa identifikujú opatrenia, ktoré majú zlepšiť uplatňovanie smernice v praxi a zároveň riešiť nedostatočnú efektívnosť členských štátov pri využívaní pravidiel ukladania sankcií, ochranných opatrení a kontrol na odhaľovanie nekorektných zamestnávateľov a na ochranu migrantov pred vykorisťovaním. S cieľom podporiť členské štáty pri lepšom uplatňovaní spoločne dohodnutých pravidiel EÚ bude Komisia:

  • podporovať dialóg s orgánmi a rôznymi aktérmi v členských štátoch, pričom v roku 2021 dôjde v súvislosti so smernicou o sankciách voči zamestnávateľom k obnoveniu činnosti osobitnej skupiny expertov v oblasti neregulárnej migrácie;
  • presadzovať zdieľanie osvedčených postupov na základe spolupráce s takými aktérmi, ako sú národné úrady práce a imigračné úrady, odborové zväzy, organizácie občianskej spoločnosti, sociálni partneri, medzinárodné organizácie a európska platforma na riešenie problému nedeklarovanej práce;
  • neustále monitorovať uplatňovanie smernice a zameriavať sa pritom na jej účinné presadzovanie a v relevantných prípadoch aj na iniciovanie konania o nesplnení povinností.

Do konca roka 2022 zavedie Komisia do praxe opatrenia uvedené v oznámení, pričom najneskôr v roku 2024 predloží ďalšiu správu o implementácii, v ktorej bude informovať o dosiahnutých výsledkoch. V závislosti od dosiahnutého pokroku Komisia následne zváži, či si existujúci právny rámec bude vyžadovať nejaké zmeny.

Súvislosti

Predmetný balík návrhov je jednou zo série opatrení nadväzujúcich na pakt, ktoré boli oznámené vlani v septembri.

Okrem údajov uvedených v správe o migrácii a azyle sú nové štatistické údaje k dispozícii aj na webovej stránke venovanej štatistike, ktorá bola nedávno aktualizovaná. Najnovšie údaje potvrdzujú, že pandémia COVID-19 mala v roku 2020 na migráciu významný vplyv, keďže počet legálne, ako aj neoprávnene prichádzajúcich osôb sa oproti roku 2019 znížil. Z predbežných údajov vyplýva, že počet obyvateľov EÚ sa v roku 2020 znížil o 300 000, čo možno čiastočne pripísať nižšej čistej migrácii, ale aj zvýšenému počtu úmrtí v dôsledku pandémie. Pokles počtu príchodov v roku 2020 bol dočasný, keďže dostupné údaje za rok 2021 poukazujú na medziročný nárast. Ide najmä o neoprávnené príchody na trase cez centrálne Stredozemie, západné Stredozemie a východné hranice (Bielorusko). Členské štáty pokračovali v znižovaní počtu nevybavených žiadostí o azyl: koncom júna bolo v EÚ približne 700 000 nevybavených žiadostí, čo je najnižší počet od polovice roka 2015.

Ďalšie informácie

Čítať ďalej...

Európska zdravotná únia: Smerom k reforme farmaceutických právnych predpisov EÚ

Komisia v rámci procesu vytvárania nadčasového regulačného rámca odolného voči krízovým situáciám pre farmaceutický sektor otvorila verejnú konzultáciu o revízii farmaceutických právnych predpisov EÚ. Ide o posledný krok smerom k ambicióznej reforme oznámenej vo farmaceutickej stratégii pre Európu, ktorá bola prijatá v novembri 2020.

Komisárka pre zdravie a bezpečnosť potravín Stella Kyriakidesová uviedla: „Dnes podnikáme dôležitý krok k reforme farmaceutických právnych predpisov EÚ, ktorá sa má uskutočniť do konca budúceho roka. Regulačný rámec pre lieky, ktorý je modernizovaný a vhodný na daný účel, je kľúčovým prvkom silnej európskej zdravotnej únie a má zásadný význam pre riešenie mnohých výziev, ktorým čelí toto odvetvieVyzývam všetkých zainteresovaných občanov a zainteresované strany, aby nám pomohli formovať pravidlá EÚ pre budúcnosť s cieľom reagovať na potreby pacientov a udržať si inovatívne a celosvetovo konkurencieschopné odvetvie.“

V konzultácii, ktorá bude trvať dvanásť týždňov (do 21. decembra), sa zhromaždia názory širokej verejnosti aj zainteresovaných strán s cieľom podporiť hodnotenie a posúdenie vplyvu revízie farmaceutických právnych predpisov EÚ. Dnešný vývoj nadväzuje na verejnú konzultáciu, ktorá sa uskutočnila pri príprave samotnej stratégie.

Od prijatia stratégie Komisia pracuje na niekoľkých opatreniach v úzkej spolupráci s orgánmi členských štátov, Európskou agentúrou pre lieky a organizáciami zainteresovaných strán. Hlavným kľúčovým opatrením je revízia všeobecných farmaceutických právnych predpisov, ktorá je naplánovaná na koniec roka 2022 a ktorú podporuje aj prebiehajúca štúdia. Ďalšie hlavné opatrenia stratégie sa zameriavajú na hodnotenie zdravotníckej technológie, európsky priestor pre údaje týkajúce sa zdravia, právne predpisy o zriedkavých chorobách a liekoch pre deti a na posilnenie kontinuity a bezpečnosti dodávok liekov v EÚ.

Táto verejná konzultácia je zameraná najmä na:

  • účinnosť farmaceutických právnych predpisov EÚ,
  • neuspokojené liečebné potreby,
  • stimulovanie inovácií,
  • antimikrobiálnu rezistenciu,
  • nadčasovosť regulačného rámca pre nové výrobky,
  • lepší prístup k liekom,
  • konkurencieschopnosť európskych trhov na zabezpečenie cenovo dostupných liekov,
  • lieky s novou indikáciou,
  • bezpečnosť dodávok liekov,
  • kvalitu a výrobu liekov,
  • environmentálne výzvy.

Kontext

Posledné komplexné preskúmanie všeobecných farmaceutických právnych predpisov bolo predložené pred takmer 20 rokmi. Spoločnosť aj veda odvtedy prešli výraznými zmenami a objavili sa nové výzvy, ako sú antimikrobiálna rezistencia, environmentálne problémy a nedostatok liekov. V tejto súvislosti obsahuje farmaceutická stratégia prijatá v novembri 2020 ambiciózny program legislatívnych a nelegislatívnych opatrení, ktoré sa majú začať vykonávať v nadchádzajúcich rokoch, a štyri hlavné ciele:

  • zabezpečiť pacientom prístup k cenovo dostupným liekom a riešiť neuspokojené potreby týkajúce sa liečby(napr. v oblasti antimikrobiálnej rezistencie, rakoviny, zriedkavých chorôb),
  • podporovať konkurencieschopnosť, inovácie a udržateľnosť farmaceutického priemyslu EÚ a vývoj vysokokvalitných, bezpečných, účinných a ekologickejších liekov,
  • posilňovať mechanizmy pripravenosti a reakcie na krízy a riešiť bezpečnosť dodávok,
  • zabezpečiť, aby mala EÚ vo svete silný hlas, a to presadzovaním vysokej úrovne noriem kvality, účinnosti a bezpečnosti.

Viac informácií

Konzultácia

Farmaceutická stratégia pre Európu

Európska zdravotná únia

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login