Štátna pomoc: Komisia vyzýva na predloženie pripomienok k navrhovanej revízii usmernení o štátnej pomoci železničným podnikom

Európska komisia v nástroji EU Survey začala verejnú konzultáciu, v rámci ktorej vyzvala všetky zainteresované strany, aby sa vyjadrili k navrhovanej revízii usmernení o štátnej pomoci železničným podnikom z roku 2008 („usmernenia pre železničnú dopravu“). Zainteresované strany sa môžu v rámci konzultácie vyjadriť do 16. marca 2022.

Výkonná podpredsedníčka Margrethe Vestagerová, ktorá zodpovedá za politiku hospodárskej súťaže, uviedla: „Vyzývame všetky zainteresované strany, aby sa podelili o svoje názory na navrhované cielené zmeny usmernení pre železničnú dopravu. Chceme členským štátom uľahčiť podporu dopravných riešení, ako sú železničná doprava, vnútrozemská vodná doprava, ale aj intermodálna doprava, ktoré znečisťujú životné prostredie menej než výlučné využívanie cestnej dopravy a zároveň sú udržateľnejšie. Pretože spotrebitelia majú mať možnosť vybrať si druh dopravy a rozhodnúť sa pre nízkoemisnú mobilitu. V roku 2021, ktorý je Európskym rokom železníc, ide o veľký krok vpred smerom k dekarbonizácii európskeho odvetvia dopravy a k zatraktívneniu železníc, čo zároveň prispeje k obmedzeniu narúšania hospodárskej súťaže.

V usmerneniach pre železničnú dopravu sa stanovujú podmienky, za ktorých sa pomoc železničným podnikom môže považovať za zlučiteľnú s vnútorným trhom a s pravidlami o štátnej pomoci, najmä na základe článku 93 Zmluvy o fungovaní Európskej únie („ZFEÚ“).

Rozvoj plynulých cezhraničných železničných služieb brzdí dlhodobo nedostatočná interoperabilita spolu s naliehavou potrebou ďalšej digitalizácie. Štátna pomoc môže pomôcť riešiť tieto zlyhania trhu a zlepšiť konkurencieschopnosť železničnej dopravy, a tým uľahčiť prechod na iné druhy dopravy, znížiť emisie z dopravy a obmedziť preťaženie ciest.

Komisia uskutočnila hodnotenie platných usmernení pre železničnú dopravu, ktoré bolo súčasťou kontroly vhodnosti štátnej pomoci. Z hodnotenia vyplynulo, že usmernenia, ktoré platia v súčasnosti, významne prispeli k podpore prechodu na železničnú dopravu, ktorá vytvára nižšie externé náklady než iné druhy dopravy (napr. cestná doprava), a k podpore interoperability, ktorá má zabezpečiť spoločné fungovanie rôznych technických systémov železníc v EÚ. Z hodnotenia zároveň vyplynulo, že sú potrebné úpravy súčasných pravidiel, aby sa zohľadnil najnovší vývoj na trhu a v oblasti regulácie a aby sa odvetvie železničnej dopravy v súlade s prioritami Komisie, a najmä s prioritami Európskej zelenej dohody, mohlo zapojiť do zelenej a digitálnej transformácie.

Revízia usmernení pre železničnú dopravu sa začína v Európskom roku železníc a prirodzenie nadväzuje na prijatie Európskej zelenej dohody a stratégie pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu.

V tomto kontexte začína Komisia proces revízie usmernení pre železničnú dopravu. Aktuálne uverejnená verejná konzultácia má podobu dotazníka, ktorý Komisii pomôže identifikovať potrebné zmeny a lepšie navrhnúť nové pravidlá.

Konkrétnejšie sa v navrhovanej revízii zvažujú tieto aspekty:

  • Zjednodušenie pravidiel pomoci na koordináciu dopravy, ktorá podporuje prechod na udržateľnejšie dopravné riešenia.
  • Rozšírenie rozsahu pôsobnosti usmernení pre železničnú dopravu, najmä s cieľom zahrnúť všetkých relevantných prevádzkovateľov dopravy v intermodálnom reťazci, ktorí prispievajú k presunu nákladnej dopravy z ciest na menej znečisťujúce a udržateľnejšie dopravné riešenia.
  • Odstránenie prekážok, ktoré bránia novým účastníkom vstúpiť na trh alebo na ňom expandovať, najmä pokiaľ ide o prístup k vhodným železničným koľajovým vozidlám a plavidlám.
  • Zabezpečenie modernizácie vozových parkov, ako aj interoperability sietí.
  • Prispievanie k predchádzaniu krížovým dotáciám medzi komerčnými činnosťami a činnosťami, na ktoré sa vzťahujú záväzky vertikálne integrovaných železničných spoločností vyplývajúce zo služieb vo verejnom záujme.
  • Posúdenie potreby pravidiel týkajúcich sa služieb verejnej dopravy vo všetkých oblastiach železničnej dopravy, na ktoré sa doteraz nevzťahovali súčasné usmernenia, najmä pokiaľ ide o služby nákladnej dopravy.
  • Posúdenie potreby úpravy pravidiel záchrany a reštrukturalizácie vzťahujúcich sa na železničné podniky.

Svoje odpovede na dotazník môžu zainteresované strany predkladať do 16. marca 2022 na portáli Komisie pre lepšiu právnu reguláciu.

Ďalšie kroky

V súlade s politickými prioritami vymedzenými v stratégii pre udržateľnú a inteligentnú mobilitu sa uskutoční revízia usmernení pre železničnú dopravu.

S prijatím nových usmernení sa ráta koncom roka 2023.

Kontext

Komisia 1. októbra 2021 uverejnila úvodné posúdenie vplyvu týkajúce sa revízie usmernení pre železničnú dopravu. Zainteresované strany mohli svoju spätnú väzbu poskytnúť do 29. októbra 2021.

V ten istý deň Komisia uverejnila plán týkajúci sa iniciatívy, ktorá má Komisii umožniť prijať nové nariadenie o skupinových výnimkách pre železničnú dopravu, vnútrozemskú vodnú dopravu a intermodálnu dopravu a uľahčiť poskytovanie pomoci na podporu menej znečisťujúcich dopravných riešení. Táto iniciatíva úzko súvisí s revíziou usmernení pre železničnú dopravu, pretože pripravuje pôdu pre ďalšie procedurálne zjednodušenia, ktoré členským štátom umožnia vykonávať určité opatrenia pomoci v prospech železničných a udržateľných dopravných riešení bez predchádzajúcej kontroly zo strany Komisie. Začiatkom roka 2022 predloží Komisia návrh Rade.

Čítať ďalej...

Komisia navrhuje novú generáciu vlastných zdrojov EÚ

Komisia navrhla vytvoriť pre rozpočet EÚ ďalšiu generáciu vlastných zdrojov, ktorá zahŕňa tri nové zdroje príjmov: prvý je založený na príjmoch z obchodovania s emisiami (ETS), druhý je založený na zdrojoch vytvorených navrhovaným mechanizmom EÚ na kompenzáciu uhlíka na hraniciach a tretí je založený na podiele zostatkových ziskov od nadnárodných spoločností, ktorý sa na základe nedávnej dohody OECD/G20 o prerozdelení práv na zdaňovanie („prvý pilier“) prerozdelí členským štátom EÚ. Očakáva sa, že tieto nové zdroje príjmov v plnom tempe v rokoch 2026 – 2030 vygenerujú do rozpočtu EÚ v priemere až 17 miliárd eur ročne.

Nové vlastné zdroje, ktoré aktuálne boli navrhnuté, pomôžu EÚ splácať finančné prostriedky, ktoré získala na financovanie grantovej časti nástroja NextGenerationEU. Z nových vlastných zdrojov by sa mal financovať aj Sociálno-klimatický fond. Tento fond je základným prvkom navrhovaného nového systému obchodovania s emisiami z budov a cestnej dopravy, ktorý napomôže, aby sa pri prechode na dekarbonizované hospodárstvo na nikoho nezabudlo.

Komisár Johannes Hahn, zodpovedný za rozpočet a administratívu, uviedol: „Dnešným balíkom kladieme základy pre splácanie nástroja NextGenerationEU a zriadením financovania Sociálno-klimatického fondu staviame oporný pilier pre balík Fit for 55. Vďaka súboru nových vlastných zdrojov tak zabezpečíme, aby nástroj NextGenerationEU naozaj prospel budúcej generácii.“

Predmetný návrh nadväzuje na záväzok Komisie prijatý v rámci politickej dohody o dlhodobom rozpočte na roky 2021 – 2027 a o nástroji obnovy NextGenerationEU. Prijatím tohto balíka sa zintenzívni reforma systému príjmov, ktorá sa začala v roku 2020, keď bol do vlastných zdrojov zahrnutý príjem za nerecyklovaný plastový odpad.

Obchodovanie s emisiami v EÚ

Cieľom balíka Fit for 55 z júla 2021 je v porovnaní s rokom 1990 znížiť čisté emisie skleníkových plynov v EÚ do roku 2030 aspoň o 55 %, aby sme sa udržali na ceste ku klimatickej neutralite do roku 2050. Tento balík zahŕňa revíziu systému obchodovania s emisiami v EÚ. V budúcnosti sa obchodovanie s emisiami bude vzťahovať aj na odvetvie námornej dopravy, zvýši sa draženie kvót pre leteckú dopravu a zavedie sa nový systém pre budovy a cestnú dopravu.

V rámci súčasného systému obchodovania s emisiami v EÚ sa väčšina príjmov z dražieb emisných kvót prevádza do vnútroštátnych rozpočtov. Komisia zároveň navrhuje, aby v budúcnosti prúdilo do rozpočtu EÚ 25 % príjmov z obchodovania s emisiami EÚ. Pri bežnej prevádzke sa príjmy do rozpočtu EÚ v rokoch 2026 – 2030 odhadujú priemerne asi na 12 miliárd eur ročne (v rokoch 2023 – 2030 priemerne 9 miliárd eur).

Okrem vrátenia finančných prostriedkov poskytnutých cez nástroj NextGenerationEU by tieto nové príjmy financovali Sociálno-klimatický fond navrhnutý v júli 2021. Tento fond zabezpečí sociálne spravodlivú transformáciu a podporia sa z neho zraniteľné domácnosti, používatelia dopravy a mikropodniky pri financovaní investícií do energetickej efektívnosti, nových systémov vykurovania a chladenia a čistejšej mobility. V prípade potreby sa môže použiť na dočasnú priamu podporu príjmu. Celkové finančné krytie fondu by v zásade zodpovedalo približne 25 % očakávaných príjmov z nového systému obchodovania s emisiami z budov a cestnej dopravy.

Mechanizmus uhlíkovej kompenzácie na hraniciach

Cieľom mechanizmu uhlíkovej kompenzácie na hraniciach, ktorý Komisia takisto navrhla v júli 2021, je znížiť riziko úniku uhlíka motivovaním výrobcov v krajinách mimo EÚ k zelenej transformácii svojich výrobných procesov. Uhlík bude pri dovoze spoplatnený sumou, ktorá by sa zaplatila, ak by bol tovar vyrobený v EÚ. Tento mechanizmus sa bude vzťahovať na cielený výber odvetví a bude plne v súlade s pravidlami WTO.

Komisia navrhuje prevádzať do rozpočtu EÚ 75 % príjmov generovaných týmto mechanizmom. V rokoch 2026 – 2030 sa príjmy do rozpočtu EÚ odhadujú v priemere asi na 1 miliardu eur ročne (v rokoch 2023 – 2030 v priemere 0,5 miliardy eur). V prechodnom období 2023 – 2025 sa príjmy z tohto mechanizmu neočakávajú.

Reforma medzinárodného rámca dane z príjmov právnických osôb

Dňa 8. októbra 2021 sa viac ako 130 krajín zapojených do inkluzívneho rámca OECD/G20 pre boj proti narúšaniu základu dane a presun ziskov dohodlo na reforme medzinárodného daňového rámca: ide o dvojpilierové opatrenie proti vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam a jeho cieľom je zabezpečiť, aby sa zisky zdaňovali tam, kde dochádza k hospodárskej činnosti a tvorbe hodnoty. Signatárske krajiny predstavujú viac ako 90 % celosvetového HDP. V prvom pilieri tejto dohody sa právo zdaňovať podiel tzv. zvyškových ziskov najväčších nadnárodných podnikov prerozdelí zúčastneným krajinám na celom svete. Komisia navrhuje, aby sa vlastný zdroj rovnal 15 % podielu zostatkových ziskov spoločností v rozsahu pôsobnosti, ktoré sa prerozdelia členským štátom EÚ.

Komisia sa zaviazala, že v roku 2022, keď sa dokončia podrobnosti inkluzívnej rámcovej dohody OECD/G20 o prvom pilieri, navrhne smernicu, ktorou sa bude dohoda o prvom pilieri vykonávať v súlade s požiadavkami jednotného trhu. Tento proces dopĺňa smernicu o druhom pilieri, v súvislosti s ktorou Komisia prijala samostatný návrh. Kým sa dohoda sfinalizuje, príjmy do rozpočtu EÚ by mohli dosiahnuť približne 2,5 až 4 miliardy eur ročne.

Legislatívny postup

Na začlenenie týchto dvoch nových vlastných zdrojov do svojho rozpočtu musí EÚ zmeniť dva kľúčové právne predpisy:

Po prvé, Komisia navrhuje zmeniť rozhodnutie o vlastných zdrojoch tak, aby sa k existujúcim zdrojom pridali tri navrhované nové zdroje.

Po druhé, Komisia predkladá aj cielenú zmenu nariadenia o súčasnom dlhodobom rozpočte EÚ na roky 2021 – 2027, známeho aj ako viacročný finančný rámec (nariadenie o VFR). Táto zmena ponúka právnu možnosť, ako začať splácať pôžičku nástroja NextGenerationEU už počas súčasného VFR. Zároveň sa v nej navrhuje zvýšiť príslušné výdavkové stropy VFR na roky 2025 – 2027 s cieľom zohľadniť dodatočné výdavky pre Sociálno-klimatický fond.

Rozhodnutie o vlastných zdrojoch musí jednomyseľne schváliť Rada po porade s Európskym parlamentom. Rozhodnutie môže nadobudnúť účinnosť po jeho schválení všetkými krajinami EÚ v súlade s ich ústavnými požiadavkami. Nariadenie o VFR musí jednomyseľne prijať Rada po získaní súhlasu Európskeho parlamentu.

Ďalšie kroky

Európska komisia bude teraz úzko spolupracovať s Európskym parlamentom a Radou na rýchlom zavedení balíka v lehotách stanovených v medziinštitucionálnej dohode.

Okrem toho Komisia do konca roka 2023 predloží návrh druhého súboru nových vlastných zdrojov. Tento druhý balík bude nadväzovať na navrhovanú iniciatívu „Podnikanie v Európe: rámec pre zdaňovanie príjmov (BEFIT) plánovanú na rok 2023.

Súvislosti

V reakcii na bezprecedentnú pandémiu sa Európska únia v roku 2020 dohodla na rekordnom stimulačnom balíku vo výške viac ako 2 bilióny eur, ktorým sa vďaka dočasnému nástroju obnovy NextGenerationEU zvýši dlhodobý rozpočet o viac ako 800 miliárd eur (v bežných cenách).

Prostredníctvom nástroja NextGenerationEU bolo Komisii umožnené vydať veľký objem dlhopisov zaručených rozpočtom EÚ. To znamená, že Únia sa môže zadlžiť, aby podporila všetky členské štáty v boji proti kríze. Na pomoc pri splácaní pôžičiek inštitúcie EÚ súhlasili so zavedením nových vlastných zdrojov, ktoré čerpajú z diverzifikovanejších a odolnejších druhov príjmov priamo súvisiacich s našimi spoločnými politickými prioritami. Nové vlastné zdroje zabránia tomu, aby splátky nástroja NextGenerationEU viedli k neprimeraným škrtom v programoch EÚ alebo k nadmernému zvýšeniu príspevkov členských štátov.

V roku 2021 Komisia získala prostredníctvom dlhodobých dlhopisov 71 miliárd eur (v bežných cenách) a v súčasnosti má v rámci diverzifikovanej stratégie financovania na spôsob suverénneho štátu nesplatené krátkodobé poukážky EÚ vo výške 20 miliárd eur.

[Všetky ceny sú kótované v cenách roku 2018, pokiaľ nie je uvedené inak.]

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Prehľad

Právne akty

Príjmy | Európska komisia (europa.eu)

Čítať ďalej...

Spravodlivé zdaňovanie: Komisia navrhuje rýchlu transpozíciu medzinárodnej dohody o minimálnom zdaňovaní nadnárodných spoločností

Európska komisia navrhla smernicu, ktorou sa zabezpečí minimálna efektívna sadzba dane pre globálne činnosti veľkých nadnárodných skupín. EÚ týmto návrhom plní svoj záväzok, že bude konať mimoriadne rýchlo a bude medzi prvými, kto vykoná nedávnu historickú dohodu o globálnej daňovej reforme [1], ktorej cieľom je zabezpečiť spravodlivosť, transparentnosť a stabilitu medzinárodného rámca pre dane z príjmov právnických osôb.

Predmetný návrh sa dôsledne pridržiava medzinárodnej dohody a stanovuje, ako sa zásady 15 % efektívnej sadzby dane, na ktorej sa dohodlo 137 krajín, budú v praxi uplatňovať v EÚ. Návrh obsahuje spoločný súbor pravidiel výpočtu tejto efektívnej sadzby dane a jeho cieľom je, aby sa riadne a dôsledne uplatňovala v celej EÚ.

Výkonný podpredseda pre hospodárstvo, ktoré pracuje v prospech ľudí, Valdis Dombrovskis uviedol: „Tým, že Európa rýchlo koná, aby zaistila súlad s prelomovou dohodou OECD, plní svoju úlohu pri vytváraní spravodlivejšieho globálneho systému zdaňovania právnických osôb. Je to obzvlášť dôležité v čase, keď treba zvýšiť verejné financovanie pre spravodlivý udržateľný rast a investície a uspokojiť aj potreby financované z verejných zdrojov, ako sú riešenie dôsledkov pandémie a podpora zelenej a digitálnej transformácie. Začlenenie dohody OECD o minimálnom efektívnom zdaňovaní do právnych predpisov EÚ bude mať zásadný význam pre boj proti vyhýbaniu sa daňovým povinnostiam a daňovým únikom. Zároveň zabráni pretekom o čo najnižšiu sadzbu dane z príjmu právnických osôb, a teda nezdravej daňovej konkurencii medzi krajinami. Ide o významný krok vpred pre náš program spravodlivého zdaňovania.“

Komisár pre hospodárstvo Paolo Gentiloni dodal: „V októbri tohto roku 137 krajín podporilo historickú mnohostrannú dohodu s cieľom zmeniť globálne zdaňovanie právnických osôb, riešiť dlhodobú nespravodlivosť a zároveň zachovať konkurencieschopnosť. Len o dva mesiace neskôr podnikáme prvý krok na ukončenie nezdravej daňovej súťaže, ktorá poškodzuje Európsku úniu a jej hospodárstva. Smernicou, ktorú predkladáme, sa zabezpečí, aby sa nová 15 % minimálna efektívna sadzba dane pre veľké spoločnosti uplatňovala spôsobom, ktorý je plne zlučiteľný s právnymi predpismi EÚ. Budúce leto, hneď ako bude podpísaná súvisiaca mnohostranná dohoda, predložíme nadväzujúcu druhú smernicu s cieľom vykonať druhý pilier dohody o prerozdelení daňových práv. Európska komisia sa podstatným spôsobom pričinila o prijatie tejto dohody a som hrdý, že sme dnes medzi prvými na svete, kto túto dohodu vykoná.“

Navrhované pravidlá sa budú vzťahovať na všetky veľké skupiny, domáce aj medzinárodné, ktorých materská alebo dcérska spoločnosť sa nachádza v členskom štáte EÚ. Navrhujú sa aj ustanovenia pre situáciu, ak krajina, v ktorej má spoločnosť s nízkym zdanením sídlo, neukladá minimálnu efektívnu sadzbu. V takom prípade členský štát, v ktorom sídli materská spoločnosť, uplatní tzv. doplňujúcu daň. Návrhom sa takisto zabezpečuje efektívne zdaňovanie v situáciách, keď sa materská spoločnosť nachádza mimo EÚ v krajine s nízkym zdanením, ktorá neuplatňuje rovnocenné pravidlá.

V súlade s globálnou dohodou sa v návrhu stanovujú aj určité výnimky. S cieľom znížiť vplyv na skupiny vykonávajúce skutočné hospodárske činnosti budú mať spoločnosti možnosť nezahrnúť do základu dane sumu príjmu rovnajúcu sa 5 % hodnoty hmotného majetku a 5 % miezd. V pravidlách sa takisto stanovuje vylúčenie minimálnych súm zisku s cieľom znížiť zaťaženie spojené s dodržiavaním predpisov v situáciách s nízkym rizikom. To znamená, že ak priemerný zisk a príjmy nadnárodnej skupiny v jurisdikcii nedosahujú určité minimálne prahové hodnoty, tento príjem sa pri výpočte sadzby nezohľadňuje.

Súvislosti

Minimálne zdaňovanie právnických osôb je jedným z dvoch pracovných okruhov globálnej dohody – druhým je čiastočné prerozdelenie práv zdaňovať (známe ako pilier 1). Prispôsobia sa tak medzinárodné pravidlá týkajúce sa toho, ako sa zdaňovanie ziskov najväčších a najziskovejších nadnárodných spoločností delí medzi krajinami, aby sa zohľadnila meniaca sa povaha obchodných modelov a schopnosť spoločností podnikať bez fyzickej prítomnosti. V roku 2022, keď sa dohodnú technické aspekty mnohostrannej dohody, Komisia predloží návrh na prerozdelenie práv zdaňovať.

Ďalšie kroky

Program Komisie v oblasti zdaňovania zahŕňa prvky, na ktoré sa vzťahuje dohoda OECD, má však aj širší záber. Do konca roka 2023 uverejníme aj nový rámec pre zdaňovanie podnikov v EÚ, ktorým sa zníži administratívna záťaž pre podniky pôsobiace vo viacerých členských štátoch, odstránia sa daňové prekážky a vytvorí sa priaznivejšie podnikateľské prostredie na jednotnom trhu.

Ďalšie informácie

Otázky a odpovede

Prehľad

Odkaz na právne znenia

[1] Inkluzívny rámec OECD/G20 pre dohodu týkajúcu sa narúšania základu dane a presunu ziskov (BEPS) o dvojpilierovom riešení daňových výziev vyplývajúcich z digitalizácie hospodárstva.

Čítať ďalej...

Štátna pomoc: Komisia prijíma nové usmernenia k štátnej pomoci v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky

Kolégium komisárov prijalo nové usmernenia k štátnej pomoci v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky. Usmernenia budú formálne schválené v januári 2022 a uplatňovať sa začnú ihneď po tom. Nové pravidlá rátajú so zosúladením dôležitých cieľov a úloh, ktoré si EÚ stanovila v Európskej zelenej dohode, ako aj ďalších nedávno prijatých regulačných zmien v oblasti energetiky a životného prostredia tak, aby sa väčší dôraz kládol na ochranu klímy. Novými pravidlami sa vytvára vhodný použiteľný rámec, ktorý má pomôcť členským štátom s poskytovaním podpory nevyhnutnej na dosiahnutie cieľov Európskej zelenej dohody adresným a nákladovo efektívnym spôsobom.

Výkonná podpredsedníčka Margrethe Vestager zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže v tejto súvislosti uviedla: „Európa bude potrebovať značné množstvo udržateľných investícií na podporu svojej zelenej transformácie. Podstatná časť týchto prostriedkov síce bude pochádzať zo súkromného sektora, no pri zabezpečovaní rýchlej zelenej transformácie bude významnú úlohu zohrávať aj verejná podpora. Dnes prijaté nové usmernenia zlepšia všetko to, čo robíme pre dekarbonizáciu našej spoločnosti. Okrem iného uľahčia členským štátom investície, vrátane tých do obnoviteľných zdrojov, aby sme mohli rýchlejšie a nákladovo efektívne dosiahnuť ciele Zelenej dohody. Ide o významný krok, ktorým chceme zaručiť, že naše pravidlá štátnej pomoci budú v plnej miere zohrávať svoju úlohu pri podpore Európskej zelenej dohody.“

V aktuálne prijatých pravidlách štátnej pomoci sa podporujú environmentálne projekty vrátane ochrany klímy a výroby zelenej energie. Obsahujú kapitoly podporujúcu celoplošnú a flexibilnú dekarbonizáciu hospodárstva, ktorá víta všetky technológie uľahčujúce naplnenie Európskej zelenej dohody vrátane obnoviteľných zdrojov energie, opatrení na zvýšenie energetickej efektívnosti, pomoc pri dosahovaní čistej mobility, opatrení týkajúcich sa infraštruktúry, obehového hospodárstva, znižovania znečistenia, ochrany a obnovy biodiverzity, ako aj zaistenia bezpečnosti dodávok energie. Cieľom pravidiel je pomôcť členským štátom pri plnení ambicióznych cieľov EÚ v oblasti energetiky a klímy pri čo najnižších nákladoch pre daňovníkov a bez neprimeraných narušení hospodárskej súťaže na jednotnom trhu. Účelom usmernení je aj uľahčiť zapojenie komunít vyrábajúcich energiu z obnoviteľných zdrojov a MSP ako dôležitých súčastí zelenej transformácie.

Revidované usmernenia obsahujú dôležité úpravy na zosúladenie pravidiel so strategickými prioritami Komisie, najmä tými v Európskej zelenej dohode, ale aj s inými nedávnymi regulačnými zmenami a návrhmi Komisie v oblasti energetiky a životného prostredia vrátane balíka Fit for 55.

Zmyslom nových usmernení je najmä:

  • Rozšíriť kategórie investícií a technológií, ktoré môžu členské štáty podporiť tak, aby sa vzťahovali na všetky technológie umožňujúce splnenie cieľov Európskej zelenej dohody. Celkom nová všeobecná kapitola sa týka znižovania emisií skleníkových plynov či ich zabraňovaniu zjednodušením posudzovania opatrení na podporu dekarbonizácie v rôznych hospodárskych odvetviach, a to aj formou investícií do energií z obnoviteľných zdrojov, energetickej efektívnosti vo výrobných procesoch a dekarbonizácie priemyslu v súlade s európskym právnym predpisom v oblasti klímy. Revidované pravidlá vo všeobecnosti umožňujú pomoc až do výšky 100 % likvidnej medzery, najmä ak je pomoc poskytovaná na základe súťažného ponukového konania, a zároveň zavádzajú nové nástroje pomoci, ako sú tzv. rozdielové zmluvy o uhlíku, ktoré majú členským štátom pomôcť zvládnuť rastúce potreby ekologizácie priemyslu,
  • Pokryť potreby pomoci v mnohých oblastiach súvisiacich so Zelenou dohodou. Tomu sa venujú nové alebo aktualizované kapitoly o pomoci pri prevencii alebo znižovaní iného znečistenia ako skleníkovými plynmi, vrátane hluku, pomoci pri efektívnom využívaní zdrojov a obehovom hospodárstve či pomoci pri zachovávaní biodiverzity a náprave environmentálnych škôd. Usmernenia okrem toho obsahujú osobitné kapitoly týkajúce sa pomoci na stimulovanie investícií v kľúčových oblastiach, akými sú energetická hospodárnosť budov a čistá mobilita súvisiaca so všetkými spôsobmi dopravy,
  • Zaviesť zmeny v súčasných pravidlách zníženia niektorých poplatkov za elektrinu pre energeticky náročných odberateľov. Cieľom pravidiel je obmedziť riziko, že sa z dôvodu takýchto poplatkov presunú činnosti v určitých odvetviach na miesta, ktorým chýba environmentálna disciplína alebo majú menej ambiciózne ciele ako EÚ. V záujme podpory zvýšeného úsilia o dekarbonizáciu, ktoré EÚ potrebuje na dosiahnutie svojich klimatických cieľov, sa usmernenia týkajú znižovania všetkých poplatkov súvisiacich s financovaním dekarbonizácie a sociálnych politík. Navyše v snahe umožniť členským štátom zachovať si rovnaké podmienky je na základe objektívnych ukazovateľov na úrovni jednotlivých odvetví v usmerneniach optimalizovaný počet oprávnených odvetví. Pravidlá sa menia aj preto, aby bolo možné lepšie udržať postupnú dekarbonizáciu podnikov, okrem iného aj viazaním zníženia poplatkov na odhodlanie prijímateľov pomoci znížiť svoju uhlíkovú stopu,
  • Zaviesť záruky, ktorých cieľom je zabezpečiť efektívne nasmerovanie pomoci tam, kde ju treba na zlepšenie ochrany klímy a životného prostredia a zároveň zabezpečiť, aby sa táto pomoc obmedzila na potreby súvisiace s dosahovaním stanovených environmentálnych cieľov bez narušenia hospodárskej súťaže alebo integrity vnútorného trhu. V tomto ohľade sa napríklad v usmerneniach zvyšuje miera zapojenia zainteresovaných strán do navrhovania veľkých opatrení pomoci, aby členské štáty museli ich hlavné prvky prediskutovať so zainteresovanými stranami,
  • Zaručiť súlad predpisov s príslušnými právnymi predpismi a politikami EÚ v oblastiach životného prostredia a energetiky, okrem iného aj zastavením dotácií na najmenej ekologické fosílne palivá, v prípade ktorých je pozitívny posudok zo strany Komisie v zmysle pravidiel štátnej pomoci nepravdepodobný pre ich výrazne negatívne vplyvy na životné prostredie. Opatrenia zahŕňajúce nové investície do zemného plynu budú schválené iba vtedy, ak sa preukáže ich zlučiteľnosť s klimatickými cieľmi Únie na roky 2030 a 2050 a ak uľahčia prechod z menej ekologických palív bez odkázanosti na určitého dodávateľa technológie, ktorá môže brániť vo voľnejšom vývoji „čistejších“ riešení. Usmernenia obsahujú aj novú kapitolu o pomoci so zatváraním elektrární na uhlie, rašelinu a roponosnú bridlicu v snahe uľahčiť dekarbonizáciu v odvetví energetiky,
  • Zvýšiť flexibilitu a zefektívniť predchádzajúce pravidlá napríklad aj odstránením požiadavky na oznamovanie každého jedného veľkého ekologického projektu v rámci schém pomoci, ktoré už Komisia vopred schválila.

Postup

Nové usmernenia o štátnej pomoci v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky vychádzajú z hodnotenia existujúcich pravidiel, usmernení o štátnej pomoci v oblasti energetiky a životného prostredia vykonaného v rámci kontroly vhodnosti štátnej pomoci a zo štúdie vypracovanej externými konzultantmi. Komisia tiež uskutočnila rozsiahle konzultácie so všetkými zainteresovanými stranami o navrhovaných revidovaných pravidlách, ktoré priniesli viac ako 700 príspevkov. Do tohto procesu boli zapojené členské štáty, podnikateľské združenia, záujmové skupiny, jednotlivé podniky, mimovládne organizácie i samotní občania. V preskúmaní sú zohľadnené aj skúsenosti Komisie vyplývajúce z jej rozhodovacej praxe v posledných rokoch.

V záujme dosiahnutia čo najlepšieho vzájomného fungovania pravidiel hospodárskej súťaže a politiky udržateľnosti Komisia navyše spustila na jeseň roku 2020 európsku diskusiu o tom, ako možno pomocou politiky hospodárskej súťaže ďalej podporovať ciele vytýčené v Európskej zelenej dohode. Tento proces sa začal výzvou na predkladanie príspevkov, po ktorej nasledovala konferencia usporiadaná vo februári 2021 výkonnou podpredsedníčkou Komisie Margrethe Vestagerovou. Všetky pripomienky sú v nových usmerneniach zohľadnené.

Ďalšie kroky

Revidované usmernenia sa formálne prijmú hneď, ako budú k dispozícii všetky jazykové verzie. Začnú sa uplatňovať ihneď.

Súvislosti

Usmernenia o štátnej pomoci v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky nahradia po svojom formálnom prijatí existujúce usmernenia o štátnej pomoci v oblasti energetiky a životného prostredia a po ich schválení sa budú vzťahovať na každé rozhodnutie prijaté Komisiou. Členské štáty budú musieť od roku 2024 zosúladiť existujúce systémy s novými pravidlami. V usmerneniach sa stanovujú podmienky, za ktorých možno štátnu pomoc poskytnutú členskými štátmi v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky považovať za zlučiteľnú s jednotným trhom, ako aj s kritériami, ktoré Komisia uplatňuje pri posudzovaní podpory členských štátov v týchto oblastiach.

Ustanovenia uvedené v usmerneniach sú doplnené všeobecným nariadením o skupinových výnimkách, v ktorom sa stanovujú podmienky zlučiteľnosti ex ante, na základe ktorých môžu členské štáty realizovať opatrenia štátnej pomoci bez ich predchádzajúceho oznámenia Komisii.

Ustanovenia všeobecného nariadenia o skupinových výnimkách o pomoci v oblasti klímy, ochrany životného prostredia a energetiky sú v súčasnosti predmetom cielenej revízie. Účelom revízie je ešte viac uľahčiť zelené investície rozšírením rozsahu opatrení, na ktoré sa vzťahuje skupinová výnimka tak, aby pokrývali pomoc na investície do nových technológií, ako sú vodík a zachytávanie a ukladanie alebo využívanie uhlíka, ako aj do oblastí, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie cieľov Európskej zelenej dohody (napr. efektívne využívanie zdrojov a biodiverzita). Revízia sa sústreďuje aj na ďalšie zlepšenie ustanovení o pomoci na investície v kľúčových oblastiach, ako sú energetická hospodárnosť budov a infraštruktúra nabíjacích a čerpacích staníc pre čistú mobilitu, ktoré sa už prijali po cielenej revízii všeobecného nariadenia o skupinových výnimkách v júli 2021. Výsledkom budú pružnejšie pravidlá rozhodovania o oprávnených nákladoch a intenzite pomoci. Verejná konzultácia o navrhovaných zmenách príslušných ustanovení všeobecného nariadenia o skupinových výnimkách prebiehala od 6. októbra do 8. decembra 2021.

Čítať ďalej...

Globálna Európa: Európska únia stanovuje prioritné oblasti spolupráce s partnerskými krajinami a regiónmi na celom svete

Komisia prijala viacročné orientačné programy nástroja Globálna Európa, v ktorých sa stanovujú prioritné oblasti spolupráce s partnerskými krajinami a regiónmi na celom svete na roky 2021 – 2027. Súčasne vyčlenila finančné prostriedky na roky 2021 – 2024 (na úrovni krajiny) a na roky 2021 – 2027 (na regionálnej úrovni) v celkovej výške takmer 26,3 miliardy eur, ktoré túto spoluprácu podporia. Prijatie viacročných orientačných programov pre jednotlivé krajiny a regióny významne prispeje k opatreniam v oblasti klímy, sociálnemu začleneniu a ľudskému rozvoju, ako aj k riešeniu problematiky migrácie a núteného vysídľovania a k dosiahnutiu cieľov v oblasti rodovej rovnosti a biodiverzity.

Vysoký predstaviteľ/podpredseda Komisie Josep Borrell v tejto súvislosti uviedol: „Musíme naše slová pretaviť do činov. Investíciami v rámci programu Globálna Európa sa zabezpečí, aby EÚ plnila svoje politické priority a účinne riešila potreby našich partnerských krajín a regiónov – od udržateľného mieru, bezpečnosti a stability až po globálne výzvy, ako je boj proti ochoreniu COVID-19 a boj proti zmene klímy. EÚ je stále najväčším darcom rozvojovej a humanitárnej pomoci na svete. Budeme sa aj naďalej zasadzovať za spravodlivejšiu a prosperujúcejšiu budúcnosť na celom svete.“ 

Komisárka pre medzinárodné partnerstvá Jutta Urpilainenová uviedla: „Európska únia má dlhú históriu spolupráce založenej na spoločných cieľoch a hodnotách. Programovaním našej spolupráce na roky 2021 – 2027 sa na ďalších sedem rokov zaväzujeme bojovať proti nerovnostiam a podporovať inkluzívny, ekologický a udržateľný rozvoj. Mnohé z dohodnutých priorít prispejú k účinnému vykonávaniu stratégie Global Gateway tým, že zmobilizujú kľúčové zdroje na vytvorenie udržateľných a dôveryhodných prepojení, z ktorých majú prospech ľudia aj planéta, a zároveň budú riešiť najnaliehavejšie globálne výzvy. Som mimoriadne hrdá na to, že na programy súvisiace so vzdelávaním by sa na roky 2021 – 2027 malo vyčleniť 6 miliárd eur, čo predstavuje nárast zo 7 % na 13 % celkových výdavkov na našu vonkajšiu činnosť mimo nášho susedstva. Deťom a mládeži by sa mala poskytnúť skutočná príležitosť, aby naplno využili svoj potenciál a dosiahli lepšiu budúcnosť.“

Tím Európa, ktorý prináša výsledky

Priority boli vymedzené po konzultácii s príslušnými orgánmi partnerov a v rámci skutočného prístupu Tímu Európa spolu s členskými štátmi EÚ, európskymi finančnými inštitúciami, EIB a EBOR, ako aj Európskym parlamentom. Uskutočnili sa aj konzultácie s organizáciami občianskej spoločnosti vrátane organizácií pre ženy a mládež, miestnymi orgánmi, zástupcami zo súkromného sektora, OSN a inými podobne zmýšľajúcimi partnermi. Dohodnuté priority sú v súlade s Agendou 2030 OSN a cieľmi udržateľného rozvoja, ako aj s Parížskou dohodou a stratégiou EÚ Global Gateway.

V rámci iniciatív Tímu Európa, ktoré získajú značnú finančnú podporu, sa uskutoční niekoľko projektov v partnerských krajinách. Mnohé z nich prispejú k vykonávaniu stratégie Global Gateway. Tieto iniciatívy bude treba spoločne dohodnúť, navrhnúť, vykonávať a monitorovať v rámci prístupu Tím Európa.

Výsledok programovania – fakty a čísla

Prijaté programové dokumenty pre krajiny a regióny predstavujú sumu 26,336 miliardy eur:

Región

Rozpočtové prostriedky vyčlenené pre jednotlivé krajiny na roky 2021 – 2024 (v miliónoch eur)

Rozpočtové prostriedky vyčlenené pre jednotlivé regióny na roky 2021 – 2027 (v miliónoch eur)

Subsaharská Afrika

9 076

10 242

Ázia a Tichomorie

2 320

2 344

Severná a Južná Amerika a Karibik

1 074

1 280

 

 

 

SPOLU

 12 470

 13 866

Preskúmanie v polovici trvania, ktoré sa má dokončiť v roku 2024, bude podkladom pre rozhodnutie Komisie o rozpočtových prostriedkoch vyčlenených pre jednotlivé krajiny na roky 2025 – 2027.

V prípade subsaharskej Afriky, Ázie a Tichomoria, ako aj Severnej a Južnej Ameriky a karibských krajín a regiónov budú viacročné orientačné programy plniť všeobecné ciele politiky EÚ:

  • všetky viacročné orientačné programy zohľadňujú ciele zelenej dohody
  • viac ako 80 % viacročných orientačných programov zahŕňa digitálnu agendu
  • približne 70 % sa zaoberá udržateľným rastom a dôstojnými pracovnými miestami
  • viac ako polovica obsahuje tému migrácie
  • takmer 90 % sa zaoberá správou vecí verejných, mierom a bezpečnosťou
  • viac ako 90 % zahŕňa tému sociálneho začlenenia a ľudského rozvoja; 80 % viacročných orientačných programov sa zaoberá vzdelávaním
  • vo všetkých viacročných orientačných programoch je dôsledne zohľadnené rodové hľadisko

Všetky programové dokumenty pre jednotlivé krajiny a regióny budú doplnené o štyri tematické programy, ktoré už boli prijaté: ľudské práva a demokracia (1,5 miliardy eur); organizácie občianskej spoločnosti (1,5 miliardy eur); mier, stabilita a predchádzanie konfliktom (871 miliónov eur) a globálne výzvy (3,6 miliardy eur). Napokon, v tomto roku už bol prijatý viacročný orientačný program ERASMUS+, ktorý bude financovaný z prostriedkov vyčlenených na geografické programy mimo susedstva vo výške 1,79 miliardy eur.

Súvislosti

V rámci programovania nástoja Globálna Európa, ktoré sa oficiálne začalo v novembri 2020, sa riešia všeobecné priority Komisie, podporuje sa zelená, digitálna, inkluzívna a udržateľná obnova po pandémii COVID-19 a plne sa rešpektujú záväzky obsiahnuté v novom nástroji, najmä pokiaľ ide o opatrenia v oblasti klímy, sociálne začlenenie a ľudský rozvoj, migráciu a nútené vysídľovanie a rodovú rovnosť.

Viacročné orientačné programy pre jednotlivé krajiny a regióny prijíma Komisia po konzultácii s partnerskými krajinami/regionálnymi organizáciami, členskými štátmi EÚ a všetkými príslušnými zainteresovanými stranami. V týchto dokumentoch sa stanovujú hlavné prioritné oblasti spolupráce, konkrétne ciele, očakávané výsledky, ako aj orientačná výška prostriedkov vyčlenených na spoluprácu EÚ s partnerskými krajinami a regiónmi, na ktoré sa vzťahuje nástroj Globálna Európa, t. j. so susedstvom, subsaharskou Afrikou, Áziou a Tichomorím a Severnou a Južnou Amerikou a Karibikom. Tieto viacročné orientačné programy sú teda dlhodobými plánmi vykonávania nástroja Globálna Európa v týchto krajinách a regiónoch.

Ďalšie informácie

Globálna Európa – programovanie | Medzinárodné partnerstvá (europa.eu)

Globálna Európa: Nástroj susedstva a rozvojovej a medzinárodnej spolupráce – Globálna Európa | Medzinárodné partnerstvá (europa.eu)

Global Gateway | Európska komisia (europa.eu)

Čítať ďalej...
Prihláste sa k odberu tohto RSS kanála
Login